Menu

Telekomunikace

Kampaň radí seniorům, jak se nestát obětí podvodníků

Mobilní operátor O2 spustil ve spolupráci s Policií České republiky kampaň Nebojte se říkat ne, která má poradit seniorům, jak se nestát obětí podvodníků. Podle policejních statistik se více než 1000 seniorů ročně stane obětí nejrůznějších podvodů, mnoho dalších případů není ve statistikách zahrnuto, jelikož se senioři z různých důvodů na Policii neobrátí. S mnoha případy, kdy jsou senioři podvedeni například při podomním prodeji nebo při předváděcích akcích, se denně setkáváme i v našich poradnách SOS – Asociace.  Konkrétní rady pak mohou senioři, ale i ostatní spotřebitelé, nalézt  zde: http://www.myslimena.cz/radime-seniorum/. V případě nejasností či dalších dotazů se neváhejte obrátit na naši poradenskou linku 900 10 10 10, kde Vám jsou od pondělí do pátku v čase od 9 do 18 hodin vždy k dispozici naši odborní právní poradci.

 

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace
s využitím informací od Českého telekomunikačního úřadu

Nahrávání hovorů při telefonickém uzavírání smluv

Jak jsme Vás informovali v jednom z našich předchozích článků (http://www.asociace-sos.cz/jak-se-branit-nevyzadanym-telefonatum/), uzavírání smluv po telefonu má pro spotřebitele spoustu rizik. Dojde-li ale mezi spotřebitelem a podnikatelem ke sporu ohledně obsahu či způsobu uzavření smlouvy, pak je navíc podnikatel ve značné výhodě. Proč tomu tak je? Na to odpovídají dva nedávno uveřejněné díly pořadu A DOST!  (podívat se ně můžete zde http://www.stream.cz/adost/10003078-nahravani-hovoru-nerovny-vztah a zde http://www.stream.cz/adost/10003313-a-dost_utajene-nahravky-telefonatu). Podnikatelé si totiž telefonní hovory nahrávají a nahrávky pak neváhají použít v případě sporu například u soudu. Když si chce ale stejnou nahrávku pořídit spotřebitel, není mu to většinou umožněno. Stejně tak se spotřebitel v některých případech ani nedostane k nahrávce, kterou archivuje podnikatel! Takové jednání je podle SOS – Asociace naprosto nepřípustné. Pokud se tedy dostanete do problémů souvisejících s uzavřením smlouvy po telefonu, neváhejte nás kontaktovat na naši poradenské lince 542 210 549, která je Vám k dispozici od pondělí do pátku v čase od 9 do 18 hodin.

 

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace

Přenos telefonního čísla k jinému operátorovi by měl být rychlejší

Vzhledem k  rostoucímu počtu spotřebitelů, kteří přechází k jiným operátorům, je dnes stále aktuálnější i problematika převodu telefonního čísla. Přenést si své stávající k jinému operátorovi je dnes již poměrně jednoduché, problematická je ale zejména délka trvání celého tohoto procesu. Ačkoliv samotné převedení čísla musí trvat maximálně 4 dny, celkovou dobu, než je číslo přeneseno, prodlužují dlouhé výpovědní doby, které se u jednotlivých operátorů pohybují v rozmezí 30 až 42 dnů. Média ale v posledních dnech informovala o tom, že právě toto by se mělo změnit (http://ekonomika.idnes.cz/ctu-chce-prinutit-operatory-ke-zkraceni-doby-prenaseni-cisel-ptg-/ekonomika.aspx?c=A140908_115923_ekonomika_nio#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=clanek-box). Český telekomunikační úřad chce totiž prosadit novelu zákona o elektronických komunikacích, která by vyšla vstříc spotřebitelům, kterým velmi dlouhá výpovědní doba ztěžuje možnost změnit operátora a ušetřit tak mnohdy významné částky.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace

Pozor na automatické prodlužování smluv s mobilními operátory

V našem nedávném článku jsme Vás informovali o příručce „Smlouvy s operátory: na co si dát pozor?“, kterou vydal Český telekomunikační úřad. V textu (můžete stáhnout zde: http://www.ctu.cz/cs/download/aktualni_informace/smlouvy-doporuceni_verze_03_04_2014.pdf) se ČTÚ věnuje i problematice automatického prodlužování smluv s mobilními operátory.

S dotazy na toto téma se na nás obrací mnoho spotřebitelů. Např. mobilní operátor O2 má ve svém ceníku uvedenou následující formulaci: „Tarify jsou poskytovány v režimu Speciální nabídky zvýhodněného tarifu podmíněné závazkem řádně užívat tarif z tarifní řady FREE po dobu 24 měsíců. Vždy po uplynutí doby 24 měsíců se závazek automaticky prodlužuje o stejnou dobu, účastník má však právo toto automatické prodloužení do budoucna kdykoli odmítnout.“ Pro spotřebitele z této formulace vyplývá to, že neodmítne-li předem automatické prodloužení smlouvy, bude mu smlouva prodloužena o další dva roky a spotřebitel ji nebude moci vypovědět bez toho, aby zaplatil smluvní pokutu. Pokud si tedy nepřejete, aby Vám byla smlouva prodloužena, včas o tom informujte svého operátora!

Podle § 63, odst. 10 novelizovaného zákona o elektronických komunikacích je také operátor povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu. Musí tak učinit nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy. Stejně jako ČTÚ se domníváme, že by bylo velmi vhodné, kdyby měl spotřebitel možnost již při uzavření smlouvy jednoduše zvolit, zdali automatické prodloužení závazku požaduje, či nikoli.

V případě jakýchkoliv nejasností nebo dotazů nejen na téma telekomunikací se na SOS – Asociaci neváhejte obrátit na telefonní lince 900 10 10 10, kde jsme pro vás k dispozici od pondělí do pátku v čase od 9 do 18 hodin, nebo v našich osobních poradnách.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace
s využitím informací od Českého telekomunikačního úřadu

Informace ČTÚ k pokrytí sítí LTE

Stále více spotřebitelů využívá k internetovému připojení na svých mobilních telefonech a jiných zařízeních sítě LTE, které umožňují dosud nejrychlejší mobilní internetové připojení. Na území ČR toto připojení nabízí všichni tři mobilní operátoři O2, Vodafone i T-Mobile. Český telekomunikační úřad v nedávné době spustil provoz internetových stránek http://lte.ctu.cz/, kde mohou spotřebitelé kromě základních informací o sítích LTE nalézt zejména mapy území, na nichž jednotliví operátoři nabízejí možnost LTE připojení. Jsme si jistí, že možnost zjistit, zda je v místě jejich bydliště LTE připojení k dispozici, využije mnoho spotřebitelů.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace
s využitím informací od Českého telekomunikačního úřadu

Pokrytí území ČR signálem mobilních operátorů

Český telekomunikační úřad vydal v nedávné době příručku „Smlouvy s operátory: na co si dát pozor?“, ve které informuje spotřebitele o základních problémech, které po uzavření smlouvy s mobilním operátorem mohou nastat (celý materiál si můžete stáhnout zde: http://www.ctu.cz/cs/download/aktualni_informace/smlouvy-doporuceni_verze_03_04_2014.pdf). Ačkoliv si to již v dnešní době mnoho spotřebitelů neuvědomuje, může nastat i možnost, že místo, v němž chcete Váš mobilní telefon využívat, nebude pokryto signálem zvoleného mobilního operátora.

Předejít situaci, kdy kvůli nedostatku signálu nebudete moci služby, které si platíte, řádně využívat, ale můžete poměrně jednoduše. Stačí si zkontrolovat, jestli je místo, kde chcete mobilní telefon využívat, pokryto signálem na mapách pokrytí. Tyto mapy mají na svých internetových stránkách všichni tři mobilní operátoři (O2 zde: http://www.o2.cz/osobni/199436-mapa_pokryti_a_prodejen/, T-Mobile zde: http://www.t-mobile.cz/web/cz/podpora/mapa-pokryti a Vodafone zde: http://www.vodafone.cz/mapa-pokryti/). U virtuálních operátorů poté stačí zjistit, u kterého ze tří velkých operátorů funguje jeho síť a poté si dostupnost zkontrolovat na mapě tohoto operátora.

Jelikož nedostatek pokrytí signálem není možným důvodem k odstoupení od smlouvy s mobilním operátorem, je vždy na spotřebiteli, aby si již před uzavřením smlouvy ověřil, zda je např. v místě jeho bydliště signál operátora dostupný. Bohužel ani informace na mapách pokrytí nemusí být vždy stoprocentně pravdivé. Stejně jako ČTÚ bychom tedy uvítali, kdyby mohl spotřebitel využít službu, v jejímž rámci by mu bylo umožněno ve stanovené době (např. 30 dnů) smlouvu bez sankce ukončit, pokud v oblasti, kde chce službu převážně využívat, jsou problémy s příjmem signálu mobilní sítě.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace
s využitím informací od Českého telekomunikačního úřadu

Pozor na předražené volání na placených linkách!

Český telekomunikační úřad vydal v nedávné době velmi zajímavou brožuru, v níž se můžeme seznámit s problematikou tzv. barevných a tísňových linek (http://www.ctu.cz/cs/download/ochrana_spotrebitele/barevne-linky_06-2014.pdf). V následujícím článku Vám SOS – Asociace přináší shrnutí nejdůležitějších informací z této brožury, které se týkají Vás, spotřebitelů.

Nejprve je důležité si uvědomit, že volání na tzv. barevné linky je účtováno mimo běžný tarif zákazníka. Ačkoliv tedy máte tarif s neomezeným voláním, hovory na placené linky se Vám účtují zvlášť a samozřejmě je budete muset zaplatit. U všech těchto placených linek je zcela rozhodující první trojčíslí telefonního čísla, na které voláme. To totiž určuje, o jaký konkrétní druh linky se jedná. Pokud telefonní číslo začíná například předčíslím 800, jedná se o zelenou linku, na kterou můžeme volat bezplatně. S tímto případem se můžeme setkat například u informačních linek některých firem.

Mnohem důležitější a složitější je ale situace u telefonních číslem začínajících číslem 9. V tomto případě se totiž jedná o placené linky. V některých případech, kdy spotřebitelé na tyto linky volají, mohou pak za jeden hovor zaplatit částku i v řádu tisíců korun! Známy nám jsou například situace, kdy jsou tyto linky využívány při žádostech o nebankovní úvěry, nebo při některých televizních soutěžích. Přehled, kolik při volání na tyto linky zaplatíte, uvádí ČTÚ v následující tabulce:

ČTU

Pokud tedy volá spotřebitel na číslo 900951234, již z toho, že telefonní číslo začíná 9, může zjistit, že linka je placená. Ze čtvrté a páté číslice pak zjistí, že cena za hovor je 95 korun za minutu. Jestliže bude na tuto linku volat 10 minut, zaplatí tedy těžko uvěřitelných 950 korun! Důrazně tedy spotřebitelům doporučujeme, aby na podobné placené linky raději vůbec netelefonovali.

Linka SOS-Asociace má číslo:  900 10 10 10 – to tedy znamená, že cena za hovor je 10 korun za minutu, ale poradenství poskytnuté odborným právním poradcem ušetří spotřebitelům často nejen čas, ale také až desítky tisíc korun.

 Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS-Asociace
s využitím informací od ČTÚ.

 

 

Jak se bránit nevyžádaným telefonátům?

Asi každý z nás zažil již několikrát situaci, kdy mu byl přes telefon nabízen například nový výhodný tarif, speciální nabídka pojištění či služby wellness centra. Tyto nevyžádané telefonáty však nejsou problematické jen tím, že spotřebitele obtěžují, ale hlavně tím, že často dojde k zakoupení zboží či služeb, které jsou pro spotřebitele nevýhodné. Mnohdy se také skutečně dodané zboží či služba naprosto liší od toho, co bylo po telefonu nabízeno. Co ale na nevyžádané telefonáty říkají zákony a jak se jim případně bránit?

První a nejdůležitější otázkou je to, jak se vůbec společnosti, které telemarketing provozují, dostanou k našemu telefonnímu číslu. Bohužel se tak děje mnoha způsoby, kterých si spotřebitele často ani nejsou vědomi. Dobrovolný souhlas s využitím svých osobních údajů (včetně telefonního čísla) k telemarketingovým účelům pak dáváme například při nakupování v internetových obchodech, při různých internetových průzkumech či soutěžích, ale i při uzavření smlouvy s mobilním operátorem a v mnoha dalších situacích. Rada je zde jednoduchá, vždy čtěte, co při uzavření smlouvy odsouhlasíte, a pokud se zněním podmínek nebudete souhlasit, smlouvu neuzavírejte. Svůj souhlas se zpracováním osobních údajů můžete také kdykoliv odvolat.

Pokud Vám ale již pravidelně různé společnosti s nabídkami zboží či služeb volají, pak doporučujeme při těchto telefonátech důrazně říct, že o podobné nabídky nemáte zájem a že si již nepřejete být dále kontaktování. O to, abyste již nebyli oslovování s marketingovými nabídkami, můžete požádat i svého mobilního operátora. Podle § 96 zákona o elektronických komunikacích je zakázáno prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací nabízet marketingovou reklamu nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží nebo služeb účastníkům nebo uživatelům, kteří ve veřejném seznamu uvedli, že si nepřejí být kontaktováni za účelem marketingu.

V případě, že i přes svůj nesouhlas bude spotřebitel stále obtěžován nevyžádanými nabídkami, může se obrátit i na Českou obchodní inspekci. Nevyžádané telefonáty jsou totiž agresivní obchodní praktikou ve smyslu §5a zákona o ochraně spotřebitele. Podle tohoto zákona jsou obchodní praktiky vždy považovány za agresivní, pokud podnikatel opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku. Česká obchodní inspekce pak může za tyto praktiky udělit pokutu až 5000000 korun.

Tématu nevyžádaných hovorů se dotýká i nový občanský zákoník. Ten v § 1825 stanovuje, že sjednává-li se smlouva prostřednictvím telefonu, sdělí podnikatel spotřebiteli na začátku hovoru základní údaje o sobě a účel hovoru. Nevyžádané telefonáty bychom také mohli považovat za nekalosoutěžní praktiku. Konkrétně se tomu věnuje § 2986, který říká, že dotěrné obtěžování je sdělování údajů o soutěžiteli, zboží nebo službách, jakož i nabídka zboží nebo služeb s využitím telefonu, faxového přístroje, elektronické pošty nebo podobných prostředků, ačkoli si takovou činnost příjemce zjevně nepřeje, nebo sdělování reklamy, při kterém její původce utají nebo zastře údaje, podle nichž ho lze zjistit, a neuvede, kde příjemce může bez zvláštních nákladů přikázat ukončení reklamy.

Možností, jak se bránit nevyžádaným telefonátům, je tedy hned několik. Důležitá je ale zejména prevence, kdy je nutné sdělovat své telefonní číslo a dávat souhlas s jeho využitím k marketingovým účelům jen ve výjimečných a nutných případech. I přes tyto naše rady se Vám může stát, že Vás někdo po telefonu s nějakou „výhodnou nabídkou“ osloví. Doporučujeme v takovém případě raději hovor rychle ukončit a žádné smlouvy po telefonu neuzavírat. Spotřebitel totiž nikdy nemá potřebný čas na rozmyšlenou a velmi často je smlouva pro něj nevýhodná. Ačkoliv je pak možné situaci řešit např. odstoupením od smlouvy, daleko lépe je těmto problémům úplně předejít.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace
s využitím informací od Českého telekomunikačního úřadu

Kde hledat informace z oblasti telekomunikací?

Oblast telekomunikací, mobilních telefonů, operátorů, atd. je pro spotřebitele jedním z nejméně srozumitelných témat. Z toho také vyplývá, že je zdrojem mnoha spotřebitelských problémů, které denně řešíme v našich poradnách po celé České republice. Existují ale zdroje informací, kde mohou spotřebitelé nalézt mnoho užitečných a zajímavých rad, díky kterým mohou předejít případným problémům a sporům.

Na internetových stránkách Asociace provozovatelů mobilních sítí se mohou spotřebitelé dočíst základní informace a rady k použití mobilního telefonu (http://www.apms.cz/pro-spotrebitele/formulare-a-navody/mobil-neni-hracka), ale také konkrétní návody, jak postupovat při převodu telefonního čísla k jinému operátorovi (http://www.apms.cz/pro-spotrebitele/prevod-telefonniho-cisla) nebo při reklamaci vyúčtování služeb (http://www.apms.cz/pro-spotrebitele/formulare-a-navody/reklamace-vyuctovani-sluzeb).

Důležité informace na svých internetových stránkách pravidelně zveřejňuje i Český telekomunikační úřad, který je nejdůležitějším státním orgánem působícím v oblasti elektronických komunikací. Spotřebitelské tematice se věnuje celá jedna sekce internetových stránek tohoto orgánu (http://www.ctu.cz/pusobnost-ctu/ochrana-spotrebitele.html), mnoha spotřebitelům by mohly pomoci i akreditované cenové kalkulačky mobilních tarifů (http://www.ctu.cz/pusobnost-ctu/ochrana-spotrebitele/cenove-kalkulacky.html).

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace

Varování před placenými telefonními linkami!

V souvislosti s množícími se případy, kdy spotřebitelé provolají stovky i tisíce korun na placených linkách, SOS – Asociace znovu důrazně varuje spotřebitele před tím, aby raději nikdy nevolali na telefonní čísla začínající předvolbami 900, 905, 906 a 909!

V médiích se v posledních dnech objevily případy, na něž upozornilo i SOS – Asociace, kdy byly spotřebitelé v souvislosti s neexistujícími dluhy vyzváni k zavolání na placené telefonní linky, kde mělo dojít k vyřešení celé situace. Společnost Endemos distribution s.r.o., vyzývala údajné dlužníky k hovoru na telefonní číslo 900 850 555. Někteří spotřebitelé pak hovorem na tuto linku, zpoplatněnou cenou 85 Kč za minutu, přišli o velký finanční obnos.

            Tímto zjevně podvodným jednáním se již zabývá policie, která taktéž vyzývá všechny podvedené, aby se na ni obrátili. Výše uvedené telefonní číslo je sice již zablokováno, SOS – Asociace ale spotřebitele ještě jednou varuje před podobným jednáním, které se zcela určitě bude opakovat. Nikdy nevolejte na placené telefonní linky začínající předčíslími 900, 905, 906 a 909. Stejně tak varujeme spotřebitele, aby nikdy neplatili žádné dluhy, pokud jsou přesvědčení, že žádný takový dluh nemají. Neustále nám v poradnách po celé ČR přibývají další podvodné triky, většinou je to při podomních prodejích, kde prodejci nerespektují ani zákazy podomního prodeje podle příslušných vyhlášek obcí a měst. Pokud máte jakékoliv pochybnosti či dotazy, neváhejte se obrátit na SOS – Asociace, kontakty na naše bezplatné poradny najdete na našich webových stránkách Naši odborní právní poradci Vám s jakýmkoliv problémem rádi pomohou a navrhnou nejlepší možné řešení situace.

Jan Hejtmánek
odborný právní poradce SOS – Asociace, mediální skupina