Menu

Energie

Aukce energií

Stále se rozrůstající problém aukčních smluv

Aukce energií, služba, která se na Českém trhu vyskytuje již velmi dlouho, se v posledních letech stala noční můrou bezpočtu občanů. Její konstrukce totiž umožňuje obcházení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb. Energetického zákona a proto se v posledních letech stala novými „předváděcími akcemi“ České spotřebitelské scény.

Zmíněné ustanovení energetického zákona totiž umožňuje spotřebiteli rušit smlouvy s dodavatelem, uzavřené mimo obchodní prostory tohoto subjektu a to až do 15 dnů po zahájení dodávek energií. Dále zakazuje toto jednání sankcionovat. Jak do toho zapadají tzv. aukční smlouvy?

 Smlouva o zprostředkování výběru dodavatelů sdružených dodávek energií, často nazývaná jako „Přihláška k výběrovému řízení“, „Aukční smlouva“ nebo „Energetická aukce“ je totiž smlouvou, uzavřenou mezi spotřebitelem a aukční společností, která pak vstupuje do několika vztahů. Jeden vztah je mezi spotřebitelem a subjektem, který vystupuje jako zprostředkovatel. Ten se zavazuje bezplatně vybírat levnější dodavatele spotřebiteli. Druhý vztah poté vzniká mezi aukční společností a dodavatelem, kdy aukční společnost zprostředkuje uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a dodavatelem na základě jiné smlouvy. Složité? To není vše. Stále jsme si neodpověděli na otázku, proč je tento vztah pro spotřebitele tak nevýhodný.

Klíčem je již několikrát zmiňované ustanovení energetického zákona. Vypovědět smlouvu ve smyslu tohoto ustanovení spotřebitel přece stále může a nehrozí mu za to žádná sankce, protože dodavatel ji ze zákona udělit nesmí. Ano. Dodavatel ne, ale Aukční společnost ano. Zakotvila si ji totiž ve smlouvě. A nejen to, pokutu ve výši až 5000 Kč za každé odběrné místo, na které je smlouva uzavřena se vyměřuje za zrušení smlouvy s vybraným dodavatelem, odvolání plné moci, neposkytnutí dokumentů (které většinou společnost již má) a další. Zmíněná sankce tak nahrazuje pokutu od dodavatele za zrušení závazku a obchází tím § 11a odst. 3 Energetického zákona. Dále společnost v podstatě sankcionuje výkon práva, což by též nemělo být možné již podle základních zásad občanského práva.

Jak je možné, že tyto smlouvy někdo vůbec uzavře? Důvod vysoké úspěšnosti zástupců aukčních společností je především výběr cílové skupiny. Společnosti se totiž zaměřují na občany důchodového věku, které k podpisu smlouvy často přimějí různými triky nebo výhrůžkami. V praxi to pak vypadá tak, že začínají tím, že „jim prostě zajistí velmi levné energie“, a pokračují tím, že když neodepíší „může se stát, že budou odstřiženi od energií, když si včas nezařídí jiné smlouvy“. Některé společnosti se dokonce vydaly jinou cestou a prostě posílají své zástupce „kontrolovat kotel“. Probíhá to následovně. Ke spotřebiteli přijde člověk, který řekne, že je „od EONu“ nebo „od energíí“ a že jde zkontrolovat kotel nebo měřící zařízení. O této kontrole sepíše zápis a nechá jej spotřebitele podepsat. Několikrát. Toto potvrzení o kontrole se pak příliš pozdě ukáže býti smlouvou.

Tyto praktiky jsou tím nejhorším, co naše sdružení za poslední roky řešilo. Spotřebitelům vzniká poměrně vysoká škoda na pokutách a zaniká jim možnost svobodně si zvolit svého dodavatele. Naše Sdružení se snaží pomáhat poškozeným a nevýhodných smluv je zbavovat, ale dokud bude smlouva této konstrukce možná a dokud budou tolerovány praktiky aukčních společností, jedná se pouze zametání písku v bouři.

Daniel Ondráček, odborný právní poradce

Přechod práv a povinností ze smlouvy o dodávkách energií

Často se setkáváme v našich poradnách se stížnostmi spotřebitelů, kteří mají problémy se zrušením odběrů dodávek energií kdy mnozí dodavatelé odmítají ukončení smluv i z důvodů úmrtí spotřebitele nebo dokonce požadují i různé sankce za ukončení smlouvy.

Jak je tomu ve skutečnosti, na co máte právo a co je dodavatel energií povinen respektovat se dozvíte podrobně na těchto odkazech

https://www.epravo.cz/top/clanky/k-problematice-prechodu-prav-a-povinnosti-ze-smlouvy-o-dodavkach-energii-109103.html

https://www.eon.cz/domacnosti/kontakty-podpora/jsem-zakaznikem-eon/dotazy-ke-smlouve/jak-postupovat-po-umrti-vlastnika-smlouvy

společnosti  EON.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

POZOR! Na praktiky šmejdů.

SOS-Asociace varuje spotřebitele před podvodnými praktikami, které jsou jim nabízeny prostřednictvím různých telefonátů. Počty podvodníků stoupají, zákazy podomního prodeje ve městech a obcích stále více obcházejí pod různými falešnými záminkami. Spotřebitelé, kteří jim uvěří a odsouhlasí smlouvu, později litují. Proto doporučujeme hlavně :

 Čtěte smlouvy, nepodepisujte nikomu generální plné moci a smlouvy  bez informací a porady s odborníkem, vyhnete se mnoha možným budoucím problémům. Nikdy nesouhlaste s uzavřením smlouvy po telefonu, kde neznáte partnera – obchodníka a nevíte, s kým vlastně hovoříte.

Pokud si už někoho pustíte do bytu, požádejte ho, aby Vám smlouvu nechal k prostudování a poraďte se před podpisem smlouvy s odborníkem.  Protože i ústní smlouva je platná smlouva a smlouvy, jak je známo, se pak musí dodržovat.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Naše paní předsedkyně

O jedné z nových praktik se dočtete v odkazu na portálu www.novinky.cz /klinkněte níže/

https://www.novinky.cz/domaci/510027-smejdi-pritvrdili-hrozi-ze-odmontuji-elektromer.html

Rozhovor s p. Zápotočným z představenstva EON

Naše paní předsedkyně mluvila na Radiu Petrov s členem představenstva EON o postupu proti energetickým šmejdům.

Podvodné prodejce předraženého nádobí nahradili tzv. energetičtí šmejdi. Zvoní u domovních dveří, telefonují, často se vydávají za členy různých spolků, asociací, či dokonce kontrolních úřadů. Nic z toho není ale pravda! Slibují „levnou energii“, ale nečestné jednání končí často fatálními finančními ztrátami, psychickou a zdravotní újmou oběti.

Ze záznamu vám teď nabízíme rozhovor, v němž jsou shrnuty nejčastější nekalé praktiky podvodníků s energiemi a také to, jak byste se měli zachovat, pokud takový člověk zazvoní u vašich dveří, nebo vás bude kontaktovat telefonicky. Řeč byla také o chystaných legislativních změnách, díky nimž by byli jednou provždy falešní „hráči“ na trhu s energiemi vyřazeni ze hry.

Jestliže jste se vy, nebo někdo z vašich blízkých, stali obětí nejen tzv. energetických šmejdů, ale podvodníků všeho druhu, můžete se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poskytnou bezplatné poradenství, včetně právního

https://www.radiopetrov.com/clanek/energeticti-smejdi-utoci

Klepněte na odkaz.

„Šmejdi“ jsou stále drzejší. Energetici vyrazili do společného boje

Klepněte na následující odkaz:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100616/obsah/702970-nove-triky-tzv-smejdu

I naše organizace vystupuje aktivně proti Šmejdům. V čase 1:12 zpravodajství, začíná odstrašující případ „Šmejda“, který se dokonce drze zaštiťoval naším sdružením, ke kterému se následně v televizi vyjadřuje i naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Obsah zpravodajství: Energetické společnosti se spojují v boji proti prodejcům, pro které se vžil výraz šmejdi. V energetice jde o podvodné obchodníky, jež se falešně vydávají například za zástupce stávajících dodavatelů, ale i Sdružení obrany spotřebitelů nebo jiných institucí. Většina velkých firem už podepsala deklaraci na ochranu zákazníků. Dodržování pravidel budou kontrolovat úřady – a jejich porušení pokutovat. 

Video Události
Prodejci se snaží nabízet odběr energií - mnohdy nekalým způsobem

Desatero obrany před šmejdy v energeticeOdběratel Jan Kopecký bere elektřinu od jednoho dodavatele, platil ji ale hned dvěma. Půl roku si totiž společnost z jeho účtu inkasovala peníze de facto za nic.  

 „Manželka útržky vždycky schová a já jsem je potom uviděl na stole. Prohlédl jsem si je a uviděl jsem, že tam jsou dvě firmy,“ popsal Jan Kopecký, jak zjistil, že se stal obětí nekalých obchodníků. 

Jedna firma byla původní, ke druhé měl v budoucnu přestoupit poté, co se nechal přesvědčit takzvanými šmejdy. Necelých šest tisíc korun, které podvodníkům zaplatil, dodnes nedostal zpět. Když chtěl od smlouvy odstoupit, přišla mu navíc složenka, že musí uhradit pokutu pět tisíc korun.   

Další odběratelka, Michaela Vrbová, byla ostražitější, a to díky své práci v sociální oblasti, kdy sama radí lidem, kteří naletěli. Muž v telefonu jí nepřesvědčil, a na rozdíl od pana Kopeckého smlouvu nepodepsala.

Muž s telefonem

Stačí říci slovo „ano“ a smlouva je uzavřená. Jsou to šmejdi po telefonu„Vysvětlil mi, že na moje odběrné místo – sdělil i mou adresu – je nahlášeno několik dodavatelů energií. S tím, že si mě někdo chce přetáhnout, a že mi nabízí pomoc, abych neplatila pokutu. Takže jsem se začala trošku bát,“ popsala Michaela Vrbová.

Obchodník se Michaele Vrbové představil jako člen centra Sdružení obrany spotřebitelů, kterým ale ve skutečnosti nebyl. „To je parazitování na dobrém jméně, které jsme si pracně vytvořili. Podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele,“  reaguje na tento trend předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., Gerta Mazalová. 

Vznikající deklarace jako vodítko pro spotřebitele 

Podle sdružení jsou takzvaní šmejdi stále drzejší a například se vydávají i za inspektory České obchodní inspekce nebo za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ročně na tyto nekalé praktiky eviduje přibližně dvacet tisíc udání. 

Telefon pro seniory

Zastaralé jméno v telefonním seznamu naláká podvodníky na seniora I z toho důvodu se teď energetické společnosti v boji proti podvodníkům spojily a uzavřely deklaraci, která začne platit od července. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

Obsah dokumentu je možné shrnout do tří klíčových oblastí – transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.

Už teď se k deklaraci připojilo 80 procent tuzemského energetického trhu. Pro zákazníky by pak seznam daných firem měl být vodítkem, jak vybrat spolehlivého obchodníka, který se nekalých praktik dopouštět nebude.  

Dokument podepsalo taky ministerstvo průmyslu a obchodu, které navíc připravuje novelu energetického zákona. „V novele se snažíme tyto nekalé obchodní praktiky vymýtit,“  uvedl tamní náměstek pro energetiku René Neděla. Zákazníci by tak měli mít možnost snadněji od smlouvy odstoupit, a to v ideálním případě bez sankce. 

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2844251-smejdi-jsou-stale-drzejsi-energetici-vyrazili-do-spolecneho-boje

Přednáška Gabriely Zedníčkové a Gerty Mazalové v Oprostovicích

V pátek 26.4.2019 v podvečer v Oprostovicích proběhla přednáška na téma
změny dodavatelů energií, reklamace v kamenném a internetovém obchodě, triků podomních obchodníků, asociace Sdružení obrany spotřebitelů. Za SOS vystoupila ředitelka sdružení paní Gabriela Zedníčková a jeho předsedkyně paní Gerta.

https://www.oprostovice.cz/fotogalerie/prednaska-sdruzeni-obrany-spotrebitelu-2642019

Přednáška v Oprostovicích

Český rozhlas Brno: Energetičtí šmejdi!

25. 4. 2019 v 10.30 vystoupila v pořadu Apetýt naše předsedkyně paní Gerta Mazalová na téma distanční smlouvy (energetičtí šmejdi a jak se bránit)

Pro klepnutí na odkaz níže si můžete pořad přehrát.

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-7903779

Přednáška: Ochrana spotřebitelů před šmejdy

České Budějovice

Dne 28.3.2019 se konala přednáška na téma Ochrana spotřebitelů před šmejdy i v oblasti dodávek energií a Jak příjemně strávit dovolenou na zájezdu. To bylo pořádáno Europe Direct JčK u příležitosti Mezinárodního dne spotřebitelů v Českých  Budějovicích. Přednáška se uskutečnila  v restauraci a Kulturním centru „Horká vana“.  I s ohledem na živou diskuzi přednáška sklidila úspěch u všech přítomných. Přednášela paní Libuše Oulehlová, vedoucí Jihočeských poraden  SOS – Asociace, z.s.

SOS a ČESKÝ ROZHLAS – Podomní prodej energií

Dne 19. 3. 2019 ve vysílání ČRO v pořadu Kontakt ve 20.04 hodin hovořila jako host Libuše Oulehlová z SOS – Asociace, z. s. na téma: Distanční prodej, prodej mimo prostory obvyklé k prodeji a aukce energií.
Moderuje Eva Kadlčáková.

Záznam vysílání si můžete poslechnout zde:

KONTAKT

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Zlínský kraj varuje veřejnost před podomními prodejci energií

V článku na zlin.cz – Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, aby lidé byli ostražití vůči podomním prodejcům energií, kteří se odvolávají na údajný požadavek kraje nabízet tyto služby jejich prostřednictvím.

Pokud jsou občané na pochybách, jestli neuzavřeli nevýhodnou smlouvu, mohou se obrátit na poradnu Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. ve Zlíně – kontakty: tel. 775 709 056 nebo e-mail: bilkova@asociace-sos.cz.

Více si můžete přečíst zde:

zlin.cz

Redakce SOS – Asociace, z. s.