Menu

Cestovní ruch

Přednáška Gabriely Zedníčkové a Gerty Mazalové v Oprostovicích

V pátek 26.4.2019 v podvečer v Oprostovicích proběhla přednáška na téma
změny dodavatelů energií, reklamace v kamenném a internetovém obchodě, triků podomních obchodníků, asociace Sdružení obrany spotřebitelů. Za SOS vystoupila ředitelka sdružení paní Gabriela Zedníčková a jeho předsedkyně paní Gerta.

https://www.oprostovice.cz/fotogalerie/prednaska-sdruzeni-obrany-spotrebitelu-2642019

Přednáška v Oprostovicích

Česká televize: zpoždění letů, odškodnění cestujících za zrušený spoj

12.4.2019 v 18 hodin vystoupil v České televizi ve Zpravodajství z regionů odborný právní poradce SOS Asociace, z.s., Mgr. Josef Doubek. Hovořil na téma Cestovní ruch, zpoždění letů, odškodnění cestujících a problematiku s tím spojenou. /v čase 6.02 – 6.27/

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/219411000140412-udalosti-v-regionech/

Mgr. Josef Doubek

Veletrhy GO a REGIONTOUR 17.–20. 1. 2019

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. Vás zve ve dnech 17.–20. 1. 2019 na Veletrhy GO a REGIONTOUR, které jsou největší národní prezentací cestovního ruchu v ČR.

Jako každoročně na BVV najdete i naše Sdružení obrany spotřebitelů – Asociaci, z. s. a to v pavilonu P stánek číslo 145. Rádi Vám zde poskytneme informace a poradenství, ale také letáky s podrobnostmi o cestovních smlouvách, jak reklamovat zájezdy, leteckou dopravu a kam se obrátit v případě zpoždění nebo ztráty zavazadel.

Přijďte nás navštívit na Veletrh GO a REGIONTOUR, těšíme na vás!

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Veletrhy GO a REGIONTOUR 17.–20. 1. 2019

Nová komunikační kampaň #vzacnemalickosti

Brněnské veletrhy cestovního ruchu chtějí návštěvníkům poskytnout nejen tipy, kam vyjet na dovolenou či jak trávit volný čas. „Nová komunikační kampaň se snaží upozornit i na fakt, že cestování je o všedních maličkostech. Ať už lidé cestují po České republice nebo do vzdálenějších koutů světa, vždy je podstatné, aby nezapomínali, že zážitky tvoří i běžné maličkosti. Naše kampaň tedy vyobrazuje všední situace. A usiluje o to, aby lidé nezapomínali na to, že právě maličkosti jde na cestách učinit vzácnými. V podstatě můžeme myšlenku shrnout do známého pořekadla – „Jaké si to uděláš, takové to máš.“, přibližuje novou kampaň dvojice veletrhů Karolína Křenková. Kampaň pracuje s cestovatelskými emocemi a nově zapojí do komunikace i samotné návštěvníky.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Veletrhy GO a REGIONTOUR 17.–20. 1. 2019

Kulturní bohatství, aktivní dovolená či virtuální realita

Do veletrhů se prolne hned několik témat. Jedním z nich je aktivní dovolená, která lidem přiblíží například dovolenou na vodě. Chybět nebudou tipy, co vše je pro „vyjetí na vodu“ potřeba udělat, ale ani výstava samotných lodí či simulátory a trenažéry. Pro adrenalinové nadšence bude připravena propracovaná lezecká stěna. Program se dotkne také dovolené na kolech či karavanem. Na své si přijdou i milovníci kultury a relaxace. Mezi dalšími tématy doprovodných programů se objeví například inovativní marketing v regionech, moderní technologie v cestovním ruchu, kulturní bohatství regionů, či regionální gastronomie. „Součástí programu bude i virtuální realita. Lidé se tak dostanou přímo z brněnského výstaviště například do historického centra různých měst. Právě moderní technologie představují atraktivní využití i pro cestovní ruch“. Uvedla mluvčí dvojice veletrhů Karolína Křenková. Součástí veletrhu bude i ochutnávka exotické gastronomie, ale také místních specialit. Doprovodný program veletrhů obohatí též festival krajových specialit a regionální potraviny REGFOODFEST. A s chutí budou kouzlit také studenti oborů kuchař, cukrář a číšník. Ti budou soutěžit pod hlavičkou 24. ročníku mezinárodní soutěže GASTRO JUNIOR BRNO 2019 – BIDFOOD CUP. Těšit se lze na přednášky o exotické gastronomii z různých koutů světa. Již tradičně se všichni návštěvníci mohou těšit i na cestovatelský festival GO KAMERA.

Čeká nás také vyhlášení 12. ročníku VELKÉ CENY CESTOVNÍHO RUCHU – soutěže, která každoročně oceňuje nejlepší projekty, jež přispívají k rozvoji cestovního ruchu u nás. Projekty lze do soutěže přihlašovat až do konce listopadu a slavnostní vyhlášení proběhne hned první den konání veletrhu GO & REGIONTOUR, tedy 17. ledna 2019. Soutěž talentů PROFI GO v cestovním ruchu je zase určena studentům středních a vyšších odborných škol, tedy mladým lidem, kteří mají zájem o cestovní ruch. Ti nejlepší musí prokázat nejen zeměpisné, kulturní a historické znalosti, ale také pohotovost projevu a znalost alespoň jednoho cizího jazyku.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Tisková zpráva – VELKÁ CENA CESTOVNÍHO RUCHU

SOS – Asociace, z. s. upozorňuje na velice důležitou zprávu:

Nezapomeňte se přihlásit do Velké ceny cestovního ruchu!

Uzávěrka přihlášek do 12. ročníku soutěže Velká cena cestovního ruchu 2018/2019 se blíží. 
Své projekty můžete zdarma přihlašovat už jen do 30. listopadu 2018. Připraveno pro vás máme hned pět různých kategorií – tak se nezapomeňte přihlásit!

Projekty je možné do soutěže přihlašovat na http://www.icot.cz/vccr, kde jsou také uvedeny podrobnější informace o soutěži. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 17. ledna 2019 na veletrzích GO a REGIONTOUR v Brně.

Smyslem soutěže Velká cena cestovního ruchu je každoročně upozornit na výjimečné projekty z různých segmentů turismu a poukázat na atraktivní novinky z oboru. Vyhlašovatelé z vydavatelského domu COT media a ze společnosti Veletrhy Brno chtějí soutěží přispět ke zkvalitnění nabídky a úrovně služeb v cestovním ruchu České republiky. K prestiži ankety přispívá kromě partnerství profesních svazů a dalších institucí také fakt, že každá soutěžní kategorie je hodnocena vlastní porotou složenou nejen ze zástupců pořádajících společností, ale především z odborníků na danou problematiku.

Svůj projekt můžete přihlásit do jedné z pěti kategorií:

  • Nejlepší jednotná kampaň
  • Nejlepší lázeňský a wellness balíček
  • Nejlepší elektronický projekt
  • Nejlepší turistický produkt
  • Start up roku

Hlasování veřejnosti pak opět rozhodne o vítězích kategorie Cestovní kancelář roku. Do soutěže v této kategorii budou automaticky přihlášeny všechny v České republice registrované cestovní kanceláře, které jsou pojištěny pro případ úpadku.

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Veletrhy GO a REGIONTOUR 17.–20. 1. 2019

Brněnské veletrhy GO a REGIONTOUR nabízí program pro odborníky i veřejnost.

Co nabízí kraje České republiky? A kam vyjet na dovolenou za hranice své rodné země? To se dozvědí návštěvníci brněnských veletrhů cestovního ruchu Go a Regiontour. Ve dnech 17. až 20. ledna 2019 budou na brněnském výstavišti cestovatelské osobnosti, které prozradí tipy i zážitky z cest, kraje České republiky i zahraniční destinace, ochutnávky gastronomických specialit a atraktivní program pro celou rodinu.

Tradiční lednové veletrhy cestovního ruchu GO a Regiontour představují atraktivní program pro profesionály v cestovním ruchu i celou rodinu.

„Rozvoj veletrhů GO a Regiontour jako národní prezentace cestovního ruchu s tím, že Regiontour je nosným projektem na podporu incomingu a domácího cestovního ruchu a veletrh GO pak nabízí zajímavé nabídky zahraničních destinací, se jeví jako ta správná cesta pro jejich další rozvoj. Odráží se to ve zvyšujícím se zájmu o účast domácích krajů, regionů z okolních zemí a v neposlední řadě i vzdálenějších destinací. Naším úsilím společně s hlavními partnery je budovat zde efektivní platformu pro diskusi nad aktuálními tématy, prezentaci a podporu rozvoje cestovního ruchu v ČR.“
Prozrazuje ředitel veletrhů Go a Regiontour Miloň Mlčák.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Reklamace zájezdu

Podzim je v plném proudu a přináší s sebou nejen chladnější počasí, ale i otázky, jak si poradit s letní dovolenou, která se nevyvíjela podle našich představ.

Dovolená je nejčastěji vybírána z velkého množství zájezdů, které nabízejí nejrůznější cestovní kanceláře. Zájezd je pak konkrétně upraven v § 2521 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Aby se jednalo o smlouvu o zájezdu podle občanského zákoníku, tak je nutné, aby tato smlouva obsahovala zajištění alespoň dvou z následujících služeb: dopravu, ubytování a stravu.

Pakliže opravdu máte uzavřenou takovou smlouvu a některá ze služeb cestovního ruchu s ní nebude v souladu, pak se při uplatňování Vašich práv budete muset řídit dle ustanoveních § 2537 a násl. občanského zákoníku. Zjistíte-li, že s Vaším zájezdem není něco v pořádku (nemá vlastnosti, k jakým se pořadatel zájezdu zavázal), pak to musíte bez zbytečného odkladu oznámit (reklamovat) pořadateli zájezdu a zároveň mu stanovit přiměřenou lhůtu k odstranění takové vady. Povinností pořadatele je následně danou vadu odstranit. Pokud by tak neučinil, můžete si nápravu zajistit sami a následně požadovat náhradu nezbytných nákladů.

Jedná-li se o podstatné vady zájezdu (např. po příjezdu na místo ubytování pro Vás nebyl zajištěn pokoj, který jste si objednali) musí Vám pořadatel nabídnout náhradní řešení, a to buď stejné nebo vyšší jakosti. Jestliže by náhradní řešení bylo nižší jakosti, pak by Vám pořadatel musel poskytnout přiměřenou slevu z ceny zájezdu. Vy takové řešení můžete odmítnout, pokud není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno, nebo pokud není sleva přiměřená.

Byla-li reklamace podána bez zbytečného odkladu (nejlépe přímo na místě dovolené, v případě, že tam není možné problém vyřešit, tak co nejdříve po příjezdu domů), náleží Vám přiměřená sleva z ceny zájezdu v souvislosti s rozsahem a trváním vady. Obecně pak máte právo Váš nárok na slevu uplatnit do tří let od momentu, kdy Vám takový nárok vznikl, avšak je možné tuto lhůtu smluvně zkrátit až na 2 roky.

V České republice bohužel nemáme žádný závazný dokument, který by určoval, na jakou výši slevy z ceny zájezdu máte nárok. Jako nezávazný návod však může sloužit Frankfurtská tabulka slev, o níž se více dočtete v našem článku zde: https://www.asociace-sos.cz/frankfurtska-tabulka-slev/.

Kromě reklamace zájezdu můžete též požadovat náhradu škody, která Vám v souvislosti s porušením povinnosti pořadatele zájezdu vznikla. Takovýto nárok se řídí dle ustanovení § 2542 a násl. občanského zákoníku. Dále pak můžete žádat i náhradu nemajetkové újmy jako tzv. „ztrátu radosti z dovolené“, kterou je možné požadovat vedle náhrady škody nebo nároků z vady. Tato náhrada újmy se v zásadě hradí v penězích, ale záleží též na individuální dohodě s protistranou či na posouzení soudu.

Pokud byste měli s uplatněním reklamace problém, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta nabízí mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Jedná se o poměrně rychlou a bezplatnou variantou řešení sporu. Na internetové adrese ČOI (https://www.coi.cz/informace-o-adr/) se případně dozvíte více informací. Výsledné stanovisko ČOI není právně závazné, jako rozhodnutí soudu, a není tak možné se plnění z něho domáhat.

Další variantou řešení by bylo sepsání předžalobní výzvy, kterou byste následně odeslali pořadateli zájezdu. Takováto výzva není krokem v soudním řízení, tudíž s ní nejsou spojeny žádné soudní poplatky. Je to pouze „poslední upozornění“ protistrany, že se nenecháte odbýt. Pokud byste o tento institut měli zájem, pak Vám ji můžeme sepsat na některé z našich osobních poraden.

Posledním krokem by poté mohla být cesta soudního sporu, které by však mohlo být finančně náročné a bylo by pak na Vašem zvážení, zda byste takovouto variantu chtěli využít.

Michaela Černá
odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.

Reklamace zájezdu

Na dovolenou se každoročně, ať už v zimě nebo létě, těší nespočet spotřebitelů. Bohužel ne vždy dovolená končí odpočinkem a radostí z příjemně stráveného času. V průběhu zájezdu může dojít k řadě situací, které Vám dovolenou pokazí. Jak se může zákazník bránit, pokud pořadatel zájezdu pochybí? Na to Vám odpoví následující článek. Nejprve je třeba definovat, co to zájezd je.

Dle zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu se jedná o soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu pro účely téže cesty nebo pobytu, pokud:

a) soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy o zájezdu, nebo
b) bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb cestovního ruchu, jsou tyto služby cestovního ruchu
1. zakoupeny na jediném prodejním místě a zákazníkem vybrány před tím, než se zavázal k úhradě jejich ceny,
2. nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu,
3. inzerovány nebo prodávány s označením „zájezd“ nebo s podobným označením,
4. sestaveny po uzavření smlouvy, která opravňuje zákazníka k výběru z různých typů služeb cestovního ruchu, nebo
5. zakoupeny od jednotlivých poskytovatelů služeb cestovního ruchu prostřednictvím online rezervačního systému, při kterém podnikatel, s nímž je uzavřena první smlouva, předá jméno, platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalšímu podnikateli a s tímto podnikatelem je uzavřena smlouva o další službě cestovního ruchu do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu.

Mezi typy služeb cestovního ruchu pak patří:
a) doprava zákazníka,
b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení,
c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo
d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty součástí některé ze služeb cestovního ruchu uvedených v písmenu a), b) nebo c), zejména prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.

Samotná smlouva o zájezdu nemusí mít písemnou formu, ovšem tzv. potvrzení o zájezdu, kde jsou vylíčeny všechny podstatné náležitosti o zájezdu (smluvní strany, cena zájezdu, vymezení zájezdu, doprava, ubytování, další služby) už písemnou formu mít musí. Také je pořadatel povinen sdělit zákazníkovi vhodným způsobem ještě před uzavřením smlouvy údaje o pasových a vízových požadavcích, lhůtách pro jejich vyřízení a sdělí mu také, jaké zdravotní doklady jsou pro cestu a pobyt požadovány. Dále je třeba upozornit, že samotná smlouva často odkazuje na obchodní podmínky a je třeba s nimi být před podpisem smlouvy obeznámen.

Reklamace zájezdu
V případě, že Vám zájezd zkomplikují neočekávané problémy, nejprve vše oznamte již na místě delegátovi, se kterým sepíšete veškeré vady, které zájezd má. Pokud delegát tyto vady řešit nebude, po návratu ze zájezdu uplatněte reklamaci přímo u pořadatele. V tomto případě je vhodné mít jakékoliv důkazy ohledně vad například ve formě fotografie. Je důležité zdůraznit, že je třeba vady oznámit vždy bez zbytečného odkladu.

Odstranitelné vady zájezdu musí pořadatel odstranit v přiměřené lhůtě vzhledem k závažnosti vady, přičemž tuto lhůtu stanoví zákazník. Pokud taková vada není odstraněna, zákazník má právo, aby nápravu zjednal sám. Účelně vynaložené náklady, které zákazník k nápravě musel vynaložit bude následně požadovat po pořadateli. O vadu se také jedná v případě, kdy pořadatel nedodrží smluvenou třídu hotelu. Často se stává, že se pořadatel vymluví na obsazenost hotelu a nabídne Vám hotel s vyšší třídou, ovšem za vyšší cenu. Takové jednání je v rozporu se zákonem, neboť zvýšení standartu pro nemožnost poskytnutí smluveného ubytování hradí pořadatel zájezdu.

Není-li možné vadu odstranit v místě zájezdu, má zákazník právo požadovat slevu z ceny zájezdu. K vypočítání výše slevy Vám může pomoci Frankfurtská tabulka slev (o tom se více dočtete v našem článku). Pořadatel zájezdu pak musí takovou reklamaci vyřídit do 30 dnů. Pokud tak neučiní, může se zákazník se svým nárokem obrátit buď k Mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů u České obchodní inspekce, či na soud. V závažných případech, kdy jsou vady podstatné a pořadatel nepřijme opatření k jejich odstranění a nezajistí, aby zájezd mohl pokračovat, má zákazník nárok na přepravu na místo odjezdu či na jiné dohodnuté místo.

Náhrada za ztrátu radosti z dovolené
Spolu s náhradou majetkové škody (sleva z kupní ceny, náhrada účelně vynaložených nákladů k odstranění vady) má zákazník nárok také na náhradu újmy nemajetkové. Jedná se o případy, kdy pořadatel deklaruje určité skutečnosti a ty pak nedodrží (pokud například garantuje určitý typ pláže, což neodpovídá skutečnosti, nebo dojde k narušení dovolené nemocí zákazníka způsobenou porušením hygienických předpisů ze strany hotelu). Jinak řečeno se jedná o situaci, kdy realita bude natolik špatná, že Vám sebere veškerou radost z dovolené. Naopak se náhrady nemajetkové újmy nemůže dovolat zákazník, kterému dovolenou pokazí nějaká subjektivní skutečnost (počasí, hádka s rodinou, apod.).

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Cestovní ruch

Spousta českých spotřebitelů se každoročně těší na dovolenou, ať už se jedná o sportovní vyžití na horách či odpočinek na pláži u moře. V průběhu zájezdu však může dojít k řadě nepříjemných situací, které spotřebitelům dovolenou pokazí. Bohužel ne vždy dovolená končí odpočinkem a radostí z příjemně stráveného času. Na cestě čeká řada nástrah, od poškozených či ztracených kufrů přes zpožděné lety a hotely s vadami, které neodpovídají Vašim představám. Co dělat, aby se z dovolené nestala noční můra a jak se může zákazník bránit, pokud pořadatel zájezdu pochybí?

Pokud mluvíme o zájezdu, je třeba definovat, co to zájezd je. Dle zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu se jedná o soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu pro účely téže cesty nebo pobytu, pokud:

a) soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy o zájezdu, nebo
b) bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb cestovního ruchu, jsou tyto služby cestovního ruchu
1. zakoupeny na jediném prodejním místě a zákazníkem vybrány před tím, než se zavázal k úhradě jejich ceny,
2. nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu,
3. inzerovány nebo prodávány s označením „zájezd“ nebo s podobným označením,
4. sestaveny po uzavření smlouvy, která opravňuje zákazníka k výběru z různých typů služeb cestovního ruchu, nebo
5. zakoupeny od jednotlivých poskytovatelů služeb cestovního ruchu prostřednictvím online rezervačního systému, při kterém podnikatel, s nímž je uzavřena první smlouva, předá jméno, platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalšímu podnikateli a s tímto podnikatelem je uzavřena smlouva o další službě cestovního ruchu do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu.

Mezi typy služeb cestovního ruchu pak patří:
a) doprava zákazníka,
b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení,
c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo
d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty součástí některé ze služeb cestovního ruchu uvedených v písmenu a), b) nebo c), zejména prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.

Samotná smlouva o zájezdu nemusí mít písemnou formu, ovšem tzv. potvrzení o zájezdu, kde jsou vylíčeny všechny podstatné náležitosti o zájezdu, (smluvní strany, cena zájezdu, vymezení zájezdu, doprava, ubytování, další služby) už textovou podobu mít musí. Dále je třeba upozornit, že samotná smlouva často odkazuje na obchodní podmínky a je třeba s nimi být před podpisem smlouvy obeznámen. Již z toho důvodu by se měl zajímat o to, na co si dávat při sjednávání cestovní smlouvy pozor a naučit se svá práva v praxi prosadit.

Tato sekce se však nevěnuje jenom zájezdu jako celku, ale také samostatné letecké dopravě. V dnešní době patří letecká doprava k oblíbenému způsobu cestování. Nicméně jako i u ostatních dopravních prostředků může i v letecké dopravě dojít k řadě nemilých událostí, které Vám cestu zkomplikují. Jedná se zejména o zrušení či zpoždění letu, přičemž je důležité znát, na co máte v těchto situacích nárok. Jestliže i Vás oblast cestovního ruchu z různých důvodů zajímá, je právě Vám určena tato sekce.

Redakce SOS – Asociace, z. s.