Menu

Cestovní ruch

Odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany zákazníka

Odstoupení od smlouvy o zájezdu s odstupným je možné vždy před zahájením zájezdu, tudíž před nastoupením do dopravního prostředku či začátkem realizace první ze služeb. Přiměřená výše odstupného může být sjednána dopředu nebo následně vypočítána dle § 2533 odst. 2 občanského zákoníku. Odstupné je pak ve výši celkové ceny zájezdu bez úspor nákladů a příjmů z alternativního využití služeb cestovního ruchu. Zohlední se také délka doby od odstoupení po plánované zahájení zájezdu. Čím dříve zákazník od smlouvy o zájezdu odstoupí, tím nižší bude odstupné. 

Odstoupení od smlouvy o zájezdu bez odstupného je možné pouze v případech vymezených v § 2531 odst. 2 a § 2535 občanského zákoníku. Odstupuje-li zákazník dle § 2531 odst. 2, odstoupení proběhne v souladu s § 2534 bez stornopoplatků a zákazník má právo na náhradu škody. To lze například při významném zvýšení ceny zájezdu nebo podstatné změně náležitosti služeb ze strany pořadatele (např. změna délky pobytu, způsobu stravování atd.). 

Dle § 2535 občanského zákoníku má zákazník právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. Nevyhnutelnou a mimořádnou okolností může být např. epidemie, válka, živelná katastrofa jako třeba povodně, požáry, zemětřesení apod. Tato okolnost by však měla být zákazníkovi známa až po uzavření smlouvy o zájezdu. Pokud si zákazník objedná zájezd do země, kde je např. válka nebo epidemie již několik měsíců či let, nemůže odstoupit od smlouvy bez stornopoplatků, jelikož tato okolnost je dlouhodobá a není tedy mimořádná. Důležité také je, že okolnost musí být v daném místě zájezdu nebo jeho bezprostředním okolí. V případě loňských požárů na Rhodosu byly peníze bez odečtení stornopoplatků vráceny zákazníkům, kteří měli jet na místa, kde se požár nacházel a či do jeho blízkého okolí. Co vše je bezprostředním okolím však doposud není jasné a posuzuje se to individuálně dle typu konkrétní hrozby. V okamžiku odstoupení dále musí být dle Nejvyššího soudu „značná míra pravděpodobnosti, že mimořádné okolnosti budou trvat a významnou měrou ovlivní poskytnutí sjednaných služeb či přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu“.  

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Nikola Novotná

Odborná právní poradkyně

Kompenzace při zpoždění nebo zrušení letu

Letní měsíce jsou obdobím dovolených a mnoho z nás při tom využije možnosti letecké dopravy. Někdy však dopravce let nečekaně zruší nebo se letadlo opozdí a namísto příjemné dovolené nastávají komplikace. Jaká mají cestující v případě zrušení nebo zpoždění letu práva a jakým způsobem se jich domoci? To se dozvíte v tomto článku. 

Právní úprava 

Práva cestujících v letecké dopravě upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „Nařízení č. 261/2004“) a také Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě (dále jen „Montrealská úmluva“), mezi jejíž smluvní strany patří i nečlenské státy Evropské unie. Přestože se jedná o normy odlišného charakteru, nejsou v rozporu a mohou být aplikovány souběžně. Nicméně většina cestujících využije právě Nařízení č. 261/2004, protože upravuje pravidla náhrad a pomoci pro leteckou dopravu převážně v rámci Evropské unie. Mimo to Nařízení č. 261/2004 stanovuje náhrady za zrušený či zpožděný let paušálně bez nutnosti prokazování výše škody. Naopak Montrealská úmluva se vztahuje na mezinárodní leteckou přepravu osob, zavazadel a nákladu a upravuje právo na náhradu skutečné škody, která je posouzena případ od případu a nárok na náhradu musí prokazovat samotný cestující. Z tohoto důvodu se v následujících řádcích budu věnovat pouze úpravě Nařízení č. 261/2004. 

Podmínky pro ochranu dle Nařízení č. 261/2004 

Aby cestující mohl využít svých práv v případě zrušení nebo zpoždění letu, musí být splněna alespoň jedna z následujících podmínek: 

  1. Let je uskutečněn v rámci Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska. 
  1. Odlet je uskutečněn ze státu Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska. 
  1. Letecká společnost, která let uskutečňuje, má sídlo na území Evropské unie nebo na území Norska, Islandu či Švýcarska. 

Jestliže cestující letí z České republiky do Turecka, ochrana plynoucí z Nařízení č. 261/2004 se na něj vztahuje. Ale pokud využije například při cestě z Dubaje do Prahy leteckou společnost Emirates, vztahují se na něj pouze podmínky daného leteckého dopravce. 

Zproštění odpovědnosti leteckých dopravců z důvodu mimořádných okolností 

Je důležité mít na paměti, že povinnosti provozujících leteckých dopravců mohou být omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy je let zrušen nebo zpožděn z důvodu takzvaných mimořádných okolností. To jsou takové okolnosti, kterým by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz leteckého dopravce. Povinnost dokázat existenci mimořádné okolnosti pak samozřejmě leží na leteckém dopravci. 

Zrušený let 

Pokud je Váš let zrušen, máte nárok na náhradu pořizovací ceny letenky do 7 dní spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu nebo náhradním letem do cílového místa určení. Jakou možnost si cestující zvolí, je čistě na něm. V případě náhrady pořizovací ceny letenky mnohdy letecké společnosti nabízejí vrácení peněz formou voucheru, avšak to je možné pouze tehdy, pokud s tím cestující souhlasí. Primárně má být totiž náhrada poskytnuta formou vrácení peněžních prostředků. Mimo tyto nároky, mají cestující také právo na poskytnutí občerstvení a možnost bezplatně kontaktovat své blízké či jiné osoby (telefonicky nebo elektronicky). Pokud se cestující rozhodne pro přesměrování letu, může mít také nárok na bezplatné ubytování a přepravu mezi hotelem a letištěm, v závislosti na časovém odstupu mezi původním a novým přesměrovaným letem. 

Kromě toho podle Nařízení č. 261/2004 mají cestující při zrušeném letu i právo na náhradu škody od provozujícího leteckého dopravce, jestliže: 

  1. Nejsou o zrušení letu informování alespoň 2 týdny před plánovaným časem odletu, nebo 
  1. Nejsou o zrušení letu informováni ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu, nebo 
  1. Nejsou informování o zrušení letu ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu. 

Výše náhrady škody se odvíjí od délky letu: 

  1. V případě letů na vzdálenost kratší 1500 kilometrů se jedná o 250 €. 
  1. V případě letů na vzdálenost delší než 1500 kilometrů ale kratší než 3500 kilometrů se jedná o 400 €. 
  1. V případě všech letů, které nespadají pod písmena a) nebo b), se jedná o náhradu ve výši 600 €. 

Je třeba mít na zřeteli, že letecký dopravce není povinen platit náhradu škody, pokud prokáže, že zrušení letu bylo způsobeno právě výše zmíněnými mimořádnými okolnostmi. 

Zpožděný let 

Pokud se let zpozdí, práva cestujících se liší podle toho, zda jde o významné nebo nevýznamné zpoždění. Nařízení č. 261/2004 poskytuje ochranu těm cestujícím, jejichž lety splňují alespoň jednu z těchto podmínek: 

  1. Zpoždění o 2 hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, nebo 
  1. Zpoždění o 3 hodiny nebo více v případě všech letů v Evropské unii delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, nebo 
  1. Zpoždění o 4 hodiny nebo více v případě všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b) 

Jestliže dojde k výše vymezenému zpoždění, mají cestující vždy nárok na stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným, musí letecký dopravce cestujícím nabídnout taktéž ubytování

Pokud je očekávaný čas odletu zpožděný alespoň o 1 den, mohou mimo to cestující požadovat přepravu mezi letištěm a místem ubytování. Podle článku 6 máte v případě zpoždění trvajícím alespoň 5 hodin právo na náhradu pořizovací ceny letenky, a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží Vašemu původnímu účelu, spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu.  

Nařízení č. 261/2004 nijak nehovoří o finanční kompenzaci v případě zpožděného letu. Přesto jsou podle judikatury Soudního dvora cestující zpožděných letů pro účely uplatnění nároku na náhradu postaveni na roveň cestujícím zrušených letů, pokud zpoždění jejich letu trvá tři nebo více hodin. Důvod spočívá v tom, že cestující zrušeného letu utrpí stejnou škodu jako cestující, jejichž let má významné zpoždění. Proto máte i v případě minimálního 3hodinového zpoždění nárok na náhradu škody v rozmezí 250 až 600 € v závislosti na délce letu. 

Překvapivá judikatura Soudního dvora 

Soudní dvůr Evropské unie ale začátkem roku vydal rozhodnutí (C-474/22), jímž výrazně oslabil práva cestujících. Nárok na výše zmíněnou paušální náhradu cestující nemá, pokud se vůbec nepřihlásil k přepravě na let, který následně přiletěl s významným zpožděním. V rozsudku šlo o cestujícího, který si zarezervoval letenku z Německa do Mallorcy, kde se měl účastnit obchodního jednání. Již před odletem se od leteckého společnosti dozvěděl o významném zpoždění svého letu. Proto se rozhodl na letiště vůbec nedorazit a k přepravě se nepřihlásil. Bylo mu totiž předem jasné, že by kvůli 3hodinovému zpoždění pracovní schůzku stejně nestihl. Let nakonec skutečně přiletěl do Mallorcy se zpožděním 3 hodin a 32 minut. Následně se cestující domáhal paušální náhrady ve výši 250 €, která mu dle Nařízení č. 261/2004 přísluší. Soudní dvůr mu však jeho právo odepřel – cestující, který se nedostaví na letiště, údajně neutrpí časovou ztrátu, a tak nemá nárok na náhradu škody. To znamená, že cestující, jejichž let má významné zpoždění, se i tak musí odbavit. Soudní dvůr vycházel z toho, že let se zpožděním na rozdíl od zrušeného letu totiž stále proběhne, a odbavení je tudíž nutné. Dále Soudní dvůr rozhodl, že újma zmeškáním pracovní schůzky je individuální povahy a lze ji nárokovat pouze cestou vnitrostátního práva, nikoli formou paušální částky podle Nařízení č. 261/2004. 

Jak se domoci náhrady škody či jiné kompenzace 

Pokud byl Váš let zrušen či měl zpoždění, s žádostí o náhradu škody neotálejte – musíte tak totiž učinit do 6 měsíců ode dne zrušeného či zpožděného letu. Výzvu k úhradě směřujte nejprve na danou leteckou společnost. Musíte přitom doložit doklady o rezervaci letenek (kde je uveden původní čas odletu), palubní lístek a případně veškeré podklady k výdajům, které Vám vznikly (například účtenky od zakoupeného občerstvení). V případě zpoždění nezapomeňte vyfotit i tabuli odletů, pokud z ní byla zřejmá délka zpoždění (nebo si pořiďte printscreen z aplikace FlightRadar24). Dále doporučuji uvést i bankovní údaje, které poslouží k urychlení komunikace s dopravcem v případě uznání nároku. Většina leteckých společností má pro případy kompenzací na svých stránkách předpřipravené formuláře. Můžete však využít i Formulář EU pro stížnosti cestujících v letecké dopravě.  Bohužel se musíte obrnit jistou mírou trpělivosti, protože vyřízení žádosti může delší dobu trvat

V případě, že se odpovědi od letecké společnosti nedočkáte ani do 2 měsíců, anebo s ní nejste spokojeni, máte možnost se obrátit na příslušný dozorový orgán. Pro Českou republiku je tímto dozorovým orgánem Úřad pro civilní letectví. Úřad Vaši stížnost prošetří a může stanovit, že letecký dopravce byl k náhradě povinen a případně jej může i pokutovat za přestupek. Jestliže Úřad pro civilní letectví stanoví, že dopravce svou povinnost porušil, může cestující toto rozhodnutí využít i jako důkaz pro případné soudní řízení. Je ale důležité zdůraznit, že Úřad náhradu škody či jinou kompenzaci pro cestujícího nevymáhá. V kompetenci Úřadu také není dohled na plnění povinností dopravce, pokud zrušený či zpožděný let směřoval z letiště umístěného na území jiného členského státu EU. Na Úřad pro civilní letectví se tedy obracejte jen v případě, že se komplikace uskutečnily buďto při odletu z letiště na území České republiky, anebo při odletu z letiště umístěného ve třetí zemi (tj. země mimo EU) na letiště umístěné na území ČR, byl-li let provozován dopravcem EU. Pokud tomu tak není,  je vhodné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum (ESC). ESC totiž může spotřebitelům pomoci při prosazení nároků vůči leteckým dopravcům v rámci smírného řešení. Jestliže se Vám nepodaří získat náhradu škody či jinou kompenzaci ani tímto způsobem, můžete se svých práv domoci jedině soudní cestou. 

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Erika Kerschbaumová

Odborná právní poradkyně

Zpoždění letadel

Podívejte se na první reportáž Televizních noviny televize NOVA ze dne 30. 6. 2024, ve kterých se k problematice zpožděných letů vyjadřuje náš právník pan Mgr. Ondřej Zelenka.

https://tv.nova.cz/porad/televizni-noviny/epizoda/434295-30-6-2024

Problematika koupě zájezdů v pořadu Dobré ráno na ČT2.

Podívejte se na záznam pořadu Dobré ráno, který vysílala ČT2 v úterý 24. 4. 2024. Naše předsedkyně ve vysílání radila ohledně bezpečného nákupu dovolené.

https://www.ceskatelevize.cz/…/3242913100…/cast/1041138/ https://www.ceskatelevize.cz/…/3242913100…/cast/1041144/ https://www.ceskatelevize.cz/…/3242913100…/cast/1041152/

Pomáháme prosazovat práva spotřebitelů v oblasti problematiky zájezdů

SOS – Asociace, z.s. se zúčastnila High Level Tourism Meetingu, který se koná v Praze ve dnech 21. – 22. 2. 2024 v rámci předsednictví České republiky Visegrádské čtyřce. Přednesli jsme zde naše stanovisko k návrhu směrnice, kterou se mění směrnice o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách (2015/2302).Tyto navrhované změny reflektují problémy, které museli spotřebitelé v souvislosti se zájezdu v době koronavirové krize řešit.

Děkujeme MMR za možnost naše stanovisko veřejně prezentovat.

SOS – Asociace, z.s. v Událostech na ČT1

Zdroj: ČT1

V úterý 25. 7. 2023 mluvila naše právnička Alena Máčová v Událostech na ČT1 o zájezdech na požárem zasažené řecké ostrovy: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/223411000100725/

Musím odjet na zájezd na požárem zasažené řecké ostrovy?

V tuto chvíli se na naši poradenskou linku obracejí spotřebitelé, kteří na řecké ostrovy zasažené požárem mají teprve odcestovat a kteří mají zcela oprávněné obavy o své bezpečí. Zájezdy na tyto místa ruší nyní pouze některé cestovní kanceláře, a to pouze v případě zájezdů, na které mají zákazníci odletět v nejbližších dnech. Spotřebitelé, kteří mají odletět později, jsou tak v tuto chvíli ve velké nejistotě, zda budou muset na zájezd odletět.

Dokud Ministerstvo zahraničí nevydá plošné doporučení necestovat na Rhodos, nebudou cestovní kanceláře nuceny rušit zájezdy do oblastí, které nejsou přímo mezi místy uvedenými na stránkách ministerstva, ačkoli jsou od zmíněných míst vzdáleny jen několik desítek kilometrů. Dle vyjádření Martina Smolka, vrchního ředitele právní a konzulární sekce na ministerstvu zahraničí, ministerstvo prozatím nevydá plošné doporučení necestovat na Rhodos.

Pokud cestovní kanceláře nebudou samy rušit zájezdy, dostávají se tímto spotřebitelé do těžké volby, zda odstoupit od smlouvy sami se zaplacením stornopoplatků, které se mohou vyšplhat téměř až do celé ceny zájezdu, anebo odjet na zájezd do míst, kde jim a jejich blízkým může hrozit nebezpečí a kde si stěží v tuto chvíli dovedeme představit prožití bezstarostné dovolené.

Pro srovnání se zahraničím lze uvést, že obří německá cestovní kancelář TUI zrušila již všechny lety na Rhodos s platností od včerejšího dne do středy a podobně postupuje také britská společnost Jet2.

Dle našeho názoru by měly cestovní kanceláře v tuto chvíli zájezdy do požárem zasažených oblastí zrušit anebo se se svými zákazníky domluvit na změně místa či termínu konání zájezdu, a to i u zájezdů konaných za více dní, neboť je těžké si představit prožití klidné dovolené v místech, kde hrozí rozšíření nebezpečných požárů a kde mohou být ohroženy lidské životy. V případě zrušení zájezdu dle §2535 občanského zákoníku z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti má cestovní kancelář povinnost vrátit zákazníkovi veškeré uhrazené platby za zájezd, avšak nevzniká jí povinnost vůči zákazníkovi k náhradě škody.

Českým spotřebitelům, kteří se mají vydat na zájezd na zasažené řecké ostrovy tak nezbývá než se obrnit velkou dávkou trpělivosti a počkat, jak se k celé situaci dále postaví Ministerstvo zahraničních a věcí a cestovní kanceláře.

Mgr. Alena Máčová

Právník SOS – Asociace, z.s.

Zrušené zájezdy na ostrov Rhodos

Řecký ostrov Rhodos zasáhl rozsáhlý požár, který se dotýká velkého množství českých občanů, kteří zde trávili svou letní dovolenou. Zákazníci cestovních kanceláří, kteří se nacházejí v oblastech zasažených požárem, jsou nyní evakuováni.

Na co mají tito zákazníci právo?

Pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu kvůli požáru nemůže zajistit objednané služby, jedná se o vadu zájezdu. Cestovní kancelář musí bez odkladu a bez dalších poplatků např. poskytnout náhradní ubytování, stravování a další služby podle cestovní smlouvy a v odpovídající kvalitě. Pokud taková opatření nelze učinit, musí cestovní kancelář dopravit zákazníka zpět na místo odjezdu a vrátit mu rozdíl v ceně (tzn. poskytnout mu slevu z ceny zájezdu). Případné vyšší náklady na dopravu hradí kancelář. Pokud budou náhradní služby levnější, musí zákazníkovi uhradit rozdíl. Náhrada majetkové či nemajetkové újmy se v takovém případě neuplatní, neboť se jedná o mimořádnou nepředvídatelnou a nepřekonatelnou překážka, kterou cestovní kancelář nemohla předpokládat.

Cestovní kanceláře by měli v tuto chvíli zájezdy do požárem zasažených oblastí zrušit anebo se se svými zákazníky domluvit na změně místa či termínu konání zájezdu. V případě zrušení zájezdu z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti má cestovní kancelář povinnost vrátit zákazníkovi veškeré uhrazené platby za zájezd, avšak nevzniká jí povinnost vůči zákazníkovi k náhradě škody. Některé cestovní kanceláře již dnes oznámily, že cesty na Rhodos ruší.

Pokud by cestovní kancelář zájezd sama nezrušila a ten by směřoval do místa, které je přímo zasažené požáry, může od smlouvy odstoupit i zákazník sám, a to bez zaplacení stornopoplatků. Pokud ovšem zákazník zruší zájezd, který nesměřuje do zasaženého místa, bude muset uhradit cestovní kanceláři smluvené stornopoplatky.

Ministerstvo zahraničních věcí turistům v tuto chvíli doporučuje, aby lidé necestovali do oblastí na řeckém ostrově Rhodos, které jsou požáry postižené. Aktuálně se jedná o tyto oblasti: Kiotari, Gennadi, Pylonas, Laerma, Lardos, Lindos, Kalathos, Malona, Asklipeio, Peukous, Massari a Charaki. Vysoké nebezpečí požáru platí ale pro celý ostrov.

SOS – Asociace, z.s.

Zveme Vás na červnové spotřebitelské přednášky v Brně!

Jak na reklamaci zájezdu?

Každý z nás si po zakoupení zájezdu k moři, na hory či kamkoliv jinam jistě přeje, aby se dovolená vydařila a vše proběhlo bez problémů. Bohužel nemusí tomu tak být vždy. Pojďme se tedy podívat na to, jaká jsou práva spotřebitelů v případě reklamace zájezdu, jakým způsobem při nich postupovat a jak se případně bránit, pokud podnikatel neplní své povinnosti tak, jak má.

Kdy a jak reklamovat?
Spotřebitel může zájezd reklamovat, pokud není některá ze služeb v něm zahrnutých v souladu se smlouvou (§ 2537 odst. 1 občanského zákoníku, dále jen „OZ“). Je třeba tedy vycházet z toho, jak byl ujednaný zájezd specifikován (počet a vybavenost pokojů, typ stravování, způsob přepravy, turistické výlety či animační programy a jiné služby, vzdálenost hotelu od pláže apod.).

Vyskytne-li se nějaký nedostatek, je zapotřebí vše bez zbytečného odkladu oznámit pořadateli zájezdu (delegátovi nebo např. přes zákaznickou linku) nebo prostřednictvím zprostředkovatele zájezdu (cestovní agentury) a určit přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy, vyjma případů, kdy je zapotřebí jednat neprodleně (§ 2537 odst. 2 OZ). Problém v ubytování je samozřejmě také možno řešit přímo s personálem hotelu, avšak nepodaří-li se jej vyřešit, je zapotřebí se obrátit na pořadatele, protože s tím má spotřebitel smluvní vztah a vůči němu může uplatňovat své nároky. Doporučujeme také vždy situaci z důkazních důvodů zdokumentovat např. fotografiemi nebo videem.

Na co má spotřebitel nárok?
Vady musí pořadatel v přiměřené lhůtě odstranit (např. zajistit jiný pokoj či opravu nefunkční klimatizace atd.), jinak tak může spotřebitel učinit sám a po pořadateli žádat úhradu k tomu nutných nákladů. Spotřebitel má taktéž právo na přiměřenou slevu z ceny zájezdu odpovídající rozsahu a délce trvání vady (§ 2537 odst. 4 a § 2540 odst. 1 OZ). Sleva se vyčíslí zpravidla z poměru ceny zájezdu a závažnosti vady, orientačně lze využít tzv. Frankfurtskou tabulku slev, jež má však nezávazný charakter. Pokud spotřebitel vytkl vady neodkladně a pořadatel je neodstranil, má také právo na náhradu kvůli tomu vzniklé škody (§ 2542 odst. 2 OZ).   Vady musí pořadatel v přiměřené lhůtě odstranit (např. zajistit jiný pokoj či opravu nefunkční klimatizace atd.), jinak tak může spotřebitel učinit sám a po pořadateli žádat úhradu k tomu nutných nákladů. Spotřebitel má taktéž právo na přiměřenou slevu z ceny zájezdu odpovídající rozsahu a délce trvání vady (§ 2537 odst. 4 a § 2540 odst. 1 OZ). Sleva se vyčíslí zpravidla z poměru ceny zájezdu a závažnosti vady, orientačně lze využít tzv. Frankfurtskou tabulku slev, jež má však nezávazný charakter. Pokud spotřebitel vytkl vady neodkladně a pořadatel je neodstranil, má také právo na náhradu kvůli tomu vzniklé škody (§ 2542 odst. 2 OZ).  

Jestliže po odjezdu na dovolenou nastanou podstatné vady (např. sjednaný hotel spotřebitele z nedostatku volných pokojů neubytuje, hotel nebo jeho restaurace je hygienicky nevyhovující apod.), je pořadatel povinen nabídnout náhradní řešení, pokud možno stejného nebo vyššího standardu. Kdyby se jednalo o standard naopak nižší, pak zároveň i přiměřenou slevu (§ 2538 odst. 1 a 2 OZ). Pokud by však bylo náhradní řešení výrazně nižší (nesrovnatelné) kvality nebo by nabídnutá sleva byla nepřiměřeně nízká, může jej spotřebitel odmítnout a od smlouvy odstoupit bez zaplacení odstupného (a vrátit se tak předčasně domů), nebo si náhradní řešení na náklady pořadatele zajistit sám (§ 2537 odst. 4 a § 2538 odst. 3 OZ). 

V extrémnějších případech, kdy jsou vady velmi závažného charakteru nebo jich je veliký počet, což může celou dovolenou doslova zkazit, má spotřebitel také právo na náhradu újmy za narušení dovolené (tzv. náhrada za ztrátu radosti z dovolené, § 2543 odst. 1 OZ). Jedná se o zvláštní případ nemajetkové újmy a vypočtení její výše záleží na uvážení soudu vzhledem ke všem relevantním okolnostem.

Na koho se lze obrátit?
Nepodaří-li se spor s pořadatelem zájezdu vyřešit dohodou, může spotřebitel zahájit mimosoudní řešení sporu (ADR) prostřednictvím České obchodní inspekce, která je zároveň dozorovým orgánem, kam lze podat podnět k prošetření.  Případně je možné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, pokud je pořadatel zájezdu z jiného členského státu EU. ADR řízení je však právně nezávazné a vymoci svá práva lze vždy soudní cestou. V případě jakýchkoli dotazů se můžete samozřejmě obrátit na naši bezplatnou spotřebitelskou poradnu, kde vám rádi poradíme.

Jan Solanský
Odborný právní poradce,
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.