Menu

Cestovní ruch

Naše právnička Mgr. Alena Máčová poskytla rozhovor pro Hospodářské noviny – Cestovní kanceláře a cestovní vouchery

V poslední době řešíme v našich spotřebitelských poradnách mnoho stížností na proplácení voucherů od cestovních kanceláří. Na toto téma poskytla naše právnička Mgr. Alena Máčová také rozhovor pro Hospodářské noviny, který vyšel dnes tj. 22. června 2021. Rozhovor si můžete přečíst také na:

https://archiv.ihned.cz/c1-66940990-cestovky-v-pripade-voucheru-zamerne-klamaly-klienty-tvrdi-pravnicka-sdruzeni-obrany-spotrebitelu

EPSON MFP image
EPSON MFP image

Události – Česká televize

Zrušený zájezd a Lex Voucher,…k problematice se vyjádřila naše vedoucí poradny v Praze právnička Mgr. Alena Máčová. Níže můžete shlédnout celý záznam ze dne 25. května 2021 v pořadu Události na ČT.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/221411000100525/video/842697

Vouchery a jejich uplatnění – LEX Voucher versus Voucher

O této problematice hovořila naše vedoucí poradny v Praze Mgr. Alena Máčová dne 1. 4. 2021 v TV NOVA v pořadu Snídaně s novou. Pro předplatitele je možné rozhovor shlédnout na voyo.nova.cz.

Jaký poukaz na zájezd mám doma?

Od začátku pandemie uplynul již více než rok. Pandemie s sebou přinesla mnoho nových situací a problémů, na které nebylo možno dát jasnou odpověď. V prvních měsících byl v souvislosti s omezením pohybu zcela ochromen cestovní ruch a ani v letních měsících nebyla situace ohledně zájezdů do ciziny ideální. Statisíce spotřebitelů se tak ocitli v nepřehledné situaci, kdy nevěděli, jak mají postupovat dále. Zda je lepší své zájezdy doplácet, nebo zájezd raději v předstihu zrušit anebo zda není lepší přijmout lákavou nabídku cestovních kanceláří na vystavení poukazu, ve kterém budou jejich peníze zcela bezpečně uloženy.

Naše organizaceSdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. od začátku pandemie problematiky spojenou se zájezdy pečlivě sledovala a snažila se spotřebitelům, kteří se na nás obraceli, poskytovat jasné informace o nastalé situaci, dle kterých se mohli spotřebitelé rozhodnout, jakým způsobem budou vůči cestovní kanceláři postupovat. Spotřebitele jsme také poučili o tom, kdy mají právo na vydání poukazu dle zákona Lex voucher, kdy naopak musejí zaplatit CK stornopoplatky nebo kdy je nutné přijmout poukaz, který vydala sama cestovní kancelář.

Poukazy vydané dle zákona Lex voucher

Za nekonané zájezdy, které byly zrušeny z mimořádných a nevyhnutelných okolností, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu ať ze strany zákazníka nebo ze strany CK, mohly CK vydat zákazníkům tzv. Lex voucher. V případě těchto poukazů nemají zákazníci povinnost vybrat si jiný zájezd, a pokud se tak nestane, mají cestovní kanceláře povinnost vrátit peníze za zaplacené zájezdy ve lhůtě od 1. 9. 2021 do 14. 9. 2021. Na jaře minulého roku, kdy byl tento zákon přijat, se samozřejmě počítalo s tím, že v zimní sezóně 2020/2021 bude již situace ohledně koronaviru v pořádku a cestovní kanceláře budou pořádat své zájezdy bez větších omezení. To se ale bohužel nestalo, a proto budeme netrpělivě očekávat, jakým způsobem budou cestovní kanceláře po 31. 8. 2021 peníze svým zákazníkům vracet.

Poukazy, které vydaly samy cestovní kanceláře, a které se neřídí zákonem Lex voucher

Pokud zákazníci zrušili svůj zájezd v době, kdy ještě nebylo jasné, že se konkrétní zájezd nebude konat, odstupovali tak od smlouvy o zájezdu se zaplacením stornopoplatků, které byly často velmi vysoké. Aby zákazníci nemuseli tyto stornopoplatky platit, cestovní kanceláře jim nabídly vydání poukazů na částku, která byla za zájezd zaplacena. Protože zde při zrušení zájezdu ze strany zákazníků nebyly ještě dány podmínky pro to, aby bylo možné odstoupit bez stornopoplatků, nemohly zákazníci od cestovní kanceláře získat poukaz Lex voucher.

Rozdíl oproti poukazům od cestovních kanceláří a poukazu Lex voucher je především ten, že tyto první poukazy nejsou proplatitelné a je nutné je využít na náhradní zájezd, a to do konkrétního daného termínu, např. do konce roku 2021.

Současné problémy s poukazy

Naše rady a informace se bohužel nemohly dostat ke všem zasaženým spotřebitelům. V současné době, kdy se blíží další letní sezona a kdy se zákazníci cestovních kanceláří začínají zajímat o možnosti využití svých poukazů, ve kterých mají uložené nemalé finanční částky, se na nás začínají obracet především ti spotřebitelé, ke kterým se naše informace včas nedostaly. A proto bohužel přibývá stížností spotřebitelů, kteří teprve nyní s velkým úžasem zjišťují, že jim doma několik měsíců neleží poukaz Lex Voucher, ale poukaz, který vydaly samy cestovní kanceláře a které se řídí jen jejich podmínkami. Naše sdružení zastává názor, že pokud spotřebitel přijal díky nejasným informacím od cestovních kanceláří jejich poukaz, ačkoli měl právo na vydání poukazu Lex Voucher, měl by mu být poukaz Lex voucher vydán dodatečně. Situace v prvních měsících pandemie byla velice nejasná a informace, které cestovní kanceláře svým klientům poskytovaly, byly velice matoucí. Cestovní kanceláře se v této době snažili, aby zákazníci přijali poukaz, který je neproplatitelný a z kterého pro cestovní kanceláře plyne více výhod. Závazně rozhodnout a stanovit povinnost vydat dodatečně spotřebiteli poukaz Lex voucher může bohužel jedině soud.

Problémy, které smluvní vouchery přinášejí, spočívají v jejich omezené platnosti trvání. Situace ohledně coronaviru je bohužel stále velice špatná a mnoho zákazníků nebude chtít z obav o své zdraví a díky různým omezením, které panují v zahraničních destinacích, tyto poukazy v době jejich platnosti využít. Nastává tedy otázka, zda budou cestovní kanceláře prodlužovat platnost svých poukazů, nebo budou nutit své zákazníky odjíždět do destinací, kde je nutné nosit po celou dobu roušky, kde nebudou otevřeny restaurace, bary, muzea a další služby, jejichž využívání ke spokojené dovolené patří? Jak se k této situaci cestovní kanceláře postaví? Na závěr mi zbývá jen dodat, že naše sdružení doufá, že cestovní kanceláře se budou snažit svým zákazníkům vyjít co nejvíce vstříc.

Mgr. Alena Máčová

Vedoucí osobní poradny v Praze

Přepravní smlouva nejen v době covidové

Přepravní smlouva nejen v době covidové

Cestování, jako jedno z nejrizikovějších aktivit za doby pandemie, zaznamenalo během roku zásadní vývoj, který můžeme spatřit jak ve formě poklesu poptávky nebo též při pohledu na nové povinnosti cestujících.

Přepravní smlouva je jedním z typových závazků, které nalezneme v občanském zákoníku. Na úvod upozorníme, že samotným nástupem do vlaku vzniká konkludentně smlouva mezi cestujícím a přepravcem. Tento fakt si ne každý cestující uvědomuje, ale skutečně nástupem do přepravního prostředku dochází k uzavření smlouvy. Tento závazek se mimo jiné řídí smluvními přepravními podmínkami, které můžeme nalézt na internetových stránkách přepravce nebo na pobočce.

V době pandemie se do již zmíněných smluvních přepravních podmínek, jakožto části ujednání smlouvy mezi přepravcem a cestujícím, dostávají v minulosti nevídané ustanovení, které mají nároky na cestujícího především v zájmu veřejného zdraví.

Zcela typické je ustanovení povinnosti cestujícího nosit ochranné pomůcky, resp. nyní respirátory třídy FFP2 či nanoroušky. Pojďme se pozastavit na praktičností speciální smluvní úpravy, která je duplicitní k úpravě nařízení Ministerstva zdravotnictví ČR. Přepravci se totiž skrze toto funkční ustanovení mohou vyhnout řešení vleklejších sporů s Policií ČR při vymáhání povinnosti stanové nařízením. Toto ustanovení má totiž důsledek takový, že při porušení této povinnosti má oprávněná osoba přepravce právo vyloučit cestujícího z přepravy, a to i bez asistence Policie ČR a též bez kompenzace. Taky je vhodné si uvědomit následnou sankční stránku věci. Pokud by cestující odmítl uposlechnout vykázání z přepravy tak mu hrozí až desetitisícové pokuty za zpoždění z důvodu vykázání z přepravy.

Dále můžeme vidět v mezinárodní letecké přepravě zajímavý trend, a to ustanovování povinnosti cestujícího podstoupit test před nástupem na palubu. Bez negativního testu na koronavirus spousta leteckých společností neumožňuje nástup do letadla. Tento fakt si však někteří spotřebitelé neuvědomují. Vycházejí totiž mylně pouze například z cestovatelských map, které někdy ukazují povinnost postoupit testování až v samotné zemi. Musíme konstatovat, že při cestování v této turbulentní době je nutné nejenom sledovat předpisy jednotlivých států pro vstup na jejich území, ale též samotné smluvní podmínky přepravce.

Můžeme očekávat, že než pandemie skončí, tak změny smluvních přepravních podmínek budou stále vcelku časté, proto doporučujeme spotřebitelům se informovat o zvláštních podmínkách právě u přepravce.

Jan Tomeček

Právní poradce

Jak se vyznat ve voucherech za neuskutečněný zájezd

Jak se vyznat ve voucherech za neuskutečněný zájezd

Do povědomí spotřebitelů se dostal takzvaný lex voucher, zákon, který byl vytvořen na ochranu cestovních kanceláří kvůli situaci způsobené pandemií koronaviru. Lex voucher umožňoval cestovním kancelářím vydat zákazníkům poukaz v hodnotě neuskutečněného zájezdu. Každopádně je třeba mít na paměti, že tento zákon se vztahuje na zájezdy konané v určitém časovém období, a voucher vydaný podle tohoto zákona není jediným voucherem, které mohou cestovní kanceláře spotřebitelům nabízet. 

Jak od sebe jednotlivé vouchery odlišit? Nejprve si představíme jednotlivé druhy voucherů.

1. Voucher vydaný podle zákona č.185/2020, zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, tzv. lex voucher.

Cestovní kanceláře mohly vydávat tyto poukazy na zájezd pouze pro zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020. Zákonodárce umožnil cestovním kancelářím jednostranně rozhodnout o tom, zda zákazníku vrátí peníze do 14 dní, jak předpokládá občanský zákoník v ustanovení § 2536a, nebo zda využijí v této mimořádné situaci možnost zadržet finanční prostředky zákazníků až do konce ochranné doby, konkrétně do 31.8. 2021. Zákazníci, kteří nespadali do výjimek uvedených v § 3 odst. 3 tohoto zákona, neměli možnost tento voucher odmítnout.

2. Smluvní voucher

Alternativu tohoto zákonného poukazu na zájezd představuje smluvní voucher. Tato alternativa je využívána např. na zájezdy konané v době, na které lex voucher nedopadá, tedy zájezdy konané po 31.8.2020. Stejně tak ale mohly být smluvní vouchery využívány už dříve. Největší a nejdůležitější rozdíl od voucheru vydaného podle zákona lex voucher je, že u smluvního voucheru je třeba souhlasu druhé strany, tedy spotřebitele či zákazníka. V případě, že spotřebitel s takovýmto voucherem nesouhlasí, nemá cestovní kancelář na výběr a musí postupovat dle zákonné úpravy. V praxi tento postup znamená povinnost cestovní kanceláře vrátit finanční prostředky do 14 dní na účet spotřebitele.

Jak poznat o jaký voucher se jedná?

V ideálním případě poukaz vydaný podle zákona lex voucher obsahuje sdělení, že je tento poukaz na zájezd vydáván podle zákona č. 185/2020. Stejně tak nám může pomoct doba, ve které se měl zájezd konat. Dalším vodítkem, které by nás mohlo dovést k poukazu vydávaném podle zmíněného zákona je zmínění ochranné doby, nejdéle do 31.8.2021. Na druhou stranu, smluvní voucher typicky obsahuje klauzuli o narovnání.

Jaké jsou úskalí smluvního voucheru?

Tuhle otázku je vhodné si položit v případě, kdy Vám společnost smluvní voucher nabídne. V první řadě je velmi důležité uvědomit si, že se Váš závazek bude řídit smluvními podmínkami, proto pamatujte, že tento voucher nemáte povinnost přijmout, jak již bylo zmíněno výše. V případě, že o smluvní voucher nemáte zájem, je třeba cestovní kancelář o Vašem nesouhlasu informovat bez zbytečného odkladu.

Smluvní ujednání vás můžou nemile překvapit, proto doporučujeme důkladné přečtené smluvních podmínek, které se nabízeného voucheru týkají. Přeci jenom se jedná o zájezd v hodnotě i několika desítek tisíc korun. Největší překvapení, se kterým se můžete u smluvního voucheru setkat, je propadnutí peněz cestovní kanceláři v případě, že voucher nevyužijete do konkrétního sjednaného data. Před takovýmto ujednáním varuje a vyzývá tak k opatrnosti i Česká obchodní inspekce.

Za další problém týkající se smluvního voucheru je jeho možný způsob prezentace a jednoduchá zaměnitelnost s voucherem vydaným podle již zmíněného zákona. Nemálo spotřebitelů se na naši poradnu obracelo s domněnkou, že vlastní poukaz vydaný podle zákona lex voucher a následně, po řádném přečtení zjistili, že se jedná o voucher smluvní. Zda však cestovní kanceláře uvádí spotřebitele v omyl vydáním jiného druhu voucheru nechávám na úvaze českých soudů.

Martina Valášková

Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.

Zrušené lety v době koronaviru

Jistě se Vám už stala situace, kdy jste dojeli na letiště a zjistili, že Váš let byl zrušen. V dnešní době, vzhledem k šíření koronaviru a také vzhledem k přijímaným opatřením jednotlivých států proti jeho šíření, jsou mnohem častější situace, kdy jste o zrušení letu předem informováni leteckou společností nebo se rozhodnete sami let předem zrušit. Přiblížím Vám tedy Vaše práva a také jak v takových situacích postupovat.

Nařízení Evropské unie o podmínkách náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě č. 261 z roku 2004 stanovuje, na co mají cestující nárok v případě značně zpožděného nebo zrušeného letu a dále také v případě odepření nástupu na palubu letadla. Nařízení se vztahuje na všechny lety začínající, nebo končící (zde je nutnost, aby let provozovala evropská aerolinie) na území některého z členských států Evropské unie, Norska, Švýcarska a Islandu.

V případě, kdy tedy skutečně dojde ke zrušení letu, máte nárok na bezplatnou péči v podobě občerstvení, v případě nutnosti noclehu také na ubytování. Navíc Vám výše zmíněné nařízení přiznává právo na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur za přesně definovaných podmínek.

Jestliže bylo zrušení letu způsobeno mimořádnou okolností, které nemůže letecká společnost zabránit a zároveň letecká společnost přijala veškerá přiměřená opatření, nemá cestující nárok na finanční kompenzaci. Jak již možná z našich článků, poradenství nebo médií víte, za mimořádnou okolnost se považuje i šíření nakažlivé nemoci (koronaviru). U zrušeného letu jehož příčinou je právě šíření koronaviru, tak nemáte nárok na finanční kompenzaci.

Evropské nařízení v případě zrušeného letu ukládá letecké společnosti povinnost nabídnout cestujícím možnost výběru mezi vrácením ceny letenky, náhradním letem při nejbližší možné příležitosti nebo náhradním letem v pozdější době dle přání a volby cestujícího. V případě vrácení ceny letenky poté nařízení hovoří o sedmi dnech, do kterých musí být cena vrácena.

Situace, která panuje kolem koronaviru, prakticky vylučuje možnost, aby si cestující vybral náhradní let při nejbližší možné příležitosti, a to například z důvodu vládních opatření v jednotlivých státech apod. V úvahu tedy připadá možnost vrácení ceny letenky nebo přesměrování letu na cestujícím vybraný a vhodný termín.

Evropské nařízení ovšem neupravuje situaci, kdy letecká společnost let nezruší a cestující se obává let uskutečnit, případně ani nemůže například z důvodu zákazu vycestování. Je tedy nutné vycházet ze smluvních podmínek jednotlivých leteckých společností a také z druhu letenky. Některé letecké společnosti nabízí cestujícím, kteří se bojí v této složité době cestovat poukazy, tyto poukazy se poté řídí smluvními podmínkami, které si letecká společnost a cestující ujednali. U poukazů je dobré hlídat si datum konce jejich platnosti, aby nedošlo k propadnutí poukazu.

Objevují se také situace, kdy Vám letecká společnost při zrušení letu z její strany rovnou nabídne poukaz a neuvede jinou možnost. V takovém případě není cestující povinen poukaz přijmout, dle evropského nařízení č. 261/2004 má totiž výše uvedené nároky, mezi které povinnost přijmout poukaz nepatří.

Čím více častější jsou i situace, kdy se letecké společnosti zdráhají vrátit cestujícím cenu letenky, evropské nařízení sice hovoří o sedmi dnech, ovšem vzhledem k současné nelehké situaci způsobené koronavirem, můžou být letecké společnosti v tíživé finanční tísni. Zde můžu na základě osobních zkušeností doporučit nadnárodní advokátní kanceláře či jim podobné subjekty, které se věnují vymáhání nároků cestujících v letecké dopravě. Krajní možností je vymáhání Vašich nároků soudní cestou.

Nezbývá než se v současné době obrnit trpělivostí a doufat, že své peníze dostanete zpět. Důležité je tedy mít při cestování letadly na paměti Vaše práva a způsoby jakými se jich dovolat. Závěrem už jen zbývá, popřát Vám šťastný a klidný let!

Boleslav Tomšík

Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Současná situace okolo zájezdů

Současná situace okolo zájezdů

Již v letošní zimě si mnoho spotřebitelů zakoupilo s předstihem svůj vysněný zájezd na léto 2020. V březnu ovšem přišla zcela neočekávaná situace ohledně nemoci Covid-19, díky které bylo nutné omezit cestování do jiných zemí. Tato situace nezasáhla jen lyžařské zájezdy, ale ovlivnila pořádání zájezdů i v následující letní sezóně.

V dubnu vstoupil v platnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, známý jako zákon „Lex Voucher“. Tento zákon se týká zájezdů s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020 a umožňuje cestovním kancelářím využít ochranou dobu, kterou upravuje tento zákon a vystavit zákazníkům poukaz za jejich zrušený zájezd.

V tuto chvíli se mohou zákazníci setkat se třemi možnostmi ohledně zájezdů:

1) Odstoupení od smlouvy se zaplacením stornopoplatků

Pokud zákazník odstoupí od zájezdu, který se má uskutečnit například v srpnu 2020, neodstupuje podle § 2535 občanského zákoníku, ale podle § 2533 občanského zákoníku, tj. s úhradou odstupného (= stornopoplatky) a cestovní kancelář je mu povinna vrátit částku, která odstupné převyšuje. Tuto částku je cestovní kancelář povinna zákazníkovi vrátit dle § 2536a občanského zákoníku do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy. Do 3 měsíců ode dne odstoupení od smlouvy může zákazník požádat cestovní kancelář o vystavení voucheru za zaplacené odstupné a to v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného odstupného. Je-li ujednáno odstupné, musí být jeho výše přiměřená. Přiměřenost odstupného se odvíjí od doby mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Není-li ujednáno odstupné, odpovídá jeho výše ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Zjednodušeně řečeno, důležité je, jakou část ceny zájezdu cestovní kancelář ušetří na neodvedených nebo vrácených platbách svým dodavatelům, nebo na tom, zda se podaří zájezd prodat jinému zákazníkovi.

2) Vouchery cestovních kanceláří, které nejsou vydávány dle zákona ,,Lex Voucher“

Spotřebitelé se mohou také setkat s tím, že cestovní kanceláře nabízejí zákazníkům vlastní voucher ve výši stornopoplatků nebo zaplacených záloh. Tyto vouchery je potřeba využít v době platnosti poukazu a zásadně není možné si je nechat proplatit.

3) Odstoupení bez zaplacení storno poplatků a využití zákona „Lex Voucher“

Pokud se zájezd nemůže uskutečnit kvůli současné situaci, může od něj zákazník dle § 2535 občanského zákoníku odstoupit. Od smlouvy o zájezdu může v tuto chvíli odstoupit i cestovní kancelář a to dle § 2536 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku. Smlouva se odstoupením od počátku zruší a zákazník má nárok na vrácení 100% částky, kterou již uhradil. Cestovní kancelář má poté povinnost vrátit celou částku za zájezd zákazníkovi do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy.

Cestovní kanceláře ovšem mohou využít ochranné doby, kterou zakotvuje zákon „Lex Voucher“ a za tuto jím uhrazenou částku může svým zákazníkům vydat zákazníkovi voucher. Tento voucher pak mohou odmítnout osoby, které jsou uvedeny v § 3 odst. 3 zákona „Lex Voucher“ a cestovní kanceláře jsou povinni jim vrátit veškeré platby do 14 dní ode dne odmítnutí poukazu. Mezi tyto osoby patří držitel průkazu osoby se zdravotním postižením, osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, těhotná žena či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel), osoba starší 65 let, zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.

Příslušnost k vymezené zvláště chráněné skupině je tedy třeba zkoumat ve vztahu k zákazníkovi, kterému vzniklo právo na vrácení plateb přijatých za zájezd. Pokud takový zákazník spadá do jedné ze zvláště chráněných skupin, může poukaz odmítnout jako celek a cestovní kancelář by mu měla celou finanční částku, na níž by měl jinak právo, vyplatit bez zbytečného odkladu v penězích. Pokud je naopak zákazníkem, kterému vzniklo právo na vrácení plateb, osoba, která do jedné ze zvláště chráněných skupin nespadá, nemůže poukaz odmítnout, byť by např. mezi chráněné osoby spadal jeden ze spolucestujících, kterému však právo na vrácení peněz nevzniklo. Zákazník, osoba starší 65 let, zakoupil zájezd pro sebe a pro svá vnoučata. V případě zrušení zájezdu by platby měly být vráceny prarodiči, včetně plateb, které uhradil za svá vnoučata. Zákazník spadá do zvláště chráněné skupiny osob starších65 let, může tedy odmítnout poukaz za celý zájezd, přestože děti mezi chráněné skupiny zákazníků nespadají. Pokud ovšem smlouvu uzavřela osoba, která nespadá do uvedených výjimek, nemůže poukaz odmítnout, přestože jedním ze spolucestujících je například osoba starší 65 let.

Zákazníci, na které se nevztahuje ochranná doba, musí přijmout nabízený poukaz. Pokud zákazník ovšem tento poukaz nevyužije, cestovní kancelář mu musí vrátit veškeré uhrazené platby za zájezd do 14. 9. 2020.

Pokud budete mít ohledně zájezdů jakýkoli dotaz, osobně se obraťte na některou z našich odborných právních poraden nebo využijte naše elektronické a telefonní poradenství.

Mgr. Alena Máčová

odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Kontakt: 542 210 778, poradna@asociace-sos.cz

Naším partnerem je již několik let Vysoká obchodní a hotelová škola a také střední Hotelová škola v Brně, která stále připravuje další spolehlivé a zapálené pracovníky do náročných oborů v cestovním ruchu, které je třeba podporovat a stále motivovat, obzvláště v tomto náročném období.

Proto nabízí mimo denního studia také kvalifikaci   vystudováním vysoké školy   kombinovanou formou, tedy při zaměstnání.

Nabízí profesní vysokoškolské programy:

Bezpečnost společnosti – potravinová bezpečnost

Gastronomie, hotelnictví a cestovní ruch

Management hotelnictví a cestovního ruchu  

Ke studiu těchto ojedinělých oborů v České republice právě přijímají přihlášky na následující akademický rok 2020/2021.

Zájemci mohou své přihlášky podávat až do 30. června 2020, popřípadě dle další individuální domluv

Informace o studiu na www.hotskolabrno.cz nebo přímo telefonicky  547 218 247

GertaMazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.


SOS – Asociace, z.s. odmítá návrh zákona umožňující cestovním kancelářím vnutit zákazníkům poukaz na zájezd – Tisková zpráva ze dne 7. dubna 2020

SOS – Asociace, z.s. nedávno publikovala na svém webu souhrn zákonných práv zákazníků v souvislosti se zrušením zájezdu. V něm jsme mj. upozorňovali spotřebitele, že cestovní kanceláře v praxi mnohdy matou zákazníky tím, že jim prezentují výměnu zrušeného zájezdu za poukaz na zájezd (voucher) jako jediné možné řešení situace a odmítají zákazníkům vracet peníze, ačkoliv na to mají zákazníci právo. Vrácení zaplacených plateb zákazníkovi má dle § 2536a Občanského zákoníku proběhnout nejpozději do 14 dnů od odstoupení. Výměna zájezdu za poukaz je samozřejmě možná dle dohody stran a SOS – Asociace, z.s. nemá nic proti tomu, aby zákazník tímto způsobem projevil v této těžké době solidaritu s cestovní kanceláří a jejími zaměstnanci, ale cestovní kancelář nemůže toto řešení zákazníkovi vnutit navzdory jeho zákonným právům.

Ministerstvo pro místní rozvoj však nyní přišlo s návrhem zákona (označený jako Návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu), který má cestovním kancelářím umožnit, aby byl namísto vrácení peněz zákazníkovi vnucen poukaz na zájezd a cestovní kancelář tak nemusela zákazníkovi vrátit peníze po dobu tzv. „ochranné doby“, jež má skončit až 31.8. 2021. Zákazník by tak buď musel poukaz využít na základě nabídky cestovní kanceláře po uvolnění současných omezení, nebo by při nevyužití poukazu získal své peníze zpět až po uplynutí ochranné doby, tj. až v září 2021.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje na to, že navržená úprava je v rozporu s evropským právem, kdy Česká republika je povinna dodržet směrnici EP a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, dle které zákazníkem zaplacené platby za zájezd, případně snížené o přiměřené stornopoplatky, musí být zákazníkovi vráceny „bez zbytečného prodlení a v každém případě do 14 dnů po ukončení smlouvy“ (čl. 12 odst. 4 směrnice). Tvrzení navrhovatele v důvodové zprávě o tom, že vyšší právní sílu než směrnice má nyní princip proporcionality a že návrh zákona sleduje splnění primárního cíle směrnice, kterým je „vysoký standard ochrany spotřebitele“, snad navrhovatel nemůže myslet vážně. Návrh zákona standard ochrany spotřebitele naopak zásadně snižuje a jeho jediným cílem je podpora cestovních kanceláří na úkor spotřebitelů.

Navržená úprava má být použita retroaktivně, když se má vztahovat na zájezdy s termínem zahájení od 20.2. 2020 do 31.8. 2020. To je zcela nepřípustný zásah do již nabytých práv zákazníků, neboť mnoho spotřebitelů již realizovalo své právo na odstoupení od smlouvy o zájezdu, které byly tudíž zrušeny od počátku a zákazníkům vznikla peněžitá pohledávka na vrácení zaplacené ceny zájezdu dle zákona, do něhož se teď vláda retroaktivně „vlamuje“ a mění tak již vzniklá práva zákazníka. Takový retroaktivní zásah do práv soukromých osob je nepřípustný.

Navržená úprava je právní paskvil. Z problematické ochranné doby jsou navrženy kazuistické výjimky, které logicky nemohou postihnout všechny situace, kdy je zadržení peněz zákazníkovi nespravedlivé. Např. OSVČ, kteří přišli o zakázky a příjmy v těchto výjimkách nejsou. V zákoně je několik dalších nelogičností, které by se v rámci standardního legislativního procesu jistě vyřešily, ale v případě schvalování tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze hrozí, že bude schválen velmi nekvalitní právní předpis.

SOS – Asociace, z.s. chápe záměr státu pomoci cestovním kancelářím vypořádat se s tíživou situací vzniklou v důsledku koronavirové pandemie. Není však možné, aby stát tímto způsobem nutil spotřebitele, aby to byli oni, kdo ponese finanční zátěž pomoci cestovním kancelářím a kdo tak ve svém důsledku cestovním kancelářím poskytne bezúročnou půjčku.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Mnozí spotřebitelé jsou také velmi ekonomicky zasaženi v důsledku opatření přijímaných v rámci boje s koronavirovou pandemií a na vrácení peněz ze zrušeného zájezdu nyní oprávněně čekají jako na určitý mimořádný příjem, který dle zákona mají dostat. Není fér, aby nyní stát rozhodl, že se tito spotřebitelé mají tohoto příjmu dočasně vzdát. Spotřebitelé samozřejmě mohou pomoci podnikatelům v oblasti cestovního ruchu a s cestovní kanceláří se na poskytnutí poukazu na zájezd dohodnout, ale stát je k tomu přece nemůže nutit. Stát by tímto návrhem ve snaze pomoci jednomu subjektu poškozoval subjekt jiný. Na pomoc cestovnímu ruchu se musí najít jiné zdroje.“

SOS – Asociace, z.s. tak návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu odmítá v celém rozsahu jako systémově špatný a apeluje na zákonodárce, aby tento návrh nepodpořili.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu

SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu

Tisková zpráva ze dne 6. dubna 2020

Spotřebitelé se na SOS – Asociaci, z.s. nyní v souvislosti s aktuální situací kolem koronavirové pandemie častěji obrací s dotazy na rušení zájezdů. Na našich webových stránkách proto nyní přinášíme přehled práv spotřebitelů v souvislosti s rušením zájezdů, aby se spotřebitelé mohli lépe zorientovat ve své konkrétní situaci.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k důvodům publikace tohoto přehledu uvádí: „Vycházíme z praktických zkušeností našich spotřebitelů v rámci naší poradenské činnosti. Některé cestovní kanceláře přicházejí s velmi inovativním výkladem právní úpravy, některé poskytují spotřebitelům velmi zavádějící či vyloženě nesprávné informace. Proto jsme se rozhodli informovat spotřebitele o jejich právech i prostřednictvím stručného textu na našem webu.

Spotřebitelé si např. nejsou jistí, na co mají zákonný nárok, co musí a nemusí akceptovat. Dotazy spotřebitelů se často týkají např. výměny zájezdu za poukaz na zájezd (voucher), kdy je tato varianta mnohdy prezentována zákazníkům jako jediná možná. Tak tomu ale není. Výměna zájezdu za poukaz na zájezd je realizována na základě dohody smluvních stran, k níž nelze zákazníka nijak nutit. Chce-li zákazník poukaz akceptovat a pomoci tak v současné složité situaci zabránit větší destabilizaci sektoru cestovního ruchu, je to chvályhodné. Nelze to však prezentovat jako jediné možné řešení a poukaz spotřebiteli vnucovat. I spotřebitel může být aktuálně v těžké finanční situaci. Je proto třeba, aby spotřebitel znal svá práva a různé možnosti a mohl se informovaně rozhodnout.

Setkali jsme se např. s tím, že cestovní kancelář tvrdila spotřebitelce, že k vrácení zaplacené ceny zájezdu snížené o stornopoplatky dojde až za několik měsíců, protože v nouzovém stavu neplatí žádné zákonné lhůty. Prý to vychází ze stanoviska jejich advokátní kanceláře. Gerta Mazalová k tomu dodává: „Pokud opravdu nějaká advokátní kancelář tvrdí, že v rámci nouzového stavu neplatí žádné zákonné lhůty splatnosti v soukromoprávních vztazích, pak gratuluji jejím klientům, kteří mohou tímto stanoviskem argumentovat pro pozdržení plateb faktur vystavených touto advokátní kanceláří. Jinak je to ale nesmysl, žádné mimořádné opatření se lhůty pro vrácení plateb za zrušené zájezdy netýká a tyto lhůty tak platí i nyní. Lze jistě pochopit, že některé cestovní kanceláře pracují v omezeném režimu a za takové situace je drobné prodlení s vrácením plateb omluvitelné. Nelze však spotřebitele strašit pozdržením plateb a tlačit je tak do přijetí poukazu na zájezd. Takové jednání by bylo nekalou obchodní praktikou.“

Kromě informací na našem webu mohou spotřebitelé i nadále využívat naše individuální poradenství, nyní však poskytované pouze telefonicky a elektronicky.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703