Menu

Akce SOS – Asociace

Dne 9.3.2020 proběhly na Senior Akademii Městské policie 3 přednášky na témata:

Novinky v telekomunikacích, jejich vysvětlení spotřebitelům – Mgr. Alena  Máčová

Potraviny, jak je nakupovat a vybírat, reklamace a skladování – poradkyně Vendula Kourková


Nekalé praktiky některých prodejců, jak se jim bránit, případy z praxe – Gerta Mazalová

Dne 2.3.2020 proběhly na Senior Akademii Městské policie 3 přednášky na témata:

Představení SOS-Asociace a její činost, změny v legislativě  – Gerta Mazalová


Telekomunikace a problémy s prodejci energií -šmejdy, – Mgr. Jan  Hejtmánek

Bezpečné nákupy, reklamace, na co má spotřebitel právo – Mgr. Alena Máčová

Přednáška pro zrakově postižené

Dne 17. 2. 2020 proběhla pro osoby těžce zrakově postižené přednáška pro TYFLOCENTRUM Brno pod záštitou Siemens – Fondu pomoci.

Přednáška na témata „Podvody při nákupech přes internet“ a „Nekalé praktiky při vykupování bytů, a jak se proti nim bránit“, byla vedena předsedkyní Sdružení ochrany spotřebitelů – Asociace, z.s., paní Gertou Mazalovou.

Účastníkům přednášky byly poskytnuty kontakty na SOS-Asociaci a nabídnuta možnost případné konzultace přímo v osobní bezplatné poradně. Dále byly pro celou naši organizaci poskytnuty v dostatečném množství informační letáky o nejrůznějších tématech souvisejících s ochranou spotřebitelů, které jsme rozšířili i na naše detašovaná pracoviště ve Znojmě, Moravském Krumlově a Břeclavi.

Osoby s poškozeným zrakem a osoby starší jsou vysoce ohroženy nekalými obchodními praktikami. Proto děkujeme, že s vaší pomocí mohla být pro naše klienty tato velmi užitečná akce uskutečněna.

Vedoucí Mgr. Magda Ambrožová, Dis.

Veletrh „Vše pro dítě“

Navštivte brněnský veletrh „Vše pro dítě“, kde nás najdete v pavilonu „V“ u stánku č. 003.Naši odborní poradci Vám budou poskytovat informace ohledně nákupů, případných reklamací a  některých jiných problémů s poskytováním koupě i služeb. Můžete si také u našeho stánku vyzvednout i naše informační letáky a kontakt na naše bezplatné osobní poradny v ČR.Srdečně Vás zveme a těšíme se na Vaši návštěvu!….
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

PRODÍTĚ
5.-8.3. 2020

Prodejně-kontraktační veletrh potřeb pro dítě

Veletrh PRODÍTĚ je nejvýznamnější oborovou kontraktačně–prodejní prezentací v České republice. Novinky svého sortimentu pravidelně představují přední dodavatelé dětského zboží na českém trhu. Součástí veletrhu je atraktivní doprovodný program pro veřejnost.

Nově rozvíjená témata:

  • Hračky, hry a modely nejenom pro děti
  • Zdravá výživa, bioprodukty, kosmetika pro děti
  • Móda pro děti a maminky
  • Cestování rodin s malými dětmi
  • Volnočasové aktivity
  • Finanční produkty pro děti

Gerta Mazalová odpovídá na dotazy Českého rozhlasu na téma „Připomínky SOS – Asociace, z.s. k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.“

Dotazy Českého rozhlasu na názory SOS-Asociace, z.s.

Otázka: Co se tedy v druhém roce pro mě změní, pokud budu chtít reklamovat nějaké zboží? Jak to bude v praxi vypadat?
Odpověď: Prodávající bude odpovídat pouze za vady existující na věci již při samotné koupi. Z důvodu tzv. obrácení důkazního břemene však bude prodávající v prvním roce od koupě obtížně zamítat reklamaci s odůvodněním, že za danou vadu neodpovídá, protože zákon bude stanovovat domněnku, že vada, která se projeví do jednoho roku od převzetí, byla na věci již při převzetí. V druhém roce od koupě však již obrácení důkazního břemene platit nebude a v případě zamítnutí reklamace tak bude muset prokazovat kupující, že reklamuje vadu, která na zboží existovala již při převzetí, což může být reálně problém.
(Na okraj podotýkám, že současná právní úprava je nastavena tak, že prodávající odpovídá za jakoukoliv vadu, která se na věci projeví v rámci 24 měsíců od koupě. Neřeší se tedy vůbec, zda se jedná o výrobní vadu či nikoliv, ale odpovídá se za jakoukoliv vadu, která se v zákonné dvouleté lhůtě projevila. Zákon nyní vylučuje pouze odpovědnost prodávajícího za obvyklé opotřebení věci, popř. za vadu, o níž kupující věděl, nebo kterou sám způsobil.)

Otázka: Přibude podle vás množství znaleckých posudků?
Odpověď
: Je to možné. Záleží na tom, jak k této změně přistoupí prodávající. Pokud budou pouze jednoroční lhůtu obrácení důkazního břemene prodávající chápat jako možnost, jak jednoduše zamítat reklamace a nechat prokazovat kupujícího, tak to bude pro kupující problém. Na druhou stranu se prodávajícímu taková zamítnutá reklamace prodraží, protože pokud kupující znaleckým posudkem prokáže, že se jedná o výrobní vadu, zaplatí prodávající kupujícímu i náklady znaleckého posudku. Obáváme se však, že bude mnoho spotřebitelů, kteří po zamítnuté reklamaci na uplatnění svých práv rezignují a znalecký posudek si zpracovat nenechají, mj. i z důvodů jeho nákladnosti. Riziko obecného zhoršení postavení spotřebitelů tu tedy existuje a není malé.

Otázka: Z vaší zkušenosti – pokud lidem obchody neuznají reklamaci, snaží se to řešit dál například formou oněch znaleckých posudků?
Odpověď
: Záleží na tom, o jak drahou věc se jedná. Pokud Vám prodejce zamítne reklamaci běžných bot, tak si mnoho lidí rozmyslí dát za znalecký posudek částku odpovídající dvoj i trojnásobku ceny těchto bot a raději si prostě koupí nové boty. Obecně se tedy dá říct, že čím dražší věc se reklamuje, tím ochota uplatňovat svoje práva (třeba i znaleckým posudkem) roste. Bohužel je tedy zřejmé, že případné zhoršení postavení spotřebitelů dopadne opět na ty nejchudší spotřebitele.

Otázka: Občanský zákoník se mění kvůli tomu, že Česko musí do svého právního systému včlenit i dvě evropské směrnice. Je to právě Unie, kdo nám v uvozovkách nařizuje takto zákonnou záruku změnit?
Odpověď
: Změna je skutečně navrhována jako transpozice evropské směrnice, je však třeba říci, že směrnice umožňuje v některých případech výjimky, kdy si státy mohou ponechat svoji úpravu výhodnější pro spotřebitele. ČR tedy může v rámci přijímané změny nastavit systém tak, že prodlouží lhůtu pro obrácení důkazního břemene na dva roky (a u staveb na 5 let), což by se velmi blížilo naší současné právní úpravě zákonné záruky a v praxi by to podle nás nezpůsobilo žádné problémy. Problém je v tom, že Ministerstvo spravedlnosti tento návrh našeho sdružení v rámci připomínkového řízení neakceptovalo. Takže to určitě není EU, kdo může za případné zhoršení postavení českých spotřebitelů, ale neochota České republiky využít výjimku, která je přímo ve směrnici zakotvená.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s

5.12. v 16.30 h – přednáška pro PASPOINT v naší poradně v Brně

Přednáší paní předsedkyně Gerta Mazalová

27.11. – středa -přednáška v Komíně pro veřejnost

  • Program doplním

23.11. Celorepublikové školení pro poradce všech našich poraden

19.11. přednáška pro studenty SŠ Charbulova Brno

12.11. a 14.11. přednáška pro studenty Charbulova

(Studenti oboru prodejce a obchodník)

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška