Menu

Akce SOS – Asociace

Gerta Mazalová odpovídá na dotazy Českého rozhlasu na téma „Připomínky SOS – Asociace, z.s. k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.“

Dotazy Českého rozhlasu na názory SOS-Asociace, z.s.

Otázka: Co se tedy v druhém roce pro mě změní, pokud budu chtít reklamovat nějaké zboží? Jak to bude v praxi vypadat?
Odpověď: Prodávající bude odpovídat pouze za vady existující na věci již při samotné koupi. Z důvodu tzv. obrácení důkazního břemene však bude prodávající v prvním roce od koupě obtížně zamítat reklamaci s odůvodněním, že za danou vadu neodpovídá, protože zákon bude stanovovat domněnku, že vada, která se projeví do jednoho roku od převzetí, byla na věci již při převzetí. V druhém roce od koupě však již obrácení důkazního břemene platit nebude a v případě zamítnutí reklamace tak bude muset prokazovat kupující, že reklamuje vadu, která na zboží existovala již při převzetí, což může být reálně problém.
(Na okraj podotýkám, že současná právní úprava je nastavena tak, že prodávající odpovídá za jakoukoliv vadu, která se na věci projeví v rámci 24 měsíců od koupě. Neřeší se tedy vůbec, zda se jedná o výrobní vadu či nikoliv, ale odpovídá se za jakoukoliv vadu, která se v zákonné dvouleté lhůtě projevila. Zákon nyní vylučuje pouze odpovědnost prodávajícího za obvyklé opotřebení věci, popř. za vadu, o níž kupující věděl, nebo kterou sám způsobil.)

Otázka: Přibude podle vás množství znaleckých posudků?
Odpověď
: Je to možné. Záleží na tom, jak k této změně přistoupí prodávající. Pokud budou pouze jednoroční lhůtu obrácení důkazního břemene prodávající chápat jako možnost, jak jednoduše zamítat reklamace a nechat prokazovat kupujícího, tak to bude pro kupující problém. Na druhou stranu se prodávajícímu taková zamítnutá reklamace prodraží, protože pokud kupující znaleckým posudkem prokáže, že se jedná o výrobní vadu, zaplatí prodávající kupujícímu i náklady znaleckého posudku. Obáváme se však, že bude mnoho spotřebitelů, kteří po zamítnuté reklamaci na uplatnění svých práv rezignují a znalecký posudek si zpracovat nenechají, mj. i z důvodů jeho nákladnosti. Riziko obecného zhoršení postavení spotřebitelů tu tedy existuje a není malé.

Otázka: Z vaší zkušenosti – pokud lidem obchody neuznají reklamaci, snaží se to řešit dál například formou oněch znaleckých posudků?
Odpověď
: Záleží na tom, o jak drahou věc se jedná. Pokud Vám prodejce zamítne reklamaci běžných bot, tak si mnoho lidí rozmyslí dát za znalecký posudek částku odpovídající dvoj i trojnásobku ceny těchto bot a raději si prostě koupí nové boty. Obecně se tedy dá říct, že čím dražší věc se reklamuje, tím ochota uplatňovat svoje práva (třeba i znaleckým posudkem) roste. Bohužel je tedy zřejmé, že případné zhoršení postavení spotřebitelů dopadne opět na ty nejchudší spotřebitele.

Otázka: Občanský zákoník se mění kvůli tomu, že Česko musí do svého právního systému včlenit i dvě evropské směrnice. Je to právě Unie, kdo nám v uvozovkách nařizuje takto zákonnou záruku změnit?
Odpověď
: Změna je skutečně navrhována jako transpozice evropské směrnice, je však třeba říci, že směrnice umožňuje v některých případech výjimky, kdy si státy mohou ponechat svoji úpravu výhodnější pro spotřebitele. ČR tedy může v rámci přijímané změny nastavit systém tak, že prodlouží lhůtu pro obrácení důkazního břemene na dva roky (a u staveb na 5 let), což by se velmi blížilo naší současné právní úpravě zákonné záruky a v praxi by to podle nás nezpůsobilo žádné problémy. Problém je v tom, že Ministerstvo spravedlnosti tento návrh našeho sdružení v rámci připomínkového řízení neakceptovalo. Takže to určitě není EU, kdo může za případné zhoršení postavení českých spotřebitelů, ale neochota České republiky využít výjimku, která je přímo ve směrnici zakotvená.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s

5.12. v 16.30 h – přednáška pro PASPOINT v naší poradně v Brně

Přednáší paní předsedkyně Gerta Mazalová

27.11. – středa -přednáška v Komíně pro veřejnost

  • Program doplním

23.11. Celorepublikové školení pro poradce všech našich poraden

19.11. přednáška pro studenty SŠ Charbulova Brno

12.11. a 14.11. přednáška pro studenty Charbulova

(Studenti oboru prodejce a obchodník)

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška

12. 11. 2019 přednáška

11.11. – pondělí – přednáška pro studenty ekonomicko-správní fakulta MU Brno

  • Témata: O nás, co děláme, Obrana spotřebitele, jak nakupovat, reklamace a vše, co souvisí se spotřeb. právem

7.11.-čtvrtek- školení nových poradců

18.11. Zahájení dalšího ročníku Senior Akademie ve spolupráci s MP Brno na Riviéře

Pro Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. je již příjemnou tradicí naše každoroční účast na úspěšném brněnském projektu Senior Akademie.  Již čtrnáctý ročník tohoto společného projektu Městské policie Brno, Statutárního města Brna a Jihomoravského kraje začal v listopadu letošního roku, první z našich přednáškových bloků se uskutečnil v pondělí 18.listopadu.

První přednáškovou hodinu seznámila naše předsedkyně Gerta Mazalová přítomné posluchače s historií SOS – Asociace a zejména s činností naší organizace. Druhou prezentaci na téma nejčastějších problémů spotřebitelů si připravila právní poradkyně SOS – Asociace Bc. Alena Máčová. Její vyprávění na téma změny dodavatelů energií a energetických aukcí posluchače velmi zaujalo a přineslo i zajímavou diskuzi na toto téma. Jako poslední vystoupil v tomto přednáškovém bloku odborný právní poradce Ondřej Lasák, který se věnoval pro seniory velmi zajímavému tématu Spotřebitel pacientem.

Děkujeme Městské policii Brno za pozvání k účasti na projektu a těšíme se na další spolupráci.

Přednáška v Městské knihovně v Prostějově

Ve středu 23. 10. 2019 proběhla v Městské knihovně v Prostějově přednáška na téma „Dodavatelé energií“. Na toto téma pohovořila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. paní Gerta Mazalová, která především varovala spotřebitele, aby přistupovali ke změně dodavatele energií a k případnému podpisu smluv s rozmyslem. Může to být totiž spojeno s množstvím rizik, která někdy nejsou na první pohled patrná. Uvedla také případy z praxe…z našich spotřebitelských poraden, kde řešíme tuto problematiku téměř každý den.