Menu

Distanční smlouvy

POZOR! Na praktiky šmejdů.

SOS-Asociace varuje spotřebitele před podvodnými praktikami, které jsou jim nabízeny prostřednictvím různých telefonátů. Počty podvodníků stoupají, zákazy podomního prodeje ve městech a obcích stále více obcházejí pod různými falešnými záminkami. Spotřebitelé, kteří jim uvěří a odsouhlasí smlouvu, později litují. Proto doporučujeme hlavně :

 Čtěte smlouvy, nepodepisujte nikomu generální plné moci a smlouvy  bez informací a porady s odborníkem, vyhnete se mnoha možným budoucím problémům. Nikdy nesouhlaste s uzavřením smlouvy po telefonu, kde neznáte partnera – obchodníka a nevíte, s kým vlastně hovoříte.

Pokud si už někoho pustíte do bytu, požádejte ho, aby Vám smlouvu nechal k prostudování a poraďte se před podpisem smlouvy s odborníkem.  Protože i ústní smlouva je platná smlouva a smlouvy, jak je známo, se pak musí dodržovat.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Naše paní předsedkyně

O jedné z nových praktik se dočtete v odkazu na portálu www.novinky.cz /klinkněte níže/

https://www.novinky.cz/domaci/510027-smejdi-pritvrdili-hrozi-ze-odmontuji-elektromer.html

Přednáška Gabriely Zedníčkové a Gerty Mazalové v Oprostovicích

V pátek 26.4.2019 v podvečer v Oprostovicích proběhla přednáška na téma
změny dodavatelů energií, reklamace v kamenném a internetovém obchodě, triků podomních obchodníků, asociace Sdružení obrany spotřebitelů. Za SOS vystoupila ředitelka sdružení paní Gabriela Zedníčková a jeho předsedkyně paní Gerta.

https://www.oprostovice.cz/fotogalerie/prednaska-sdruzeni-obrany-spotrebitelu-2642019

Přednáška v Oprostovicích

Český rozhlas Brno: Energetičtí šmejdi!

25. 4. 2019 v 10.30 vystoupila v pořadu Apetýt naše předsedkyně paní Gerta Mazalová na téma distanční smlouvy (energetičtí šmejdi a jak se bránit)

Pro klepnutí na odkaz níže si můžete pořad přehrát.

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-7903779

Články SOS – Asociace, z. s. v bulletinu Ženy 50+

V novém čísle bulletinu Ženy 50+ naleznete články odborných právních poradců SOS – Asociace, z. s. – Josefa Doubka a Kristýny Dvořákové na téma: Informovaný a svobodný souhlas s poskytováním zdravotních služebHlavní úskalí smluv uzavřených po telefonu. 

Bulletin si můžete přečíst zde:

bulletin Ženy 50+

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Smlouvy na energie po telefonu

V Českém rozhlase Brno radil dne 22. 11. 2018 odborný právní poradce SOS – Asociace, z. s. Petr Gloc v poradně Apetýtu na téma smlouvy na energie po telefonu, jak od nich můžeme odstoupit nebo je vypovědět.

 

Záznam vysílání si můžete poslechnout zde:

 

APETÝT

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

FAMILY POINT – Jak nenaletět Šmejdům

Dne 21. 11. 2018 v 10.00 hod. se konala akce Family Pointu na Josefské 1 v Brně – Jak nenaletět Šmejdům. SOS – Asociace, z. s. zde přednášela s prezentací na téma „Jak nenaletět šmejdům, nabídky po telefonu, distanční smlouvy“.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Hlavní úskalí smluv uzavřených po telefonu

Také se Vám již někdy stalo, že jste zvedli telefon a na druhém konci byla milá telefonní operátorka, která Vám nabízela nějakou službu nebo zboží? A věděli jste, že pokud při tomto telefonátu nabídku přijmete, uzavřeli jste smlouvu? Stačí nepatrný náznak souhlasu, prosté ano, měl bych zájem, a už se například rozjíždí kolečko změny dodavatele. Když vám zavolá operátor se zaručeně výhodnou nabídkou, mějte se proto na pozoru.

Problém tkví v tom, že si spousta spotřebitelů ani neuvědomí, že uzavřeli smlouvu. Ale jak to, že jde uzavřít smlouvu po telefonu? Abyste uzavřeli smlouvu, nemusíte ji podepisovat. Zákon totiž výslovně nepožaduje, aby byla smlouva v písemné podobě. Pokud se vám tedy něco takového stane a po zavěšení si uvědomíte, že něco není v pořádku, můžete se bránit.

Co je důležité mít na paměti je, že v mnoha případech se najdou i tací operátoři, kteří na začátku telefonického hovoru volanému tvrdí, že mu pouze představují svoji nabídku. V průběhu hovoru se pak zeptají, zda vás nabídka zaujala, a po souhlasné odpovědi zaevidují uzavření smlouvy. Operátoři se představí, vysvětlí výhodnou nabídku a prezentují slevu. Pokud vás nabídka zaujme a vyžádáte si její zaslání písemně, může se stát, že za několik dnů u vás zazvoní kurýr se smlouvou a nebude chtít odjet, dokud ji nepodepíšete. A v takové situace je snadné podlehnout nervozitě a nátlaku.

Od smluv uzavřených přes telefon, tedy distančních smluv, můžete jako spotřebitel odstoupit do čtrnácti dnů, a to na základě § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Doporučujeme odstoupení zasílat vždy písemně, nejlépe doporučeně, popřípadě s dodejkou, díky které budete mít jistotu, že vaši zásilku společnost převzala. Rozhodující přitom není datum doručení, ale odeslání odstoupení – můžete tak tedy učinit ještě poslední den zákonem stanové lhůty.

V ustanoveních občanského zákoníku je mimo jiné zakotven také důraz na informační povinnost podnikatele vůči spotřebiteli. Podnikatel vám totiž musí například sdělit, jaké jsou náklady na prostředky komunikace na dálku, jestli musíte za nabízenou službu nebo zboží platit zálohu nebo jestli jde o smlouvu, jejímž předmětem je opakované plnění, nebo na jakou nejkratší dobu tato smlouva zavazuje. Mimo to zde také patří poučení o možnosti odstoupení od smlouvy.

Na závěr si tedy shrňme, jak postupovat, pokud obdržíte telefonát s nabídkou zboží či služby. V první řadě můžete nabídku slušně odmítnout. Jestliže je ale pro vás zajímavá, v klidu si vyslechněte informace, které vám budou podány. S rozhodnutím a přijetím nabídky se neukvapujte. Od smlouvy, kterou po telefonu uzavřete, lze odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží nebo od první dodávky služby.

Kristýna Dvořáková
odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.

OBRANA PROTI DISTANČNÍM SMLOUVÁM

Obrana proti distančním smlouvám

Distanční smlouvy, ať si to již spotřebitel uvědomuje nebo ne, jsou smlouvy jako každé jiné. Smlouva není pouze kus papíru, který se následně podepíše. Smlouvou podle občanského zákoníku je jednání a to může být vyjádřeno v jakékoli rozumné formě. Tedy kromě formy písemné i ústně, přes telefon, e-mailem nebo i konkludentně. V tomto článku se budeme zabývat smlouvami, které spotřebitel uzavře distančním způsobem.

Komplexní úprava distančních smluv se nachází v §1820 a násl. zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Za takové považujeme smlouvy uzavřené přes telefon, e-shop, e-mail a teoreticky i přes jakoukoli jinou formu dálkové komunikace. Při uzavírání distanční smlouvy má podnikatel vůči spotřebiteli rozsáhlou informační povinnost. Kromě dalšího musí podle §1820 odst. 1 písm. f spotřebitele poučit o možnosti odstoupení od smlouvy, dále vysvětlit podmínky užití tohoto práva a také uvést postupy a lhůty k jeho užití. Tyto údaje lze též sdělit prostřednictví vzorového formuláře, který je obsahuje. Tím je informační povinnost v tomto ohledu splněna.

Smlouvy uzavřené distančním způsobem lze zrušit výpovědí nebo odstoupením od smlouvy, avšak pouze v případě, kdy to umožňuje zákon nebo smluvní úprava stran. Pro spotřebitele je samozřejmě nejvýhodnější odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů podle § 1829 zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Lhůta běží obecně od momentu uzavření smlouvy, pokud jde o kupní smlouvu, tak od momentu převzetí zboží. Další možností vyvázat se ze závazku uzavřeného distančním způsobem je odstoupení podle §1829 odst. 2. Takto lze odstoupit od smlouvy do jednoho roku a čtrnácti dnů, avšak pouze za podmínky, že nebyla splněna výše zmiňovaná informační povinnost o právu na odstoupení od smlouvy. Tento způsob lze tedy užít jen v případě, že si je spotřebitel naprosto jist, že o možnosti odstoupení poučen opravdu nebyl, opačná situace by zakládala neplatnost odstoupení.

Vyvázat se z již uzavřeného závazku může být komplikované. Proto důrazně doporučujeme uzavírat pouze takové smlouvy, kterým spotřebitel rozumí a chápe jejich obsah.

 

Daniel Ondráček

Odborný právní poradce, SOS-A, z.s.

Přednáška SOS – Asociace, z. s. s prezentací ve Střelicích

Dne 17. 4. 2018 se konala přednáška s prezentací ve Střelicích na pozvání p. starosty. Hovořila předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová na téma: Bezpečné nákupy, Rozdíly mezi nakupováním v pevných a jiných prodejnách, Reklamace, Nabídky po telefonu. Dále následovala diskuze s účastníky.

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

ZPROSTŘEDKOVÁNÍ PRODEJE ENERGIÍ

V následujícím článku chceme spotřebitele obeznámit s problematikou smluv o dodávkách energií uzavíraných nikoliv přímo s dodavatelem, ale pomocí zprostředkovatele. Jelikož je z naší zkušenosti nejčastější praktikou při uzavírání těchto smluv podomní prodej, řekneme si nejdříve něco k podomnímu prodeji jako takovému.

Na prvním místě je třeba uvést, že podomní prodej je ve spoustě obcí zakázán (jejich seznam naleznete ZDE). V případě porušení tohoto zákazu se jedná o sankcionovatelný přestupek, avšak samotný zákaz podomního prodeje neznamená neplatnost smlouvy, která byla jeho prostřednictvím uzavřena. Spotřebitel si proto musí dát velký pozor na to, koho si k sobě do domu pustí, a to i vzhledem k nebezpečí krádeže a jiných nekalostí, kterým se vystavuje. Když už však spotřebitel s podomním prodejcem přímo jedná a uvažuje o uzavření smlouvy, lze jen doporučit, aby si nabízenou smlouvu důkladně prostudoval a nepodléhal jakémukoliv nátlaku ze strany prodejce.

Pokud se týká samotných zprostředkovatelů prodeje energií, tak zde se jedná o společnosti, které, nejčastěji právě způsobem podomního prodeje, oslovují potenciální zákazníky dodavatelů energií. S těmito spotřebiteli poté uzavírají smlouvy, v nichž se zaváží, že pro spotřebitele bezúplatně vyberou nejlevnějšího dodavatele energií. Úskalí těchto smluv spočívá v tom, že nejlevnější ve většině případů neznamená nejvýhodnější pro spotřebitele. Při posuzování výhodnosti těchto smluv není příliš obezřetné zkoumat pouze cenu dodávaných služeb, ale je třeba se zaměřit i na ustanovení týkající se smluvních pokut nebo možností trvání závazku ukončit.

Zejména z ustanovení o smluvních pokutách vzniká nejvíce problémů, se kterými se v praxi setkáváme. Spotřebitel poruší některou ze smluvních povinností, na které je smluvní pokuta vázána, a poté si druhá smluvní strana nárokuje uhrazení této pokuty. Pokuty se řádově pohybují v tisících korun, a tak i zde je na místě připomenout, že je třeba nepřehlédnout při posuzování výhodnosti smluv zejména ustanovení týkající se smluvních pokut.

Nalezne-li spotřebitel jakékoliv nesrovnalosti ve smlouvě již při jednání ohledně uzavření této smlouvy, je samozřejmě nejlepší ji vůbec neuzavřít. Pokud již však smlouva uzavřena byla, existují zákonné možnosti, jak od nevýhodné smlouvy odstoupit nebo ji vypovědět. Ochrana poskytovaná spotřebiteli pro případy nevýhodných smluv uzavřených právě s podomním prodejcem je realizována například § 1829 občanského zákoníku, který stanoví, že od takovéto smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání lze do čtrnácti dnů odstoupit. Další možnosti ukončení závazku je třeba hledat zejména v ustanoveních konkrétní smlouvy, nebo v obchodních podmínkách.

Závěrem lze říci, že existuje spousta možných ustanovení smluv o zprostředkování prodeje energií, které by mohli spotřebiteli způsobit potíže a nelze je vyčerpávajícím způsobem popsat. Při uzavírání smlouvy o zprostředkování prodeje energií, a vlastně jakékoliv jiné smlouvy, je tedy třeba se nejprve řádně obeznámit s právy a povinnostmi, které pro spotřebitele ze vzniku konkrétního závazku vyplynou, a až poté projevit souhlas s jeho vznikem.

Tomáš Zůbek, odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.