Menu

Články

Gerta Mazalová odpovídá na dotazy Českého rozhlasu na téma „Připomínky SOS – Asociace, z.s. k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.“

Dotazy Českého rozhlasu na názory SOS-Asociace, z.s.

Otázka: Co se tedy v druhém roce pro mě změní, pokud budu chtít reklamovat nějaké zboží? Jak to bude v praxi vypadat?
Odpověď: Prodávající bude odpovídat pouze za vady existující na věci již při samotné koupi. Z důvodu tzv. obrácení důkazního břemene však bude prodávající v prvním roce od koupě obtížně zamítat reklamaci s odůvodněním, že za danou vadu neodpovídá, protože zákon bude stanovovat domněnku, že vada, která se projeví do jednoho roku od převzetí, byla na věci již při převzetí. V druhém roce od koupě však již obrácení důkazního břemene platit nebude a v případě zamítnutí reklamace tak bude muset prokazovat kupující, že reklamuje vadu, která na zboží existovala již při převzetí, což může být reálně problém.
(Na okraj podotýkám, že současná právní úprava je nastavena tak, že prodávající odpovídá za jakoukoliv vadu, která se na věci projeví v rámci 24 měsíců od koupě. Neřeší se tedy vůbec, zda se jedná o výrobní vadu či nikoliv, ale odpovídá se za jakoukoliv vadu, která se v zákonné dvouleté lhůtě projevila. Zákon nyní vylučuje pouze odpovědnost prodávajícího za obvyklé opotřebení věci, popř. za vadu, o níž kupující věděl, nebo kterou sám způsobil.)

Otázka: Přibude podle vás množství znaleckých posudků?
Odpověď
: Je to možné. Záleží na tom, jak k této změně přistoupí prodávající. Pokud budou pouze jednoroční lhůtu obrácení důkazního břemene prodávající chápat jako možnost, jak jednoduše zamítat reklamace a nechat prokazovat kupujícího, tak to bude pro kupující problém. Na druhou stranu se prodávajícímu taková zamítnutá reklamace prodraží, protože pokud kupující znaleckým posudkem prokáže, že se jedná o výrobní vadu, zaplatí prodávající kupujícímu i náklady znaleckého posudku. Obáváme se však, že bude mnoho spotřebitelů, kteří po zamítnuté reklamaci na uplatnění svých práv rezignují a znalecký posudek si zpracovat nenechají, mj. i z důvodů jeho nákladnosti. Riziko obecného zhoršení postavení spotřebitelů tu tedy existuje a není malé.

Otázka: Z vaší zkušenosti – pokud lidem obchody neuznají reklamaci, snaží se to řešit dál například formou oněch znaleckých posudků?
Odpověď
: Záleží na tom, o jak drahou věc se jedná. Pokud Vám prodejce zamítne reklamaci běžných bot, tak si mnoho lidí rozmyslí dát za znalecký posudek částku odpovídající dvoj i trojnásobku ceny těchto bot a raději si prostě koupí nové boty. Obecně se tedy dá říct, že čím dražší věc se reklamuje, tím ochota uplatňovat svoje práva (třeba i znaleckým posudkem) roste. Bohužel je tedy zřejmé, že případné zhoršení postavení spotřebitelů dopadne opět na ty nejchudší spotřebitele.

Otázka: Občanský zákoník se mění kvůli tomu, že Česko musí do svého právního systému včlenit i dvě evropské směrnice. Je to právě Unie, kdo nám v uvozovkách nařizuje takto zákonnou záruku změnit?
Odpověď
: Změna je skutečně navrhována jako transpozice evropské směrnice, je však třeba říci, že směrnice umožňuje v některých případech výjimky, kdy si státy mohou ponechat svoji úpravu výhodnější pro spotřebitele. ČR tedy může v rámci přijímané změny nastavit systém tak, že prodlouží lhůtu pro obrácení důkazního břemene na dva roky (a u staveb na 5 let), což by se velmi blížilo naší současné právní úpravě zákonné záruky a v praxi by to podle nás nezpůsobilo žádné problémy. Problém je v tom, že Ministerstvo spravedlnosti tento návrh našeho sdružení v rámci připomínkového řízení neakceptovalo. Takže to určitě není EU, kdo může za případné zhoršení postavení českých spotřebitelů, ale neochota České republiky využít výjimku, která je přímo ve směrnici zakotvená.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s

Nové praktiky „šmejdů“? Podívejte se, s čím mohou přijít podomní prodejci .

V rozhovoru pro ČTK Gerta Mazalová – předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace varuje…

Dealeři energií odřízli obyvatele domu v Přerově od plynu.

Ilustrační foto

„Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, si teď hrají na organizace, pomáhající spotřebitelům. Vylákat podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit,“ radí předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.
Celý článek najdete na:

https://www.denik.cz/krimi/dealeri-energii-odrizli-obyvatele-domu-v-prerove-od-plynu-20200121.html

Reklamace potravin

Jak se má zákazník zachovat v případě, kdy je výrobek zkažený, prošlý, či plesnivý? Co vše je k reklamaci potřeba? Jaké má spotřebitel možnosti, když obchodník zaujme zamítavý postoj? Kam se obrátit? Co když se po požití části reklamované potraviny bude zákazník potýkat i se zdravotními Obtížemi?  ….Na to se zaměřuje článek, který pro časopis „Váš obchod“ napsala odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, Kateřina Šerfelová.

  1. Jak se má zákazník zachovat v případě, kdy je výrobek zkažený, prošlý, či plesnivý? 

Koupě vadného produktu je jedním z častých problémů spojeným s nákupem potravin. V souvislosti s tím se nám naskýtá otázka, zda lze reklamovat i potraviny? Odpověď zní – ano lze. Ustanovení § 2161 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku týkající se jakosti zboží při jeho převzetí se totiž vztahují i na zakoupené potraviny.  Prodejce tímto ze zákona odpovídá kupujícímu, že při koupi je potravina bezvadná a že si zachová obvyklé vlastnosti po dobu použitelnosti, která musí být uvedena na obale.  Doba použitelnosti je také dobou, po kterou lze potravinu reklamovat.

  • Co vše je k reklamaci potřeba?

Potraviny lze reklamovat u prodejce, u něhož došlo k zakoupení výrobku, případně v jiné provozovně stejného podnikatele (např. v jiném městě). Pro uplatnění reklamace je třeba doložit nákup účtenkou či výpisem účtu, pokud jste v obchodě platili kartou, a také vzít s sebou vadný výrobek.  V rámci reklamace může spotřebitel požadovat výměnu potraviny či odstoupení od smlouvy (tedy vrácení peněz), což jsou v praxi nejběžnější postupy řešení reklamací potravin. Také lze samozřejmě požadovat odstranění vady či slevu z kupní ceny, ale jedná se spíše o ojedinělé případy.  Při reklamaci je prodejce povinen vydat písemné potvrzení o uplatnění reklamace a rozhodnout o výsledku ihned, případně do tří pracovních dnů, jestliže se jedná o komplikovanější případ.

  • Jaké má spotřebitel možnosti, když obchodník zaujme zamítavý postoj? Kam se obrátit?

Pokud prodejce odmítá reklamaci přijmout, má spotřebitel možnost obrátit se na dozorový orgán, kterým je Česká obchodní inspekce. Dále může dát podnět k provedení kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekci v oblasti nezávadnosti potravin živočišného původu. Pokud se jedná o výrobky živočišného původu, je zde možnost kontaktovat Státní veterinární správu. Uvedené orgány mají na zpravidla 30 dnů na provedení kontroly a vydání určitého vyjádření.

  • Co když se po požití části reklamované potraviny bude zákazník potýkat i se zdravotními obtížemi? 

V případě, že je potravina vadná takovým způsobem, že způsobí spotřebiteli zdravotní potíže (např. žaludeční problémy), je třeba navštívit lékaře. Lékař vydá zdravotní zprávu, kde specifikuje, čím přesně byly zdravotní potíže způsobeny. Jestliže k nim došlo v důsledku vadné potraviny, má spotřebitel právo požadovat od prodejce peněžní náhradu způsobené újmy.

Kateřina Šerfelová, odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Na otázky redakce denik.cz odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s Gerta Mazalová

D:\DCIM\100MEDIA\IMG_0124.JPG

Je známo, že terčem šmejdů jsou hlavně senioři. Zlepšuje se informovanost seniorů a dokážou se lépe bránit?

Ano, šmejdi se skutečně zaměřují zejména na zranitelnější skupiny obyvatel, tj. zejména seniory, ovšem nejedná se zdaleka pouze o seniory, přicházejí k nám se stížnostmi na praktiky těchto tzv. prodejců také mladí lidé, často vzdělaní, kteří také naletěli, nejenom senioři. Sdružená obrany spotřebitelů – Asociace pořádá pravidelné osvětové akce, besedy, přednášky, spolupracujeme také s Městskou policií Brno, Akademií 3. věku, Českou obchodní inspekcí, Živnostenským úřadem, kolegy z dalších organizací, účastníme se také i jiných vzdělávacích projektů. Stále však zůstává nedotčená skupina seniorů, bohužel těch nejvíce zranitelných, nemocných, zdravotně postižených a věkově kolem 80-90 let, kteří žijí v sociální samotě, nemají nikoho, pouze sousedy, přes které jejich problémy řešíme.

S jakými problémy se na vás senioři obracejí nejčastěji? Objevily se nějaké nové praktiky, které nekalí obchodníci používají?

Nejčastější jsou problémy s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí.

Dále se poslední dobou množí případy, kdy některé společnosti vystupují jako chráněné dílny, nabízí prostřednictví telefonu švýcarské nože či šperky, platby při odstoupení od smlouvy zásadně nevrací, navíc se ozve pouze automat, pokud se spotřebitelé snaží dovolat zpět. Jiná společnost, dodavatel energií, neposílá řádně pravidelná vyúčtování spotřebitelům, učiní tak až po zásahu Energetického regulačního úřadu. Podobných společností je na trhu mnoho, dále např. internetové obchody, které prodávají zboží z Číny a když chce spotřebitel odstoupit od smlouvy, pak zjistí, že musí zboží posílat až do Číny, spotřebitel v takovém případě samozřejmě neuvidí ani zboží ani své peníze.

Dále je problém internetových seznamek, které mají sídlo v zahraničí (např. v Lucembursku), společnost si peníze odečítá přímo z účtu spotřebitele přes platební kartu, když jí dá údaje a samozřejmě může službu vypovědět, ale až v Lucembursku. Prostě podvodníků přibývá více jako hub po dešti.

Podali jsme v loňském roce 3 trestní oznámení, díky statečné spotřebitelce, která se nebála svědčit, se zjistilo, o koho jde, bohužel se mu neprokázal úmysl. Náš občanský zákoník má sice 3 080 paragrafů, ovšem v praxi je vymahatelnost práva velmi obtížná, zvláště pro spotřebitele. Proto mají šmejdi bohužel zatím stále zelenou. Naši právníci podávají návrhy změny v zákonech ve prospěch spotřebitelů, návrhy MPO ČR jsou rovněž již v parlamentu, ale čas pracuje bohužel pro podvodníky.

Má telefonát nebo e-mail od takových prodejců nějaká specifika, která by mohla seniory varovat?

Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakázali (seznamy najdete i na našich webových stránkách  www.asociace-sos.cz), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.

Šmejdi už prý mají dokonce i své televizní pořady, kde nabízejí levné šperky a podobně. Víte o tom něco bližšího?

To nejsou jejich pořady, pronajímají si reklamní plochu v TV, spotřebitelé si musí uvědomit, že obrázky často klamou, kamínky se sice krásně v TV lesknou, ale když je dostanou domů, tak vypadají již daleko smutněji. A manžel, který chtěl udělat radost své paní, chtěl nakonec žalovat i televizi. Doporučila jsem mu, aby příště vzal manželku do obchodu buď bižuterie nebo zlatnictví a nechal ji, aby si sama vybrala šperk. Oba by měli radost místo zklamání.

Je na působení vašeho sdružení navázána i nějaká psychologická pomoc obětem podvodných prodejců?

Pouze slovní, vysvětlíme jim, v čem dělají chyby, často jim i pomůžeme, což je nejvíce potěší, probereme s nimi jejich situaci, zvedneme jim sebevědomí.

Jaké výhody získá člověk, který se stane vaším členem?

Hlavní výhoda je sounáležitost, patří prostě k nám, obdrží legitimaci člena platnou na 1 rok, kterou si může kdykoliv prodloužit, účastní se našich akcí bezplatně, poplatek za členství je dobrovolný a v případě reklamace či jiného jednání s prodejcem ukáže člen legitimaci a dokáže prodejci již vysvětlit, proč je přesvědčen, že je v právu.

Když mám jako nečlen nějaký problém, na koho u vás se mám obrátit, kam zavolat?

  • Osobní poradna:
    Mečová 5, Brno
    (PO-PÁ 09-16 hod. + další poradny viz web : www.asociace-sos.cz

Telefonická poradna:
542 210 778, 542 210 549
(PO-PÁ 09-16),

 Elektronická poradna: poradna@asociace-sos.cz

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Změnila se cena energií?

Můžete odstoupit od smlouvy!

Od roku 2018 dochází k poměrně výraznému zvyšování cen v oblasti energií. Spotřebitelé však na toto mohou reagovat odstoupením od smlouvy, což je jedno ze základních spotřebitelských práv v energetice. Právě v tomto článku si povíme, jakým způsobem musí dodavatelé energií informovat spotřebitele o změně smluvních podmínek a jak se proti tomuto mohou spotřebitelé bránit.

Ustanovení § 11a odst. 1 energetického zákona stanovuje povinnost dodavatele oznámit svým zákazníkům zvýšení cen či změny jiných smluvních podmínek, a to nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti. Jelikož je velmi důležité, jakým způsobem se v praxi ke spotřebitelům takto podstatné informace dostávají, vydal Energetický regulační úřad dvě stanoviska, jejichž cílem je sjednocení podmínek pro informování spotřebitelů. Výkladové stanovisko ERÚ č. 2/2018 stanovuje, že ve sdělení dodavatele by mělo být jasně uvedeno, čeho se nové změny týkají a pokud se jedná o změnu ceny, měl by být zákazníkům zřejmý také dopad do koncových cen. Zákon pouze stanovuje, že oznámení musí být učiněno prokazatelným způsobem. Energetický regulační úřad však k tomuto dodává, že „oznámení musí být natolik adresné a individuálně určené, aby neuniklo pozornosti zákazníka a zákazník tak byl přímo informován o tom, že dodavatel elektřiny nebo plynu zvýší cenu nebo změní jiné podmínky uzavřené smlouvy.“

Předseda rady ERÚ, Vladimír Outrata se k problému vyjádřil takto: „Požadavky přizpůsobujeme době, takže nemusí jít nutně o doporučený dopis. Zákazník může dostat email s tzv. doručenkou nebo zprávu do datové schránky. Stejně tak může dodavatel využít elektronického účtu zákazníka na vlastním webovém portálu, pokud spotřebitelům spolu se zprávou pošle alespoň SMS. Co naopak za adresné sdělení typicky nepovažujeme, je prostá zpráva na webu dodavatele bez jakéhokoliv dalšího upozornění.“

Pokud dodavatel splní výše zmíněnou povinnost, spotřebitel pak má možnost v souladu s § 11a odst. 5 energetického zákona od smlouvy odstoupit bez jakékoliv sankce nejpozději však 10 dní před nabytím účinnosti změn. Pokud dodavatel zvýšení ceny zatají, či jinak poruší svoji oznamovací povinnost, je pak v podstatě potrestán tím, že spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit do 3 měsíců od data, kdy změny začaly platit.

Rostoucí ceny energií s sebou však přináší také další úskalí, kterým je snaha spotřebitelů najít co nejvýhodnější cenu dodávek energií, což může vyústit i ve větší zranitelnost vůči taktikám podomních prodejců energií. Tito prodejci pak lákají spotřebitele k rychlé změně dodavatele energií, která nakonec nedopadne pro spotřebitele vůbec výhodně. Změnu dodavatele energií je totiž vždy potřeba si řádně promyslet a zjistit si veškeré informace o podmínkách a cenách dodávek, které jsou však při podomním prodeji často zamlčovány.

Hana Ševčíková

odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Spotřebitelské právo optikou práva Evropské unie

Jaké výhody spotřebitelům při koupi zboží poskytuje Evropská unie? Je česká legislativa v oblasti spotřebitelského práva v souladu s direktivou EU?

Pravidla spotřebitelské koupě již většině občanů České republiky nejsou tajemstvím, ať už se jedná o kupní smlouvu uzavřenou distančním způsobem, odstoupení od kupní smlouvy uzavřené mimo prostory sloužící k podnikání prodejce, práva z vadného plnění a s nimi spojenou reklamaci či přepravu a dodání zboží. Málokdo už ovšem ví, že za většinu těchto pro podnikatele často přísných stanovených povinností, jakož i za většinu práv spotřebitele, vděčíme právě Evropské unii.

Unie totiž jako jednu ze svých agend přijala i práva spotřebitelů a jejich ochranu. Předmětem této ochrany je jednak zdraví a bezpečnost, ale i charakter obchodních praktik podnikatelů, které nesmějí být nekalé, informovanost spotřebitelů o výrobku a možnosti, jak může spotřebitel svá práva hájit sám. Za tímto účelem přijala EU Evropský program pro spotřebitele na období 2014-2020.

Za účelem usnadnění spotřebitelům domáhání se svých práv v rámci EU představila Komise v dubnu roku 2018 tzv. Novou politiku pro spotřebitele, z níž spotřebitelům vyplývá usnadnění podávání hromadných žalob, ujasnění některých potencionálně nekalých praktik a orgánům členských států zakládá možnost ukládat přísnější sankce za porušování spotřebitelského práva.

Konkrétní dopady korekce spotřebitelského práva Evropskou unií nejvíce uvidíme u regulace kupní smlouvy, z níž uveďme pár příkladů pro představení vztahu mezi evropskou právní úpravou a vnitrostátní (zde českou).

Právě díky EU axiomaticky platí předpoklad, že veškeré zboží (až na výjimky) si má po dobu nejméně dvou let uchovat své vlastnosti, a tedy pokud se v této záruční době projeví na výrobku vada, může spotřebitel uplatňovat svá práva z vadného plnění formou reklamace. Předpisy EU stanovují, že záruční doba musí být nejméně 24 měsíců, ponechává však členským státům pravomoc tuto dobu prodloužit, stejně tak mají tuto možnost i podnikatelé, kteří tak mohou k výrobkům nabízet tzv. prodlouženou záruku. Totéž platí i pro zboží použité, zde je však možnost po vzájemné domluvě podnikatele a spotřebitele záruční dobu zkrátit, nejméně však na 12 měsíců.

Další z povinností, kterou Evropská unie ukládá podnikatelům, se týká informací poskytovaných spotřebiteli o vlastnostech výrobku při koupi v kamenném obchodě. Popis zboží by totiž měl zahrnovat celkovou cenu včetně všech poplatků a daní, je-li to předmětné, pak náklady na doručení, údaje o způsobu doručení/plnění smlouvy a platebních podmínkách, případně dobu trvání smlouvy a údaje o obchodníkovi (včetně jeho poštovní adresy a telefonního čísla). Je však ponecháno na podnikateli, jakým způsobem zboží označí, tedy pokud výrobek sám má na sobě některé z těchto informací uvedeny, není již podnikatel povinen tyto informace uvádět například na jiné etiketě.

V rámci evropských spotřebitelských vztahů působí jako poradce pro případné spory či nejasnosti Evropské spotřebitelské centrum (https://evropskyspotrebitel.cz/ ), na nějž je možné se kdykoliv obrátit.

Vendula Kourková
odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Článek byl zveřejněn v bulletinu Ženy 50+
Na straně 14.

Aukce energií

Stále se rozrůstající problém aukčních smluv

Aukce energií, služba, která se na Českém trhu vyskytuje již velmi dlouho, se v posledních letech stala noční můrou bezpočtu občanů. Její konstrukce totiž umožňuje obcházení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb. Energetického zákona a proto se v posledních letech stala novými „předváděcími akcemi“ České spotřebitelské scény.

Zmíněné ustanovení energetického zákona totiž umožňuje spotřebiteli rušit smlouvy s dodavatelem, uzavřené mimo obchodní prostory tohoto subjektu a to až do 15 dnů po zahájení dodávek energií. Dále zakazuje toto jednání sankcionovat. Jak do toho zapadají tzv. aukční smlouvy?

 Smlouva o zprostředkování výběru dodavatelů sdružených dodávek energií, často nazývaná jako „Přihláška k výběrovému řízení“, „Aukční smlouva“ nebo „Energetická aukce“ je totiž smlouvou, uzavřenou mezi spotřebitelem a aukční společností, která pak vstupuje do několika vztahů. Jeden vztah je mezi spotřebitelem a subjektem, který vystupuje jako zprostředkovatel. Ten se zavazuje bezplatně vybírat levnější dodavatele spotřebiteli. Druhý vztah poté vzniká mezi aukční společností a dodavatelem, kdy aukční společnost zprostředkuje uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a dodavatelem na základě jiné smlouvy. Složité? To není vše. Stále jsme si neodpověděli na otázku, proč je tento vztah pro spotřebitele tak nevýhodný.

Klíčem je již několikrát zmiňované ustanovení energetického zákona. Vypovědět smlouvu ve smyslu tohoto ustanovení spotřebitel přece stále může a nehrozí mu za to žádná sankce, protože dodavatel ji ze zákona udělit nesmí. Ano. Dodavatel ne, ale Aukční společnost ano. Zakotvila si ji totiž ve smlouvě. A nejen to, pokutu ve výši až 5000 Kč za každé odběrné místo, na které je smlouva uzavřena se vyměřuje za zrušení smlouvy s vybraným dodavatelem, odvolání plné moci, neposkytnutí dokumentů (které většinou společnost již má) a další. Zmíněná sankce tak nahrazuje pokutu od dodavatele za zrušení závazku a obchází tím § 11a odst. 3 Energetického zákona. Dále společnost v podstatě sankcionuje výkon práva, což by též nemělo být možné již podle základních zásad občanského práva.

Jak je možné, že tyto smlouvy někdo vůbec uzavře? Důvod vysoké úspěšnosti zástupců aukčních společností je především výběr cílové skupiny. Společnosti se totiž zaměřují na občany důchodového věku, které k podpisu smlouvy často přimějí různými triky nebo výhrůžkami. V praxi to pak vypadá tak, že začínají tím, že „jim prostě zajistí velmi levné energie“, a pokračují tím, že když neodepíší „může se stát, že budou odstřiženi od energií, když si včas nezařídí jiné smlouvy“. Některé společnosti se dokonce vydaly jinou cestou a prostě posílají své zástupce „kontrolovat kotel“. Probíhá to následovně. Ke spotřebiteli přijde člověk, který řekne, že je „od EONu“ nebo „od energíí“ a že jde zkontrolovat kotel nebo měřící zařízení. O této kontrole sepíše zápis a nechá jej spotřebitele podepsat. Několikrát. Toto potvrzení o kontrole se pak příliš pozdě ukáže býti smlouvou.

Tyto praktiky jsou tím nejhorším, co naše sdružení za poslední roky řešilo. Spotřebitelům vzniká poměrně vysoká škoda na pokutách a zaniká jim možnost svobodně si zvolit svého dodavatele. Naše Sdružení se snaží pomáhat poškozeným a nevýhodných smluv je zbavovat, ale dokud bude smlouva této konstrukce možná a dokud budou tolerovány praktiky aukčních společností, jedná se pouze zametání písku v bouři.

Daniel Ondráček, odborný právní poradce

Brněnské středisko Diakonie hledá posily do své terénní pečovatelské služby v Brně

Více info na:

https://brno.diakonie.cz/

EVROPSKÝ DEN PREVENCE VLOUPÁNÍ, BRNO 22. 6. 2019

V rámci Evropského dne prevence vloupání připravuje brněnská městská policie ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitele – asociace – předsedkyní Gertou Mazalovou a ředitelkou Ing. Gabrielou Zedníčkovou, Asociací zámkových a klíčových služeb České republiky, Asociací technických bezpečnostních služeb AGA, Hasičským záchranným sborem JMK, Magistrátem města Brna, a zapsaným ústavem PRÁH, informační a osvětovou akci pro veřejnost.
 Akce je určena pro laickou veřejnost nájemníků, správců a vlastníků bytů a bytových domů, majitelů rodinných domů, rekreačních objektů ale i vlastníků, správců a majitelů komerčních prostor, areálů a budov, kteří zde získají informace o možnostech mechanického i elektronického zabezpečení nemovitostí.
 Důležité informace o možnostech zabezpečení svého majetku zde naleznou i majitelé dvoustopých i jednostopých motorových vozidel, jízdních kol, elektro kol, invalidních i ručních vozíků.
 V rámci doprovodného programu pro bezpečné bydlení, budou veřejnosti k dispozici i:
o Poradenská a informační pracoviště Hasičského záchranného sboru JMK, kde bude možné získat informace o platných normách, optimální požární prevenci v domácnostech a bytových domech.
o Poradenské a informační pracoviště Sdružení obrany spotřebitele – asociace, kde bude možné získat informace o právech a povinnostech nájemníků i nájemců, nájemních smlouvách, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
o Poradenské a informační pracoviště Zapsaného ústavu PRÁH, kde bude možné konzultovat problematiku bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
o Poradenské a informační pracoviště bytové ombudsmanky Magistrátu města Brna, kde bude možné získat informace o řešení problematiky bydlení v obecních bytech.
o Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA, kde bude možné získat informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
PROGRAM:

  1. Seminář – 10:00 – 12:00 h
    (Sál ADVV – Bauerova 7 / kapacita 100 osob)
     Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy.
     Základní přehled mechanických zábranných prostředků na českém trhu.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty).
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor.
     Dveře
     Okna
     Balkóny
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do rodinných domů.
     Dveře
     Okna
     Terasy – francouzská okna
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
  2. Informační stánky č. 1 až č. 7 – MECHANICKÉ A ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČENÍ
    (Přísálí, terasa, altán, hala dopravního hřiště)
    Byty, bytové domy, společné prostory, rodinné domy, auta, motorky, jízdní kola, elektro kola, přívěsné vozíky za motorová vozidla, invalidní vozíky atd.
    10:00 – 17:00 h
    Informační stánek č. 8 – POŽÁRNÍ PREVENCE V DOMÁCNOSTECH A BYTOVÝCH DOMECH
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00

  3. Informační stánek č. 9 – PRÁVA A POVINNOSTI NÁJEMNÍKŮ A NÁJEMCŮ
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00 h

  4. Informační stánek č. 10 – PROBLEMATIKA BYDLENÍ V OBECNÍCH BYTECH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
    Informační stánek č. 11 – PSYCHICKÁ ONEMOCNĚNÍ V SOUSEDSKÝCH VZTAZÍCH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
     Konzultace
     Kontakty
  5. Kontaktní stánek č. 12 – BEZPEČNÁ ADRESA
    (Přísálí)

    MÍSTO KONÁNÍ:
     Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno
     RIVIÉRA – Bauerova 7, Brno Pisárky 603 00
     Vedle areálu koupaliště
     Hala dopravního hřiště
     Budova „Zámečku“
    DOPRAVA PRO VEŘEJNOST:
     Městská hromadná doprava – okružní autobusová linka č. 44 a č. 84.
     Zastávka RIVIÉRA (na znamení)
     Parkování vozidel návštěvníků:
     Parkoviště u 7 brány BVV – v době konání akce probíhá na výstavišti i výstava chovatelských potřeb PROPET, což je největší specializovaná kontraktační a prodejní výstava v České republice. PARKOVÁNÍ JE PLACENÉ!




Situační plánek – Riviéra