Menu

Články

Změnila se cena energií?

Můžete odstoupit od smlouvy!

Od roku 2018 dochází k poměrně výraznému zvyšování cen v oblasti energií. Spotřebitelé však na toto mohou reagovat odstoupením od smlouvy, což je jedno ze základních spotřebitelských práv v energetice. Právě v tomto článku si povíme, jakým způsobem musí dodavatelé energií informovat spotřebitele o změně smluvních podmínek a jak se proti tomuto mohou spotřebitelé bránit.

Ustanovení § 11a odst. 1 energetického zákona stanovuje povinnost dodavatele oznámit svým zákazníkům zvýšení cen či změny jiných smluvních podmínek, a to nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti. Jelikož je velmi důležité, jakým způsobem se v praxi ke spotřebitelům takto podstatné informace dostávají, vydal Energetický regulační úřad dvě stanoviska, jejichž cílem je sjednocení podmínek pro informování spotřebitelů. Výkladové stanovisko ERÚ č. 2/2018 stanovuje, že ve sdělení dodavatele by mělo být jasně uvedeno, čeho se nové změny týkají a pokud se jedná o změnu ceny, měl by být zákazníkům zřejmý také dopad do koncových cen. Zákon pouze stanovuje, že oznámení musí být učiněno prokazatelným způsobem. Energetický regulační úřad však k tomuto dodává, že „oznámení musí být natolik adresné a individuálně určené, aby neuniklo pozornosti zákazníka a zákazník tak byl přímo informován o tom, že dodavatel elektřiny nebo plynu zvýší cenu nebo změní jiné podmínky uzavřené smlouvy.“

Předseda rady ERÚ, Vladimír Outrata se k problému vyjádřil takto: „Požadavky přizpůsobujeme době, takže nemusí jít nutně o doporučený dopis. Zákazník může dostat email s tzv. doručenkou nebo zprávu do datové schránky. Stejně tak může dodavatel využít elektronického účtu zákazníka na vlastním webovém portálu, pokud spotřebitelům spolu se zprávou pošle alespoň SMS. Co naopak za adresné sdělení typicky nepovažujeme, je prostá zpráva na webu dodavatele bez jakéhokoliv dalšího upozornění.“

Pokud dodavatel splní výše zmíněnou povinnost, spotřebitel pak má možnost v souladu s § 11a odst. 5 energetického zákona od smlouvy odstoupit bez jakékoliv sankce nejpozději však 10 dní před nabytím účinnosti změn. Pokud dodavatel zvýšení ceny zatají, či jinak poruší svoji oznamovací povinnost, je pak v podstatě potrestán tím, že spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit do 3 měsíců od data, kdy změny začaly platit.

Rostoucí ceny energií s sebou však přináší také další úskalí, kterým je snaha spotřebitelů najít co nejvýhodnější cenu dodávek energií, což může vyústit i ve větší zranitelnost vůči taktikám podomních prodejců energií. Tito prodejci pak lákají spotřebitele k rychlé změně dodavatele energií, která nakonec nedopadne pro spotřebitele vůbec výhodně. Změnu dodavatele energií je totiž vždy potřeba si řádně promyslet a zjistit si veškeré informace o podmínkách a cenách dodávek, které jsou však při podomním prodeji často zamlčovány.

Hana Ševčíková

odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Spotřebitelské právo optikou práva Evropské unie

Jaké výhody spotřebitelům při koupi zboží poskytuje Evropská unie? Je česká legislativa v oblasti spotřebitelského práva v souladu s direktivou EU?

Pravidla spotřebitelské koupě již většině občanů České republiky nejsou tajemstvím, ať už se jedná o kupní smlouvu uzavřenou distančním způsobem, odstoupení od kupní smlouvy uzavřené mimo prostory sloužící k podnikání prodejce, práva z vadného plnění a s nimi spojenou reklamaci či přepravu a dodání zboží. Málokdo už ovšem ví, že za většinu těchto pro podnikatele často přísných stanovených povinností, jakož i za většinu práv spotřebitele, vděčíme právě Evropské unii.

Unie totiž jako jednu ze svých agend přijala i práva spotřebitelů a jejich ochranu. Předmětem této ochrany je jednak zdraví a bezpečnost, ale i charakter obchodních praktik podnikatelů, které nesmějí být nekalé, informovanost spotřebitelů o výrobku a možnosti, jak může spotřebitel svá práva hájit sám. Za tímto účelem přijala EU Evropský program pro spotřebitele na období 2014-2020.

Za účelem usnadnění spotřebitelům domáhání se svých práv v rámci EU představila Komise v dubnu roku 2018 tzv. Novou politiku pro spotřebitele, z níž spotřebitelům vyplývá usnadnění podávání hromadných žalob, ujasnění některých potencionálně nekalých praktik a orgánům členských států zakládá možnost ukládat přísnější sankce za porušování spotřebitelského práva.

Konkrétní dopady korekce spotřebitelského práva Evropskou unií nejvíce uvidíme u regulace kupní smlouvy, z níž uveďme pár příkladů pro představení vztahu mezi evropskou právní úpravou a vnitrostátní (zde českou).

Právě díky EU axiomaticky platí předpoklad, že veškeré zboží (až na výjimky) si má po dobu nejméně dvou let uchovat své vlastnosti, a tedy pokud se v této záruční době projeví na výrobku vada, může spotřebitel uplatňovat svá práva z vadného plnění formou reklamace. Předpisy EU stanovují, že záruční doba musí být nejméně 24 měsíců, ponechává však členským státům pravomoc tuto dobu prodloužit, stejně tak mají tuto možnost i podnikatelé, kteří tak mohou k výrobkům nabízet tzv. prodlouženou záruku. Totéž platí i pro zboží použité, zde je však možnost po vzájemné domluvě podnikatele a spotřebitele záruční dobu zkrátit, nejméně však na 12 měsíců.

Další z povinností, kterou Evropská unie ukládá podnikatelům, se týká informací poskytovaných spotřebiteli o vlastnostech výrobku při koupi v kamenném obchodě. Popis zboží by totiž měl zahrnovat celkovou cenu včetně všech poplatků a daní, je-li to předmětné, pak náklady na doručení, údaje o způsobu doručení/plnění smlouvy a platebních podmínkách, případně dobu trvání smlouvy a údaje o obchodníkovi (včetně jeho poštovní adresy a telefonního čísla). Je však ponecháno na podnikateli, jakým způsobem zboží označí, tedy pokud výrobek sám má na sobě některé z těchto informací uvedeny, není již podnikatel povinen tyto informace uvádět například na jiné etiketě.

V rámci evropských spotřebitelských vztahů působí jako poradce pro případné spory či nejasnosti Evropské spotřebitelské centrum (https://evropskyspotrebitel.cz/ ), na nějž je možné se kdykoliv obrátit.

Vendula Kourková
odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Článek byl zveřejněn v bulletinu Ženy 50+
Na straně 14.

Aukce energií

Stále se rozrůstající problém aukčních smluv

Aukce energií, služba, která se na Českém trhu vyskytuje již velmi dlouho, se v posledních letech stala noční můrou bezpočtu občanů. Její konstrukce totiž umožňuje obcházení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb. Energetického zákona a proto se v posledních letech stala novými „předváděcími akcemi“ České spotřebitelské scény.

Zmíněné ustanovení energetického zákona totiž umožňuje spotřebiteli rušit smlouvy s dodavatelem, uzavřené mimo obchodní prostory tohoto subjektu a to až do 15 dnů po zahájení dodávek energií. Dále zakazuje toto jednání sankcionovat. Jak do toho zapadají tzv. aukční smlouvy?

 Smlouva o zprostředkování výběru dodavatelů sdružených dodávek energií, často nazývaná jako „Přihláška k výběrovému řízení“, „Aukční smlouva“ nebo „Energetická aukce“ je totiž smlouvou, uzavřenou mezi spotřebitelem a aukční společností, která pak vstupuje do několika vztahů. Jeden vztah je mezi spotřebitelem a subjektem, který vystupuje jako zprostředkovatel. Ten se zavazuje bezplatně vybírat levnější dodavatele spotřebiteli. Druhý vztah poté vzniká mezi aukční společností a dodavatelem, kdy aukční společnost zprostředkuje uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a dodavatelem na základě jiné smlouvy. Složité? To není vše. Stále jsme si neodpověděli na otázku, proč je tento vztah pro spotřebitele tak nevýhodný.

Klíčem je již několikrát zmiňované ustanovení energetického zákona. Vypovědět smlouvu ve smyslu tohoto ustanovení spotřebitel přece stále může a nehrozí mu za to žádná sankce, protože dodavatel ji ze zákona udělit nesmí. Ano. Dodavatel ne, ale Aukční společnost ano. Zakotvila si ji totiž ve smlouvě. A nejen to, pokutu ve výši až 5000 Kč za každé odběrné místo, na které je smlouva uzavřena se vyměřuje za zrušení smlouvy s vybraným dodavatelem, odvolání plné moci, neposkytnutí dokumentů (které většinou společnost již má) a další. Zmíněná sankce tak nahrazuje pokutu od dodavatele za zrušení závazku a obchází tím § 11a odst. 3 Energetického zákona. Dále společnost v podstatě sankcionuje výkon práva, což by též nemělo být možné již podle základních zásad občanského práva.

Jak je možné, že tyto smlouvy někdo vůbec uzavře? Důvod vysoké úspěšnosti zástupců aukčních společností je především výběr cílové skupiny. Společnosti se totiž zaměřují na občany důchodového věku, které k podpisu smlouvy často přimějí různými triky nebo výhrůžkami. V praxi to pak vypadá tak, že začínají tím, že „jim prostě zajistí velmi levné energie“, a pokračují tím, že když neodepíší „může se stát, že budou odstřiženi od energií, když si včas nezařídí jiné smlouvy“. Některé společnosti se dokonce vydaly jinou cestou a prostě posílají své zástupce „kontrolovat kotel“. Probíhá to následovně. Ke spotřebiteli přijde člověk, který řekne, že je „od EONu“ nebo „od energíí“ a že jde zkontrolovat kotel nebo měřící zařízení. O této kontrole sepíše zápis a nechá jej spotřebitele podepsat. Několikrát. Toto potvrzení o kontrole se pak příliš pozdě ukáže býti smlouvou.

Tyto praktiky jsou tím nejhorším, co naše sdružení za poslední roky řešilo. Spotřebitelům vzniká poměrně vysoká škoda na pokutách a zaniká jim možnost svobodně si zvolit svého dodavatele. Naše Sdružení se snaží pomáhat poškozeným a nevýhodných smluv je zbavovat, ale dokud bude smlouva této konstrukce možná a dokud budou tolerovány praktiky aukčních společností, jedná se pouze zametání písku v bouři.

Daniel Ondráček, odborný právní poradce

Brněnské středisko Diakonie hledá posily do své terénní pečovatelské služby v Brně

Více info na:

https://brno.diakonie.cz/

EVROPSKÝ DEN PREVENCE VLOUPÁNÍ, BRNO 22. 6. 2019

V rámci Evropského dne prevence vloupání připravuje brněnská městská policie ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitele – asociace – předsedkyní Gertou Mazalovou a ředitelkou Ing. Gabrielou Zedníčkovou, Asociací zámkových a klíčových služeb České republiky, Asociací technických bezpečnostních služeb AGA, Hasičským záchranným sborem JMK, Magistrátem města Brna, a zapsaným ústavem PRÁH, informační a osvětovou akci pro veřejnost.
 Akce je určena pro laickou veřejnost nájemníků, správců a vlastníků bytů a bytových domů, majitelů rodinných domů, rekreačních objektů ale i vlastníků, správců a majitelů komerčních prostor, areálů a budov, kteří zde získají informace o možnostech mechanického i elektronického zabezpečení nemovitostí.
 Důležité informace o možnostech zabezpečení svého majetku zde naleznou i majitelé dvoustopých i jednostopých motorových vozidel, jízdních kol, elektro kol, invalidních i ručních vozíků.
 V rámci doprovodného programu pro bezpečné bydlení, budou veřejnosti k dispozici i:
o Poradenská a informační pracoviště Hasičského záchranného sboru JMK, kde bude možné získat informace o platných normách, optimální požární prevenci v domácnostech a bytových domech.
o Poradenské a informační pracoviště Sdružení obrany spotřebitele – asociace, kde bude možné získat informace o právech a povinnostech nájemníků i nájemců, nájemních smlouvách, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
o Poradenské a informační pracoviště Zapsaného ústavu PRÁH, kde bude možné konzultovat problematiku bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
o Poradenské a informační pracoviště bytové ombudsmanky Magistrátu města Brna, kde bude možné získat informace o řešení problematiky bydlení v obecních bytech.
o Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA, kde bude možné získat informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
PROGRAM:

  1. Seminář – 10:00 – 12:00 h
    (Sál ADVV – Bauerova 7 / kapacita 100 osob)
     Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy.
     Základní přehled mechanických zábranných prostředků na českém trhu.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty).
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor.
     Dveře
     Okna
     Balkóny
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do rodinných domů.
     Dveře
     Okna
     Terasy – francouzská okna
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
  2. Informační stánky č. 1 až č. 7 – MECHANICKÉ A ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČENÍ
    (Přísálí, terasa, altán, hala dopravního hřiště)
    Byty, bytové domy, společné prostory, rodinné domy, auta, motorky, jízdní kola, elektro kola, přívěsné vozíky za motorová vozidla, invalidní vozíky atd.
    10:00 – 17:00 h
    Informační stánek č. 8 – POŽÁRNÍ PREVENCE V DOMÁCNOSTECH A BYTOVÝCH DOMECH
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00

  3. Informační stánek č. 9 – PRÁVA A POVINNOSTI NÁJEMNÍKŮ A NÁJEMCŮ
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00 h

  4. Informační stánek č. 10 – PROBLEMATIKA BYDLENÍ V OBECNÍCH BYTECH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
    Informační stánek č. 11 – PSYCHICKÁ ONEMOCNĚNÍ V SOUSEDSKÝCH VZTAZÍCH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
     Konzultace
     Kontakty
  5. Kontaktní stánek č. 12 – BEZPEČNÁ ADRESA
    (Přísálí)

    MÍSTO KONÁNÍ:
     Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno
     RIVIÉRA – Bauerova 7, Brno Pisárky 603 00
     Vedle areálu koupaliště
     Hala dopravního hřiště
     Budova „Zámečku“
    DOPRAVA PRO VEŘEJNOST:
     Městská hromadná doprava – okružní autobusová linka č. 44 a č. 84.
     Zastávka RIVIÉRA (na znamení)
     Parkování vozidel návštěvníků:
     Parkoviště u 7 brány BVV – v době konání akce probíhá na výstavišti i výstava chovatelských potřeb PROPET, což je největší specializovaná kontraktační a prodejní výstava v České republice. PARKOVÁNÍ JE PLACENÉ!




Situační plánek – Riviéra

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.

Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.

SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Přednáška v SENIOR Parku MEDLOV

Přednáška s předsedkyní SOS-Asociace, z.s. Gertou Mazalovou, spojená s besedou proběhla dne 15.5. 2019 v 10.30 hodin v SENIOR Parku MEDLOV, kde jsou nově vystavěné byty komunitního bydlení pro starší lidi a osoby se sníženou pohyblivostí. Zde mohou senioři a seniorky spokojeně žít bez starostí v krásném prostředí zahrádek a přírody. Potřebnou péči jim zajišťují a doplňují asistenční služby a terénní pečovatelky.

Se všemi problémy se mohou obracet na svou paní vedoucí Ing. Janu Šindelářovou, která jim ve všem poradí.

Na její pozvání jsme uspořádali společné setkání, kde jsme si povídali o tom:

– jak bezpečně nakupovat, reklamovat, rozdíly mezi nákupy v pevných obchodech a nákupech na internetu, distanční smlouvy, jak si dávat pozor na různé praktiky tzv. „šmejdů“, telefonní nabídky energií a mnoho jiných dalších věcí, týkajících se základních finančních gramotností.

V bohaté diskuzi se zodpovídali četné dotazy účastníků, kterým byly také rozdány letáky na různá zajímavá témata. Všichni jsme se na závěr shodli v tom, že se podobné besedy budou opakovat a senioři z Medlova se svou paní vedoucí přijedou navštívit zase naši poradnu v Brně.

Velký zájem seniorů i bohatá účast na besedě nás velmi potěšil.

Redakce SOS-Asociace, z.s.

Hájíme zájmy spotřebitelů – jsme PRO návrh zákona o hromadných žalobách

SOS – Asociace, z.s. podporuje návrh zákona o hromadných žalobách

Tisková zpráva ze dne 25. dubna 2019

SOS – Asociace, z.s. se zapojilo do připomínkování návrhu paragrafového znění zákona o hromadných žalobách, které připravilo Ministerstvo spravedlnosti ČR. Naše organizace vyjádřila několik dílčích připomínek, jako celku jsme však návrhu zákona vyjádřili podporu.

V návrhu zákona o hromadných žalobách, byť se nebude vztahovat pouze na spotřebitelské spory, vidíme primárně možnost posílení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Spotřebitelské spory jsou specifické tím, že ačkoliv většinou nejsou nijak právně složité, spotřebitelé často na vymáhání svých práv rezignují. Spotřebitelé jsou od podání žaloby odrazováni mnoha překážkami – od soudního poplatku počínaje, přes případné další náklady, délku soudního řízení, až po nejistotu reálného vymožení žalované částky. Mnoho zejména bagatelních nároků spotřebitelů tak zůstává neuhrazeno. Ačkoliv se poškození jednoho spotřebitele může zdát marginální, celospolečenské škody jsou značné. Proto SOS – Asociace, z.s. dlouhodobě volá po zlepšení procesní ochrany spotřebitelů zejména při vymáhání bagatelních pohledávek.

Mgr. Tomáš Palla, právník a vedoucí spotřebitelské poradny SOS – Asociace, z.s. v Praze k tomu uvádí:Hromadné žaloby vnímáme jako jeden z kroků, nikoliv však jako krok jediný a všespásný, ke zlepšení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Proto zavedení institutu hromadné žaloby do českého právního řádu velmi podporujeme.“

Zásadní debata se na všech odborných fórech vede o uplatnění principů opt-in nebo opt-out. Princip opt-in znamená vedení hromadného řízení o nárocích osob, které se do něj aktivně přihlásili, princip opt-out naopak znamená vedení hromadného řízení o nárocích všech členů skupiny poškozených osob, kteří se z řízení aktivně neodhlásili. Z hlediska ochrany spotřebitele rozhodně doporučujeme využít v zákoně také, avšak nikoliv výlučně, principu opt-out. Právě v rámci spotřebitelských vztahů může dojít k tomu, že protiprávním jednáním např. velké korporace s širokou zákaznickou základnou bude poškozeno velké množství spotřebitelů. A právě pro takové spory je princip opt-out vhodný. Jeho využití v hromadných řízeních proto posílí důvěru spotřebitelů v ochranu jejich práv i vůči velkým hráčům na trhu. Návrh zákona tedy velmi správně počítá s oběma principy. Dle našeho názoru by hlavní slovo při určení způsobu vedení konkrétního hromadného řízení měl mít soud.

Legislativní proces budeme i nadále sledovat a návrhy připomínkovat. Oceňujeme, že Ministerstvo spravedlnosti ČR doposud jevilo skutečný zájem o připomínky všech relevantních partnerů. Věříme, že tento trend bude i nadále pokračovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Gerta Mazalová

SOS a Novinky Senior Pas – Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců

V článku Novinek Senior Pas – „Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců“ radila Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s.

Více si můžete přečíst zde:

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Na otázky Jihlavských listů odpovídá Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z. s.

Je v pořádku, že když pán odmítl firmu po telefonu, ještě za ním přijeli, a i když nic nechtěl, poslali mu rovnou dopis?

Je těžké dát úplně konkrétní odpověď, když neznáme všechny okolnosti případu, ale obecně není nic protiprávního na zasílání obchodních nabídek, samozřejmě, pokud by pán se zasíláním obchodních sdělení a zpracováním osobních údajů nesouhlasil, mohlo by jít o porušení právních předpisů týkajících se osobních údajů, případně i agresivní obchodní praktiku, přičemž tyto prohřešky mohou úřady pokutovat.

Jak lidé poznají „energetické šmejdy“? Jak rozpoznat, že jde o firmu podvodnou a ne seriózní?

Spotřebitel po telefonu bohužel obvykle ihned sám nepozná, zda jde o podvodnou firmu, nebo o seriózního podnikatele. Existuje ale několik rad, na základě nichž se riziko, že uzavřu smlouvu s podvodníkem, výrazně sníží. Zaprvé radíme nikdy nejednat s nikým v případě, že prodejce je anonymní a spotřebitel neví, s kým jedná. Často se prodejci ani nepředstaví, nebo se vydávají za někoho jiného, to platí u telefonního i podomního prodeje. Pokud si tedy nejsem naprosto jistý, s kým jednám, doporučujeme raději jednání ihned ukončit. Druhým varovným signálem je to, pokud prodejce ihned nabízí úžasné slevy a výhody, místo kterých pak často platíme spíše pokuty a různé sankce za neuvážený podpis.

Jak je možné, že podvodné firmy získají údaje o lidech, ví jejich stávající dodavatele energie, spotřebu…?

Osobní data a údaje jsou velmi výnosným artiklem, proto se s nimi stále obchoduje, spotřebitelé často sami ani nevědí, co, kde a komu podepsali souhlas se zpracováním osobních údajů, přičemž se jedná o různé slevové karty, průzkumy na ulicích, nákupy přes internet. Bohužel se v dnešní internetové době musíme smířit s tím, že naše údaje, ať chceme nebo ne, jsou do značné míry veřejné.

Existuje statistika, kolik podvodných společností v Česku operuje? Lze uvést jejich jména?

Taková statistika není, ale na webových stránkách Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a České obchodní inspekce (ČOI) najdete určité seznamy a také rady, jak se vyvarovat před riziky.  Jedná se ale nepochybně o desítky, možná stovky podobných subjektů, se kterými se v naší poradenské praxi setkáváme.

Monitorujete počet případů „napálených“ lidí – v Česku, potažmo v našem kraji Vysočina?

Naše poradny ve všech krajích, tedy i na Vysočině, radí všem spotřebitelům formou prevence, tedy besed, přednášek, školení, také na našem webu najdou spotřebitelé různé potřebné informace (www.asociace-sos.cz). Za rok 2017 jsme poskytli poradenství cca 16 tisícům spotřebitelů, konkrétní případy však bohužel vzhledem k předpisům o ochraně osobních údajů zveřejňovat nemůžeme.

Jak má člověk postupovat, když „se nechá napálit“.  Podepíše smlouvu, schválí zastupování… pak se mu to rozleží v hlavě, může od smlouvy ustoupit?

Samozřejmě může, podle občanského zákoníku je lhůta pro odstoupení od smlouvy do 14 dnů ode dne jejího uzavření. Pokud to spotřebitel stihne, nebývá obvykle s ukončením smlouvy problém. Dále je zde možnost výpovědi smlouvy, ale zde už je situace mnohem složitější a doporučili bychom spotřebitelům vyhledat odbornou pomoc, a to nejlépe v bezplatných osobních poradnách SOS – Asociace, z. s.

Je nabídka „energetických šmejdů“, kteří kontaktují zákazníky přímo u nich doma, podomní prodej? Ten bývá v řadě měst totiž zakázán, takže ti, kteří jej provozují, se dopouští přestupku a je možné na ně zavolat policii?

Návštěva v bytě spotřebitele je podomní prodej, je pravdou, že v mnoha obcích i městech je podomní prodej zakázán, což velmi vítáme jako dobrý krok do začátku. Prodejci se skutečně jeho porušením dopouští přestupku. Proto doporučuji ihned zavolat policii, která může udělit pokutu. Ovšem pozor na to, že pokud si spotřebitel pozve prodejce do bytu, pak už je to pozvaná návštěva, která se žádného přestupku nedopustila. Dále zejména pozor na to, že smlouva, kterou spotřebitel podepíše, je platná a samotný fakt, že je v místě prodeje podomní prodej zakázán, nemá na platnost smlouvy vliv!

Jaká je rada, jak ušetřit za energie – jak si vyjednat lepší cenu, bez toho, aniž bychom někomu „naletěli“?

Existují různé srovnávače na internetu i mnoho společností nabízejících zprostředkování prodeje energií. Z našich zkušeností je však nejdůležitější řídit se zdravým rozumem, dát na vlastní zkušenosti a zkušenosti okolí s konkrétními dodavateli a „neskočit“ ihned za každou nabídkou, která se na první pohled zdá výhodná. Mohlo by se nám to totiž značně prodražit.

Redakce SOS – Asociace, z. s.