Menu

Články

SENIORSKÁ OBÁLKA POMŮŽE V TÍSNI NEBO OHROŽENÍ ZDRAVÍ A ŽIVOTA

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. je velice rádo, že se může podílet na tomto významném projektu a to formou spolupráce a distribuce Seniorské obálky. Nyní si můžete tuto obálku, společně s návodem, stáhnout na našich webových stránkách nebo si ji osobně vyzvednout v naší poradně v Brně na Mečové ulici. V nejbližších dnech plánujeme distribuci i do našich poraden po celé ČR.

Seniorská obálka je výstupem kulatého stolu „Stárneme ve zdraví“ společného projektu Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň. Na projektu spolupracovali odborníci z Ministerstva práce a sociálních věcí, Krajského úřadu Jihomoravského kraje, Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje p. o. a tísňové služby Girasole z. s. Hustopeče.

Seniorská obálka má usnadnit řešení v situaci tísně a ohrožení zdraví nebo života především seniorům. Jde o kartu, na které senioři (i za pomoci příbuzných nebo svého praktického lékaře) vyplní základní údaje o svých alergiích, nemocech, lécích (včetně dávkování) a kontakty na své blízké osoby a praktického lékaře. Údaje by měly být umístěny na viditelném místě v bytě nebo domě – na dveřích lednice nebo vnitřní straně vchodových dveří. Integrované složky záchranného sytému Jihomoravského kraje (zdravotnická záchranná služba, hasiči a policie) jsou o umístění karty informováni a budou ji hledat vždy na těchto místech.

SENIORSKÁ OBÁLKA zde:

SENIORSKÁ OBÁLKA

NÁVOD NA VYPLNĚNÍ SENIORSKÉ OBÁLKY zde:

NÁVOD NA VYPLNĚNÍ SENIORSKÉ OBÁLKY

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

REKLAMACE ZKAŽENÝCH POTRAVIN

Jistě jsme se již všichni setkali s tím, že potraviny, které jsme si zakoupili v obchodě, po rozbalení nebyly zrovna v nejlepší kondici. Jak se ale máme zachovat v případě, kdy je výrobek zkažený, prošlý, či plesnivý? Reklamovat!

Z ustanovení § 2161 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která se týkají jakosti při převzetí potravin. Prodejce je tímto zavázaný k tomu, aby jím prodaná věc byla způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo si zachovala obvyklé vlastnosti. Tyto účinky u potravin vyvolává především uvedení doby použitelnosti potraviny uvedené na jejím obalu. Doba použitelnosti je v tomto případě i dobou pro uplatnění reklamace.

Reklamaci uplatníte u prodávajícího, u kterého jste si danou potravinu zakoupili. Pro její uplatnění je nutné předložit účtenku či výpis z účtu, pokud jste v obchodě platili kartou. V rámci reklamace zkažené potraviny, můžete požadovat výměnu za produkt stejného druhu, nebo odstoupení od smlouvy (tedy vrácení peněz), což jsou nejobvyklejší způsob řešení této situace. Samozřejmě je možné žádat i odstranění vady či slevu z kupní věci, jako v případě reklamace jiného zboží, avšak v případě potravin to nebudou často využívané možnosti.

Jakmile podáte reklamaci, prodávající má povinnost Vám vydat v písemné formě potvrzení o uplatnění reklamace a rozhodnout o výsledku ihned případně do tří pracovních dnů, pokud se jedná o komplikovanější případ.

Kromě reklamace můžete také podat podnět Státní veterinární správě, která je dozorovým orgánem v oblasti zdravotní nezávadnosti potravin živočišného původu. Jestliže se jedná o potravinu rostlinného původu, můžete se obrátit na Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Zmíněné orgány mají zpravila 30 dní pro vypracování výsledků kontroly.

 

Michaela Černá

odborná právní poradkyně SOS-A, z.s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Do pravidelné činnosti naší asociace patří během letních dnů mimo jiné kontroly typicky letních produktů jakým je například zmrzlina. V důsledku toho se dne 30. 8. odborný právní poradce Zdeněk Nevřivý vydal do cukrárny Praha v Pražákově paláci na Husově ulici, kde zjišťoval přístup restauratéra k zákazníkovi. Objednaný švestkový nanuk s drobenkou byl výborný, obsluha sympatická. Teplota mrazáku nebyla veřejně dostupná, jelikož obsluha měla mrazák za barovým pultem, což však za chybu restauratéra brát nemůžeme. Účtenka se všemi údaji však byla vydána až na vyžádání.

 

Další průzkum zmrzliny proběhl 2. 8. v cukrárně Aida na ulici Orlí 4. Obsluha při výdeji zmrzliny dodržela všechna hygienická opatření, tedy při nabírání zmrzliny měla na rukou ochranné rukavice a lžíce na zmrzlinu byla taktéž před každým dalším použití umyta. Účet byl vydán automaticky. Jedinou chybou bylo pouze to, že zmrzlina byla přeslazená.


Poslední dva průzkumy, nyní již točeného piva, proběhly taktéž 2. 8. nejprve v restauraci Parodie a to i za účasti odborné právní poradkyně Michaely Černé. Vybraná piva byla natočena na míru, byla dobré chuti a měla vyhovující teplotu. Též účtenka byla vydána v pořádku.

 

Druhý průzkum piva proběhl přímo na tehdy probíhajícím Pivním festivalu na Náměstí Svobody. Tam jsme navštívili Líšeňský pivovar. Natočená černá 13° byla chuťově výborná, nicméně obsluha ani na vyžádání nebyla schopná vydat paragon. Odkázali nás na pokladnu, kde vraceli zálohu na kelímky. Ani tam nám však nemohli vyhovět našemu požadavku. Požadovali jsme sdělení jména pořadatele, či jeho přivolání, nicméně nám opět nebylo vyhověno.

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

BALENÁ ZMRZLINA

Dne 24. 7. jsme se vydali na průzkum balené zmrzliny do prodejny řetězce Albert na Halasově náměstí v Brně-Lesné. Náš původní plán, koupit si balenou zmrzlinu do ruky, rychle změnila sleva téměř 60 %, na jednu známou zmrzlinu ve vaničce. To vzbudilo náš zájem a zmrzlinu jsme zakoupili, abychom prozkoumali, jestli za zlevněním nestála například zhoršená kvalita, i když teplota v boxu -16 °C tomu nenasvědčovala, problém však mohl vzniknout například již při přepravě. Naše podezření se však naštěstí nepotvrdilo, zmrzlina byla v naprostém pořádku a chutnala výborně. Účtenku vydala paní prodavačka na pokladně automaticky.

 

NEBALENÁ ZMRZLINA

Dne 27. 7. jsme uskutečnili průzkum nebalené zmrzliny. Tentokrát jsme se vydali do restaurace a pizzerie ADRIA na Masarykově ulici v Brně. Teplota v mrazicím boxu nebyla viditelná, ale prodejce nám ji ochotně sdělil, byla -14 °C. Menší problém byl už klasicky s účtenkou, o kterou jsme museli výslovně žádat a která zněla místo na zmrzlinu na „bar ostatní“. Chuťově byla zmrzlina v pořádku a bez kousku ledu.

 

Petr Gloc
odborný právní poradce SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Veselý průzkum se odehrál v Restaurantu Pizzeria Arca na Masarykově ulici v centru. Na tomto hlavním tahu jsme si dali zmrzlinu o dvou kopečcích. Účet vydal velice neochotný prodejce až na dotaz, po teplotě rovněž nutnou dobu pátral. Bohužel doklad v pořádku nebyl, ani po několikáté urgenci nebyl prodejce schopen vystavit správný doklad. Nejprve vystavoval doklady na nižší částky, posléze místo 48 Kč vydal účet na 50 Kč a místo zmrzliny naúčtoval Macchiato. Výhrady putují i za kvalitou zmrzliny, díky teplotě boxu -17 °C byla zmrzlina přemražená a chuťově ne příliš zdařilá.

 

Každoroční tradicí je průzkum pivovarské restaurace „Pivovarská Starobrno“ na Mendlově náměstí. Poradci zde krom točeného piva ochutnali i točený Cider s ledem. Veškeré nápoje byly natočeny vždy na míru, mnohdy i nad a chuťově velice dobré. Rovněž i sklo bylo čisté. V letním horku jsou výhodou velké slunečníky, které poskytují dostatečný stín. Cena piva odpovídá kvalitě, poněkud dražší však byl točený Cider, kdy 4 dcl stály 56 Kč.

 

Poslední průzkum tohoto týdne se odehrál v cukrárně DIANA v.o.s na České. Zmrzlina zde patří k těm velice dobrým, rovněž i hygienické standardy nakládání s nebalenou zmrzlinou byly splněny. Účet je vydán až na dotaz, avšak okamžitě a obsahuje všechny potřebné náležitosti. Zmrzlina nebyla přemražená a chuťově byla velice dobrá. Cena kopečku se pohybuje okolo 20 Kč.

 

Martínek, Gloc
odborní právní poradci SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Dne 13. 7. 2018 se poradci Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. vydali na další z letních průzkumů, tentokrát do restaurace Potrefená husa na Starobrněnské u Zelného trhu. Počasí bohužel nepřálo, proto jsme místo zahrádky zamířili do interiéru restaurace. Objednali jsme si pivo Staropramen 11° za docela vysokou cenu 46 Kč. Nicméně pivo bylo natočeno přesně na míru, čímž si restaurace zlepšila reputaci z loňských průzkumů. Při placení byla automaticky vydána účtenka a to i s úsměvem obsluhy a přáním hezkého dne. Průzkum této restaurace tedy proběhl bez jakékoliv komplikace.

 

Dále jsme se vydali ochutnat balenou zmrzlinu, kterou jsme zakoupili v supermarketu Albert na Náměstí Svobody u Domu pánů z Lipé. V prodejně byl sice docela pestrý výběr balených zmrzlin, nicméně došlo k pochybení u uvedení teploty mrazáku. Teplota v mrazáku nebyla uvedena, jelikož displej vykazoval chybu a displej s teplotou u vedlejšího mrazáku byl zakryt nevyskládaným zbožím, tudíž nebylo opět možné výši teploty dohledat. Při placení k pochybení nedošlo a byla nám automaticky vydána účtenka.

 

Lucie Kučerová a Ivo Divila
odborní právní poradci SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Vegan Sweet Bar – nebalená zmrzlina

První týden v červenci jsme se rozhodli ochutnat veganskou kopečkovou zmrzlinu ve Vegan Sweet Bar na Orlí v Brně. Dali jsme si borůvkovou a arašídovou, jeden kopeček stojí 35 Kč, což vzhledem k velikosti a kvalitě je velmi uspokojivé. Celková návštěva podniku proběhla na výbornou. I když jsme přišli v pozdních hodinách, obsluha byla velmi milá, teplota v boxu byla na viditelném místě. Údaje o provozovateli jsou viditelně umístěny při vstupu do prodejny, účtenku jsme dostali okamžitě.

 

Secret of Raw – nebalená zmrzlina

Další zastávka na zmrzlinu byla v podniku Secret of Raw, kde nabízí domácí zmrzlinu, která je GMO-free, lactose-free, gluten-free, sugar-free a celkově raw. Ochutnali jsme zase dva kopečky, čoko-višeň a čoko-pomeranč. Bohužel tato zmrzlina se podává v plastovém kelímku s plastovou lžičkou, což není úplně vhodné pro naše životní prostředí. Chuťově byla zmrzlina velmi chutná, avšak jeden z kopečků byl přemražený a hrudkovitý. Údaje o provozovateli jsou viditelně umístěny při vstupu do prodejny, účtenku jsme dostali bez vyzvání.

 

Balená zmrzlina – Tesco Expres

Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o Tesco Expres, kde výběr sortimentu není tak široký, jako v běžném supermarketu, nebylo moc z čeho vybírat. Nakonec jsem však vzala klasického Míšu, vše proběhlo v pořádku. Cena na mrazáku byla dostatečně přehledná, ovšem teploměr mrazáku byl k nedohledání.

 

Kristýna Dvořáková
odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.

Letní průzkumy restaurací, kaváren a dalších podniků

I v letošním roce se vypravili naši odborní právní poradci na průzkum brněnských restaurací, kaváren a dalších podniků, aby prověřili kvalitu zde nabízených nápojů, zmrzlin, ale i služeb. Na našich stránkách vás budeme postupně seznamovat s výsledky těchto našich oblíbených průzkumů.
 

První průzkum letošního roku se odehrál nedaleko poradny na Mečové a to v areálu Velkého Špalíčku. Zde hned při vstupu láká spotřebitele velký poutač na točenou zmrzlinu z čokolády Lindt. Zmrzlina byla chuťově dobrá což o to, avšak na účtence stálo „Carte d’or – kelímek“. Tak těžko říci, co vlastně tento stánek prodává, ale jsme přesvědčení, že na fotografii není poradce se zmrzlinou typu „kelímek“. Podle informací na účtence je tato primárně určena pro reklamaci, ale jak moc úspěšně lze reklamovat „zmrzlinu z čokolády Lindt“, když doklad o koupi máme na jiný produkt je nám záhadou.

Další průzkum provedli naši poradci na Zelném trhu a to ochutnáním zmrzlin „Božského kopečku“. Zmrzlina byla chuťové dobrá, cena je však poněkud vyšší a to 30 Kč za kopeček. Základní hygienické podmínky byly splněny. Doklad obsluha však vydala až na vyžádání a výsledkem veškeré snahy obou prodejců je doklad, ze kterého není příliš zřejmé, co si vlastně poradci objednali a už vůbec ne provozovatel. Na tom by chtělo asi ještě zapracovat.

Další zastávkou tohoto týdne byla Cukrárna – Lesná. V této cukrárně prodávají i točenou zmrzlinu, kdy malá přijde na 15 Kč a porce je to dostatečná. K samotné návštěvě lze říci: vydání účtenky proběhlo automaticky, teplota i základní pravidla hygieny rovněž tak. Chuťově byla zmrzlina velice dobrá a lze jenom doporučit. Cena velké i malé zmrzliny je oproti dražšímu centru města velice přívětivá.

 

Poslední zastávkou tohoto týdne bylo občerstvení Pool Grill na Halasově náměstí, jedná se o nově zrekonstruovanou provozovnu, která je hned vedle bazénu Lesná a kousek od zastávky linky 57 a tramvají 9 a 11. Ochutnáno zde bylo pivo Mustang a točená Limonáda. I zde dopadl průzkum velice dobře. Oba nápoje byly nad požadovanou míru a chuťově velice dobré. Poradce měl s sebou i čtyřnohého přítele, který rovněž nezůstal na suchu, za což chválíme.

Břetislav Martínek, Kristýna Dvořáková
odborní právní poradci SOS – Asociace, z. s.

Prodloužená záruka a pojištění zboží

Ve dvaceti čtyř měsíční době spotřebitelům dle Občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. v účinném znění, náleží práva z vadného plnění, tedy nárok zboží reklamovat. Podnikatel má pak na vyřízení reklamace lhůtu 30 dnů. Mezi práva z vadného plnění pak patří: odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci, odstranění vady opravou věci, přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo jako krajní možnost odstoupení od smlouvy. Primárním nárokem je výměna zboží za zboží bez vady, pokud to není neúměrné. Dále je to oprava, sleva z kupní ceny a v poslední řadě se použije odstoupení od smlouvy při podstatném porušení smlouvy. Odstoupit od smlouvy spotřebitel může především při: uznané reklamace tří stejných či čtyř různých vad nebo při porušení 30 denní doby pro vyřízení reklamace. Odstoupením se rozumí vrácení zboží podnikateli, přičemž podnikatel Vám naopak vrátí peněžní prostředky. 

Kromě výše uvedené zákonné záruky mnoho prodejců nabízí tzv. prodlouženou záruku. Tato záruka je oddělena od zákonné záruky a jedná se o dva samostatné instituty. Spotřebitel tak musí mít na paměti, že pravidla pro uplatnění reklamace se nebudou řídit zákonnými ustanoveními, nýbrž smluvními podmínkami prodejce. Pokud je Vám tedy tato záruka nabídnuta, důsledně si přečtěte podmínky, za kterých můžete dané zboží reklamovat. Jedná se většinou o řadu omezení jako je například výběr určitého práva z vadného plnění, např. jen možnost opravy. Dále může být ve smluvních podmínkách uvedeno, že lze reklamovat zboží jen pro určitý typ vady či na určitou část zboží. V konečném důsledku tak nemusí být prodloužená záruka pro spotřebitele výhodná, a to především v případě, kdy si za tuto záruku musí připlatit.

Mnohdy prodejci při koupi zboží navíc nabízí i pojištění výrobku. Toto pojištění je sice sjednáváno přímo u prodejce, nicméně druhou smluvní stranou není sám prodejce, nýbrž pojišťovna. Zpravidla pojištění kryje poškození výrobku, pro který jej není možné reklamovat – tedy mechanické poškození. Nicméně obsahem takového pojištění můžou být i jiné škodné události, jako je například krádež. Samotné pojištění se bude řídit pojistnými podmínkami, ve kterých může být také řada výjimek, za kterých nebude uplatnění pojistného plnění možné.

Nezbývá než spotřebitelům doporučit pečlivě prostudovat podmínky jak prodloužené záruky, tak i pojistné smlouvy.

odborná právní poradkyně
Lucie Kučerová

Reklamace vyúčtování služeb ve společenství vlastníků jednotek

Před tím, než uvedeme, jak postupovat při reklamaci vyúčtování služeb, tak je nutné definovat samotné společenství vlastníků jednotek, aby bylo zřejmé, zda můžete tento článek aplikovat na váš problém. Společenství vlastníků jednotek (SVJ) vzniká v případě bytového spoluvlastnictví za účelem zajišťování správy domu a pozemku. SVJ je právnickou osobou, která vzniká zápisem do veřejného rejstříku. Velmi důležité jsou stanovy SVJ, kde jsou mimo jiné určena pravidla pro úhradu cen služeb vlastníků jednotek. Další okolnosti týkající se SVJ jsou upraveny v občanském zákoníku (§ 1194 a násl.) Pokud jste vlastníkem bytu nebo jste jeho nájemcem tohoto bytu a nesouhlasíte s výší nebo způsobem vyúčtování dodávky teplé či studené vody a dalších služeb spojených s vaším bytem, tak je tento článek určen právě pro vás.

Rozúčtování nákladů za služby (zejména dodávku teplé a studené vody, služby spojené s úklidem bytového domu apod.) upravuje zákon č. 67/2013 Sb. a dále vyhláška č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění. V případě, že s následným vyúčtováním, jež by mělo být provedeno na základě těchto zmíněných předpisů, nesouhlasíte (další z našich článků se podrobně zabývá postupem pro rozúčtování nákladů), tak nezbývá nic jiného než vyúčtování reklamovat. Postup je upraven v § 8 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb. Námitku (reklamaci) ke způsobu a obsahu vyúčtování je třeba předložit poskytovateli služeb neprodleně, nejpozději však do 30 dnů od doručení vyúčtování. Poskytovatelem služeb se rozumí buď samotné společenství vlastníků jednotek nebo vlastník nemovitosti, pokud užíváte tento byt jako nájemce. Častým jevem v případě SVJ ale bývá, že rozúčtování a vyúčtování služeb provádí osoba odlišná od SVJ, což zjistíte v hlavičce vyúčtování. Nicméně dle zákona se poskytovatelem rozumí samotné SVJ, tudíž nikdy nepochybíte, pokud zašlete reklamaci přímo společenství vlastníků jednotek. Reklamaci zasílejte zásadně písemně poštou, nejlépe doporučeně s dodejkou. Dle zákona musí být reklamace poskytovatelem vyřízena nejpozději do 30 dnů od doručení reklamace.

Pokud reklamace nebude vyřízena, nesouhlasíte s ní a vaše námitky nadále přetrvávají, tak nezbývá nic jiného, než se obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ), který vykonává ochranu oprávněných zájmů zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích. Jinak řečeno, může rozhodnout spor o vyúčtování mezi vámi a poskytovatelem. V tomto případě ale zároveň doporučujeme, abyste se obrátili na některou z našich osobních poraden, která vám pomůže vypracovat tento podnět pro ERÚ. Seznam těchto poraden naleznete zde: Osobní poradenství.

Zdeněk Nevřivý