Menu

Články

Aukce energií

Stále se rozrůstající problém aukčních smluv

Aukce energií, služba, která se na Českém trhu vyskytuje již velmi dlouho, se v posledních letech stala noční můrou bezpočtu občanů. Její konstrukce totiž umožňuje obcházení § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb. Energetického zákona a proto se v posledních letech stala novými „předváděcími akcemi“ České spotřebitelské scény.

Zmíněné ustanovení energetického zákona totiž umožňuje spotřebiteli rušit smlouvy s dodavatelem, uzavřené mimo obchodní prostory tohoto subjektu a to až do 15 dnů po zahájení dodávek energií. Dále zakazuje toto jednání sankcionovat. Jak do toho zapadají tzv. aukční smlouvy?

 Smlouva o zprostředkování výběru dodavatelů sdružených dodávek energií, často nazývaná jako „Přihláška k výběrovému řízení“, „Aukční smlouva“ nebo „Energetická aukce“ je totiž smlouvou, uzavřenou mezi spotřebitelem a aukční společností, která pak vstupuje do několika vztahů. Jeden vztah je mezi spotřebitelem a subjektem, který vystupuje jako zprostředkovatel. Ten se zavazuje bezplatně vybírat levnější dodavatele spotřebiteli. Druhý vztah poté vzniká mezi aukční společností a dodavatelem, kdy aukční společnost zprostředkuje uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a dodavatelem na základě jiné smlouvy. Složité? To není vše. Stále jsme si neodpověděli na otázku, proč je tento vztah pro spotřebitele tak nevýhodný.

Klíčem je již několikrát zmiňované ustanovení energetického zákona. Vypovědět smlouvu ve smyslu tohoto ustanovení spotřebitel přece stále může a nehrozí mu za to žádná sankce, protože dodavatel ji ze zákona udělit nesmí. Ano. Dodavatel ne, ale Aukční společnost ano. Zakotvila si ji totiž ve smlouvě. A nejen to, pokutu ve výši až 5000 Kč za každé odběrné místo, na které je smlouva uzavřena se vyměřuje za zrušení smlouvy s vybraným dodavatelem, odvolání plné moci, neposkytnutí dokumentů (které většinou společnost již má) a další. Zmíněná sankce tak nahrazuje pokutu od dodavatele za zrušení závazku a obchází tím § 11a odst. 3 Energetického zákona. Dále společnost v podstatě sankcionuje výkon práva, což by též nemělo být možné již podle základních zásad občanského práva.

Jak je možné, že tyto smlouvy někdo vůbec uzavře? Důvod vysoké úspěšnosti zástupců aukčních společností je především výběr cílové skupiny. Společnosti se totiž zaměřují na občany důchodového věku, které k podpisu smlouvy často přimějí různými triky nebo výhrůžkami. V praxi to pak vypadá tak, že začínají tím, že „jim prostě zajistí velmi levné energie“, a pokračují tím, že když neodepíší „může se stát, že budou odstřiženi od energií, když si včas nezařídí jiné smlouvy“. Některé společnosti se dokonce vydaly jinou cestou a prostě posílají své zástupce „kontrolovat kotel“. Probíhá to následovně. Ke spotřebiteli přijde člověk, který řekne, že je „od EONu“ nebo „od energíí“ a že jde zkontrolovat kotel nebo měřící zařízení. O této kontrole sepíše zápis a nechá jej spotřebitele podepsat. Několikrát. Toto potvrzení o kontrole se pak příliš pozdě ukáže býti smlouvou.

Tyto praktiky jsou tím nejhorším, co naše sdružení za poslední roky řešilo. Spotřebitelům vzniká poměrně vysoká škoda na pokutách a zaniká jim možnost svobodně si zvolit svého dodavatele. Naše Sdružení se snaží pomáhat poškozeným a nevýhodných smluv je zbavovat, ale dokud bude smlouva této konstrukce možná a dokud budou tolerovány praktiky aukčních společností, jedná se pouze zametání písku v bouři.

Daniel Ondráček, odborný právní poradce

Brněnské středisko Diakonie hledá posily do své terénní pečovatelské služby v Brně

Více info na:

https://brno.diakonie.cz/

EVROPSKÝ DEN PREVENCE VLOUPÁNÍ, BRNO 22. 6. 2019

V rámci Evropského dne prevence vloupání připravuje brněnská městská policie ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitele – asociace – předsedkyní Gertou Mazalovou a ředitelkou Ing. Gabrielou Zedníčkovou, Asociací zámkových a klíčových služeb České republiky, Asociací technických bezpečnostních služeb AGA, Hasičským záchranným sborem JMK, Magistrátem města Brna, a zapsaným ústavem PRÁH, informační a osvětovou akci pro veřejnost.
 Akce je určena pro laickou veřejnost nájemníků, správců a vlastníků bytů a bytových domů, majitelů rodinných domů, rekreačních objektů ale i vlastníků, správců a majitelů komerčních prostor, areálů a budov, kteří zde získají informace o možnostech mechanického i elektronického zabezpečení nemovitostí.
 Důležité informace o možnostech zabezpečení svého majetku zde naleznou i majitelé dvoustopých i jednostopých motorových vozidel, jízdních kol, elektro kol, invalidních i ručních vozíků.
 V rámci doprovodného programu pro bezpečné bydlení, budou veřejnosti k dispozici i:
o Poradenská a informační pracoviště Hasičského záchranného sboru JMK, kde bude možné získat informace o platných normách, optimální požární prevenci v domácnostech a bytových domech.
o Poradenské a informační pracoviště Sdružení obrany spotřebitele – asociace, kde bude možné získat informace o právech a povinnostech nájemníků i nájemců, nájemních smlouvách, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
o Poradenské a informační pracoviště Zapsaného ústavu PRÁH, kde bude možné konzultovat problematiku bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
o Poradenské a informační pracoviště bytové ombudsmanky Magistrátu města Brna, kde bude možné získat informace o řešení problematiky bydlení v obecních bytech.
o Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA, kde bude možné získat informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
PROGRAM:

  1. Seminář – 10:00 – 12:00 h
    (Sál ADVV – Bauerova 7 / kapacita 100 osob)
     Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy.
     Základní přehled mechanických zábranných prostředků na českém trhu.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty).
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor.
     Dveře
     Okna
     Balkóny
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do rodinných domů.
     Dveře
     Okna
     Terasy – francouzská okna
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
  2. Informační stánky č. 1 až č. 7 – MECHANICKÉ A ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČENÍ
    (Přísálí, terasa, altán, hala dopravního hřiště)
    Byty, bytové domy, společné prostory, rodinné domy, auta, motorky, jízdní kola, elektro kola, přívěsné vozíky za motorová vozidla, invalidní vozíky atd.
    10:00 – 17:00 h
    Informační stánek č. 8 – POŽÁRNÍ PREVENCE V DOMÁCNOSTECH A BYTOVÝCH DOMECH
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00

  3. Informační stánek č. 9 – PRÁVA A POVINNOSTI NÁJEMNÍKŮ A NÁJEMCŮ
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00 h

  4. Informační stánek č. 10 – PROBLEMATIKA BYDLENÍ V OBECNÍCH BYTECH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
    Informační stánek č. 11 – PSYCHICKÁ ONEMOCNĚNÍ V SOUSEDSKÝCH VZTAZÍCH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
     Konzultace
     Kontakty
  5. Kontaktní stánek č. 12 – BEZPEČNÁ ADRESA
    (Přísálí)

    MÍSTO KONÁNÍ:
     Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno
     RIVIÉRA – Bauerova 7, Brno Pisárky 603 00
     Vedle areálu koupaliště
     Hala dopravního hřiště
     Budova „Zámečku“
    DOPRAVA PRO VEŘEJNOST:
     Městská hromadná doprava – okružní autobusová linka č. 44 a č. 84.
     Zastávka RIVIÉRA (na znamení)
     Parkování vozidel návštěvníků:
     Parkoviště u 7 brány BVV – v době konání akce probíhá na výstavišti i výstava chovatelských potřeb PROPET, což je největší specializovaná kontraktační a prodejní výstava v České republice. PARKOVÁNÍ JE PLACENÉ!




Situační plánek – Riviéra

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.

Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.

SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Přednáška v SENIOR Parku MEDLOV

Přednáška s předsedkyní SOS-Asociace, z.s. Gertou Mazalovou, spojená s besedou proběhla dne 15.5. 2019 v 10.30 hodin v SENIOR Parku MEDLOV, kde jsou nově vystavěné byty komunitního bydlení pro starší lidi a osoby se sníženou pohyblivostí. Zde mohou senioři a seniorky spokojeně žít bez starostí v krásném prostředí zahrádek a přírody. Potřebnou péči jim zajišťují a doplňují asistenční služby a terénní pečovatelky.

Se všemi problémy se mohou obracet na svou paní vedoucí Ing. Janu Šindelářovou, která jim ve všem poradí.

Na její pozvání jsme uspořádali společné setkání, kde jsme si povídali o tom:

– jak bezpečně nakupovat, reklamovat, rozdíly mezi nákupy v pevných obchodech a nákupech na internetu, distanční smlouvy, jak si dávat pozor na různé praktiky tzv. „šmejdů“, telefonní nabídky energií a mnoho jiných dalších věcí, týkajících se základních finančních gramotností.

V bohaté diskuzi se zodpovídali četné dotazy účastníků, kterým byly také rozdány letáky na různá zajímavá témata. Všichni jsme se na závěr shodli v tom, že se podobné besedy budou opakovat a senioři z Medlova se svou paní vedoucí přijedou navštívit zase naši poradnu v Brně.

Velký zájem seniorů i bohatá účast na besedě nás velmi potěšil.

Redakce SOS-Asociace, z.s.

Hájíme zájmy spotřebitelů – jsme PRO návrh zákona o hromadných žalobách

SOS – Asociace, z.s. podporuje návrh zákona o hromadných žalobách

Tisková zpráva ze dne 25. dubna 2019

SOS – Asociace, z.s. se zapojilo do připomínkování návrhu paragrafového znění zákona o hromadných žalobách, které připravilo Ministerstvo spravedlnosti ČR. Naše organizace vyjádřila několik dílčích připomínek, jako celku jsme však návrhu zákona vyjádřili podporu.

V návrhu zákona o hromadných žalobách, byť se nebude vztahovat pouze na spotřebitelské spory, vidíme primárně možnost posílení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Spotřebitelské spory jsou specifické tím, že ačkoliv většinou nejsou nijak právně složité, spotřebitelé často na vymáhání svých práv rezignují. Spotřebitelé jsou od podání žaloby odrazováni mnoha překážkami – od soudního poplatku počínaje, přes případné další náklady, délku soudního řízení, až po nejistotu reálného vymožení žalované částky. Mnoho zejména bagatelních nároků spotřebitelů tak zůstává neuhrazeno. Ačkoliv se poškození jednoho spotřebitele může zdát marginální, celospolečenské škody jsou značné. Proto SOS – Asociace, z.s. dlouhodobě volá po zlepšení procesní ochrany spotřebitelů zejména při vymáhání bagatelních pohledávek.

Mgr. Tomáš Palla, právník a vedoucí spotřebitelské poradny SOS – Asociace, z.s. v Praze k tomu uvádí:Hromadné žaloby vnímáme jako jeden z kroků, nikoliv však jako krok jediný a všespásný, ke zlepšení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Proto zavedení institutu hromadné žaloby do českého právního řádu velmi podporujeme.“

Zásadní debata se na všech odborných fórech vede o uplatnění principů opt-in nebo opt-out. Princip opt-in znamená vedení hromadného řízení o nárocích osob, které se do něj aktivně přihlásili, princip opt-out naopak znamená vedení hromadného řízení o nárocích všech členů skupiny poškozených osob, kteří se z řízení aktivně neodhlásili. Z hlediska ochrany spotřebitele rozhodně doporučujeme využít v zákoně také, avšak nikoliv výlučně, principu opt-out. Právě v rámci spotřebitelských vztahů může dojít k tomu, že protiprávním jednáním např. velké korporace s širokou zákaznickou základnou bude poškozeno velké množství spotřebitelů. A právě pro takové spory je princip opt-out vhodný. Jeho využití v hromadných řízeních proto posílí důvěru spotřebitelů v ochranu jejich práv i vůči velkým hráčům na trhu. Návrh zákona tedy velmi správně počítá s oběma principy. Dle našeho názoru by hlavní slovo při určení způsobu vedení konkrétního hromadného řízení měl mít soud.

Legislativní proces budeme i nadále sledovat a návrhy připomínkovat. Oceňujeme, že Ministerstvo spravedlnosti ČR doposud jevilo skutečný zájem o připomínky všech relevantních partnerů. Věříme, že tento trend bude i nadále pokračovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Gerta Mazalová

SOS a Novinky Senior Pas – Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců

V článku Novinek Senior Pas – „Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců“ radila Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s.

Více si můžete přečíst zde:

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Na otázky Jihlavských listů odpovídá Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z. s.

Je v pořádku, že když pán odmítl firmu po telefonu, ještě za ním přijeli, a i když nic nechtěl, poslali mu rovnou dopis?

Je těžké dát úplně konkrétní odpověď, když neznáme všechny okolnosti případu, ale obecně není nic protiprávního na zasílání obchodních nabídek, samozřejmě, pokud by pán se zasíláním obchodních sdělení a zpracováním osobních údajů nesouhlasil, mohlo by jít o porušení právních předpisů týkajících se osobních údajů, případně i agresivní obchodní praktiku, přičemž tyto prohřešky mohou úřady pokutovat.

Jak lidé poznají „energetické šmejdy“? Jak rozpoznat, že jde o firmu podvodnou a ne seriózní?

Spotřebitel po telefonu bohužel obvykle ihned sám nepozná, zda jde o podvodnou firmu, nebo o seriózního podnikatele. Existuje ale několik rad, na základě nichž se riziko, že uzavřu smlouvu s podvodníkem, výrazně sníží. Zaprvé radíme nikdy nejednat s nikým v případě, že prodejce je anonymní a spotřebitel neví, s kým jedná. Často se prodejci ani nepředstaví, nebo se vydávají za někoho jiného, to platí u telefonního i podomního prodeje. Pokud si tedy nejsem naprosto jistý, s kým jednám, doporučujeme raději jednání ihned ukončit. Druhým varovným signálem je to, pokud prodejce ihned nabízí úžasné slevy a výhody, místo kterých pak často platíme spíše pokuty a různé sankce za neuvážený podpis.

Jak je možné, že podvodné firmy získají údaje o lidech, ví jejich stávající dodavatele energie, spotřebu…?

Osobní data a údaje jsou velmi výnosným artiklem, proto se s nimi stále obchoduje, spotřebitelé často sami ani nevědí, co, kde a komu podepsali souhlas se zpracováním osobních údajů, přičemž se jedná o různé slevové karty, průzkumy na ulicích, nákupy přes internet. Bohužel se v dnešní internetové době musíme smířit s tím, že naše údaje, ať chceme nebo ne, jsou do značné míry veřejné.

Existuje statistika, kolik podvodných společností v Česku operuje? Lze uvést jejich jména?

Taková statistika není, ale na webových stránkách Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a České obchodní inspekce (ČOI) najdete určité seznamy a také rady, jak se vyvarovat před riziky.  Jedná se ale nepochybně o desítky, možná stovky podobných subjektů, se kterými se v naší poradenské praxi setkáváme.

Monitorujete počet případů „napálených“ lidí – v Česku, potažmo v našem kraji Vysočina?

Naše poradny ve všech krajích, tedy i na Vysočině, radí všem spotřebitelům formou prevence, tedy besed, přednášek, školení, také na našem webu najdou spotřebitelé různé potřebné informace (www.asociace-sos.cz). Za rok 2017 jsme poskytli poradenství cca 16 tisícům spotřebitelů, konkrétní případy však bohužel vzhledem k předpisům o ochraně osobních údajů zveřejňovat nemůžeme.

Jak má člověk postupovat, když „se nechá napálit“.  Podepíše smlouvu, schválí zastupování… pak se mu to rozleží v hlavě, může od smlouvy ustoupit?

Samozřejmě může, podle občanského zákoníku je lhůta pro odstoupení od smlouvy do 14 dnů ode dne jejího uzavření. Pokud to spotřebitel stihne, nebývá obvykle s ukončením smlouvy problém. Dále je zde možnost výpovědi smlouvy, ale zde už je situace mnohem složitější a doporučili bychom spotřebitelům vyhledat odbornou pomoc, a to nejlépe v bezplatných osobních poradnách SOS – Asociace, z. s.

Je nabídka „energetických šmejdů“, kteří kontaktují zákazníky přímo u nich doma, podomní prodej? Ten bývá v řadě měst totiž zakázán, takže ti, kteří jej provozují, se dopouští přestupku a je možné na ně zavolat policii?

Návštěva v bytě spotřebitele je podomní prodej, je pravdou, že v mnoha obcích i městech je podomní prodej zakázán, což velmi vítáme jako dobrý krok do začátku. Prodejci se skutečně jeho porušením dopouští přestupku. Proto doporučuji ihned zavolat policii, která může udělit pokutu. Ovšem pozor na to, že pokud si spotřebitel pozve prodejce do bytu, pak už je to pozvaná návštěva, která se žádného přestupku nedopustila. Dále zejména pozor na to, že smlouva, kterou spotřebitel podepíše, je platná a samotný fakt, že je v místě prodeje podomní prodej zakázán, nemá na platnost smlouvy vliv!

Jaká je rada, jak ušetřit za energie – jak si vyjednat lepší cenu, bez toho, aniž bychom někomu „naletěli“?

Existují různé srovnávače na internetu i mnoho společností nabízejících zprostředkování prodeje energií. Z našich zkušeností je však nejdůležitější řídit se zdravým rozumem, dát na vlastní zkušenosti a zkušenosti okolí s konkrétními dodavateli a „neskočit“ ihned za každou nabídkou, která se na první pohled zdá výhodná. Mohlo by se nám to totiž značně prodražit.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Na dotazy Hospodářských novin odpovídala Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z. s.

Jak velký problém je prodej padělků kosmetických výrobků přes internet?

Tato otázka souvisí s tím, že při nákupu přes internet si spotřebitel nemůže (tak jako v kamenném obchodě) přivonět třeba k parfému, srovnat kvalitu různých krémů a pleťových vod i jiných kosmetických produktů, popř. se přesvědčit o informacích o výrobci apod. Proto jsou spotřebitelé mnohdy při nákupu přes internet zklamaní, mají však možnost od spotřebitelské smlouvy uzavřené přes internet odstoupit do 14 dnů dle Občanského zákoníku. Úplně zvláštní kategorie je pak nákup na různých internetových tržištích či prostě přes různou inzerci, kde kupující nekupuje zboží ani od profesionálního prodejce, ale od jiné fyzické osoby (takto se mnohdy přeprodávají léky, což je opravdu velmi rizikové). Setkáváme se i s případy různých podvodných e-shopů, které nikdy nedodaly objednané a zaplacené zboží, byť tam se to netýkalo kosmetiky.

S kolika případy ročně se setkáváte?

Na Váš konkrétní dotaz – jak velký problém představuje prodej padělků přes internet – mohu odpovědět tak, že z hlediska problémů s nákupem přes internet, s nimiž se na naše bezplatné spotřebitelské poradny obracejí spotřebitelé, není tento problém nijak zásadní. Víme o tom, že se tento problém objevuje, ale není to nijak masové. Přesná čísla za loňský rok nemám k dispozici, ale jsou to spíše jednotky, max. desítky případů.

Jak se padělky do internetových prodejen dostávají?

To je asi otázka spíše na orgány státní správy, aby popsaly způsoby, jak se padělky dostanou do prodeje. Z našeho pohledu je tam podstatný spíše prvek lákání spotřebitele na nižší cenu.

Jak se proti tomu lze bránit?

Nakupovat u prověřených obchodníků, tj. zjistit si předem recenze. Nikdy neplatit u neznámého e-shopu zboží předem. V případě zjištění problému využít práva na odstoupení od spotřebitelské smlouvy uzavřené distančním způsobem do 14 dnů od převzetí zboží dle § 1829 Občanského zákoníku.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Na dotazy spotřebitelů odpovídá paní předsedkyně Gerta Mazalová

Nekalé praktiky při prodeji energií – možné způsoby boje a aktuální metody prevence?

Nekalé praktiky se používají během celého roku. Nejčastější případy jsou při návštěvách podomních prodejců energií v domácnostech, účast na různých energetických aukcích nebo prostřednictvím telefonních nabídek různých produktů (holítka, potravinové doplňky, zázračné zdravotnické pomůcky, kapky do uší aj. druhy zboží). Prodejce je anonymní, spotřebitel řekne do telefonu slůvko „ano“ a tím potvrdí souhlas se smlouvou. Podpis smlouvy je třeba si dobře promyslet, nepodepisovat bez přečtení a rozmyslu.

V mnoha městech a obcích je sice podomní prodej zakázán, při porušení zákazu hrozí nemalé sankce a pokuty. Ovšem, když spotřebitel prodejce pozve do bytu, svého domu, už se jedná o pozvání a smlouva je bohužel platná. Proto, když podomní prodejce zazvoní u dveří, doporučujeme našim spotřebitelům rozhodně neotevřít a v případě, že je v dotyčné obci vyhláška o zákazu PP, tak zavolat policii. Jinak riskujeme nejen ztrátu finanční, ale také možné poškození zdraví, krádeže atd. Podomní prodejci se často vydávají za zástupce jiných větších společností, zneužívají cizí identitu, používají klamavých praktik – nabídky slev energií, jejich společnost zanikla a musí si přihlásit jinou nebo budou bez energie atd. V případě aukcí podepisují souhlas s přijetím přiděleného dodavatele (jinak přijdou sankce), event. důvěřiví lidé podepisují plné moci naprosto cizím lidem, kteří když už mají v rukou i jejich smlouvy, je pak často zneužívají.

Jaká je momentální situace, co je běžná praxe a s jakými praktikami se setkáváte?

Setkáváme se s praktikami, které jsou uplatňovány zejména na lidech nejvíce zranitelných, např. seniorech, zdravotně postižených (zneužívání jejich nemoci a potíží) i sociálně slabších rodin. Právě v předvánočním čase přibývá stále více hlavně telefonních nabídek různého zboží nebo služeb, proškolení pracovníci se snaží využít co nejvíce důvěřivosti převážně seniorů, ale i mladých lidí, které přesvědčují a přemlouvají k nákupu různých, většinou ne moc kvalitních, ale zato zázračných produktů, které vyléčí veškeré nemoci, zbaví je potíží apod. Smlouvu totiž můžeme uzavřít nejen přímo v obchodech, ale i prostřednictvím telefonu. Stačí vyslovit jen prosté ano a smlouva je prakticky uzavřena, protože i ústní smlouva je platnou smlouvou a jak je všeobecně známo, smlouvy se musí plnit.

Tímto způsobem spotřebitel uzavřel tzv. distanční smlouvu podle § 1820 Občanského zákoníku. Bohužel jsou to hlavně senioři, kteří si ani často neuvědomí, s kým tuto smlouvu uzavřeli a nemohou od ní tedy ani odstoupit do 14 dnů, jak jim zákon umožňuje. Nepamatují si ani, jestli jim poskytl prodejce do telefonu povinné informace ze zákona, které jim musí sdělit, pokud by tak neučinil, prodlužuje se lhůta na odstoupení od kupní smlouvy na 1 rok a 14 dnů. Nezbývá jim pak nic jiného, než smlouvu plnit, což znamená platit. Proto doporučujeme, aby se spotřebitelé neukvapovali a raději takové nabídky odmítali.

Jak postupovat, když se stanu obětí?

Nejlépe se obrátit na některou z našich poraden, které máme v 9 krajích ČR, kde můžeme spotřebitelům poskytnout odbornou právní pomoc. Ovšem pokud spotřebitel přijde již pozdě, jeho prodejce je v insolvenci nebo zmizí z internetu nebo neví, s kým vlastně v telefonu hovořil, prodejce je anonymní, pak je každá rada drahá.

Nejbezpečnějším způsobem je obezřetnost, dávat si pozor, nevpouštět do svého bytu, domu cizí lidi, kteří mohou způsobit nejen finanční problémy, ale také zdravotní – psychické. Podomní prodeje jsou sice v mnoha městech i obcích zakázané, ale když si prodejce pozveme domů, smlouva je bohužel platná a musí se plnit!

Gerta Mazalová,
předsedkyně SOS – Asociace, z. s.