Menu

Články

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Dne 13. 7. 2018 se poradci Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. vydali na další z letních průzkumů, tentokrát do restaurace Potrefená husa na Starobrněnské u Zelného trhu. Počasí bohužel nepřálo, proto jsme místo zahrádky zamířili do interiéru restaurace. Objednali jsme si pivo Staropramen 11° za docela vysokou cenu 46 Kč. Nicméně pivo bylo natočeno přesně na míru, čímž si restaurace zlepšila reputaci z loňských průzkumů. Při placení byla automaticky vydána účtenka a to i s úsměvem obsluhy a přáním hezkého dne. Průzkum této restaurace tedy proběhl bez jakékoliv komplikace.

 

Dále jsme se vydali ochutnat balenou zmrzlinu, kterou jsme zakoupili v supermarketu Albert na Náměstí Svobody u Domu pánů z Lipé. V prodejně byl sice docela pestrý výběr balených zmrzlin, nicméně došlo k pochybení u uvedení teploty mrazáku. Teplota v mrazáku nebyla uvedena, jelikož displej vykazoval chybu a displej s teplotou u vedlejšího mrazáku byl zakryt nevyskládaným zbožím, tudíž nebylo opět možné výši teploty dohledat. Při placení k pochybení nedošlo a byla nám automaticky vydána účtenka.

 

Lucie Kučerová a Ivo Divila
odborní právní poradci SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Vegan Sweet Bar – nebalená zmrzlina

První týden v červenci jsme se rozhodli ochutnat veganskou kopečkovou zmrzlinu ve Vegan Sweet Bar na Orlí v Brně. Dali jsme si borůvkovou a arašídovou, jeden kopeček stojí 35 Kč, což vzhledem k velikosti a kvalitě je velmi uspokojivé. Celková návštěva podniku proběhla na výbornou. I když jsme přišli v pozdních hodinách, obsluha byla velmi milá, teplota v boxu byla na viditelném místě. Údaje o provozovateli jsou viditelně umístěny při vstupu do prodejny, účtenku jsme dostali okamžitě.

 

Secret of Raw – nebalená zmrzlina

Další zastávka na zmrzlinu byla v podniku Secret of Raw, kde nabízí domácí zmrzlinu, která je GMO-free, lactose-free, gluten-free, sugar-free a celkově raw. Ochutnali jsme zase dva kopečky, čoko-višeň a čoko-pomeranč. Bohužel tato zmrzlina se podává v plastovém kelímku s plastovou lžičkou, což není úplně vhodné pro naše životní prostředí. Chuťově byla zmrzlina velmi chutná, avšak jeden z kopečků byl přemražený a hrudkovitý. Údaje o provozovateli jsou viditelně umístěny při vstupu do prodejny, účtenku jsme dostali bez vyzvání.

 

Balená zmrzlina – Tesco Expres

Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o Tesco Expres, kde výběr sortimentu není tak široký, jako v běžném supermarketu, nebylo moc z čeho vybírat. Nakonec jsem však vzala klasického Míšu, vše proběhlo v pořádku. Cena na mrazáku byla dostatečně přehledná, ovšem teploměr mrazáku byl k nedohledání.

 

Kristýna Dvořáková
odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.

Letní průzkumy restaurací, kaváren a dalších podniků

I v letošním roce se vypravili naši odborní právní poradci na průzkum brněnských restaurací, kaváren a dalších podniků, aby prověřili kvalitu zde nabízených nápojů, zmrzlin, ale i služeb. Na našich stránkách vás budeme postupně seznamovat s výsledky těchto našich oblíbených průzkumů.
 

První průzkum letošního roku se odehrál nedaleko poradny na Mečové a to v areálu Velkého Špalíčku. Zde hned při vstupu láká spotřebitele velký poutač na točenou zmrzlinu z čokolády Lindt. Zmrzlina byla chuťově dobrá což o to, avšak na účtence stálo „Carte d’or – kelímek“. Tak těžko říci, co vlastně tento stánek prodává, ale jsme přesvědčení, že na fotografii není poradce se zmrzlinou typu „kelímek“. Podle informací na účtence je tato primárně určena pro reklamaci, ale jak moc úspěšně lze reklamovat „zmrzlinu z čokolády Lindt“, když doklad o koupi máme na jiný produkt je nám záhadou.

Další průzkum provedli naši poradci na Zelném trhu a to ochutnáním zmrzlin „Božského kopečku“. Zmrzlina byla chuťové dobrá, cena je však poněkud vyšší a to 30 Kč za kopeček. Základní hygienické podmínky byly splněny. Doklad obsluha však vydala až na vyžádání a výsledkem veškeré snahy obou prodejců je doklad, ze kterého není příliš zřejmé, co si vlastně poradci objednali a už vůbec ne provozovatel. Na tom by chtělo asi ještě zapracovat.

Další zastávkou tohoto týdne byla Cukrárna – Lesná. V této cukrárně prodávají i točenou zmrzlinu, kdy malá přijde na 15 Kč a porce je to dostatečná. K samotné návštěvě lze říci: vydání účtenky proběhlo automaticky, teplota i základní pravidla hygieny rovněž tak. Chuťově byla zmrzlina velice dobrá a lze jenom doporučit. Cena velké i malé zmrzliny je oproti dražšímu centru města velice přívětivá.

 

Poslední zastávkou tohoto týdne bylo občerstvení Pool Grill na Halasově náměstí, jedná se o nově zrekonstruovanou provozovnu, která je hned vedle bazénu Lesná a kousek od zastávky linky 57 a tramvají 9 a 11. Ochutnáno zde bylo pivo Mustang a točená Limonáda. I zde dopadl průzkum velice dobře. Oba nápoje byly nad požadovanou míru a chuťově velice dobré. Poradce měl s sebou i čtyřnohého přítele, který rovněž nezůstal na suchu, za což chválíme.

Břetislav Martínek, Kristýna Dvořáková
odborní právní poradci SOS – Asociace, z. s.

Prodloužená záruka a pojištění zboží

Ve dvaceti čtyř měsíční době spotřebitelům dle Občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. v účinném znění, náleží práva z vadného plnění, tedy nárok zboží reklamovat. Podnikatel má pak na vyřízení reklamace lhůtu 30 dnů. Mezi práva z vadného plnění pak patří: odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci, odstranění vady opravou věci, přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo jako krajní možnost odstoupení od smlouvy. Primárním nárokem je výměna zboží za zboží bez vady, pokud to není neúměrné. Dále je to oprava, sleva z kupní ceny a v poslední řadě se použije odstoupení od smlouvy při podstatném porušení smlouvy. Odstoupit od smlouvy spotřebitel může především při: uznané reklamace tří stejných či čtyř různých vad nebo při porušení 30 denní doby pro vyřízení reklamace. Odstoupením se rozumí vrácení zboží podnikateli, přičemž podnikatel Vám naopak vrátí peněžní prostředky. 

Kromě výše uvedené zákonné záruky mnoho prodejců nabízí tzv. prodlouženou záruku. Tato záruka je oddělena od zákonné záruky a jedná se o dva samostatné instituty. Spotřebitel tak musí mít na paměti, že pravidla pro uplatnění reklamace se nebudou řídit zákonnými ustanoveními, nýbrž smluvními podmínkami prodejce. Pokud je Vám tedy tato záruka nabídnuta, důsledně si přečtěte podmínky, za kterých můžete dané zboží reklamovat. Jedná se většinou o řadu omezení jako je například výběr určitého práva z vadného plnění, např. jen možnost opravy. Dále může být ve smluvních podmínkách uvedeno, že lze reklamovat zboží jen pro určitý typ vady či na určitou část zboží. V konečném důsledku tak nemusí být prodloužená záruka pro spotřebitele výhodná, a to především v případě, kdy si za tuto záruku musí připlatit.

Mnohdy prodejci při koupi zboží navíc nabízí i pojištění výrobku. Toto pojištění je sice sjednáváno přímo u prodejce, nicméně druhou smluvní stranou není sám prodejce, nýbrž pojišťovna. Zpravidla pojištění kryje poškození výrobku, pro který jej není možné reklamovat – tedy mechanické poškození. Nicméně obsahem takového pojištění můžou být i jiné škodné události, jako je například krádež. Samotné pojištění se bude řídit pojistnými podmínkami, ve kterých může být také řada výjimek, za kterých nebude uplatnění pojistného plnění možné.

Nezbývá než spotřebitelům doporučit pečlivě prostudovat podmínky jak prodloužené záruky, tak i pojistné smlouvy.

odborná právní poradkyně
Lucie Kučerová

Reklamace vyúčtování služeb ve společenství vlastníků jednotek

Před tím, než uvedeme, jak postupovat při reklamaci vyúčtování služeb, tak je nutné definovat samotné společenství vlastníků jednotek, aby bylo zřejmé, zda můžete tento článek aplikovat na váš problém. Společenství vlastníků jednotek (SVJ) vzniká v případě bytového spoluvlastnictví za účelem zajišťování správy domu a pozemku. SVJ je právnickou osobou, která vzniká zápisem do veřejného rejstříku. Velmi důležité jsou stanovy SVJ, kde jsou mimo jiné určena pravidla pro úhradu cen služeb vlastníků jednotek. Další okolnosti týkající se SVJ jsou upraveny v občanském zákoníku (§ 1194 a násl.) Pokud jste vlastníkem bytu nebo jste jeho nájemcem tohoto bytu a nesouhlasíte s výší nebo způsobem vyúčtování dodávky teplé či studené vody a dalších služeb spojených s vaším bytem, tak je tento článek určen právě pro vás.

Rozúčtování nákladů za služby (zejména dodávku teplé a studené vody, služby spojené s úklidem bytového domu apod.) upravuje zákon č. 67/2013 Sb. a dále vyhláška č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění. V případě, že s následným vyúčtováním, jež by mělo být provedeno na základě těchto zmíněných předpisů, nesouhlasíte (další z našich článků se podrobně zabývá postupem pro rozúčtování nákladů), tak nezbývá nic jiného než vyúčtování reklamovat. Postup je upraven v § 8 odst. 2 zákona č. 67/2013 Sb. Námitku (reklamaci) ke způsobu a obsahu vyúčtování je třeba předložit poskytovateli služeb neprodleně, nejpozději však do 30 dnů od doručení vyúčtování. Poskytovatelem služeb se rozumí buď samotné společenství vlastníků jednotek nebo vlastník nemovitosti, pokud užíváte tento byt jako nájemce. Častým jevem v případě SVJ ale bývá, že rozúčtování a vyúčtování služeb provádí osoba odlišná od SVJ, což zjistíte v hlavičce vyúčtování. Nicméně dle zákona se poskytovatelem rozumí samotné SVJ, tudíž nikdy nepochybíte, pokud zašlete reklamaci přímo společenství vlastníků jednotek. Reklamaci zasílejte zásadně písemně poštou, nejlépe doporučeně s dodejkou. Dle zákona musí být reklamace poskytovatelem vyřízena nejpozději do 30 dnů od doručení reklamace.

Pokud reklamace nebude vyřízena, nesouhlasíte s ní a vaše námitky nadále přetrvávají, tak nezbývá nic jiného, než se obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ), který vykonává ochranu oprávněných zájmů zákazníků a spotřebitelů v energetických odvětvích. Jinak řečeno, může rozhodnout spor o vyúčtování mezi vámi a poskytovatelem. V tomto případě ale zároveň doporučujeme, abyste se obrátili na některou z našich osobních poraden, která vám pomůže vypracovat tento podnět pro ERÚ. Seznam těchto poraden naleznete zde: Osobní poradenství.

Zdeněk Nevřivý

OBRANA PROTI DISTANČNÍM SMLOUVÁM

Obrana proti distančním smlouvám

Distanční smlouvy, ať si to již spotřebitel uvědomuje nebo ne, jsou smlouvy jako každé jiné. Smlouva není pouze kus papíru, který se následně podepíše. Smlouvou podle občanského zákoníku je jednání a to může být vyjádřeno v jakékoli rozumné formě. Tedy kromě formy písemné i ústně, přes telefon, e-mailem nebo i konkludentně. V tomto článku se budeme zabývat smlouvami, které spotřebitel uzavře distančním způsobem.

Komplexní úprava distančních smluv se nachází v §1820 a násl. zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Za takové považujeme smlouvy uzavřené přes telefon, e-shop, e-mail a teoreticky i přes jakoukoli jinou formu dálkové komunikace. Při uzavírání distanční smlouvy má podnikatel vůči spotřebiteli rozsáhlou informační povinnost. Kromě dalšího musí podle §1820 odst. 1 písm. f spotřebitele poučit o možnosti odstoupení od smlouvy, dále vysvětlit podmínky užití tohoto práva a také uvést postupy a lhůty k jeho užití. Tyto údaje lze též sdělit prostřednictví vzorového formuláře, který je obsahuje. Tím je informační povinnost v tomto ohledu splněna.

Smlouvy uzavřené distančním způsobem lze zrušit výpovědí nebo odstoupením od smlouvy, avšak pouze v případě, kdy to umožňuje zákon nebo smluvní úprava stran. Pro spotřebitele je samozřejmě nejvýhodnější odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů podle § 1829 zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Lhůta běží obecně od momentu uzavření smlouvy, pokud jde o kupní smlouvu, tak od momentu převzetí zboží. Další možností vyvázat se ze závazku uzavřeného distančním způsobem je odstoupení podle §1829 odst. 2. Takto lze odstoupit od smlouvy do jednoho roku a čtrnácti dnů, avšak pouze za podmínky, že nebyla splněna výše zmiňovaná informační povinnost o právu na odstoupení od smlouvy. Tento způsob lze tedy užít jen v případě, že si je spotřebitel naprosto jist, že o možnosti odstoupení poučen opravdu nebyl, opačná situace by zakládala neplatnost odstoupení.

Vyvázat se z již uzavřeného závazku může být komplikované. Proto důrazně doporučujeme uzavírat pouze takové smlouvy, kterým spotřebitel rozumí a chápe jejich obsah.

 

Daniel Ondráček

Odborný právní poradce, SOS-A, z.s.

Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců?

Může se stát, že by můj stávající dodavatel energií bez předchozího upozornění vyslal svého zástupce ke mě domů? Jak by se měl případně prokázat?

Vyslat může, je jen na Vás, jestli ho pozvete domů nebo ne. Prokázat by se měl legitimací, ovšem často se setkáváme s případy, kdy podomní prodejci mají vizitky, které si sami natiskli v počítači. Nebo s případy, kdy spotřebitelům ukazují průkazky náležející jinému dodavateli, avšak velmi podobné, jako má jejich dodavatel. Prodejci by měli také respektovat zákazy podomního prodeje v obcích a městech, při jejichž porušení mohou být sankcionováni. Ovšem, pokud si jejich návštěvu předem vyžádáte sami, tak to zřejmě jako podomní prodej hodnoceno nebude.

Existuje nějaký přehled, ze kterého by se člověk dozvěděl, který z dodavatelů energií posílá k lidem podomní prodejce a který ne?

Žádný přehled neexistuje. Velké společnosti, které mají vlastní sítě, většinou nepoužívají tyto metody – se svými zákazníky komunikují buď písemně nebo přes internet.

Můžete jmenovat společnosti, které dle vašich poznatků používají nekalé praktiky při sjednávání smluv o dodávce energií?

My zpravidla nemůžeme jmenovat nepoctivé společnosti, dokud jim užívání nekalých praktik ve smyslu zákona nebylo prokázáno. Většinou jsou však již známé a najdete je i na stránkách státních dozorových orgánů, např. České obchodní inspekce, Energetického regulačního úřadu apod. Je také dobré se seznámit dopředu s internetovými a jinými recenzemi na ty společnosti, které podomní prodeje využívají.

Triky obchodních zástupců jsou víceméně známy, ale poradila byste třeba nějaký trik, jak se jich elegantně zbavit? 

Nejbezpečnější metoda je neotvírat a nepouštět si je domů. Jinak hrozí nebezpečí hlavně seniorům, kteří jsou slabší a zranitelnější stranou při jednání s těmito proškolenými prodejci, většinou podlehnou nátlaku, podepíší novou smlouvu, aniž si uvědomí, že mají ještě platnou starou a platí pak zálohy oběma. Setkáváme se s případy, kdy prodejci se chovají příjemně, ovšem jakmile je vpustí spotřebitel – senior do bytu, jsou až agresivní. Po podpisu vytrhnou smlouvu z ruky a spotřebitel ani neví, komu a co vlastně podepsal.
Také bych chtěla upozornit na některá rizika při energetických aukcích, kdy se spotřebitel zavazuje, že přijme toho dodavatele energií, který mu bude přidělen, ať se mu líbí nebo ne. V případě odmítnutí mu hrozí pak poměrně vysoké smluvní pokuty v řádech až tisíců korun.
A to nehovořím o nebezpečí, že pokud někdo chce vstoupit k Vám do bytu a představí se jako prodejce energií, nemusí se ve skutečnosti vůbec ani o žádného podomního prodejce jednat. Můžete narazit na řadu tzv. „tipařů“, či přímo zlodějů nebo násilníků, kteří domácnost vykradou a ještě mohou obyvateli bytu ublížit. Zvýšené riziko je hlavně u osamělých seniorů.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z. s.

REKLAMACE POŠTOVNÍCH SLUŽEB

Že posílání dopisů a zásilek nemusí být tak jednoduché, jako napsaní zprávy na mobilním telefonu nebo počítači, o tom se čas od času přesvědčí většina z nás. V poslední době se zvyšuje počet dotazů od spotřebitelů směrem k našemu SOS – Asociace, jak mají postupovat v případě, že nejsou spokojeni se službami České pošty. V následujícím článku se tedy zaměříme na to, jakým způsobem lze poštovní služby reklamovat.

Obecně se dá říci, že poštovní služby lze reklamovat na každé pobočce nebo vyplněním elektronického formuláře na stránkách České pošty. Dodání zásilky je možné reklamovat do jednoho roku od podání zásilky. Při této reklamaci je nutné předložit podací stvrzenku. Spolu s reklamací dodání je také možno reklamovat výplatu dobírkové částky. Pokud nebyla Českou poštou dobírková částka vyplacena, nebo její část, je Česká pošta povinna tuto částku neprodleně vyplatit. V obou případech je možné reklamovat, jak na pobočce České pošty, tak prostřednictvím webového formuláře.

V případě, že byl Váš balík či psaní při přepravě poškozeno nebo došlo k úbytku jeho obsahu, máte také nárok tyto poštovní služby reklamovat. Tuto reklamaci je nutno uplatnit při převzetí zásilky nebo do dvou pracovních dnů po jejím dodání. Pokud byla závada patrná už při předání, není možné poškozenou zásilku reklamovat stejně jako v případě, pokud byl ze strany dodavatele příjemce na možné poškození upozorněn.

Nutno dodat, že výše uvedené platí pouze pro poštovní služby doporučená zásilka, doporučená slepecká zásilka, cenné psaní a cenný balík. Na všechny ostatní služby je možné podat reklamaci do jednoho roku od podání. Takové případy budou Českou poštou posouzeny a reklamující bude dohodnutým způsobem o výsledku reklamace informován.

Lhůta pro vyřízení reklamace je 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud není dohodnuto jinak. V případě, že reklamující vyjádří nesouhlas s vyřízením reklamace, bude tato reklamace přezkoumána a o výsledku přezkumu bude reklamující informován. Pokud není reklamující spokojen ani po tomto přezkumu, může se obrátit na Český telekomunikační úřad, kde může podat námitku, nutno podotknout, že je tato služba zpoplatněna.

Ivo Divila, odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

ZPROSTŘEDKOVÁNÍ PRODEJE ENERGIÍ

V následujícím článku chceme spotřebitele obeznámit s problematikou smluv o dodávkách energií uzavíraných nikoliv přímo s dodavatelem, ale pomocí zprostředkovatele. Jelikož je z naší zkušenosti nejčastější praktikou při uzavírání těchto smluv podomní prodej, řekneme si nejdříve něco k podomnímu prodeji jako takovému.

Na prvním místě je třeba uvést, že podomní prodej je ve spoustě obcí zakázán (jejich seznam naleznete ZDE). V případě porušení tohoto zákazu se jedná o sankcionovatelný přestupek, avšak samotný zákaz podomního prodeje neznamená neplatnost smlouvy, která byla jeho prostřednictvím uzavřena. Spotřebitel si proto musí dát velký pozor na to, koho si k sobě do domu pustí, a to i vzhledem k nebezpečí krádeže a jiných nekalostí, kterým se vystavuje. Když už však spotřebitel s podomním prodejcem přímo jedná a uvažuje o uzavření smlouvy, lze jen doporučit, aby si nabízenou smlouvu důkladně prostudoval a nepodléhal jakémukoliv nátlaku ze strany prodejce.

Pokud se týká samotných zprostředkovatelů prodeje energií, tak zde se jedná o společnosti, které, nejčastěji právě způsobem podomního prodeje, oslovují potenciální zákazníky dodavatelů energií. S těmito spotřebiteli poté uzavírají smlouvy, v nichž se zaváží, že pro spotřebitele bezúplatně vyberou nejlevnějšího dodavatele energií. Úskalí těchto smluv spočívá v tom, že nejlevnější ve většině případů neznamená nejvýhodnější pro spotřebitele. Při posuzování výhodnosti těchto smluv není příliš obezřetné zkoumat pouze cenu dodávaných služeb, ale je třeba se zaměřit i na ustanovení týkající se smluvních pokut nebo možností trvání závazku ukončit.

Zejména z ustanovení o smluvních pokutách vzniká nejvíce problémů, se kterými se v praxi setkáváme. Spotřebitel poruší některou ze smluvních povinností, na které je smluvní pokuta vázána, a poté si druhá smluvní strana nárokuje uhrazení této pokuty. Pokuty se řádově pohybují v tisících korun, a tak i zde je na místě připomenout, že je třeba nepřehlédnout při posuzování výhodnosti smluv zejména ustanovení týkající se smluvních pokut.

Nalezne-li spotřebitel jakékoliv nesrovnalosti ve smlouvě již při jednání ohledně uzavření této smlouvy, je samozřejmě nejlepší ji vůbec neuzavřít. Pokud již však smlouva uzavřena byla, existují zákonné možnosti, jak od nevýhodné smlouvy odstoupit nebo ji vypovědět. Ochrana poskytovaná spotřebiteli pro případy nevýhodných smluv uzavřených právě s podomním prodejcem je realizována například § 1829 občanského zákoníku, který stanoví, že od takovéto smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání lze do čtrnácti dnů odstoupit. Další možnosti ukončení závazku je třeba hledat zejména v ustanoveních konkrétní smlouvy, nebo v obchodních podmínkách.

Závěrem lze říci, že existuje spousta možných ustanovení smluv o zprostředkování prodeje energií, které by mohli spotřebiteli způsobit potíže a nelze je vyčerpávajícím způsobem popsat. Při uzavírání smlouvy o zprostředkování prodeje energií, a vlastně jakékoliv jiné smlouvy, je tedy třeba se nejprve řádně obeznámit s právy a povinnostmi, které pro spotřebitele ze vzniku konkrétního závazku vyplynou, a až poté projevit souhlas s jeho vznikem.

Tomáš Zůbek, odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

NÁSTRAHY ONLINE SEZNAMOVÁNÍ

Spotřebitelé hledající lásku skrze internetové seznamky mohou často narazit. Poslední dobou narůstá v poradnách SOS – Asociace, z.s. po celém Česku počet stížností spotřebitelů na speciální VIP členství v internetových seznamkách sídlících v zahraničí. Tyto seznamky fungují na principu automatického prodlužování smlouvy a s tím spojeného automatického strhávání poplatků z účtů spotřebitelů.

Registrací na webové stránce konkrétní seznamky souhlasí spotřebitel s obchodními podmínkami podnikatele, kde je například upraveno právě předmětné automatické prodloužení smlouvy. Před uplynutím sjednané doby členství, nejčastěji nejpozději do 14 dnů od jejího uplynutí, je potřeba kontaktovat provozovatelé stránky s tím, že si danou službu nepřejete prodloužit. V případě, že se tak nestane, dojde k dalšímu stržení ceny za službu. Problém se strháváním plateb je v tom, že je většinou platíte za delší časový interval (3-12 měsíců) a tudíž i předmětná cena je vysoká. Nejčastěji jsou daná VIP členství uzavírána z důvodu výhodných akcí na první měsíc „na zkoušku“, obvykle se částka pohybuje kolem 150 Kč, ovšem spotřebitel si i přes upozornění na stránce nevšimne, že po uplynutí akčního měsíce se smlouva prodlužuje spolu se stržením částky v řádu tisíců korun.

Nejvhodnější řešení dané situace představuje výpověď smlouvy. Ovšem i to není natolik jednoduché, oproti registrace na stránce, která je uživatelsky velmi příjemná a probíhá online přes několik málo kliknutí myší, vypovězení smlouvy je značně náročnější. Převážně na dané stránce není obdobné tlačítko na vypovězení, jako bylo při uzavření, ale je potřebné daný požadavek zaslat v lepších případech prostřednictvím mailu, ale je také možné, že v obchodních podmínkách mají možnost vypovězení smlouvy pouze prostřednictvím doporučeného dopisu na zahraniční sídlo společnosti.

 V případě, že i po tomto postupu strhávání částek probíhá, je možné podat stížnost. Ovšem i zde pozor, protože se nejedná o české společnosti, Česká obchodní inspekce nemá kompetenci k řešení předmětných sporů. Je nutné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. Předmětnou stížnost lze podat na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost.

Stržení částek je také možné reklamovat u Vaší banky, ale pouze v případě, že jste platně, dle všeobecných obchodních podmínek dané společnosti vypověděli smlouvu.  Jinak bohužel není možné, že by Vám banka peníze vrátila. Úspěšně reklamovat u banky lze i platby, kdy si obchodník strhne větší částku, než bylo smluveno. každou takovou platbu, jejíž částka je vyšší, než částka smluvená musí klient autorizovat a nelze ji strhnout automaticky. Pokud daná autorizace neproběhla, může klient reklamovat jak u společnosti, tak i u své banky, která to umožnila.

Alexandra Pohoževa,

odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.