Menu

Aktuality

Spotřebitelská poradna s Gertou Mazalovou 21.7.2022

Poslechněte si Český rozhlas Brno – spotřebitelskou poradnu s Gertou Mazalovou, téma covid a opět zvládají naši zdravotníci vše perfektně, další rady a odpovědi na dotazy posluchačů. Spotřebitelská poradna od 14:33 minuty zde: https://www.mujrozhlas.cz/apetyt/recept-dne-serial-100-let-botanicke-zahrady-v-brne-s-ing-hanou-ondruskovou-poradna-pro

Český rozhlas Brno Poradna s Gertou Mazalovou

Poradna pro spotřebitele s Gertou Mazalovou z SOS-Asociace od 10:31 hodin

https://www.mujrozhlas.cz/apetyt/recept-dne-zaujalo-me-autorsky-komentar-poradna-pro-spotrebitele-s-gertou-mazalovou-z-sos

Český rozhlas Brno, redaktor Šenkýř v rozhovoru s Gertou Mazalovou dne 2.6.2022

Rozhovor redaktora Šenkýře na téma „Rozdělení Československa“ s Gertou Mazalovou, která byla poslankyní České národní rady v VI. a VII. volebním období. Poslechnete si zde!

Spotřebitelská poradna s Gertou Mazalovou dne 19.5.2022

https://www.mujrozhlas.cz/apetyt/recept-dne-zaujalo-me-autorsky-komentar-spotrebitelska-poradna-s-gertou-mazalovou-z-sos

Poradna od 10:30 hodin


Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace

Brno – Týden pro rodinu

Město Brno, stejně jako v letech předešlých i v tom letošním se bude aktivně zapojovat do celorepublikové kampaně Týden pro rodinu.

Tématem pro rok 2022 je Rodina-tým pro život.

Toto téma má přinést vhled na rodinu jako na celek, jehož součástí je každý člen ve své jedinečné a nezaměnitelné roli.

Kampaň probíhá v týdnu od 7. do 15. května 2022 a záštitu nad ní převzal 1. náměstek paní primátorky města Brna JUDr. Markéty Vaňkové pan Mgr. Petr Hladík.

Během kampaně město Brno pořádá „Kulaté stoly“ týkající se prorodinné tématiky a 9. června proběhne Veletrh prorodinných a seniorských organizací. Bližší informace k těmto událostem ještě zašleme.

Hlavní CÍLE TÝDNE PRO RODINU jsou dva:

1. Podpořit rodinu jako takovou. Jako instituci, o které se říká, že je základem společnosti a přes všechny možné výhrady je stále tím nejlepším, co k soužití máme.


2. Dát rodinám příležitost, aby se na nejrůznějších akcích bavily, slavily a bylo jim spolu dobře. 

Město Brno vytvořilo propagační leták se seznamem všech akcí, které budou u této příležitosti konat. Okaz na akci ZDE

SOS – Asociace, z.s.

Konec nevyžádaných hovorů

Zažila to většina z nás. Zazvoní neznámé číslo a na druhé straně se ozve neodbytný  zástupce společnosti, který se vám snaží vnutit všemožné zbytečné produkty od vysavačů až po nový telefonní tarif. A to i přes to, že o telefonický marketing nemáte sebemenší zájem.  S novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikací by tomu však měl být konec.

Většinová část novely vešla v účinnost  1. ledna 2022. V současné době se nacházíme v přechodném období, které bude trvat do konce června tohoto roku. To znamená, že některé nově vzniklé nároky ještě nelze uplatnit. Je tomu tak, aby se poskytovatelé služeb měli možnost s novým zněním zákona seznámit a popřípadě provést dostatečné změny.

Transpoziční novela vychází z evropského kodexu pro elektronické komunikace. Kromě větší ochrany spotřebitele
a jeho osobních údajů se zaměřuje mimo jiné na snadnější vstup operátorů na trh, koncepčnější podporu osob s handicapem a plynulejší přechod mezi poskytovateli internetového připojení. Další novinkou je povinnost poskytovatelů zpřístupnit tísňovou komunikaci nejen prostřednictvím telefonátů, ale také SMS zpráv a dalších prostředků. Telefonického marketingu se týká především novela § 66 odst. 1; § 95 odst. 1, 3, 4, 5; a § 96 odst. 1, 2.

Poskytovatel interpersonální komunikační služby založené na číslech, který čísla rozděluje dle číslovacího plánu účastníkům (tedy operátor) nyní nesmí předat osobní informace účastníka (tedy zákazníka) třetí osobě za účelem telefonického marketingu bez účastníkova výslovného přání. Navíc ho musí poučit i o jeho právu souhlas kdykoli odvolat nebo opravit.

Systém, na kterém je nová úprava založena se nazývá opt-in. Spočívá v tom, že souhlas účastníka lze udělit výlučně výslovně a nelze ho pouze očekávat. Dřívější úprava byla naopak založena na systému opt-out, který automaticky počítal s účastníkovým souhlasem. Zavádí se tedy zákaznicky přívětivější přístup.

Předání osobních informací probíhá pomocí účastnických seznamů, ve kterých jsou sepsáni všichni účastníci, kteří mají o telefonický marketing zájem. Nyní je v zákonné úpravě nově specifikováno, že mezi účastnické seznamy se počítá
i seznam náhodně vygenerovaných čísel. To znamená, že telefonický marketing nelze provozovat ani tímto způsobem. Pokud je v seznamu uveřejněn i jiný kontaktní údaj (např. e-mail), vztahuje se na něj stejná ochrana jako na telefonní číslo.

Telefonáty, které nejsou prováděny za účelem marketingu lze samozřejmě nadále neomezeně provozovat. Nemusíte se bát, že by se vám nedovolal např. váš praktický lékař. Také můžete nadále očekávat telefonáty provádějící průzkumy trhu. Je ovšem důležité dávat si velký pozor na to, komu svoje osobní údaje svěřujete a vždy myslet na možné riziko jejich zneužití.

Marie Křečanová,
Odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asocicace, z.s.

Jak NEuzavírat smlouvu o dílo

Jedním z nejvíce využívaných smluvních typů je smlouva o dílo. Občanský zákoník ji v § 2586 definuje jako smlouvu, kde „[..] se zhotovitel zavazuje provést na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele dílo a objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu.“ Jak ale smlouvu, jejímž předmětem je dílo uzavřít a jakým chybám se vyhnout?

Ještě předtím, než se rozhodneme takovou smlouvu, jejímž je předmětem zhotovení, údržba, oprava nebo úprava určité věci uzavřít, měli bychom pečlivě zvážit výběr zhotovitele. Pokud se zhotovitel vydává za podnikatele, můžeme existenci jeho podnikání lehce ověřit prostřednictvím obchodního rejstříku. Častokrát ale stačí jméno zadat přímo do internetového prohlížeče a ověřit si pravdivost poskytovaných informací. 

Smlouva o dílo nemá zákonem stanovenou formu. Může být tedy jak písemná, tak ústní. V písemně uzavřené smlouvě si můžete navzájem potvrdit vše, co bylo dohodnuto a vyhnout se tak budoucím sporům. V případě, že se rozhodnete pouze pro ústní dohodu, je pak vhodné si podstatné náležitosti stanovené dohodou písemně potvrdit. Nejdůležitějším bodem je ujednání o ceně. Cena může být předem stanovená pevnou částkou, odhadem nebo může být zhotoviteli poskytnut rozpočet. Pokud se spotřebitel rozhodne pro určení ceny rozpočtem, je vhodné sjednat záruku úplnosti rozpočtu. Takto sjednaný rozpočet totiž nemůže být později měněn. V případě zvýšení ceny, pak může spotřebitel od smlouvy odstoupit, a to bez zbytečného odkladu.

Důležitou náležitostí samotné smlouvy, a to i ústně uzavřené, je přesné vymezení, o jaké dílo se jedná. Přesně vymezený předmět smlouvy hraje roli při prokazování, zda dílo odpovídá či neodpovídá dohodě. Pokud by totiž neodpovídalo tomu, co si mezi sebou strany ujednaly, má objednatel (spotřebitel) zákonem přiznaná práva z vadného plnění. Takto vadné dílo je třeba převzít s výhradou a následně po zhotoviteli požadovat nápravu. V případě, že na vadu díla spotřebitel přijde až po převzetí, je povinen tuto vadu oznámit zhotoviteli bez zbytečného odkladu.

Podnikatel má zároveň povinnost vystavit, na žádost spotřebitele, doklad o zaplacení. Nevydáním tohoto dokladu potom, co o něj spotřebitel zažádal, se podnikatel dopouští přestupku dle § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Takto vystavený doklad je pak důkazem, který usnadňuje pozici spotřebitele v případném soudním sporu.

Jak tedy takovou smlouvu o dílo neuzavírat? Bez písemné dohody o alespoň nejdůležitějších bodech. Nejdůležitějším bodem vzájemné dohody stran je cena. Pokud není stanovena, přistupuje se k ceně obvyklé, jejíž určení ale může být v mnoha situacích poněkud ošemetné. Pokud se někdo přece jen rozhodne uzavřít smlouvu o dílo bez jakéhokoliv písemného potvrzení, je vhodné zažádat alespoň o doklad o zaplacení, který slouží jako důkazní materiál v případném sporu.

Valentýna Poláchová,
Odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Nákupní galerie – e-shop či nikoliv?

Jako příklad bych uvedl asi neznámější nákupní galerie u nás, a to jsou Bonky.cz a Balando.cz. Tyto stránky zcela jistě směřují svůj název tak, aby se co nejvíce podobaly slavnějším společnostem.

Nejprve si definujme, co taková nákupní galerie vlastně znamená. Technicky se vlastně nejedná o e-shop, ale o pouhého zprostředkovatele. To znamená, že daná stránka pouze zprostředkovává obchod mezi Vámi a podnikatelem
v Číně. (Pro účely článku je ovšem dále nazývejme e-shopy. pozn. red.)

Oba e-shopy se tváří jako české, jsou v českém jazyce, prodávají zboží v české měně. Dokonce když kliknete na „kontakt“ na webových stránkách, tak zde uvidíte české společnosti se sídlem v Praze.

Překvapení ovšem nastává tehdy, pokud se podíváte do obchodních podmínek obou e-shopů. Oba e-shopy totiž provozuje čínská společnost Shanghai TingYou Trade Co.,Ltd, IČ: 913101163423297705, Caobao Rd 1243-315, PSČ: 200235, Shanghai, CN se sídlem v Šanghaji.

E-shopy sice uvádějí Česká sídla, takže případné reklamace by se daly směřovat tam, ale mnohdy, zde nikdo neodpovídá.

Samozřejmě, reklamace takového zboží z Číny se provádí velmi těžko. Jednak je tu samotná jazyková bariéra, za druhé je zde obrovská vzdálenost mezi výrobcem a Vámi. V obchodních podmínkách dokonce uvádějí následující: „Prostřednictvím platformy prodávají zboží zahraniční subjekty. Provozovatel platformy bonky.cz není prodávajícím zboží obchodovaného prostřednictvím platformy bonky.cz, nýbrž zprostředkovává pro prodávající uzavírání kupních smluv se zákazníky tím, že provozuje webovou prezentaci jako platformu, ve které umožňuje prodávajícím prezentovat jejich zboží a kupujícím projevovat o vybrané zboží zájem a zprostředkovává výměnu informací mezi prodávajícím a kupujícím až k případnému uzavření kupní smlouvy.“

Stejný problém je i s odstoupením od smlouvy.

Mnohdy se tyto internetové obchody ohrazují tím, že odstoupit lidé mohou, až v momentě, kdy jim zboží přijde. To je ovšem nesmysl. My jsme toho názoru, že od smlouvy lze odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží, a tím spíše, ještě před tím, než jsme zboží vůbec nuceni převzít.

Často se stává, že objednané zboží vůbec nedojde, nebo dojde až za několik týdnů anebo dojde úplně jiné, než si spotřebitel objednal. Přestože, dle prezentace produktů, může spotřebitel nabýt dojmu, že zboží mu přijde za pár dní, jelikož se e-shopy prezentují, tím, že veškeré zboží mají na skladě a že ho odesílají každý pracovní den. Ovšem většinou nemáte jistotu, kdy objednané zboží přijde a v jaké kvalitě bude.

Jelikož spotřebitel není řádně informován o tom, že jedná s pouhým zprostředkovatelem, mělo by se na celou situaci hledět, jako na jednání přímo e-shopem.

Naše sdružení je toho názoru, že pokud se jedná o zahraniční e-shop, ze kterého to ale není patrné, měla by se na právní vztah mezi spotřebitelem a takovým podnikatelem použít česká právní úprava, a nikoliv například úprava čínská.

Mezi podobné nákupní galerie dále patří například: booho.cz nebo mollio.cz

Rada na závěr. Vždy, když nakupujete na internetu z nějakého e-shopu, je nejdříve dobré si přečíst recenze, které bývají na internetu často dostupné. Podle recenzí na daný e-shop se pak můžete rozhodnout, zda zde nakoupíte či nikoliv a ušetřit si spousty starostí.

Adam Vacek,
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Možnosti ukončení smluv se zprostředkovatelem bez sankcí na základě novely energetického zákona

Počátkem letošního roku došlo k významné změně v oblasti spotřebitelského práva, jelikož 1. ledna 2022 nabyla účinnosti novela energetického zákona, na základě které došlo k výraznému posílení postavení spotřebitele v boji proti nepoctivým zprostředkovatelům nebo dodavatelům energií. Jednou z hlavních novinek, které novela přinesla, je mimo jiné i možnost ukončení smluv se zprostředkovatelem bez sankce.

Smlouvou o zprostředkování dodávek energií, pravděpodobně více známou pod tzv. „aukcemi energií“ rozumíme smlouvu, ve které se zprostředkovatel zavazuje, že zájemci vybere výhodnějšího dodavatele energií a zpravidla s ním na základě udělené plné moci následně uzavře smlouvu. Uzavření smluv s aukčními společnostmi v mnoha případech přinášelo spotřebitelům časté komplikace, ovšem nyní je na základě novely situace pro veřejnost značně výhodnější. Předchozí právní úprava totiž nedávala spotřebiteli tak silné postavení, a proto bylo často poměrně obtížné se efektivně bránit nekalým praktikám, které mnohé aukční společnosti používaly.

Na základě původní právní úpravy tedy spotřebiteli náleželo standardní právo bez sankce odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, které stanovuje § 1829 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Toto právo spotřebitel ovšem měl pouze za předpokladu, že došlo k uzavření smlouvy mimo obchodní prostory, tedy nejčastěji formou podomního prodeje. Často ovšem tato poměrně krátká čtrnáctidenní lhůta nebyla dostačující k tomu, aby si spotřebitel uzavření smlouvy důkladně rozmyslel, případně aby si uvědomil, že vůbec k samotnému uzavření smlouvy došlo.

Oproti tomu nová právní úprava, která je účinná od letošního ledna, výrazně zvyšuje možnosti, kterými se spotřebitel může proti postupu aukčních společností bránit. Klíčovou změnou, kterou novela přinesla, je skutečnost, že nyní spotřebitel může vypovědět závazek se zprostředkovatelem energií kdykoli bez jakéhokoliv postihu a finančního plnění. Je však důležité upozornit, že v případě nově uzavíraných smluv je třeba dávat pozor na to, že v sobě mohou obsahovat ujednání o odměně zprostředkovatele. Odměna zprostředkovatele, která je uvedena ve zprostředkovatelské smlouvě nebo její poměrná část za již poskytnutou službu, se tedy nepovažují za výše zmíněné finanční plnění, které nemůže být požadováno. Rovněž je velmi důležité zmínit fakt, že novela energetického zákona je nepřímo retroaktivní, což znamená, že lze vypovědět i zprostředkovatelské smlouvy, které byly uzavřeny již před 1. lednem 2022. Pokud tedy někdo podepsal smlouvu se zprostředkovatelem již v minulých letech, nyní ji může bez postihu vypovědět, což může být pro mnohé ze spotřebitelů velmi vítané.

Dalším právem, které nyní spotřebitel získal na základě § 11n, je také možnost bez sankce odvolat zmocnění k uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu či smlouvy o sdružených službách. Příznivé pro spotřebitele je také to, že pokud k odvolání uděleného zmocnění nedojde, automaticky zanikne po uplynutí 12 měsíců od jeho udělení. Tím se tedy mohou spotřebitelé zbavit mnohých problémů, souvisejících s tím, že plná moc byla zprostředkovateli mnohdy udělena nevědomky již samotným podepsáním přihlášky, či s následným uzavíráním nežádoucích smluv.

Závěrem je vhodné říct, že novela energetického zákona nyní výrazně omezila prostor pro nepoctivé praktiky zprostředkovatelů energií a přinesla pro spotřebitele množství příznivých změn. Pokud se tedy i Vy nacházíte v situaci, kdy se potýkáte s některým z výše zmíněných problémů, které původní právní úprava neregulovala, neváhejte se obrátit na některou z našich poboček.

Petra Císařová,
Odborná právní poradkyně  Sdružení obrany spotřebitelů – Asocicace, z.s.

Novela energetického zákona a zvyšování cen energií

K 1. 1. 2022 nabyla účinnosti novela energetického zákona (dále jen „novela“) zpřísňující povinnosti zprostředkovatelů a dodavatelů v energetických odvětvích, a naopak přinášející větší práva v této oblasti spotřebitelům. Tento článek se zaměří na změny v zákoně v souvislosti se zvyšováním cen energií jejich dodavateli.

V posledních měsících se na naše poradny obrací velký počet spotřebitelů mj. i z toho důvodu, že jim jejich dodavatel navýšil měsíční cenu za elektřinu či plyn, která se jim však zdá být příliš vysoká. Od Nového roku musí dodavatel ze zákona k platnému zvýšení cen dodávek energií spotřebiteli tuto změnu nejen pouze oznámit, ale rovněž mu dát možnost se za určitých novelou modifikovaných okolností ze smluvního závazku vyvázat. 

Oznámení změny ceny musí splňovat podmínku prokazatelnosti a adresnosti. Nadto musí dodavatel splnit lhůtu 30 dnů, kterou mu energetický zákon k oznámení poskytuje. V případě, že svou oznamovací povinnost nesplní, nevyvolají tyto změny vůči spotřebiteli právní účinky. Ten by se tedy – jakmile je mu doručeno vyúčtování s dopředu neoznámenou změnou (zvýšením) ceny energií – měl proti této změně ohradit a namítnout její neúčinnost.

Spotřebitel by ve výše zmíněném případě rozhodně neměl zvýšenou cenu platit. Dodavatel na ni totiž nebude mít právní nárok, a spotřebitel na něm by pak musel danou částku horko těžko vymáhat zpět. Netřeba si však zoufat. Jestliže totiž dodavatel vyúčtování neopraví, může je spotřebitel reklamovat a v případě nevyhovění dodavatele reklamaci se obrátit na Energetický regulační úřad (dále jen „ERÚ“) s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. ERÚ pak může autoritativně rozhodnout, že dodavatel nemá nárok na placení zvýšené ceny spotřebitelem.

Další povinností dodavatele je potom poučit spotřebitele o možnosti odstoupit před zvýšením ceny energií bez sankce od smlouvy. Tuto možnost však spotřebitel musí ze zákona využít nejpozději 10 dní před účinností těchto změn.

Dvojí právní režim odstoupení od smlouvy pro zvýšení ceny energií, obsažený v úpravě před novelou, tak zanikl, když vymizela např. lhůta 3 měsíců pro odstoupení od smlouvy od data zvýšení ceny energií v případě, kdy dodavatel spotřebiteli toto plánované zvýšení neoznámil.

Ze současné právní úpravy naopak vyplývá, jak je uvedeno výše, že neoznámí-li dodavatel spotřebiteli zvýšení ceny energií, nebude vůči němu vůbec účinné. Novelou tedy došlo ke zpřísnění podmínek, které musí dodavatel v této oblasti splnit.

Co ale zůstalo stejné, je kupř. to, že právo vypovědět závazek spotřebiteli nevznikne, jestliže dodavatel zvýšil cenu energií kvůli tomu, že došlo ke zvýšení regulované složky ceny, daní či poplatků či ke změně právního předpisu. V takovém případě je spotřebitel, nemá-li s dodavatelem sjednanou smlouvu na dobu neurčitou (pak by výpovědní doba nemohla být ze zákona delší než 3 měsíce), povinen smlouvu s dodavatelem férově dodržet.  

Závěrem nezbývá než dodat, že vzhledem k uplatnění nepravé retroaktivity a výkladu ve prospěch spotřebitele se tyto změny týkající se zvyšování energií dodavateli vztahují i na smlouvy, uzavřené se spotřebiteli před 1. 1. 2022.

Vojtěch Ertl,
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.