Menu

Aktuality

Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.

E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná

Brno, 19. října 2020

Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.

Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.

„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.

Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.

Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.

Pozor na energošmejdy

„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“

Jak bude EG.D vypadat

Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.

Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.

O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D

Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.

Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.

Kontakty

Roman Šperňák

tiskový mluvčí E.ON

M +420 606 789 422

roman.spernak@eon.cz

www.eon.cz

Slovo vedoucí poradny ve Zlínském kraji paní Haliny Bílkové

Poradna v krajském městě Zlíně se nachází v prostorách Asociace NNO na adrese Třida T. Bati č.p.204 v přízemí, kancelář č.106 a už slouží svým klientům šestým rokem.

Jsme tady každé pondělí a středu od 10 – 15 hod.

Setkáváme se zde s klientelou, která se liší věkově, ale i tak největší skupinu tvoří senioři.

Nejčastěji řeší problémy se změnou dodavatele elektřiny a plynu,… častokrát vstupují do aukce, výběrových řízení s cílem ušetřit a to je pak nenechá spát a nemohou se smířit s tím, že je někdo obelhal a podvedl.

V poslední době přibývá případů nevděku ze strany dětí a rodiny a to v případě darovacích smluv a také podvodné praktiky kameníků při zhotovení hrobu. Reklamace, smlouvy o dílo a jiné případy jsou na denním pořádku.

Z mého pohledu troufám si napsat, že naše práce je velmi záslužná a potřebná. Dokázali jsme už vyřešit tisíce případů lidské bezmoci v případě nekalých praktik firem a jednotlivců.  Dostává se nám ze strany spotřebitelů poděkování a máme i zpětnou vazbu, že se podařilo případy vyřešit a dotáhnout do zdárného konce. To je pro nás největší odměna.

Pokud máte nějaký dotaz nebo dlouhodobý problém, tak se neváhejte na nás obrátit. Nezůstávejte v tom sami, přijďte si pro radu. Těší se na Vás

Halina Bílková

Tel: 775 709 056

Email:bilkova@asociace-sos.cz

PROSÍM POZOR! Upozornění pro spotřebitele – voliče z Plzeňského kraje

Upozornění pro spotřebitele – voliče z Plzeňského kraje

V první den voleb do zastupitelstev krajů 2020 do našich poraden začali volat spotřebitelé z Plzeňského kraje a ptají se na našeho údajného zástupce, pana JUDr. Václava Havlíka, který se nachází na kandidátní listině politické strany SPD a který je na této kandidátní listině uveden jako předseda Sdružení obrany spotřebitelů Plzeňského kraje.

Chceme Vás tímto informovat, že se nejedná o předsedu ani člena našeho sdružení. Jeho představení na kandidátní listině je dle našeho názoru zavádějící, jelikož pan JUDr. Havlík je dle obchodního rejstříku předsedou Západočeského sdružení obrany spotřebitelů, z.s., nikoliv Sdružení obrany spotřebitelů Plzeňského kraje a rozhodně tento spolek nemá nic společného s naší organizací. Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.  má v Plzeňském kraji jednu z našich osobních poraden, jejímž vedoucím je pan Mgr. Ondřej Zelenka. Spolek, jejímž předsedou je pan JUDr. Havlík, je od naší poradny odlišný, a na rozdíl od našeho sdružení, které poskytuje své služby spotřebitelům bezplatně, poskytuje sdružení pana JUDr. Havlíka poradenské služby za poplatek, což vyplývá z webových stránek tohoto spolku.

Naše sdružení je výhradně apolitické. Nikdo z našeho spolku není kandidátem v současných krajských volbách. Věnujeme se všem občanům nezávisle na jejich politických názorech.

Gerta Mazalová

předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Slovo vedoucí poraden v Jihomoravském kraji Mgr. Marie Turkové

Osobní poradna SOS – Asociace ve Vyškově stále pomáhá

Osobní poradna SOS – Asociace ve Vyškově je jedním z mnoha kontaktních míst Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace z.s. s hlavním posláním zajišťovat bezplatné spotřebitelské poradenství spoluobčanům. Vyškovská pobočka byla otevřena již v roce 2012 v prostorách Knihovny Karla Dvořáčka ve Vyškově. Ročně sem za radou přijde více než 300 spotřebitelů a každému se zde dostane základního právního poradenství v oblasti spotřebitelského práva, a to bezplatně. Mezi nejčastější problémy, které poradna pomáhá řešit, patří změny dodavatelů energií a s tím související odstupování od těchto nevýhodných smluv.  Tyto problémy u nás přetrvávají, ačkoliv je městskou vyhláškou podomní prodej na území města zakázán. Mezi další oblasti, které pomáháme řešit, patří reklamace spotřebního zboží, včetně reklamací zboží zakoupeného přes Internet. Naše poradna kromě osobního poradenství poskytuje i rady po telefonu, případně e-mailu. Tato forma pomoci je pak využívána především ze strany obyvatelů přilehlých obcí.

I přes neustále se zvyšující právní povědomí našich spoluobčanů/spotřebitelů je zřejmé, že poradna ve Vyškově tu má stále své místo.

Mgr. Marie Turková

Vedoucí poraden SOS-Asociace, z.s. v JMK

Slovo vedoucího poraden v Moravskoslezském kraji Mgr. et Mgr. Milana Koplíka

SOS Poradny v Moravskoslezském kraji

V Moravskoslezském kraji máme toho času dvě poradny. Jednu již téměř 5 let v Novém Jičíně; druhou bezmála dva roky v Ostravě – Mariánských Horách blízko centra města. Obě poradny si postupně našly a stále nacházejí svou klientelu, tedy více či méně nespokojené spotřebitele s tím či oním. Nejvíce případů tvoří skupina seniorů a seniorek, která podlehla nátlaku sprostředkovatelům prodeje plynu a elektřiny z různých agentur, tedy „energošmejdům“.

Naopak již prakticky vymizely předváděcí akce zboží spojené se zájezdy a tak podobně. Lze s potěšením zaznamenat, že stoupá informovanost spotřebitelů a úměrně tomu i jejich obezřetnost co by zákazníků. Problémy se ještě vyskytují při nákupu ojetých aut, nebo zboží z některých e-shopů, ale i zde má trh sebeočistnou tendenci.

V rámci Moravskoslezského kraje po jistý čas fungovala ještě poradna v Opavě. Ta však byla prozatím bez náhrady uzavřena. Kapacity našich poraden v Ostravě a v Novém Jičíně stále ještě nenaplňují svou plnou kapacitu. Každý zájemce či spotřebitel je tedy srdečně vítán. Těším se na vaši návštěvu u nás.

Mgr. et Mgr. Milan Koplík

BESEDA V DOMOVĚ SENIORŮ PŘÍBOR

Ve čtvrtek 17. 9. 2020 jsme uskutečnili přednášku pro seniory v Domově Příbor. Na témata reklamací, obchodních smluv, spotřebitele – pacienta a další přednášela naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Děkujeme paní ředitelce Domova Příbor Mgr. Kamile Demlové za zajištění této akce. Byli jsme velice mile překvapeni nejen příjemným prostředím, ale i velice milým přístupem zaměstnanců k seniorům v průběhu celé přednášky. Nemohly jsme přehlédnout, že si zde našich seniorů váží a snaží se jim zpříjemnit každou volnou chvíli.

Jak nám bylo sděleno, úroveň poskytování pobytových sociálních služeb v Moravskoslezském kraji je mimo jiné dána i vysoko nastavenou laťkou zřizovatele, tedy kraje, a osobní angažovaností pana náměstka pro sociální oblast Bc. Jiřího Navrátila, MBA.

Foto z přednášky

redakce, SOS-A, z.s.

„Lex Voucher“ v oblasti kulturních akcí

Jedním z důsledků šíření pandemie koronaviru byl i negativní dopad na sektor kultury, zejména na pořadatele divadelních a filmových představení, koncertů a festivalů. Velký počet těchto akcí nebylo možné uskutečnit a držitelé vstupenek by tak měli mít podle příslušných právních předpisů právo požádat o vrácení ceny vstupného. Takový stav by nepochybně dostal do tísnivé situace pořadatele akcí, kteří náklady na pořádání události často zaplatili předem a pro které v době koronavirové krize neexistovaly jiné zdroje příjmů. Situace by ovšem měla negativní dopady i na spotřebitele, jelikož ne všem by se dostalo náhrady za propadnuté vstupenky. Stejně jako v případě zájezdů (viz článek Současná situace okolo zájezdů) tak byla i pro pořadatele kulturních akcí zavedena možnost namísto proplacení ceny vstupného vydat poukaz na jinou kulturní akcí.

Dne 19. května 2020 totiž nabyl účinnosti zákon č. 247/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na oblast kulturních akcí. Tento zákon reagoval na zákaz pořádání kulturních akcí s účastí nad 100 osob, který byl vydán Ministerstvem zdravotnictví 10. března a na další restriktivní opatření v oblasti kultury zavedených jako prostředek ochrany obyvatel před nebezpečím nákazy onemocněním COVID-19.

Zákon se vztahuje na kulturní festivaly, přehlídky a obdobné kulturní akce s předpokládaným termínem konání do 31. října 2020. Jako „ochrannou dobu“ stanovuje dobu, o kterou je odložena povinnost pořadatele kulturní akce vrátit spotřebiteli cenu vstupného. Tato doba počíná běžet dnem oznámení pořadatele o zrušení akce prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (tzn. prostřednictvím novin, rozhlasu, webových stránek atd.) a zpravidla končí 31. října 2021 (mimo případy uvedené níže).

Zákazníci mají právo požádat o poukaz do 31. března 2021. Na rozdíl od zájezdů tak v případě kulturních akcí musí spotřebitel sám o poukaz požádat. Podle důvodové zprávy je to z toho důvodu, že v případě kulturních akcí pořadatel nemá většinou na zákazníka kontakt. Na poukazu musí být uvedena částka odpovídající nejméně hodnotě uhrazeného vstupného a údaje o pořadateli. Poukaz musí být vystaven v listinné podobě, ledaže zákazník sám souhlasí s elektronickou podobou nebo pokud byla původní smlouva uzavřena prostředky komunikace na dálku (tzn. zejména prostřednictvím internetu).

Na základě poukazu je pořadatel povinen nabídnout zákazníkovi náhradní kulturní akci a nesmí od zákazníka požadovat doplacení ceny v případě, že by tato akce byla nákladnější než původní.

Jak bylo zmíněno výše, ochranná doba může skončit i dříve než 31. října 2021. Prvním případem je situace, kdy pořadatel nevydá zákazníkovi poukaz do 1 měsíce od jeho žádosti. V druhém případě k tomu dojde, pokud pořadatel nenabídne zákazníkovi do 6 měsíců od vydání poukazu  náhradní kulturní akci s termínem konání do 31. října 2021. Pořadatel potom zákazníkovi na základě jeho žádosti vrátí veškeré uhrazené platby nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Stejně jako u zájezdů i v oblasti kultury existují určité výjimky, kdy ochranná doba končí také tím, když zákazník požádá o vrácení vstupného. Ochranná doba se tedy neuplatní u zvláště zranitelných skupin zákazníků, kteří budou mít možnost trvat na vrácení peněz. Mezi takové zákazníky patří osoby, které jsou (ke dni oznámení pořadatele o zrušení kulturní akce) držiteli průkazu osoby se zdravotním postižením, osoby vedené v evidenci úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání, osoby těhotné, osoby čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osoby starší 65 let nebo osamělí rodičové pečující o nezaopatřené dítě.

Iveta Kvardová
odborná právní poradkyně SOS-A, z.s.

Slovo vedoucího naší poradny v Plzni Mgr. Ondřeje Zelenky

Vážení spotřebitelé, vážení čtenáři,

v tomto příspěvku Vám stručně a krátce představím Plzeňskou poradnu Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.


Jedná se o pobočku dobře známé a fungující spotřebitelské poradny SOS, která má své hlavní sídlo v Brně. Zde v Plzni spotřebitele trápí především tzv. Energošmejdi. Tedy ti, co nabízejí „nejvýhodněji“ energie, a to skrze svého zprostředkovatele, který přijde ke spotřebiteli domů a přesvědčí ho, aby mu podepsal plnou moc k uzavření smlouvy s dodavatelem energií. Poté, co spotřebitel plnou moc podepíše, je v rukou zmocněnce a jeho šance na vysvobození jsou malé, avšak téměř vždy řešitelné. Problém vzniká proto, aby mohl být řešen. A to my v Plzni umíme.


V případě, že problém s prodejci, a to už poctivými nebo nepoctivými potkal i Vás, neváhejte se na nás obrátit. Najdete nás v ulici Nádražní 20, Plzeň, a to v pondělí od 10 do 13 hodin. K dispozici jsme také na telefonním čísle 605191612.

Zde stručně o naší práci:

https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/smejdi-prodejci-pravnik-uzavirani-smluv-obchodnik-rozhovor.A200624_555321_plzen-zpravy_vb

Zdraví Mgr. Ondřej Zelenka
Vedoucí kanceláře SOS v Plzni

Slovo vedoucího našich poraden v Královéhradeckém kraji Ing. Josefa Černého

Poradna Albrechtice nad Orlicí  – Hradec Králové   

První vlnu koronaviru jsme naštěstí přežili ve zdraví, dotazů bylo i v této době dost, týkaly se (asi jako všude) především podvodů se zaplacenými, ale  nedodanými rouškami, pomalých dodávek z e-shopů a nemožnosti včasného vyřízení nebo i uplatnění reklamace z důvodů zavřených kamenných prodejen. Co bude dál, uvidíme.

Nechci se chlubit, ale nahlédnutím do výkazů zjistíme, že poradna v Albrechticích je, co počtu dotazů, na druhém místě za Brnem.  Vysvětlení je jednoduché – naše poradna patří „na trhu“ mezi nejstarší a spousta spotřebitelů má uložený náš telefon už mnoho let.                 

Velmi přínosná je naše dlouholetá spolupráce s Českým rozhlasem Hradec Králové a Pardubice. Tyto stanice vysílají denně dotazy spotřebitelů včetně našich odpovědí.  Navzdory velkému počtu dotazů se ale jen málokdy dočkáme poděkování nebo alespoň zpětné vazby – tedy informace, jestli naše rada pomohla.  Většinou se to dozvíme až ve chvíli, kdy spotřebitel po nějakém čase potřebuje další radu a začne slovy –„vy jste mi už jednou pomohli a já bych zase něco potřeboval“J Nejde nám přitom o žádné chvalozpěvy, ale o prostou informaci, jak případ dopadl, protože i pro nás je to poučení. Ale abych nekřivdil nevinným – sem tam se někdo, kdo poděkuje nebo třeba i napíše k Vánocům, také najde. Samozřejmě to potěší a povzbudí do další práce.                                                                                                         

Závěrem si dovolím popřát jak všem kolegům poradcům, tak spotřebitelům ale i prodejcům hodně zdraví.

Josef Černý

Poradna Albrechtice –  Hradec Králové 

Na dotazy médií odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s., Gerta Mazalová.

V následujícím odkaze na FB pohovořila krátce i naše předsedkyně Gerta Mazalová o problémech uznání reklamací.

Nevyhazuj, opravuj. Workshop v ostravském IdeaHubu učil zájemce jak si doma zadarmo opravit například fén nebo rýžovar….

Zveřejnil(a) Události Ostrava dne Neděle 6. září 2020

——————————————————————————————————–

Kolik lidí se na Vás tak s elektronikou obrátí za měsíc/rok? Stoupá počet lidí?

Nepočítáme zvláště tyto případy, patří do kolonky reklamace jako ostatní, je jich ale dost a setkáváme se s tím běžně při řešení našich případů v našich osobních bezplatných poradnách, kterých máme 16 v 9 krajích ČR.

O jaké věci nejčastěji jde (fen, mikrovlnka?)

Rozbíjí se elektronika/spotřebiče často ihned po záruce?

Ano, jedná se o běžné spotřebiče, jako notebooky, mobily, vysavače atd., které nevydrží po celou dobu záruky, někteří prodejci odmítají reklamaci uznat a svádějí to na nešetrné zacházení s výrobkem ze strany spotřebitele nebo neodborný zásah do výrobku, který si závadu zavinil sám. Pro spotřebitele je pak obtížné prokazovat, že se jedná o vadu výrobků a ne o nešetrné zacházení s ním.

Obecně se říká, že se ve věcech používají součástky, které je ničí nebo nekvalitní části, které se snadno rozbíjí – dá se říci, že toto je pravda?

Ano i s tím se setkáváme, např. v případech, kdy jsou některé části např. u notebooků z plastů a lehce se ulomí. Výrobky dnes nevydrží tolik, jako dříve, je pravdou, že jsou modernější, vymakanější, mají více funkcí – tedy jsou i citlivější a pravdou je, že opravdu záleží hodně na tom, jak spotřebitel zachází s výrobkem a jak se o něj stará. Také záleží i na ceně, ne všechno co je levné, je také kvalitní (stejně jako u potravin).

Proč oprava často stojí tolik – naceňují si ji obchody třeba neférově, aby právě prodaly nový produkt?

Oprava v rámci uznané reklamace je běžně bezplatná, pouze v případě neuznané reklamace si ji může prodejce naúčtovat a to jen tehdy, pokud s tím zákazník-spotřebitel souhlasí.

Obecně o opravách – například telefony se teď svářejí a mají čidla, která ukážou v obchodu, že už se do něj někdo otevřel a pak už nespadá do záruky a zároveň nechtějí posílat náhradní součástky na opravu do nezávislých obchodů, a tak ztěžují opravu uživateli – je tohle třeba u spotřebičů? 

Ano, jakýkoliv neodborný zásah ze strany spotřebitele- zákazníka znamená konec záruky. Partnerem zákazníka-spotřebitele je prodejce, nikoliv jeho dodavatel nebo výrobce, protože smluvní vztah vznikl mezi prodejcem a zákazníkem.

Vztah mezi prodejcem a jeho dodavatele řeší již obchodní právo, jejich smlouvy nemůže nijak ovlivnit spotřebitel.

Výjimka je pouze v případě, že obchod, kde jsme výrobek koupili je např. v Praze, ale má také servis v Ostravě, pak může dle jejich obchodních podmínek reklamovat i v jeho servise v Ostravě.  Je to nejen levnější pro spotřebitele, ale také bezpečnější, vzhledem k tomu, jak někdy pošta zachází s přepravovaným zbožím.

Prodejci již nejsou povinni mít náhradní součástky pro výroky, které prodávají ani 2 roky po dobu záruční lhůty, natož i déle po ní. Nejsou také povinni je dodávat dalším obchodům.