Menu

Aktuality

SENIORSKÁ OBÁLKA POMŮŽE V TÍSNI NEBO OHROŽENÍ ZDRAVÍ A ŽIVOTA

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. je velice rádo, že se může podílet na tomto významném projektu a to formou spolupráce a distribuce Seniorské obálky. Nyní si můžete tuto obálku, společně s návodem, stáhnout na našich webových stránkách nebo si ji osobně vyzvednout v naší poradně v Brně na Mečové ulici. V nejbližších dnech plánujeme distribuci i do našich poraden po celé ČR.

Seniorská obálka je výstupem kulatého stolu „Stárneme ve zdraví“ společného projektu Implementace politiky stárnutí na krajskou úroveň. Na projektu spolupracovali odborníci z Ministerstva práce a sociálních věcí, Krajského úřadu Jihomoravského kraje, Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje p. o. a tísňové služby Girasole z. s. Hustopeče.

Seniorská obálka má usnadnit řešení v situaci tísně a ohrožení zdraví nebo života především seniorům. Jde o kartu, na které senioři (i za pomoci příbuzných nebo svého praktického lékaře) vyplní základní údaje o svých alergiích, nemocech, lécích (včetně dávkování) a kontakty na své blízké osoby a praktického lékaře. Údaje by měly být umístěny na viditelném místě v bytě nebo domě – na dveřích lednice nebo vnitřní straně vchodových dveří. Integrované složky záchranného sytému Jihomoravského kraje (zdravotnická záchranná služba, hasiči a policie) jsou o umístění karty informováni a budou ji hledat vždy na těchto místech.

SENIORSKÁ OBÁLKA zde:

SENIORSKÁ OBÁLKA

NÁVOD NA VYPLNĚNÍ SENIORSKÉ OBÁLKY zde:

NÁVOD NA VYPLNĚNÍ SENIORSKÉ OBÁLKY

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců?

V článku Magazínu – Za krásnější Vimperk radila předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová k tématu: Jak se chránit před návštěvami a nabídkami podomních prodejců?

 

 

 

Více si můžete přečíst zde:

MAGAZÍN – Za krásnější Vimperk

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

SOS – Asociace, z. s. na výstavě Země Živitelka v Českých Budějovicích

Na výstavě Země Živitelka, která se konala v Českých Budějovicích ve dnech 23.–28. 8. 2018 poskytovaly poradenskou a informační službu vedoucí osobních bezplatných poraden v Jihočeském kraji paní Libuše Oulehlová a její odborná poradkyně.

Redakce SOS – Asociace, z. s.

 

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ – Asociace, z. s. VARUJE!!!

POZOR na zneužití dokladu SIPO!

Neznámí podvodníci se vydávají za zaměstnance České pošty a v bytech zákazníků požadují předložení dokladu SIPO. Česká pošta tyto kontroly neprovádí a doporučuje svým zákazníkům, aby s těmito osobami nejednali!

 

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

SOS a Hospodářské Noviny – Právní pomoc chudým stále pokulhává

V článku Hospodářských Novin se vyjádřila předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová k tématu: Právní pomoc chudým stále pokulhává. Nově mají alespoň nárok na zastupování státem placeným právníkem ve sporech s úřady

 

 

Více si můžete přečíst zde:

Hospodářské Noviny 

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

REKLAMACE ZKAŽENÝCH POTRAVIN

Jistě jsme se již všichni setkali s tím, že potraviny, které jsme si zakoupili v obchodě, po rozbalení nebyly zrovna v nejlepší kondici. Jak se ale máme zachovat v případě, kdy je výrobek zkažený, prošlý, či plesnivý? Reklamovat!

Z ustanovení § 2161 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která se týkají jakosti při převzetí potravin. Prodejce je tímto zavázaný k tomu, aby jím prodaná věc byla způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo si zachovala obvyklé vlastnosti. Tyto účinky u potravin vyvolává především uvedení doby použitelnosti potraviny uvedené na jejím obalu. Doba použitelnosti je v tomto případě i dobou pro uplatnění reklamace.

Reklamaci uplatníte u prodávajícího, u kterého jste si danou potravinu zakoupili. Pro její uplatnění je nutné předložit účtenku či výpis z účtu, pokud jste v obchodě platili kartou. V rámci reklamace zkažené potraviny, můžete požadovat výměnu za produkt stejného druhu, nebo odstoupení od smlouvy (tedy vrácení peněz), což jsou nejobvyklejší způsob řešení této situace. Samozřejmě je možné žádat i odstranění vady či slevu z kupní věci, jako v případě reklamace jiného zboží, avšak v případě potravin to nebudou často využívané možnosti.

Jakmile podáte reklamaci, prodávající má povinnost Vám vydat v písemné formě potvrzení o uplatnění reklamace a rozhodnout o výsledku ihned případně do tří pracovních dnů, pokud se jedná o komplikovanější případ.

Kromě reklamace můžete také podat podnět Státní veterinární správě, která je dozorovým orgánem v oblasti zdravotní nezávadnosti potravin živočišného původu. Jestliže se jedná o potravinu rostlinného původu, můžete se obrátit na Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Zmíněné orgány mají zpravila 30 dní pro vypracování výsledků kontroly.

 

Michaela Černá

odborná právní poradkyně SOS-A, z.s.

 

Omezení otvírací doby v poradně v Brně dne 4. 9. 2018

Upozorňujeme naše brněnské spotřebitele na změnu otvírací doby v úterý 4. 9. 2018. Poradna v Brně na Mečové ulici bude tento den otevřena pouze v odpoledních hodinách, a to od 13.00 do 18.00 hod.

Děkujeme za pochopení a těšíme se na vás!!!

 

SOS a FTV Prima – Další krok v boji proti šmejdům

V reportáži Zpravodajství FTV Prima dne 6. 8. 2018 hovořila předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová k tématu: Další krok v boji proti šmejdům, ministerstvo omezí nabídky přes telefon. Ministerstvo průmyslu chystá ostrý úder proti takzvaným šmejdům. Bude se týkat prodeje jakéhokoli zboží nebo služeb přes telefon a uvažuje se i o zpřísnění podomního prodeje. Co se chystá?

 

Na záznam se můžete podívat zde:

Zpravodajství FTV Prima 

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

Do pravidelné činnosti naší asociace patří během letních dnů mimo jiné kontroly typicky letních produktů jakým je například zmrzlina. V důsledku toho se dne 30. 8. odborný právní poradce Zdeněk Nevřivý vydal do cukrárny Praha v Pražákově paláci na Husově ulici, kde zjišťoval přístup restauratéra k zákazníkovi. Objednaný švestkový nanuk s drobenkou byl výborný, obsluha sympatická. Teplota mrazáku nebyla veřejně dostupná, jelikož obsluha měla mrazák za barovým pultem, což však za chybu restauratéra brát nemůžeme. Účtenka se všemi údaji však byla vydána až na vyžádání.

 

Další průzkum zmrzliny proběhl 2. 8. v cukrárně Aida na ulici Orlí 4. Obsluha při výdeji zmrzliny dodržela všechna hygienická opatření, tedy při nabírání zmrzliny měla na rukou ochranné rukavice a lžíce na zmrzlinu byla taktéž před každým dalším použití umyta. Účet byl vydán automaticky. Jedinou chybou bylo pouze to, že zmrzlina byla přeslazená.


Poslední dva průzkumy, nyní již točeného piva, proběhly taktéž 2. 8. nejprve v restauraci Parodie a to i za účasti odborné právní poradkyně Michaely Černé. Vybraná piva byla natočena na míru, byla dobré chuti a měla vyhovující teplotu. Též účtenka byla vydána v pořádku.

 

Druhý průzkum piva proběhl přímo na tehdy probíhajícím Pivním festivalu na Náměstí Svobody. Tam jsme navštívili Líšeňský pivovar. Natočená černá 13° byla chuťově výborná, nicméně obsluha ani na vyžádání nebyla schopná vydat paragon. Odkázali nás na pokladnu, kde vraceli zálohu na kelímky. Ani tam nám však nemohli vyhovět našemu požadavku. Požadovali jsme sdělení jména pořadatele, či jeho přivolání, nicméně nám opět nebylo vyhověno.

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

 

Další letní průzkumy restaurací, kaváren a jiných podniků

BALENÁ ZMRZLINA

Dne 24. 7. jsme se vydali na průzkum balené zmrzliny do prodejny řetězce Albert na Halasově náměstí v Brně-Lesné. Náš původní plán, koupit si balenou zmrzlinu do ruky, rychle změnila sleva téměř 60 %, na jednu známou zmrzlinu ve vaničce. To vzbudilo náš zájem a zmrzlinu jsme zakoupili, abychom prozkoumali, jestli za zlevněním nestála například zhoršená kvalita, i když teplota v boxu -16 °C tomu nenasvědčovala, problém však mohl vzniknout například již při přepravě. Naše podezření se však naštěstí nepotvrdilo, zmrzlina byla v naprostém pořádku a chutnala výborně. Účtenku vydala paní prodavačka na pokladně automaticky.

 

NEBALENÁ ZMRZLINA

Dne 27. 7. jsme uskutečnili průzkum nebalené zmrzliny. Tentokrát jsme se vydali do restaurace a pizzerie ADRIA na Masarykově ulici v Brně. Teplota v mrazicím boxu nebyla viditelná, ale prodejce nám ji ochotně sdělil, byla -14 °C. Menší problém byl už klasicky s účtenkou, o kterou jsme museli výslovně žádat a která zněla místo na zmrzlinu na „bar ostatní“. Chuťově byla zmrzlina v pořádku a bez kousku ledu.

 

Petr Gloc
odborný právní poradce SOS – Asociace, z. s.