Menu

Aktuality

Gerta Mazalová odpovídá na dotazy Českého rozhlasu na téma „Připomínky SOS – Asociace, z.s. k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.“

Dotazy Českého rozhlasu na názory SOS-Asociace, z.s.

Otázka: Co se tedy v druhém roce pro mě změní, pokud budu chtít reklamovat nějaké zboží? Jak to bude v praxi vypadat?
Odpověď: Prodávající bude odpovídat pouze za vady existující na věci již při samotné koupi. Z důvodu tzv. obrácení důkazního břemene však bude prodávající v prvním roce od koupě obtížně zamítat reklamaci s odůvodněním, že za danou vadu neodpovídá, protože zákon bude stanovovat domněnku, že vada, která se projeví do jednoho roku od převzetí, byla na věci již při převzetí. V druhém roce od koupě však již obrácení důkazního břemene platit nebude a v případě zamítnutí reklamace tak bude muset prokazovat kupující, že reklamuje vadu, která na zboží existovala již při převzetí, což může být reálně problém.
(Na okraj podotýkám, že současná právní úprava je nastavena tak, že prodávající odpovídá za jakoukoliv vadu, která se na věci projeví v rámci 24 měsíců od koupě. Neřeší se tedy vůbec, zda se jedná o výrobní vadu či nikoliv, ale odpovídá se za jakoukoliv vadu, která se v zákonné dvouleté lhůtě projevila. Zákon nyní vylučuje pouze odpovědnost prodávajícího za obvyklé opotřebení věci, popř. za vadu, o níž kupující věděl, nebo kterou sám způsobil.)

Otázka: Přibude podle vás množství znaleckých posudků?
Odpověď
: Je to možné. Záleží na tom, jak k této změně přistoupí prodávající. Pokud budou pouze jednoroční lhůtu obrácení důkazního břemene prodávající chápat jako možnost, jak jednoduše zamítat reklamace a nechat prokazovat kupujícího, tak to bude pro kupující problém. Na druhou stranu se prodávajícímu taková zamítnutá reklamace prodraží, protože pokud kupující znaleckým posudkem prokáže, že se jedná o výrobní vadu, zaplatí prodávající kupujícímu i náklady znaleckého posudku. Obáváme se však, že bude mnoho spotřebitelů, kteří po zamítnuté reklamaci na uplatnění svých práv rezignují a znalecký posudek si zpracovat nenechají, mj. i z důvodů jeho nákladnosti. Riziko obecného zhoršení postavení spotřebitelů tu tedy existuje a není malé.

Otázka: Z vaší zkušenosti – pokud lidem obchody neuznají reklamaci, snaží se to řešit dál například formou oněch znaleckých posudků?
Odpověď
: Záleží na tom, o jak drahou věc se jedná. Pokud Vám prodejce zamítne reklamaci běžných bot, tak si mnoho lidí rozmyslí dát za znalecký posudek částku odpovídající dvoj i trojnásobku ceny těchto bot a raději si prostě koupí nové boty. Obecně se tedy dá říct, že čím dražší věc se reklamuje, tím ochota uplatňovat svoje práva (třeba i znaleckým posudkem) roste. Bohužel je tedy zřejmé, že případné zhoršení postavení spotřebitelů dopadne opět na ty nejchudší spotřebitele.

Otázka: Občanský zákoník se mění kvůli tomu, že Česko musí do svého právního systému včlenit i dvě evropské směrnice. Je to právě Unie, kdo nám v uvozovkách nařizuje takto zákonnou záruku změnit?
Odpověď
: Změna je skutečně navrhována jako transpozice evropské směrnice, je však třeba říci, že směrnice umožňuje v některých případech výjimky, kdy si státy mohou ponechat svoji úpravu výhodnější pro spotřebitele. ČR tedy může v rámci přijímané změny nastavit systém tak, že prodlouží lhůtu pro obrácení důkazního břemene na dva roky (a u staveb na 5 let), což by se velmi blížilo naší současné právní úpravě zákonné záruky a v praxi by to podle nás nezpůsobilo žádné problémy. Problém je v tom, že Ministerstvo spravedlnosti tento návrh našeho sdružení v rámci připomínkového řízení neakceptovalo. Takže to určitě není EU, kdo může za případné zhoršení postavení českých spotřebitelů, ale neochota České republiky využít výjimku, která je přímo ve směrnici zakotvená.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s

Nové praktiky „šmejdů“? Podívejte se, s čím mohou přijít podomní prodejci .

V rozhovoru pro ČTK Gerta Mazalová – předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace varuje…

Dealeři energií odřízli obyvatele domu v Přerově od plynu.

Ilustrační foto

„Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, si teď hrají na organizace, pomáhající spotřebitelům. Vylákat podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit,“ radí předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.
Celý článek najdete na:

https://www.denik.cz/krimi/dealeri-energii-odrizli-obyvatele-domu-v-prerove-od-plynu-20200121.html

Na otázky redakce denik.cz odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s Gerta Mazalová

D:\DCIM\100MEDIA\IMG_0124.JPG

Je známo, že terčem šmejdů jsou hlavně senioři. Zlepšuje se informovanost seniorů a dokážou se lépe bránit?

Ano, šmejdi se skutečně zaměřují zejména na zranitelnější skupiny obyvatel, tj. zejména seniory, ovšem nejedná se zdaleka pouze o seniory, přicházejí k nám se stížnostmi na praktiky těchto tzv. prodejců také mladí lidé, často vzdělaní, kteří také naletěli, nejenom senioři. Sdružená obrany spotřebitelů – Asociace pořádá pravidelné osvětové akce, besedy, přednášky, spolupracujeme také s Městskou policií Brno, Akademií 3. věku, Českou obchodní inspekcí, Živnostenským úřadem, kolegy z dalších organizací, účastníme se také i jiných vzdělávacích projektů. Stále však zůstává nedotčená skupina seniorů, bohužel těch nejvíce zranitelných, nemocných, zdravotně postižených a věkově kolem 80-90 let, kteří žijí v sociální samotě, nemají nikoho, pouze sousedy, přes které jejich problémy řešíme.

S jakými problémy se na vás senioři obracejí nejčastěji? Objevily se nějaké nové praktiky, které nekalí obchodníci používají?

Nejčastější jsou problémy s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí.

Dále se poslední dobou množí případy, kdy některé společnosti vystupují jako chráněné dílny, nabízí prostřednictví telefonu švýcarské nože či šperky, platby při odstoupení od smlouvy zásadně nevrací, navíc se ozve pouze automat, pokud se spotřebitelé snaží dovolat zpět. Jiná společnost, dodavatel energií, neposílá řádně pravidelná vyúčtování spotřebitelům, učiní tak až po zásahu Energetického regulačního úřadu. Podobných společností je na trhu mnoho, dále např. internetové obchody, které prodávají zboží z Číny a když chce spotřebitel odstoupit od smlouvy, pak zjistí, že musí zboží posílat až do Číny, spotřebitel v takovém případě samozřejmě neuvidí ani zboží ani své peníze.

Dále je problém internetových seznamek, které mají sídlo v zahraničí (např. v Lucembursku), společnost si peníze odečítá přímo z účtu spotřebitele přes platební kartu, když jí dá údaje a samozřejmě může službu vypovědět, ale až v Lucembursku. Prostě podvodníků přibývá více jako hub po dešti.

Podali jsme v loňském roce 3 trestní oznámení, díky statečné spotřebitelce, která se nebála svědčit, se zjistilo, o koho jde, bohužel se mu neprokázal úmysl. Náš občanský zákoník má sice 3 080 paragrafů, ovšem v praxi je vymahatelnost práva velmi obtížná, zvláště pro spotřebitele. Proto mají šmejdi bohužel zatím stále zelenou. Naši právníci podávají návrhy změny v zákonech ve prospěch spotřebitelů, návrhy MPO ČR jsou rovněž již v parlamentu, ale čas pracuje bohužel pro podvodníky.

Má telefonát nebo e-mail od takových prodejců nějaká specifika, která by mohla seniory varovat?

Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakázali (seznamy najdete i na našich webových stránkách  www.asociace-sos.cz), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.

Šmejdi už prý mají dokonce i své televizní pořady, kde nabízejí levné šperky a podobně. Víte o tom něco bližšího?

To nejsou jejich pořady, pronajímají si reklamní plochu v TV, spotřebitelé si musí uvědomit, že obrázky často klamou, kamínky se sice krásně v TV lesknou, ale když je dostanou domů, tak vypadají již daleko smutněji. A manžel, který chtěl udělat radost své paní, chtěl nakonec žalovat i televizi. Doporučila jsem mu, aby příště vzal manželku do obchodu buď bižuterie nebo zlatnictví a nechal ji, aby si sama vybrala šperk. Oba by měli radost místo zklamání.

Je na působení vašeho sdružení navázána i nějaká psychologická pomoc obětem podvodných prodejců?

Pouze slovní, vysvětlíme jim, v čem dělají chyby, často jim i pomůžeme, což je nejvíce potěší, probereme s nimi jejich situaci, zvedneme jim sebevědomí.

Jaké výhody získá člověk, který se stane vaším členem?

Hlavní výhoda je sounáležitost, patří prostě k nám, obdrží legitimaci člena platnou na 1 rok, kterou si může kdykoliv prodloužit, účastní se našich akcí bezplatně, poplatek za členství je dobrovolný a v případě reklamace či jiného jednání s prodejcem ukáže člen legitimaci a dokáže prodejci již vysvětlit, proč je přesvědčen, že je v právu.

Když mám jako nečlen nějaký problém, na koho u vás se mám obrátit, kam zavolat?

  • Osobní poradna:
    Mečová 5, Brno
    (PO-PÁ 09-16 hod. + další poradny viz web : www.asociace-sos.cz

Telefonická poradna:
542 210 778, 542 210 549
(PO-PÁ 09-16),

 Elektronická poradna: poradna@asociace-sos.cz

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

SOS v Bulletinu pro ženy+50

Dva články našich poradců na téma ROZÚČTOVÁNÍ TEPLA A TEPLÉ VODY V BYTOVÝCH DOMECH od Petra Gloce, odborného právního poradce SOS – Asociace, z.s. a AUKCE ENERGIÍ od Daniela Ondráčka, odborného právního poradce SOS – Asociace, z.s.

Veletrh REHAPROTEX 2019

Na veletrhu REHAPROTEX jsme poskytovali všem návštěvníkům naše poradenství, zájemcům o naši činnost jsme poskytli letáky na různá témata.

Díky vstřícnosti vedení BVV Brno jsme mohli poradit hlavně zdravotně postiženým i při nákupech invalidních vozíků, různých zdravotnických pomůcek, ale také při případných reklamacích, výměnách některých výrobků a při všech problémech, které se při nákupech mohou vyskytnout.

Náš stánek byl velmi navštěvován, o naše poradenství byl velký zájem mezi účastníky veletrhu, lidé se zajímali o to, kde nás najdou, takže obdrželi i adresy našich osobních bezplatných 16 poraden, které máme v 9 krajích ČR.

Domnívám se, že naše přítomnost na veletrhu REHAPROTEX byla přínosem pro všechny účastníky.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.


Pozvánka na Koncert pro rodiny 6. 12. 2019 v 17:00 hodin /zdarma/

Vážená paní, Vážený pane,

dovolujeme si Vás za Odbor zdraví Magistrátu města Brna co nejsrdečněji pozvat  na letošní ročník „Koncertu pro rodiny“. Rádi bychom Vám touto akcí poděkovali za naši vzájemnou celoroční spolupráci. Jedná se už o několikátý ročník tohoto koncertu, na kterém vystupují nejrůznější uskupení tvořená dětmi a rodiči, sourozenci, příbuznými, ale také přáteli a známými. V hektické předvánoční době tento koncert přináší příjemné setkání  s  milou atmosférou. Budeme velmi rádi, pokud přijmete toto pozvání.

Na koncert můžete přijít v pátek 6. 12. 2019 v 17:00 hodin do Koncertního sálu Milosrdných bratří na adrese Vídeňská 7, Brno.

Vstup na akci je zdarma a je určen pro širokou veřejnost. Po skončení koncertu bude připraveno malé pohoštění, u kterého se s Vámi rádi setkáme.

Těšíme se na Vás.

Za Oddělení prorodinné politiky Odboru zdraví MMB

Kateřina Dudková

referent pro rodinu

Oddělení prorodinné politiky

Odbor zdraví

Magistrát města Brna | Dominikánské nám. 3 | 601 67 Brno

T: +420 542 172 434 | E: dudkova.katerina@brno.cz

www.brno.cz | facebook | twitter

Den otevřených dveří 28. listopadu 2019

Střední Hotelová škola a Vysoká škola obchodní a hotelová s.r.o.                                             

Bosonožská 9, 625 00 Brno

tel: 547 218 247

www.hotskolabrno.cz

26.11. Český rozhlas v 10.30 hodin- téma šmejdi

Přednášet, diskutovat a odpovídat na dotazy bude naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

26. 11. 2019 v 10.30 vystoupila v pořadu Apetýt naše předsedkyně paní Gerta Mazalová na téma distanční smlouvy (energetičtí šmejdi a jak se bránit)

Pro klepnutí na odkaz níže si můžete pořad přehrát.

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-8116404

ZAČALY Vánoční veletrhy!

Trhy již začaly, srdečně Vás zveme! Můžete zde zakoupit dárečky, ochutnat skvělé speciality, podívat se na zručnost řemeslníků nebo se jen tak pobavit a inspirovat. Končí 15.12.2019

Naši odborní poradci a poradkyně Vám zde poskytují informace o nákupech vánočních dárků a také Vám poskytnou rady, např. na co si dát pozor při nákupech na vánočních trzích, jak je tomu s případnými reklamacemi či odstoupením od kupních smluv, výměnou nevhodných dárků a jiných problémů, se kterými se při nákupech možná setkáte.
Navštivte náš stánek číslo 001E v pavilonu F, jsme tu pro Vás a poradíme Vám!

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.