Menu

Aktuality

POZOR! Na praktiky šmejdů.

SOS-Asociace varuje spotřebitele před podvodnými praktikami, které jsou jim nabízeny prostřednictvím různých telefonátů. Počty podvodníků stoupají, zákazy podomního prodeje ve městech a obcích stále více obcházejí pod různými falešnými záminkami. Spotřebitelé, kteří jim uvěří a odsouhlasí smlouvu, později litují. Proto doporučujeme hlavně :

 Čtěte smlouvy, nepodepisujte nikomu generální plné moci a smlouvy  bez informací a porady s odborníkem, vyhnete se mnoha možným budoucím problémům. Nikdy nesouhlaste s uzavřením smlouvy po telefonu, kde neznáte partnera – obchodníka a nevíte, s kým vlastně hovoříte.

Pokud si už někoho pustíte do bytu, požádejte ho, aby Vám smlouvu nechal k prostudování a poraďte se před podpisem smlouvy s odborníkem.  Protože i ústní smlouva je platná smlouva a smlouvy, jak je známo, se pak musí dodržovat.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Naše paní předsedkyně

O jedné z nových praktik se dočtete v odkazu na portálu www.novinky.cz /klinkněte níže/

https://www.novinky.cz/domaci/510027-smejdi-pritvrdili-hrozi-ze-odmontuji-elektromer.html

Rozhovor s p. Zápotočným z představenstva EON

Naše paní předsedkyně mluvila na Radiu Petrov s členem představenstva EON o postupu proti energetickým šmejdům.

Podvodné prodejce předraženého nádobí nahradili tzv. energetičtí šmejdi. Zvoní u domovních dveří, telefonují, často se vydávají za členy různých spolků, asociací, či dokonce kontrolních úřadů. Nic z toho není ale pravda! Slibují „levnou energii“, ale nečestné jednání končí často fatálními finančními ztrátami, psychickou a zdravotní újmou oběti.

Ze záznamu vám teď nabízíme rozhovor, v němž jsou shrnuty nejčastější nekalé praktiky podvodníků s energiemi a také to, jak byste se měli zachovat, pokud takový člověk zazvoní u vašich dveří, nebo vás bude kontaktovat telefonicky. Řeč byla také o chystaných legislativních změnách, díky nimž by byli jednou provždy falešní „hráči“ na trhu s energiemi vyřazeni ze hry.

Jestliže jste se vy, nebo někdo z vašich blízkých, stali obětí nejen tzv. energetických šmejdů, ale podvodníků všeho druhu, můžete se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poskytnou bezplatné poradenství, včetně právního

https://www.radiopetrov.com/clanek/energeticti-smejdi-utoci

Klepněte na odkaz.

Poradna v Českém rozhlase

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-7970848

Český rozhlas – poradna Apetýt. Paní předsedkyně Gerta Mazalová odpovídala posluchačům na otázky týkající se zkrácené záruky na zboží.

Pořad si přehrajete poklepáním na odkaz.

„Šmejdi“ jsou stále drzejší. Energetici vyrazili do společného boje

Klepněte na následující odkaz:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100616/obsah/702970-nove-triky-tzv-smejdu

I naše organizace vystupuje aktivně proti Šmejdům. V čase 1:12 zpravodajství, začíná odstrašující případ „Šmejda“, který se dokonce drze zaštiťoval naším sdružením, ke kterému se následně v televizi vyjadřuje i naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Obsah zpravodajství: Energetické společnosti se spojují v boji proti prodejcům, pro které se vžil výraz šmejdi. V energetice jde o podvodné obchodníky, jež se falešně vydávají například za zástupce stávajících dodavatelů, ale i Sdružení obrany spotřebitelů nebo jiných institucí. Většina velkých firem už podepsala deklaraci na ochranu zákazníků. Dodržování pravidel budou kontrolovat úřady – a jejich porušení pokutovat. 

Video Události
Prodejci se snaží nabízet odběr energií - mnohdy nekalým způsobem

Desatero obrany před šmejdy v energeticeOdběratel Jan Kopecký bere elektřinu od jednoho dodavatele, platil ji ale hned dvěma. Půl roku si totiž společnost z jeho účtu inkasovala peníze de facto za nic.  

 „Manželka útržky vždycky schová a já jsem je potom uviděl na stole. Prohlédl jsem si je a uviděl jsem, že tam jsou dvě firmy,“ popsal Jan Kopecký, jak zjistil, že se stal obětí nekalých obchodníků. 

Jedna firma byla původní, ke druhé měl v budoucnu přestoupit poté, co se nechal přesvědčit takzvanými šmejdy. Necelých šest tisíc korun, které podvodníkům zaplatil, dodnes nedostal zpět. Když chtěl od smlouvy odstoupit, přišla mu navíc složenka, že musí uhradit pokutu pět tisíc korun.   

Další odběratelka, Michaela Vrbová, byla ostražitější, a to díky své práci v sociální oblasti, kdy sama radí lidem, kteří naletěli. Muž v telefonu jí nepřesvědčil, a na rozdíl od pana Kopeckého smlouvu nepodepsala.

Muž s telefonem

Stačí říci slovo „ano“ a smlouva je uzavřená. Jsou to šmejdi po telefonu„Vysvětlil mi, že na moje odběrné místo – sdělil i mou adresu – je nahlášeno několik dodavatelů energií. S tím, že si mě někdo chce přetáhnout, a že mi nabízí pomoc, abych neplatila pokutu. Takže jsem se začala trošku bát,“ popsala Michaela Vrbová.

Obchodník se Michaele Vrbové představil jako člen centra Sdružení obrany spotřebitelů, kterým ale ve skutečnosti nebyl. „To je parazitování na dobrém jméně, které jsme si pracně vytvořili. Podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele,“  reaguje na tento trend předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., Gerta Mazalová. 

Vznikající deklarace jako vodítko pro spotřebitele 

Podle sdružení jsou takzvaní šmejdi stále drzejší a například se vydávají i za inspektory České obchodní inspekce nebo za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ročně na tyto nekalé praktiky eviduje přibližně dvacet tisíc udání. 

Telefon pro seniory

Zastaralé jméno v telefonním seznamu naláká podvodníky na seniora I z toho důvodu se teď energetické společnosti v boji proti podvodníkům spojily a uzavřely deklaraci, která začne platit od července. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

Obsah dokumentu je možné shrnout do tří klíčových oblastí – transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.

Už teď se k deklaraci připojilo 80 procent tuzemského energetického trhu. Pro zákazníky by pak seznam daných firem měl být vodítkem, jak vybrat spolehlivého obchodníka, který se nekalých praktik dopouštět nebude.  

Dokument podepsalo taky ministerstvo průmyslu a obchodu, které navíc připravuje novelu energetického zákona. „V novele se snažíme tyto nekalé obchodní praktiky vymýtit,“  uvedl tamní náměstek pro energetiku René Neděla. Zákazníci by tak měli mít možnost snadněji od smlouvy odstoupit, a to v ideálním případě bez sankce. 

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2844251-smejdi-jsou-stale-drzejsi-energetici-vyrazili-do-spolecneho-boje

EVROPSKÝ DEN PREVENCE VLOUPÁNÍ, BRNO 22. 6. 2019

V rámci Evropského dne prevence vloupání připravuje brněnská městská policie ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitele – asociace – předsedkyní Gertou Mazalovou a ředitelkou Ing. Gabrielou Zedníčkovou, Asociací zámkových a klíčových služeb České republiky, Asociací technických bezpečnostních služeb AGA, Hasičským záchranným sborem JMK, Magistrátem města Brna, a zapsaným ústavem PRÁH, informační a osvětovou akci pro veřejnost.
 Akce je určena pro laickou veřejnost nájemníků, správců a vlastníků bytů a bytových domů, majitelů rodinných domů, rekreačních objektů ale i vlastníků, správců a majitelů komerčních prostor, areálů a budov, kteří zde získají informace o možnostech mechanického i elektronického zabezpečení nemovitostí.
 Důležité informace o možnostech zabezpečení svého majetku zde naleznou i majitelé dvoustopých i jednostopých motorových vozidel, jízdních kol, elektro kol, invalidních i ručních vozíků.
 V rámci doprovodného programu pro bezpečné bydlení, budou veřejnosti k dispozici i:
o Poradenská a informační pracoviště Hasičského záchranného sboru JMK, kde bude možné získat informace o platných normách, optimální požární prevenci v domácnostech a bytových domech.
o Poradenské a informační pracoviště Sdružení obrany spotřebitele – asociace, kde bude možné získat informace o právech a povinnostech nájemníků i nájemců, nájemních smlouvách, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
o Poradenské a informační pracoviště Zapsaného ústavu PRÁH, kde bude možné konzultovat problematiku bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
o Poradenské a informační pracoviště bytové ombudsmanky Magistrátu města Brna, kde bude možné získat informace o řešení problematiky bydlení v obecních bytech.
o Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA, kde bude možné získat informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
PROGRAM:

  1. Seminář – 10:00 – 12:00 h
    (Sál ADVV – Bauerova 7 / kapacita 100 osob)
     Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy.
     Základní přehled mechanických zábranných prostředků na českém trhu.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty).
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor.
     Dveře
     Okna
     Balkóny
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do rodinných domů.
     Dveře
     Okna
     Terasy – francouzská okna
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
  2. Informační stánky č. 1 až č. 7 – MECHANICKÉ A ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČENÍ
    (Přísálí, terasa, altán, hala dopravního hřiště)
    Byty, bytové domy, společné prostory, rodinné domy, auta, motorky, jízdní kola, elektro kola, přívěsné vozíky za motorová vozidla, invalidní vozíky atd.
    10:00 – 17:00 h
    Informační stánek č. 8 – POŽÁRNÍ PREVENCE V DOMÁCNOSTECH A BYTOVÝCH DOMECH
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00

  3. Informační stánek č. 9 – PRÁVA A POVINNOSTI NÁJEMNÍKŮ A NÁJEMCŮ
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00 h

  4. Informační stánek č. 10 – PROBLEMATIKA BYDLENÍ V OBECNÍCH BYTECH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
    Informační stánek č. 11 – PSYCHICKÁ ONEMOCNĚNÍ V SOUSEDSKÝCH VZTAZÍCH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
     Konzultace
     Kontakty
  5. Kontaktní stánek č. 12 – BEZPEČNÁ ADRESA
    (Přísálí)

    MÍSTO KONÁNÍ:
     Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno
     RIVIÉRA – Bauerova 7, Brno Pisárky 603 00
     Vedle areálu koupaliště
     Hala dopravního hřiště
     Budova „Zámečku“
    DOPRAVA PRO VEŘEJNOST:
     Městská hromadná doprava – okružní autobusová linka č. 44 a č. 84.
     Zastávka RIVIÉRA (na znamení)
     Parkování vozidel návštěvníků:
     Parkoviště u 7 brány BVV – v době konání akce probíhá na výstavišti i výstava chovatelských potřeb PROPET, což je největší specializovaná kontraktační a prodejní výstava v České republice. PARKOVÁNÍ JE PLACENÉ!




Situační plánek – Riviéra

PODMÍNKY PORADENSTVÍ

PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ PORADENSTVÍ SOS – ASOCIACE, z.s. 

Kdo jsme, s čím spotřebitelům radíme a proč je nutné se seznámit s těmito Podmínkami?

Tyto Podmínky jsme zpracovali a řídíme se jimi zejména proto, abychom splnili požadavky evropské i české legislativy.

Spotřebitel je před poskytnutím poradenství povinen seznámit se s obsahem těchto Podmínek. Zároveň jsou vyvěšeny v osobních poradnách SOS – Asociace, z.s. a na jejím webu (https://www.asociace-sos.cz/)…v sekci e-spotřebitel.

PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ PORADENSTVÍ SOS – ASOCIACE, z.s.
(dále „Podmínky“)
I. Kdo jsme, s čím spotřebitelům radíme a proč je nutné se seznámit s těmito Podmínkami?
Vážení spotřebitelé,
naše organizace je Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s., IČO: 22832793, se sídlem: Mečová 368/5, Brno-město, 602 00 Brno, spolek zapsaný ve veřejném rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl L vložka 14258 (dále též jen jako „SOS – Asociace“). Jsme nestátní nezisková spotřebitelská organizace, která mj. poskytuje bezplatné poradenství v oblasti ochrany spotřebitele.
Tyto Podmínky jsme zpracovali a řídíme se jimi zejména proto, abychom splnili požadavky evropské i české legislativy – konkrétně se jedná o zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOOÚ“) a nařízení EP a Rady č.2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“).
Spotřebitel je před poskytnutím poradenství povinen seznámit se s obsahem těchto Podmínek. Jsou vyvěšeny v osobních poradnách SOS – Asociace a na jejím webu (https://www.asociace-sos.cz/). Je-li Vám cokoliv nejasného, můžete nás požádat o vysvětlení kteréhokoliv bodu těchto Podmínek. Využijete-li naše telefonické poradenství, bude Vám před poskytnutím poradenství poskytnuta stručná informace o tom, kde je možno tyto Podmínky najít a budou Vám sděleny základní principy poskytování poradenství dle těchto Podmínek.
Poradenství dle těchto Podmínek je poskytováno POUZE SPOTŘEBITELŮM. Spotřebitelem se pro tyto účely rozumí fyzická osoba, která ve smluvním nebo jiném právním vztahu, jehož se poradenství týká, nevystupuje v rámci své podnikatelské činnosti. Podnikatelé nejsou oprávněni poradenství dle těchto Podmínek využívat.
Žádáte-li jako spotřebitel SOS – Asociaci o poskytnutí poradenství dle těchto Podmínek, potvrzujete zároveň, že jste spotřebitelem ve smyslu Podmínek (viz výše), že jste se s těmito Podmínkami seznámil, plně jim porozuměl a že souhlasíte s pravidly poskytování poradenství, která tyto Podmínky obsahují.
II. Naše poradenství je pro spotřebitele zcela bezplatné. A jak se na nás můžete obracet?
Poradenství je SOS – Asociací poskytováno spotřebitelům ZCELA ZDARMA – tedy řečeno „jazykem právníků“: bez vzniku jakékoliv povinnosti spotřebitele k poskytnutí peněžitého protiplnění za poskytnuté poradenství SOS – Asociace. Náklady SOS-Asociace na poradenství jsou plně hrazeny z rozpočtu SOS – Asociace. Využijete-li telefonického, e-mailového či korespondenčního poradenství, musíte si pochopitelně „ze svého“ hradit svoje náklady na využití telekomunikačních, datových či

poštovních služeb dle aktuálních ceníků poskytovatelů těchto služeb. SOS-Asociace používá k poskytování telefonického poradenství výhradně linky s běžným tarifem.
SOS – Asociace poskytuje dle těchto Podmínek poradenství v oblasti ochrany spotřebitele ve svých osobních poradnách (osobní poradenství), telefonicky (telefonické poradenství) a prostřednictvím elektronické pošty (e-mailové poradenství). Pouze výjimečně je poradenství poskytováno též formou písemné komunikace doručované s využitím poštovních služeb (korespondenční poradenství); zejména jde o případy, kdy spotřebitel nemůže využít e-mailové poradenství. Korespondenční poradenství však může být, zejména s ohledem na jeho náklady, dočasně či zcela omezeno.
III. Kdo Vám u nás radí a kde?
Poradenství dle těchto Podmínek zajišťuje SOS – Asociace vlastními poradci, kteří jsou pro účely spotřebitelského poradenství SOS-Asociací proškoleni. Komunikace s našimi poradci probíhá v prostorách SOS – Asociace či prostřednictvím oficiálních kontaktních telefonů a mailových adres SOS – Asociace zveřejněných na webu SOS – Asociace (https://www.asociace-sos.cz/). Komunikuje-li spotřebitel s poradcem mimo prostory SOS – Asociace či mimo oficiální kontaktní telefony a mailové adresy, nejedná se o poskytování poradenství SOS – Asociace podle těchto Podmínek.
IV. Jak naše poradenství funguje z pohledu práva? Co byste nám všechno měli „říci“ a předat? Jak Vám poradíme my?
Sdělíte-li SOS – Asociaci svůj spotřebitelský problém, vyjadřujete tím zároveň svoji vůli využít naše poradenství v souladu s pravidly těchto našich Podmínek. Měli byste nám stručně sdělit podstatné skutečnosti. Případně nám též můžete předat podklady, které považujete za nezbytné k tomu, abychom si mohli udělat názor na spotřebitelský problém, s nímž chcete poradit.
Je však vždy na Vašem vlastním uvážení, jaké konkrétní skutečnosti a podklady SOS – Asociaci sdělíte či předáte. To samozřejmě platí i tehdy, pokud až v průběhu poskytování poradenství dle těchto Podmínek vyplynula potřeba sdělení nějaké konkrétní skutečnosti či předání nějakého podkladu. Veškeré podklady, které nám chcete předat, však vždy musíte předat buď ve formě kopie či v elektronické podobě, případně nám umožnit jejich okopírování. SOS – Asociace je oprávněna odmítnout převzetí podkladu v originálu.
SOS – Asociace se zavazuje spotřebiteli na základě jím projevené vůle k využití spotřebitelského poradenství poskytnout poradenství. Toto poradenství bude vždy co nejvíce odpovídat konkrétnímu skutkovému stavu (a individuální situaci spotřebitele), jež vyplyne ze skutečností a podkladů spotřebitelem sdělených či předaných. Poradenství bude poskytnuto tak, aby podpořilo spotřebitele (je-li to možné) při využití jeho práv podle zákona či smlouvy nebo pro jeho ochranu v rámci řešeného problému. Součástí poradenství může být zejména zhodnocení pozice spotřebitele v rámci daného spotřebitelského problému, včetně zhodnocení podkladů předaných spotřebitelem, informace

o relevantní právní úpravě a doporučení dalšího postupu, který může spotřebitel na základě vlastního uvážení využít či nevyužít. Spotřebiteli též mohou být v rámci poradenství předány návrhy či vzory listin, které může spotřebitel na základě vlastního uvážení využít pro své osobní potřeby, zejména pro řešení svého spotřebitelského problému.
V. Měli byste vědět i to, za co Vám „neručíme“, respektive ani ručit nemůžeme…
SOS – Asociace, z.s. nenese žádnou odpovědnost za poškození či ztrátu dokumentu, který jí byl předán jako podklad při sdělení spotřebitelského problému.
Při poskytování spotřebitelského poradenství dle těchto Podmínek si SOS – Asociace samozřejmě musí vytvořit též určitý názor na spotřebitelem předložený a popsaný problém. Považujeme však za nezbytné Vás výslovně upozornit na následující:
a) Náš názor na Vámi popsaný spotřebitelský problém může být odlišný od konečného právního názoru soudů či jiných orgánů, které mohou závazně rozhodovat případný vzniklý spor.
b) Při využití poradenství mějte na vědomí, že bezplatné spotřebitelské poradenství dle těchto Podmínek z pochopitelných důvodů nemůže zcela nahradit komplexní odborné služby advokáta, notáře, znalce či jiného profesionála. Poradenství dle těchto Podmínek není poskytováním právní služby. Jde o bezplatné poradenství sloužící k informování spotřebitele o možnostech řešení jeho spotřebitelského problému.
c) Rozhodnutí, zda využijete informace a postupy, které Vám sdělíme v rámci spotřebitelského poradenství, popřípadě rozhodnutí, zda a jak využijete návrhů či vzorů listin předaných v rámci spotřebitelského poradenství dle těchto Podmínek, je vždy zcela na Vašem vlastním svobodném uvážení. SOS – Asociace proto nenese žádnou právní odpovědnost za využití právního názoru sděleného při bezplatném spotřebitelském poradenství dle těchto Podmínek ani za případný neúspěch doporučeného postupu či za jakoukoliv újmu, kterou spotřebitel utrpěl či mohl utrpět v důsledku využití poradenství dle těchto Podmínek.
VI. Jak je to s ochranou Vašich osobních údajů při spotřebitelském poradenství?
Své osobní údaje poskytujete SOS – Asociaci dobrovolně (na základě smluvního principu) dle těchto Podmínek. Nejste k jejich poskytnutí ze zákona povinen/povinna. Pokud nám však neposkytnete osobní údaje, které jsou nezbytné pro poskytnutí konkrétnější rady, poskytne Vám SOS-Asociace zpravidla poradenství pouze v obecné rovině, případně konkretizované pouze do té míry, jakou umožňují Vámi sdělené informace.
Při poskytování poradenství dle těchto Podmínek proto SOS – Asociace zpracovává osobní údaje, které jí spotřebitel při využití poradenství dle těchto Podmínek sdělil či předal. Zpracování osobních údajů se

řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOOÚ“) a od 25.5. 2018 také nařízením EP a Rady č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“).
Využijete-li našeho spotřebitelského poradenství podle těchto podmínek, dáváte tím zároveň najevo, že jste skutečně oprávněn(a) sdělit či předat SOS-Asociaci všechny osobní údaje, které nám pro účely využití poradenství dle těchto Podmínek sdělujete či předáváte, a to i když se bude jednat o osobní údaje třetích osob. Spotřebitel je povinen informovat třetí osoby o předání jejich osobních údajů SOS – Asociaci a seznámit je s obsahem těchto Podmínek. Na vyžádání SOS – Asociace je spotřebitel povinen prokázat SOS – Asociaci splnění uvedených oprávnění k předání osobních údajů a splnění uvedených povinností vůči třetím osobám. V případě porušení těchto pravidel nebudou předané osobní údaje nijak zpracovávány a budou neprodleně skartovány.
Spotřebitel nebude SOS – Asociaci předávat při poskytování poradenství dle těchto Podmínek žádné citlivé osobní údaje ve smyslu § 4 písm. b) ZOOÚ ani osobní údaje zvláštní kategorie dle čl. 9 GDPR (jde např. o osobní údaje o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, zdravotním stavu apod.). Je-li předání osobních údajů dle předchozí věty nezbytné k poskytnutí poradenství dle těchto Podmínek, budou tyto údaje zpracovávány pouze na základě výslovného písemného souhlasu spotřebitele v listinné či elektronické podobě ke zpracování takových údajů za účelem poskytnutí poradenství spotřebiteli dle těchto Podmínek a za účelem evidence poskytnutého poradenství. Evidenci vedeme pro plnění zákonných povinností SOS – Asociace při správě a zpracování osobních údajů a ke splnění povinností SOS – Asociace při vykazování a kontrole plnění podmínek dotací z veřejných rozpočtů jejich poskytovatelům (např. ministerstva, kraje). V případě porušení pravidel dle tohoto odstavce nebudou předané osobní údaje nijak zpracovávány a budou neprodleně zlikvidovány.
SOS – Asociace prohlašuje, že veškeré osobní údaje, které jí byly spotřebitelem předány při poradenství dle těchto Podmínek, zpracovává pouze za účelem splnění svého závazku k poskytnutí poradenství dle těchto Podmínek a za účelem evidence poskytnutého poradenství, kterou vede pro plnění svých zákonných povinností při správě a zpracování osobních údajů a k plnění svých povinností SOS vykazování a kontroly plnění podmínek dotací z veřejných rozpočtů jejich poskytovatelům (např. ministerstva, kraje). V rámci evidence poskytnutého poradenství SOS – Asociace eviduje osobní údaje spotřebitele (tj. zejména jeho jméno, příjmení, datum narození a e-mail, dále jsou evidovány informace o podkladech předaných SOS – Asociaci spotřebitelem, typ řešeného případu, případně další osobní údaje nutné k poskytnutí poradenství dle těchto Podmínek). Využití osobních údajů pro jiný účel, než je uveden v tomto odstavci, je možné pouze na základě předchozího souhlasu subjektu údajů.
SOS – Asociace prohlašuje, že zpracovává osobní údaje, předané jí spotřebitelem, v souladu s těmito Podmínkami jako správce a zpracovatel v souladu se ZOOÚ a po 25. 5. 2018 také v souladu s GDPR a nepředává tyto osobní údaje ke zpracování žádnému zpracovateli, ani třetím osobám – kromě plnění právních povinností SOS – Asociace, jako je např. předání osobních údajů orgánům činným v trestním řízení při plnění povinnosti k součinnosti, či jejich předání poskytovatelům dotací při vykazování a

kontrole plnění podmínek dotací z veřejných rozpočtů. Při zpracování osobních údajů dle těchto Podmínek nedochází k automatizovanému rozhodování ani k profilování.
VII. Jak dlouho budeme Vámi poskytnuté údaje zpracovávat a jaká máte práva při jejich zpracování?
Doba, po kterou budou osobní údaje SOS – Asociací evidovány, je stanovena na 10 let od posledního kontaktu se spotřebitelem. (Tato doba evidence osobních údajů je dána pravidly pro kontrolu použití prostředků z dotací, které vyplývají zejména ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.) Doba, po kterou budou uchovávány podklady spotřebitele, je stanovena na 3 roky od data jejich převzetí. (Tato doba uchovávání podkladů je odvozena z § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
Subjekt údajů má právo požadovat na SOS – Asociaci přístup k osobním údajům týkajícím se tohoto subjektu údajů, jejich opravu nebo výmaz, popřípadě omezení zpracování, a má též právo vznést námitku proti zpracování, jakož i právo na přenositelnost údajů. V případě, že je osobní údaj zpracováván na základě souhlasu subjektu údajů (citlivé osobní údaje ve smyslu § 4 písm. b) ZOOÚ a osobní údaje zvláštní kategorie dle čl. 9 GDPR), má subjekt údajů právo odvolat kdykoli tento svůj souhlas, aniž je tím dotčena zákonnost zpracování daného osobního údaje založená na souhlasu uděleném před jeho odvoláním. Subjekt údajů je též oprávněn podat stížnost u dozorového úřadu.
VIII. Odkdy jsou tyto Podmínky účinné a jak je to se změnami těchto Podmínek?
Tyto Podmínky jsou účinné od 25. 5. 2018.
Změny těchto Podmínek budou zveřejňovány prostřednictvím vyvěšení nového znění Podmínek v osobních poradnách SOS – Asociace a na jejím webu. Na vztah spotřebitele a SOS – Asociace se aplikují tyto Podmínky ve znění účinném ke dni, kdy spotřebitel sdělil SOS – Asociaci svůj spotřebitelský problém, čímž zároveň vyjádřil svoji vůli využít naše poradenství v souladu s pravidly těchto Podmínek v čl. IV („Jak vlastně naše poradenství funguje z pohledu práva? Co byste nám všechno měli „říci“ a předat? Jak Vám poradíme my?“).
Tyto Podmínky a právní vztahy těmito Podmínkami neupravené se řídí českým právním řádem, zejména Občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů), dále ZOOÚ a od 25.5. 2018 též právní úpravou GDPR.
V Brně dne 19. 5. 2018
Gerta Mazalová
předsedkyně SOS – Asociace, z.s.

Poradenský den BEZPEČNÁ ADRESA

Městská policie Brno připravuje poradenský den i za účasti SOS Asociace z.s.

Přijďte se poradit a inspirovat:

  1. 6. 2019 od 10:00 do 17:00 h na RIVIÉRU
    Areál dopravní výchovy a vzdělávání, Bauerova 7, Brno Pisárky
    Okružní linka MHD č. 84 a 44, zastávka RIVIÉRA
    Osobní poradenství a praktické ukázky:
     Mechanické zabezpečovací systémy pro bytové i rodinné domy, byty a společné prostory. Elektronické přístupové systémy.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného zabezpečení (RC třídy, certifikáty).
     Bezpečnostní kování, cylindrické vložky, systémy vlastního, společného, hlavního a generálního klíče.
     Zámky na kontejnery, popelnice, garážová vrata, schránky, rozvaděče, skříně, dvoukřídlé dveře, motocykly, jízdní kola, přívěs y.
     Bezpečnostní dveře, bezpečnostní a protipožární dveře, bezpečnostní fólie na skla, bezpečnostní okenice.
     Nůžkové mříže, pevné mříže, brány, ploty a zábradlí.
     Požární prevence v domácnostech a bytových domech, platné právní a technické normy.
     Práva a povinnosti nájemníků i nájemců, nájemní smlouvy, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
     Problematika obecních bytů (běžné, sociální, startovací), povinnosti a práva žadatele, nájemníka, správce i vlastníka.
     Problematika bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
     Prezentace metod, techniky a možností zajišťování stop na místě vloupání do bytů, domů a jiných objektů – daktyloskopické
    stopy, mechanoskopické, trasologické, pachové, foto a video dokumentace atd.
     Prezentace portálu SOUSEDÉ.cz, který poskytuje on -line prostor s chytrými funkcemi, akčními nabídkami, odbornými radami,
    užitečnými tipy a novinkami ohledně bydlení.
     Prezentace služby VARUJ MĚ, která může majitele vozidel informovat o tom, že nechali na autě rozsvícená světla, otevřené
    okno nebo špatně zaparkovali. Okamžitá náprava může zabránit dalším případným škodám i pokutám.
     Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA – informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
    P r o g r a m :
    10:00 – 12:00 – Přednáška v sále budovy Zámečku v areálu Riviéra.
    Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy a přehled mechanických zábranných prostředků
    na českém trhu. Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty). Základní
    doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor. Přehled Elektronických zabezpečovacích systémů.
    Přednášející: Ing. Ladislav Kratochvíl – Asociace zámkových a klíčových služeb ČR.
    10:00 – 17:00 – Individuální poradenství a konzultace, praktické ukázky zabezpečovacích produktů v hale dopravního hřiště
    a budovy Zámečku v areálu Riviéra.
    P

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.

Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.

SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Přednáška v SENIOR Parku MEDLOV

Přednáška s předsedkyní SOS-Asociace, z.s. Gertou Mazalovou, spojená s besedou proběhla dne 15.5. 2019 v 10.30 hodin v SENIOR Parku MEDLOV, kde jsou nově vystavěné byty komunitního bydlení pro starší lidi a osoby se sníženou pohyblivostí. Zde mohou senioři a seniorky spokojeně žít bez starostí v krásném prostředí zahrádek a přírody. Potřebnou péči jim zajišťují a doplňují asistenční služby a terénní pečovatelky.

Se všemi problémy se mohou obracet na svou paní vedoucí Ing. Janu Šindelářovou, která jim ve všem poradí.

Na její pozvání jsme uspořádali společné setkání, kde jsme si povídali o tom:

– jak bezpečně nakupovat, reklamovat, rozdíly mezi nákupy v pevných obchodech a nákupech na internetu, distanční smlouvy, jak si dávat pozor na různé praktiky tzv. „šmejdů“, telefonní nabídky energií a mnoho jiných dalších věcí, týkajících se základních finančních gramotností.

V bohaté diskuzi se zodpovídali četné dotazy účastníků, kterým byly také rozdány letáky na různá zajímavá témata. Všichni jsme se na závěr shodli v tom, že se podobné besedy budou opakovat a senioři z Medlova se svou paní vedoucí přijedou navštívit zase naši poradnu v Brně.

Velký zájem seniorů i bohatá účast na besedě nás velmi potěšil.

Redakce SOS-Asociace, z.s.

24. 5. 2019 Jak naučit i děti nakupovat a reklamovat – základní finanční gramotnost

V pátek 24. 5. 2019 bude opět od 10 hodin v naší poradně, beseda s prezentací na téma: Jak naučit i děti nakupovat a reklamovat- základní finanční gramotnosti. Srdečně Vás zveme.