Menu

Aktuality

Přednáška na téma Novinky v podvodných obchodních praktikách

Srdečně Vás zveme na naši zítřejší přednášku na téma Novinky v podvodných obchodních praktikách a jak se jim vyhnout. Přednášku povede naše předsedkyně Mgr. Alena Máčová.

Finanční podvody na internetu a chargeback

Podívejte se na reportáž ČT24, ve která Vám náš právník pan Mgr. Ondřej Zelenka vysvětlí co je to chargeback a jak funguje – https://www.facebook.com/reel/879653794226519

Spotřebitelské přednášky v měsíci září a říjnu

V září a v říjnu jsme si pro Vás připravili sérii spotřebitelských přednášek.

Vstup je zdarma.

Místo konání: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s., Česká 141/31, Brno, 2. patro (k dispozici výtah)

Přihlášení/registrace: registrujte se na tel: 728 338 527 anebo na mailu poradna@,asociace-sos.cz, je možné přijít i bez registrace, ale kapacita může být již naplněna.

Na co si dát pozor při nákupech?

Datum akce/Čas: 3. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Máte-li zájem dozvědět se, jak se vyvarovat problémům při koupi zboží přes internet, velmi rádi Vás přivítáme u nás v poradně. Poradíme Vám, jak můžete problémům při nákupech na internetu předcházet a jak řešit již ty vzniklé.


Jak na reklamaci zboží

Datum akce/Čas: 11. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Reklamace zboží patří k jednomu z nejčastějších spotřebitelských problémů. Přijďte si proto k nám pro informace, jak správně reklamovat zboží, na co máte při reklamaci právo a jak řešit nevyřízené a zamítnuté reklamace.  



Jak zvládnout rekonstrukci aneb problematika smluv o dílo

Datum akce/Čas: 19. 9. 2024, 13:00 – 14:0

Stručný popis akce: Plánujete nějakou menší rekonstrukci či si jen chcete nechat opravit rozbitou pračku? Přijďte se od nás dozvědět, jak lze dílo reklamovat a zda vám může zhotovitel zvýšit smluvenou cenu za provedenou opravu. Dozvíte se také, jak správně sepsat smlouvu o dílo a mnoho dalších cenných rad!


Senioři a energie – jak se ubránit energošmejdům a jak řešit problémy s dodavateli energií

Datum akce/Čas: 27. 9. 2024,13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Přijďte se k nám dozvědět, jak bezpečně postupovat při jednání s dodavateli energií a dalšími podnikatelskými subjekty z oblasti energetiky a na co si dát pozor. Poradíme vám také jak reklamovat vyúčtování energií a kdy se obracet na Energetický regulační úřad.



Spotřebitel a snížení odpadu

Datum akce/Čas: 30. 9. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: V rámci této přednášky Vás seznámíme s pravidly nákupu použité věci a s možnostmi předcházení vzniku odpadu jako například jak naložit s nepotřebnou věcí – prodej, SWAP, darování, možnost půjčení věcí apod.



Pozor na finanční podvody!

Datum akce/Čas: 8. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Na této přednášce Vás seznámíme s nejčastějšími finančními podvody, díky kterým lidé stále přicházejí o velké množství peněz. Dozvíte se, jak takový podvod poznat a jak se proti němu bránit.



Problematika nájemního bydlení

Datum akce/Čas: 16. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Zajímá Vás problematika nájmů bytů a domů? Přijďte se k nám dozvědět důležité poznatky o právech a povinnostech jak nájemníků, tak pronajímatelů nemovitostí, které se týkají například vyúčtování služeb, drobných oprav v bytě, možností zvyšování nájmu a vrácení jistoty při skončení nájmu.



Nekalé obchodní praktiky

Datum akce/Čas: 24. 10. 2024, 13:00 – 14:00

Stručný popis akce: Chcete se dozvědět jaké jsou v tuto chvíli nejčastější nekalé praktiky různých pochybných obchodníků? Přijďte za námi do poradny a my Vás poučíme, na co si dávat pozor a na koho se v případě již nastalého problému obrátit.

Jak zvládnout předání bytu

Jakmile se nájemník rozhodne z bytu odejít, nájem vypoví, nebo dostane výpověď z nájmu od majitele bytu, přichází na řadu jedna z hlavních částí ukončení nájmu a tou je předání nemovitosti tím „správným“ způsobem a ve „správném stavu“, což je pak také ideální stvrdit náležitým dokumentem. V praxi se povětšinou nejedná o nic problematického a strany, když chtějí, společnou řeč při předání bytu vždy najdou, přesto je však nejlepší nespoléhat se na dobré slovo protistrany, dodržet ho sice může, ale také nemusí, a těžko se budete zpětně dožadovat ústní dohody. 

V jakém stavu musím byt předávat? 

V jakém stavu má nájemce byt či dům předávat by mělo být definováno už v samotné smlouvě, v níž se běžně uvádí, že „po skončení nájmu předá nájemce byt pronajímateli v původním stavu“, což je i ustanovení, které nám říká §2225 odst. 1 občanského zákoníku, který však dodává, že se při vracení v původním stavu musí přihlížet k běžnému opotřebení. Běžné opotřebení zkrátka znamená, že zákon počítá s tím, že v bytě se žije, byt se používá a je tak jasné, že je to na něm znát. V praxi to například znamená, že pokud si strany ve smlouvě neujednají opak, nemusí nájemník při ochodu z bytu malovat, protože se počítá s tím, že stěny se lehce zašpiní a zašednou, pokud by to však bylo již více, než jen běžně opotřebené, je samozřejmě nutné po sobě vymalovat, abychom byt dostali právě do stavu, v jakém jsme ho od pronajímatele převzali, když jsme se do něj stěhovali. 

K „předávacímu protokolu“ 

Hladké, poklidné a oběma stranám vyhovující předání bytu by měl pomoci zajistit tzv. předávací protokol. Jedná se vlastně o způsob, jakým přesuneme nedostatky předávaného bytu a všechny možné myšlenky a podrobnosti, které se předání bytu týkají na papír, který následně obě strany podepíšou. Předávací protokol je oboustranně výhodný, jelikož brání majitele bytu před tím, že mu nájemník zmizí z bytu, který před tím poškodil a on na něho nebude mít žádný důkaz, že byt opravdu poškodil on. Naopak nájemníka brání, aby si majitel po ukončení nájmu nevymýšlel další vady, nesváděl je na nájemníka a nepožadoval po něm další nesmyslné platby a náhrady škody. Sepsat tedy datovaný a podepsaný předávací protokol je nutností.  

Protokol je nejlepší připravit ve dvou výtiscích, například podle mnoha a mnoha předloh dostupných zdarma na internetu, na místě při předání obě kopie doplnit a dvakrát vše podepsat. Smyslem celého protokolu je sepsat a zkontrolovat vše, co se dá, a to především vrácené a chybějící klíče, ovladače, zapsat stavy měřidel, zkontrolovat v jednotlivých místnostech podlahy, hmoždinky, hřebíky, úklid, svítidla, všechno předané vybavení a jeho funkčnost, všechny přístroje atp., a případné problémy sepsat jako „závady k řešení“, na jejichž vyřešení se následně s pronajímatelem dohodnete. Při takové dohodě se hodí do protokolu sepsat dlužné částky nájemného a případně částky za věci rozbité, nebo poškozené a ty následně odečíst od kauce, kterou Vám má pronajímatel vrátit. 

K zaplacené jistotě a jejímu vrácení 

Na vrácení jistoty, kterou jste při pronajímání bytu skládali pronajímateli nezapomeňte! Je možné ji po skončení nájmu ponížit právě o dlužné částky nájemného a případně částky za věci rozbité, nebo poškozené, vždy však musí dojít k jejímu vrácení. O odečtení toho, co nájemce pronajímateli dluží mluví také občanský zákoník v §2254 odst. 2, který však zároveň stanoví pro nájemníka podstatnou věc a to sice, že při skončení nájmu pronajímatel vrátí jistotu nájemci. Při skončení nájmu opravdu znamená ve chvíli, kdy je nájem ukončen a byt předán, nikoli za rok, nikoli za měsíc. Na tom, aby pronajímatel jistotu vrátil je opravdu nutné trvat a úplně nejlepší a nejbezpečnější je nechat si jistotu vrátit při předání bytu z ruky do ruky např. přímo hotově, v takovém případě se nemůže nic stát a pronajímatel se z vrácení již dodatečně nemůže nijak vymlouvat. 

Co dělat, když majitel odmítá kauci vrátit? 

I to se bohužel stává. Někdy majitel důvod k nevráceni vůbec nemá, někdy si vymýšlí důvody, které nejsou pravdivé. Tomu se sice dá zabránit kvalitním, pečlivým a velmi podrobným sepsáním předávacího protokolu, který zdokumentuje všechny vady a chyby na bytě, někdy však ani to nestačí. Pokud by k něčemu takovému došlo a majitel odmítal jistotu vrátit, nedejte se a o své peníze bojujte. Nejprve je dobré opakovaně vyzvat majitele bytu nebo domu, aby Vám peníze vrátil, k čemuž je ideální také přiložit důkazy (fotky, protokol, …) vyvracející jeho případné důvody pro nevrácení kauce. Pokud majitel bytu na urgence nereaguje nebo jsou jeho reakce zamítavé, obraťte se na naši organizaci a nebo na právníka. Pronajímateli se nejprve zašle předžalobní výzva na zaplacení a pokud ani to pronajímatele nepřesvědčí, případ může skončit u soudu, často se však, vzhledem k výši jistot, i to vyplatí. 

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s.

Hubert Dokoupil

Odborný právní poradce

Odešla naše dlouholetá předsedkyně, paní Gerta Mazalová

Vážení kolegové, spotřebitelé, donoři a všichni naši příznivci,

musíme Vám dnes oznámit velmi smutnou zprávu. V úterý 30.7.2024 nás navždy opustila paní Gerta Mazalová, která dokázala naše sdružení vybudovat a byla více jak 20 let jeho předsedkyní a jeho duší. Paní Gerta Mazalová byla výjimečná žena s obrovským srdcem a nezničitelnou energií, která vždy neohroženě bojovala za práva spotřebitelů, a to ať už z pozice předsedkyně naší organizace, různých poradních orgánů, či jako poslankyně Parlamentu ČR, kdy tuto funkci vykonávala po dvě volební období. Byl jí dán dar nesmírné vnitřní energie, se kterou se pouštěla do všech činností. Byla mnohokrát oceněna cenou lektor roku za své přednášky, při kterých dokázala neuvěřitelně oslovovat všechny přítomné. Také její vystoupení v médiích měli značný úspěch a pořad Českého rozhlasu Brno Apetýt se těšil vždy obrovské posluchačské popularitě.

Paní Gerta Mazalová žila nejen pro svou skvělou rodinu, ale zejména pro svou práci, které věnovala veškerý svůj volný čas a kterou nade vše milovala. My, kteří jsem měli štěstí, že jsme ji mohli poznat, si ji navždy uchováme v srdci.

Paní Mazalová, děkujeme Vám z celého srdce za vše!

Rozloučení s Gertou Mazalovou proběhne ve středu 7. srpna 2024 ve 13:15 hodin v obřadní síni krematoria města Brna, Jihlavská ulice 1.

Nikdy na ni nezapomeneme, jménem naší organizace SOS – Asociace.

Odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany zákazníka

Odstoupení od smlouvy o zájezdu s odstupným je možné vždy před zahájením zájezdu, tudíž před nastoupením do dopravního prostředku či začátkem realizace první ze služeb. Přiměřená výše odstupného může být sjednána dopředu nebo následně vypočítána dle § 2533 odst. 2 občanského zákoníku. Odstupné je pak ve výši celkové ceny zájezdu bez úspor nákladů a příjmů z alternativního využití služeb cestovního ruchu. Zohlední se také délka doby od odstoupení po plánované zahájení zájezdu. Čím dříve zákazník od smlouvy o zájezdu odstoupí, tím nižší bude odstupné. 

Odstoupení od smlouvy o zájezdu bez odstupného je možné pouze v případech vymezených v § 2531 odst. 2 a § 2535 občanského zákoníku. Odstupuje-li zákazník dle § 2531 odst. 2, odstoupení proběhne v souladu s § 2534 bez stornopoplatků a zákazník má právo na náhradu škody. To lze například při významném zvýšení ceny zájezdu nebo podstatné změně náležitosti služeb ze strany pořadatele (např. změna délky pobytu, způsobu stravování atd.). 

Dle § 2535 občanského zákoníku má zákazník právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. Nevyhnutelnou a mimořádnou okolností může být např. epidemie, válka, živelná katastrofa jako třeba povodně, požáry, zemětřesení apod. Tato okolnost by však měla být zákazníkovi známa až po uzavření smlouvy o zájezdu. Pokud si zákazník objedná zájezd do země, kde je např. válka nebo epidemie již několik měsíců či let, nemůže odstoupit od smlouvy bez stornopoplatků, jelikož tato okolnost je dlouhodobá a není tedy mimořádná. Důležité také je, že okolnost musí být v daném místě zájezdu nebo jeho bezprostředním okolí. V případě loňských požárů na Rhodosu byly peníze bez odečtení stornopoplatků vráceny zákazníkům, kteří měli jet na místa, kde se požár nacházel a či do jeho blízkého okolí. Co vše je bezprostředním okolím však doposud není jasné a posuzuje se to individuálně dle typu konkrétní hrozby. V okamžiku odstoupení dále musí být dle Nejvyššího soudu „značná míra pravděpodobnosti, že mimořádné okolnosti budou trvat a významnou měrou ovlivní poskytnutí sjednaných služeb či přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu“.  

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Nikola Novotná

Odborná právní poradkyně

Kompenzace při zpoždění nebo zrušení letu

Letní měsíce jsou obdobím dovolených a mnoho z nás při tom využije možnosti letecké dopravy. Někdy však dopravce let nečekaně zruší nebo se letadlo opozdí a namísto příjemné dovolené nastávají komplikace. Jaká mají cestující v případě zrušení nebo zpoždění letu práva a jakým způsobem se jich domoci? To se dozvíte v tomto článku. 

Právní úprava 

Práva cestujících v letecké dopravě upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „Nařízení č. 261/2004“) a také Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě (dále jen „Montrealská úmluva“), mezi jejíž smluvní strany patří i nečlenské státy Evropské unie. Přestože se jedná o normy odlišného charakteru, nejsou v rozporu a mohou být aplikovány souběžně. Nicméně většina cestujících využije právě Nařízení č. 261/2004, protože upravuje pravidla náhrad a pomoci pro leteckou dopravu převážně v rámci Evropské unie. Mimo to Nařízení č. 261/2004 stanovuje náhrady za zrušený či zpožděný let paušálně bez nutnosti prokazování výše škody. Naopak Montrealská úmluva se vztahuje na mezinárodní leteckou přepravu osob, zavazadel a nákladu a upravuje právo na náhradu skutečné škody, která je posouzena případ od případu a nárok na náhradu musí prokazovat samotný cestující. Z tohoto důvodu se v následujících řádcích budu věnovat pouze úpravě Nařízení č. 261/2004. 

Podmínky pro ochranu dle Nařízení č. 261/2004 

Aby cestující mohl využít svých práv v případě zrušení nebo zpoždění letu, musí být splněna alespoň jedna z následujících podmínek: 

  1. Let je uskutečněn v rámci Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska. 
  1. Odlet je uskutečněn ze státu Evropské unie nebo Norska, Islandu či Švýcarska. 
  1. Letecká společnost, která let uskutečňuje, má sídlo na území Evropské unie nebo na území Norska, Islandu či Švýcarska. 

Jestliže cestující letí z České republiky do Turecka, ochrana plynoucí z Nařízení č. 261/2004 se na něj vztahuje. Ale pokud využije například při cestě z Dubaje do Prahy leteckou společnost Emirates, vztahují se na něj pouze podmínky daného leteckého dopravce. 

Zproštění odpovědnosti leteckých dopravců z důvodu mimořádných okolností 

Je důležité mít na paměti, že povinnosti provozujících leteckých dopravců mohou být omezeny nebo vyloučeny v případech, kdy je let zrušen nebo zpožděn z důvodu takzvaných mimořádných okolností. To jsou takové okolnosti, kterým by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tyto mimořádné okolnosti se mohou vyskytnout zejména v případech politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním dotčeného letu, bezpečnostních rizik, neočekávaných nedostatků letové bezpečnosti a stávek, které postihují provoz leteckého dopravce. Povinnost dokázat existenci mimořádné okolnosti pak samozřejmě leží na leteckém dopravci. 

Zrušený let 

Pokud je Váš let zrušen, máte nárok na náhradu pořizovací ceny letenky do 7 dní spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu nebo náhradním letem do cílového místa určení. Jakou možnost si cestující zvolí, je čistě na něm. V případě náhrady pořizovací ceny letenky mnohdy letecké společnosti nabízejí vrácení peněz formou voucheru, avšak to je možné pouze tehdy, pokud s tím cestující souhlasí. Primárně má být totiž náhrada poskytnuta formou vrácení peněžních prostředků. Mimo tyto nároky, mají cestující také právo na poskytnutí občerstvení a možnost bezplatně kontaktovat své blízké či jiné osoby (telefonicky nebo elektronicky). Pokud se cestující rozhodne pro přesměrování letu, může mít také nárok na bezplatné ubytování a přepravu mezi hotelem a letištěm, v závislosti na časovém odstupu mezi původním a novým přesměrovaným letem. 

Kromě toho podle Nařízení č. 261/2004 mají cestující při zrušeném letu i právo na náhradu škody od provozujícího leteckého dopravce, jestliže: 

  1. Nejsou o zrušení letu informování alespoň 2 týdny před plánovaným časem odletu, nebo 
  1. Nejsou o zrušení letu informováni ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu, nebo 
  1. Nejsou informování o zrušení letu ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu. 

Výše náhrady škody se odvíjí od délky letu: 

  1. V případě letů na vzdálenost kratší 1500 kilometrů se jedná o 250 €. 
  1. V případě letů na vzdálenost delší než 1500 kilometrů ale kratší než 3500 kilometrů se jedná o 400 €. 
  1. V případě všech letů, které nespadají pod písmena a) nebo b), se jedná o náhradu ve výši 600 €. 

Je třeba mít na zřeteli, že letecký dopravce není povinen platit náhradu škody, pokud prokáže, že zrušení letu bylo způsobeno právě výše zmíněnými mimořádnými okolnostmi. 

Zpožděný let 

Pokud se let zpozdí, práva cestujících se liší podle toho, zda jde o významné nebo nevýznamné zpoždění. Nařízení č. 261/2004 poskytuje ochranu těm cestujícím, jejichž lety splňují alespoň jednu z těchto podmínek: 

  1. Zpoždění o 2 hodiny nebo více v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, nebo 
  1. Zpoždění o 3 hodiny nebo více v případě všech letů v Evropské unii delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, nebo 
  1. Zpoždění o 4 hodiny nebo více v případě všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b) 

Jestliže dojde k výše vymezenému zpoždění, mají cestující vždy nárok na stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným, musí letecký dopravce cestujícím nabídnout taktéž ubytování

Pokud je očekávaný čas odletu zpožděný alespoň o 1 den, mohou mimo to cestující požadovat přepravu mezi letištěm a místem ubytování. Podle článku 6 máte v případě zpoždění trvajícím alespoň 5 hodin právo na náhradu pořizovací ceny letenky, a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží Vašemu původnímu účelu, spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu.  

Nařízení č. 261/2004 nijak nehovoří o finanční kompenzaci v případě zpožděného letu. Přesto jsou podle judikatury Soudního dvora cestující zpožděných letů pro účely uplatnění nároku na náhradu postaveni na roveň cestujícím zrušených letů, pokud zpoždění jejich letu trvá tři nebo více hodin. Důvod spočívá v tom, že cestující zrušeného letu utrpí stejnou škodu jako cestující, jejichž let má významné zpoždění. Proto máte i v případě minimálního 3hodinového zpoždění nárok na náhradu škody v rozmezí 250 až 600 € v závislosti na délce letu. 

Překvapivá judikatura Soudního dvora 

Soudní dvůr Evropské unie ale začátkem roku vydal rozhodnutí (C-474/22), jímž výrazně oslabil práva cestujících. Nárok na výše zmíněnou paušální náhradu cestující nemá, pokud se vůbec nepřihlásil k přepravě na let, který následně přiletěl s významným zpožděním. V rozsudku šlo o cestujícího, který si zarezervoval letenku z Německa do Mallorcy, kde se měl účastnit obchodního jednání. Již před odletem se od leteckého společnosti dozvěděl o významném zpoždění svého letu. Proto se rozhodl na letiště vůbec nedorazit a k přepravě se nepřihlásil. Bylo mu totiž předem jasné, že by kvůli 3hodinovému zpoždění pracovní schůzku stejně nestihl. Let nakonec skutečně přiletěl do Mallorcy se zpožděním 3 hodin a 32 minut. Následně se cestující domáhal paušální náhrady ve výši 250 €, která mu dle Nařízení č. 261/2004 přísluší. Soudní dvůr mu však jeho právo odepřel – cestující, který se nedostaví na letiště, údajně neutrpí časovou ztrátu, a tak nemá nárok na náhradu škody. To znamená, že cestující, jejichž let má významné zpoždění, se i tak musí odbavit. Soudní dvůr vycházel z toho, že let se zpožděním na rozdíl od zrušeného letu totiž stále proběhne, a odbavení je tudíž nutné. Dále Soudní dvůr rozhodl, že újma zmeškáním pracovní schůzky je individuální povahy a lze ji nárokovat pouze cestou vnitrostátního práva, nikoli formou paušální částky podle Nařízení č. 261/2004. 

Jak se domoci náhrady škody či jiné kompenzace 

Pokud byl Váš let zrušen či měl zpoždění, s žádostí o náhradu škody neotálejte – musíte tak totiž učinit do 6 měsíců ode dne zrušeného či zpožděného letu. Výzvu k úhradě směřujte nejprve na danou leteckou společnost. Musíte přitom doložit doklady o rezervaci letenek (kde je uveden původní čas odletu), palubní lístek a případně veškeré podklady k výdajům, které Vám vznikly (například účtenky od zakoupeného občerstvení). V případě zpoždění nezapomeňte vyfotit i tabuli odletů, pokud z ní byla zřejmá délka zpoždění (nebo si pořiďte printscreen z aplikace FlightRadar24). Dále doporučuji uvést i bankovní údaje, které poslouží k urychlení komunikace s dopravcem v případě uznání nároku. Většina leteckých společností má pro případy kompenzací na svých stránkách předpřipravené formuláře. Můžete však využít i Formulář EU pro stížnosti cestujících v letecké dopravě.  Bohužel se musíte obrnit jistou mírou trpělivosti, protože vyřízení žádosti může delší dobu trvat

V případě, že se odpovědi od letecké společnosti nedočkáte ani do 2 měsíců, anebo s ní nejste spokojeni, máte možnost se obrátit na příslušný dozorový orgán. Pro Českou republiku je tímto dozorovým orgánem Úřad pro civilní letectví. Úřad Vaši stížnost prošetří a může stanovit, že letecký dopravce byl k náhradě povinen a případně jej může i pokutovat za přestupek. Jestliže Úřad pro civilní letectví stanoví, že dopravce svou povinnost porušil, může cestující toto rozhodnutí využít i jako důkaz pro případné soudní řízení. Je ale důležité zdůraznit, že Úřad náhradu škody či jinou kompenzaci pro cestujícího nevymáhá. V kompetenci Úřadu také není dohled na plnění povinností dopravce, pokud zrušený či zpožděný let směřoval z letiště umístěného na území jiného členského státu EU. Na Úřad pro civilní letectví se tedy obracejte jen v případě, že se komplikace uskutečnily buďto při odletu z letiště na území České republiky, anebo při odletu z letiště umístěného ve třetí zemi (tj. země mimo EU) na letiště umístěné na území ČR, byl-li let provozován dopravcem EU. Pokud tomu tak není,  je vhodné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum (ESC). ESC totiž může spotřebitelům pomoci při prosazení nároků vůči leteckým dopravcům v rámci smírného řešení. Jestliže se Vám nepodaří získat náhradu škody či jinou kompenzaci ani tímto způsobem, můžete se svých práv domoci jedině soudní cestou. 

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Erika Kerschbaumová

Odborná právní poradkyně

Zpoždění letadel

Podívejte se na první reportáž Televizních noviny televize NOVA ze dne 30. 6. 2024, ve kterých se k problematice zpožděných letů vyjadřuje náš právník pan Mgr. Ondřej Zelenka.

https://tv.nova.cz/porad/televizni-noviny/epizoda/434295-30-6-2024

Zákon o hromadných žalobách nabyl účinnosti

Po mnohaleté diskusi odborné i široké veřejnosti a několika legislativních pokusech dnes nabyl účinnosti zákon č. 179/2024 Sb., o hromadném občanském řízení soudním, který komplexně upravuje problematiku hromadných žalob. Přijetím tohoto zákona tak Česká republika splní svou povinnost, kterou jí ukládá Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1828 ze dne 25. listopadu 2020 o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů a o zrušení směrnice 2009/22/ES (dále jen „Směrnice“).

Co si lze obecně představit pod pojmem hromadné žaloby?

Hromadné nebo též kolektivní žaloby jsou právním institutem, který umožňuje skupině subjektů spojit své nároky do jednoho soudního řízení. Tento nástroj je zejména užitečný v případech, kdy by jednotlivé soudní spory byly pro jednotlivce příliš nákladné, a kdy by společné vymáhání práva bylo efektivnější. Hromadnou žalobou je možné sloučit několik bagatelních sporů, jejichž vymáhání soudní cestou by pro individuální žalobce bylo kontraproduktivní – výsledný vymožený nárok by byl totiž pravděpodobně nižší nežli náklady na jeho vymožení. Společnou žalobou je ovšem možné náklady na vymáhání nároků vůči společnému žalovanému spojit a jejich úhradu rozdělit mezi vícero žalobců.

Co bude zákon znamenat v praxi?

Český zákon o hromadném občanském řízení soudním se zatím týká pouze spotřebitelských sporů. Spotřebitelé a mikropodniky (podnikatel, který zaměstnává méně než deset osob a jehož roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesáhne 50 milionů korun) budou mít nově možnost společného vymáhání nároků vůči podnikatelům. Hromadné žaloby bude možné podávat u Městského soudu v Praze prostřednictvím neziskových organizací zapsaných ve zvláštním seznamu; ty musí být zastoupeny advokátem.

Závěrem

,,Na přijetí zákona o hromadných žalobách jsme jako spotřebitelská organizace velmi dlouho čekali. Nyní je ovšem zákon přijat v podobě, díky které může být pro neziskové organizace problematické spotřebitelská práva u soudu vymáhat, a to zejména z důvodu zvoleného principu přihlašovacího řízení a řešení financování hromadných žalob,” říká
Alena Máčová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Zákon stojí na principu přihlašovacího řízení, tedy tzv. princip opt-in. To v praxi znamená, že spotřebitelé se jako tzv. zúčastnění členové skupiny (nejsou účastníky, ani vedlejšími) musí k hromadnému řízení sami přihlásit.
Jako hlavním argumentem proti modelu opt-in je tzv. problém racionálního nezájmu, kdy jednotliví spotřebitelé přehlížejí své bagatelní nároky, nepřihlásí se a tím nedojde k reparaci vzniklé škody. Zároveň hrozí, že se kvůli bagatelním škodám bude soudit málokdo a pro neziksové organizace bude velmi problematické poškozené vyhledat a kontaktovat je. Opačný princip opt-out znamená, že do předmětu kolektivního řízení jsou bez dalšího zahrnuty nároky všech potenciálně dotčených poškozených. Ti se tedy automaticky, bez ohledu na své přání a bez nutnosti aktivně projevit svou vůli vstoupit do kolektivního řízení, stanou žalobci. Mají ovšem možnost ze sporu vystoupit.

Zákon pak sice umožňuje přiznat spotřebitelským organizacím odměnu ve výši až 16% z vyhraného sporu, kterou spotřebitelká organizace obdrží až po vyhraném řízení a odpuštění soudního poplatku, ale pro neziskovou organizaci je ovšem financování hromadných žalob a zejména zajištění přípravných fázi hromadného řízení, sběr dat a jejich vyhodnocení z vlastních zdrojů prakticky nemožné a nedostatek financí na vedení a přípravu hromadných řízení může představovat důvod, proč spotřebitelské organizace nebudou moci hájit práva spotřebitelů u soudu.

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Investiční podvody

V době vysoké inflace a všeobecné nejistoty se investice stávají velmi populárním nástrojem jak zhodnotit své finance a zabránit inflaci v postupnému ohlodávání hodnoty úspor. 

S tímto rostoucím zájmem o investice však přichází i podvodníci, kteří zneužívají skutečnosti, že pro mnoho lidí je investiční prostředí nové a složité. Proto se v tomto článku zaměříme na to, jak mohou investiční podvody vypadat, jak je odhalit a jak se proti nim bránit. 

Reklamy, vyskakovací okna a e-maily 

Velká část podvodníků láká své oběti pomocí různých typů internetových reklam. Ať už se jedná o reklamní příspěvky na Facebooku nebo jiných sociálních sítích, nebo o vyskakující okna, která se objevují typicky na zpravodajských webech, nebo i skrze nevyžádané reklamní emaily. 

Většinu takových reklam spojují tyto znaky. Snaží se nalákat slibem vysokých výdělků. A tvrdí, že jsou podporovány nějakou autoritou, například vládou nebo prezidentem, nebo že stojí za nimi nějaká velká korporace – například ČEZ nebo Agrofert.

Podvodná reklama může typicky vypadat třeba takto: 

Manipulace podvodníku 

Po kliknutí na podobnou reklamu na Vás obyčejně vyskočí registrační tabulka, pro vyplnění kontaktních údajů, především telefonního čísla. 

Právě na to se vám později podvodníci ozvou. Bohužel už dnes nelze spoléhat na to, že podvodníka v telefonu na první pohled poznáte. Podvodníci jsou většinou rodilí Češi nebo Slováci bez přízvuku, kteří mohou působit velmi přátelsky a profesionálně. Obyčejně mají nachystaný mnohastránkový scénář, podle kterého postupují a pomalu si Vás získávají na svou stranu. Velkou silou podvodníků je, že jsou velmi trpěliví a telefonáty s nimi tak mohou trvat až překvapivě dlouho, čímž ve vás dokáží vzbudit dojem, že se znáte už delší dobu a získat si tak vaši důvěru.  

Podvodníci přitom během hovoru používají řadu manipulačních technik. Apelují na strach z inflace a nejistoty. Často apelují na emoce sliby vysokých zisků. Ukazují, jaké minulé příležitosti jste propásli a urgují abyste nepropásli další šance vydělat. Na konci hovoru tak často máte v podvodníka důvěru, pocit nadšení z celé nabídky a zároveň strach, že pokud nyní nezainvestuje přijdete o skvělou příležitost, jak vydělat a „porazit“ inflaci. 

Falešné platformy 

Podvodníci vám pak během telefonátu představí také svou webovou investiční aplikaci. Ta obyčejně vypadá velmi skutečně a přesvědčivě. Nejde tak pouze o amatérský narychlo vytvořený web, ale o sofistikovanou a profesionálně vytvořenou platformu, kterou lze od skutečných investičních stránek jen stěží rozeznat. Přesto je zde zásadní rozdíl – peníze na tuto stránku vložené, již nelze vybrat. 

Propojení účtu s bankou 

Poté co vám podvodník představí jeho falešnou stránku bude chtít, abyste si svůj nově založený investiční účet propojili s bankovním účtem.  

Podvodník vás navede, abyste se přihlásili do internetového bankovnictví a zaslali peníze převodem na jim nadiktovaný účet. Ten bude většinou zahraniční, aby bylo pro policejní orgány co nejtěžší podvodníka vystopovat.  

Jakmile jsou peníze odeslány je poslední možnosti záchrany zablokování podezřelé transakce bankou, to ovšem nefunguje vždy. Nižší částky pak banky obvykle neblokují. 

Stále není konec! 

Tím ovšem podvod bohužel nekončí. Odeslaná částka se vám totiž připíše na falešnou investiční platformu, třeba i se štědrým bonusem. S částkou pak můžete na této stránce disponovat a různě investovat, přičemž jde samozřejmě jen o pouhé divadlo.  

Navíc to bude vypadat, že investování vám opravdu vynáší, můžete tak mít tendenci poslat i další peníze. Řada podvedených tak v této iluzi může vydržet i několik měsíců a že se jedná o podvod zjistí až když se poprvé pokusí o výběr svých peněz. 

Jak podvod poznat? 

Jak jste jistě pochopili, novodobé podvody už bohužel nejsou tak snadno prokouknutelné. Podvodníci se neustále překonávají a vytvářejí čím dál přesvědčivější iluze, jen aby z vás vymámili vaše peníze.  

Je tedy třeba být vždy ostražití a raději neinvestovat na neprověřených stránkách. Vždy je dobré si pročíst recenze. A to nejen z investiční stránky, ty totiž mohou být falešné, ale i z nezávislých srovnávacích a hodnotících fór.  

Také doporučujeme se vždy před velkou investicí poradit například s partnerem nebo blízkými. Investičně zkušenější blízcí vám pak jistě poradí také s výběrem té správné investiční platformy. 

Závěr 

Co říci závěrem? Snad jen, že je skutečně třeba být vždy na internetu opatrný. Pokud nás však někdo opravdu podvede a okrade, není to nikdy vina naší neopatrnosti. Je to POUZE vina podvodníka. 

Pokud tak máte nějaký problém, byli jste podvedeni nebo si to třeba jen myslíte, neváhejte se obrátit na policii, svěřit se blízkým nebo si přijít pro radu do našeho sdružení. V každém případě je dobré celou věc řešit, neboť tím můžete pomoci jak sami sobě, tak dalším potenciálním obětem.  

Za Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. 

Michal Bruzek

Odborný právní poradce