Menu

Aktuality

Názor SOS-Asociace z.s.

Poslechněte si vyjádření naší právničky Mgr. Aleny Máčové k nevracení záloh a plateb zákazníkům, a jak to je s nevyužitými platbami dovolených. Naše zkušenosti jsou jiné. Obrací se na nás zákazníci CK, kteří chtějí své peníze zpět, a rozhodně nesouhlasí s nabídkami některých CK, aby je sponzorovali a poskytli jim často nevratné bezúročné půjčky. Pokud CK zkrachují, zákazníci o své úspory přijdou, s vyplácením pojišťoven jsou také časté problémy a někteří senioři se ani nemusí dožít konce soudních sporů.

Nevidíme také důvod, proč by měli doplácet na zisky i ztráty podnikatelů zrovna ti nejchudší a nejslabší, kteří léta šetřili na snový zájezd, a nikam nakonec nejeli. Navíc byli CK už odškodněny vládou, kdo však odškodní tyto postižené zákazníky?
http://novaplus.nova.cz/porad/televizni-noviny/epizoda/75968-6-8-2021
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Letní průzkum č. 1

V polovině července zahájilo naše Sdružení obrany spotřebitelů tradiční letní průzkumy kvality služeb. Během těchto průzkumů se naši odborní právní poradci vydávají na návštěvy restaurací, kaváren nebo zmrzlinových stánků. 

Jako první jsme se rozhodli pro naše spotřebitele otestovat Point Café na brněnském náměstí Svobody. Můžete si zde dát čepované pivo, osvěžující drinky nebo něco na zub. Na poněkud nečitelném a otrhaném nápojovém lístku jsme mimo jiné objevili nealkoholické virgin mojito za 94 Kč a espresso tonic za 89 Kč. Nápoje nám přinesla milá a vstřícná obsluha. Příprava nápojů navíc netrvala vůbec dlouho. Mírné zklamání nastalo po přinesení nápojů. Zejména nealkoholické mojito bylo připraveno v atypicky malé skleničce. Většinu obsahu sklenice navíc tvořil led. Účtenku se všemi potřebnými údaji nám obsluha vydala bez vyzvání a popřála i krásný zbytek dne. 

Tomáš Kubečka
odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

 

 

Rozhovor na ČT 1 k novele Energetického zákona

Poslouchejte s námi rozhovor ČT 1 s naší předsedkyní Gertou  Mazalovou k novele Energetického zákona, která zlepšuje postavení našich spotřebitelů a chrání je před klamavými a podvodnými praktikami tzv. Energošmejdů!…V parlamentu prošla ve 3.čtení-hlasovala pro ni většina poslanců a příští týden bude projednávána v senátu.
SOS-Asociace, z.s.

V pořadu Události na ČT1 hovoří poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, z.s.

Naše poradkyně Hanka Ševčíková vystoupila v pořadu UDÁLOSTI v hlavní zpravodajské relaci dne 21. 6. 2021 v 19hod na ČT1. Tématem byly problémy při nákupu dovolené. Záznam pořadu můžete zhlédnout zde:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/221411000100621/obsah/848253-problemy-pri-nakupu-dovolene

Naše právnička Mgr. Alena Máčová poskytla rozhovor pro Hospodářské noviny – Cestovní kanceláře a cestovní vouchery

V poslední době řešíme v našich spotřebitelských poradnách mnoho stížností na proplácení voucherů od cestovních kanceláří. Na toto téma poskytla naše právnička Mgr. Alena Máčová také rozhovor pro Hospodářské noviny, který vyšel dnes tj. 22. června 2021. Rozhovor si můžete přečíst také na:

https://archiv.ihned.cz/c1-66940990-cestovky-v-pripade-voucheru-zamerne-klamaly-klienty-tvrdi-pravnicka-sdruzeni-obrany-spotrebitelu

EPSON MFP image
EPSON MFP image

Události – Česká televize

Zrušený zájezd a Lex Voucher,…k problematice se vyjádřila naše vedoucí poradny v Praze právnička Mgr. Alena Máčová. Níže můžete shlédnout celý záznam ze dne 25. května 2021 v pořadu Události na ČT.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/221411000100525/video/842697

Vzory dopisů

Vážení spotřebitelé,

právě jsme pro vás zaktualizovali „Vzory dopisů“, které můžete využít v různých situacích spojených s reklamací. I nadále vám rádi poradíme osobně, telefonicky nebo přes e-mail.

Veškeré vzory najdete na našich stránkách zde:

Český rozhlas – Poradna Apetýtu: dopady covidu na spotřebitele

Poslouchejte s námi Český rozhlas Brno s naší předsedkyní  Gertou Mazalovou spotřebitelskou poradnu na téma : Dopady Covidu na naše spotřebitele.

autor: Jarka Eliášová | zdroj: Český rozhlas

Otvíráme naše osobní poradny!!!

Vážení a milí spotřebitelé,
konečně Vám mohu sdělit dobrou zprávu – od května otvíráme všechny naše osobní poradny, takže se můžete dostavit ( samozřejmě s rouškami ) přímo na své nejbližší poradny, které si vyberete na našich webových stránkách. I když jsme  silně rozšířili naše aktivity na online přednášky a besedy , které najdete i na sociálních sítích, přesto nám velmi chyběl i osobní kontakt s Vámi a nebudu zastírat, že se na Vás moc těšíme a jako dříve Vám rádi pomůžeme s Vašimi problémy. Jsem ráda, že se potvrdil můj optimismus a heslo : „Bude líp!“  Je to také díky tomu, že většina nás je solidární a myslí nejen na sebe a své zdraví, ale také na ostatní spoluobčany, dodržuje pravidla, prostě stále platí heslo, když je nejhůře, všichni se spojíme a společně čelíme všem nebezpečím!….
Přijďte, těšíme se na Vás a jsme tu pro Vás!….

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-A

:-)

Vouchery a jejich uplatnění – LEX Voucher versus Voucher

O této problematice hovořila naše vedoucí poradny v Praze Mgr. Alena Máčová dne 1. 4. 2021 v TV NOVA v pořadu Snídaně s novou. Pro předplatitele je možné rozhovor shlédnout na voyo.nova.cz.

Jaký poukaz na zájezd mám doma?

Od začátku pandemie uplynul již více než rok. Pandemie s sebou přinesla mnoho nových situací a problémů, na které nebylo možno dát jasnou odpověď. V prvních měsících byl v souvislosti s omezením pohybu zcela ochromen cestovní ruch a ani v letních měsících nebyla situace ohledně zájezdů do ciziny ideální. Statisíce spotřebitelů se tak ocitli v nepřehledné situaci, kdy nevěděli, jak mají postupovat dále. Zda je lepší své zájezdy doplácet, nebo zájezd raději v předstihu zrušit anebo zda není lepší přijmout lákavou nabídku cestovních kanceláří na vystavení poukazu, ve kterém budou jejich peníze zcela bezpečně uloženy.

Naše organizaceSdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. od začátku pandemie problematiky spojenou se zájezdy pečlivě sledovala a snažila se spotřebitelům, kteří se na nás obraceli, poskytovat jasné informace o nastalé situaci, dle kterých se mohli spotřebitelé rozhodnout, jakým způsobem budou vůči cestovní kanceláři postupovat. Spotřebitele jsme také poučili o tom, kdy mají právo na vydání poukazu dle zákona Lex voucher, kdy naopak musejí zaplatit CK stornopoplatky nebo kdy je nutné přijmout poukaz, který vydala sama cestovní kancelář.

Poukazy vydané dle zákona Lex voucher

Za nekonané zájezdy, které byly zrušeny z mimořádných a nevyhnutelných okolností, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu ať ze strany zákazníka nebo ze strany CK, mohly CK vydat zákazníkům tzv. Lex voucher. V případě těchto poukazů nemají zákazníci povinnost vybrat si jiný zájezd, a pokud se tak nestane, mají cestovní kanceláře povinnost vrátit peníze za zaplacené zájezdy ve lhůtě od 1. 9. 2021 do 14. 9. 2021. Na jaře minulého roku, kdy byl tento zákon přijat, se samozřejmě počítalo s tím, že v zimní sezóně 2020/2021 bude již situace ohledně koronaviru v pořádku a cestovní kanceláře budou pořádat své zájezdy bez větších omezení. To se ale bohužel nestalo, a proto budeme netrpělivě očekávat, jakým způsobem budou cestovní kanceláře po 31. 8. 2021 peníze svým zákazníkům vracet.

Poukazy, které vydaly samy cestovní kanceláře, a které se neřídí zákonem Lex voucher

Pokud zákazníci zrušili svůj zájezd v době, kdy ještě nebylo jasné, že se konkrétní zájezd nebude konat, odstupovali tak od smlouvy o zájezdu se zaplacením stornopoplatků, které byly často velmi vysoké. Aby zákazníci nemuseli tyto stornopoplatky platit, cestovní kanceláře jim nabídly vydání poukazů na částku, která byla za zájezd zaplacena. Protože zde při zrušení zájezdu ze strany zákazníků nebyly ještě dány podmínky pro to, aby bylo možné odstoupit bez stornopoplatků, nemohly zákazníci od cestovní kanceláře získat poukaz Lex voucher.

Rozdíl oproti poukazům od cestovních kanceláří a poukazu Lex voucher je především ten, že tyto první poukazy nejsou proplatitelné a je nutné je využít na náhradní zájezd, a to do konkrétního daného termínu, např. do konce roku 2021.

Současné problémy s poukazy

Naše rady a informace se bohužel nemohly dostat ke všem zasaženým spotřebitelům. V současné době, kdy se blíží další letní sezona a kdy se zákazníci cestovních kanceláří začínají zajímat o možnosti využití svých poukazů, ve kterých mají uložené nemalé finanční částky, se na nás začínají obracet především ti spotřebitelé, ke kterým se naše informace včas nedostaly. A proto bohužel přibývá stížností spotřebitelů, kteří teprve nyní s velkým úžasem zjišťují, že jim doma několik měsíců neleží poukaz Lex Voucher, ale poukaz, který vydaly samy cestovní kanceláře a které se řídí jen jejich podmínkami. Naše sdružení zastává názor, že pokud spotřebitel přijal díky nejasným informacím od cestovních kanceláří jejich poukaz, ačkoli měl právo na vydání poukazu Lex Voucher, měl by mu být poukaz Lex voucher vydán dodatečně. Situace v prvních měsících pandemie byla velice nejasná a informace, které cestovní kanceláře svým klientům poskytovaly, byly velice matoucí. Cestovní kanceláře se v této době snažili, aby zákazníci přijali poukaz, který je neproplatitelný a z kterého pro cestovní kanceláře plyne více výhod. Závazně rozhodnout a stanovit povinnost vydat dodatečně spotřebiteli poukaz Lex voucher může bohužel jedině soud.

Problémy, které smluvní vouchery přinášejí, spočívají v jejich omezené platnosti trvání. Situace ohledně coronaviru je bohužel stále velice špatná a mnoho zákazníků nebude chtít z obav o své zdraví a díky různým omezením, které panují v zahraničních destinacích, tyto poukazy v době jejich platnosti využít. Nastává tedy otázka, zda budou cestovní kanceláře prodlužovat platnost svých poukazů, nebo budou nutit své zákazníky odjíždět do destinací, kde je nutné nosit po celou dobu roušky, kde nebudou otevřeny restaurace, bary, muzea a další služby, jejichž využívání ke spokojené dovolené patří? Jak se k této situaci cestovní kanceláře postaví? Na závěr mi zbývá jen dodat, že naše sdružení doufá, že cestovní kanceláře se budou snažit svým zákazníkům vyjít co nejvíce vstříc.

Mgr. Alena Máčová

Vedoucí osobní poradny v Praze