Menu

Aktuality

Poslechněte si rozhovor s Gertou Mazalovou

Předsedkyně SOS – Asociace, z.s. hovoří ve vysílání CNN Prima News o označení másla a výrobků z rostlinných tuků. https://cnn.iprima.cz/rostlinne-maslo-si-lide-pletou-s-klasickym-obaly-jsou-podobne-vyrobci-ale-nic-neporusuji-207307

zdroj: CNN Prima News

Přečtěte si článek naší právničky Aleny Máčové, který vyšel v časopise Brněnský metropolitan.

Nákup ojetého automobilu

Poslechněte si rozhovor Mgr. Pavla Prokopa, který byl hostem pořadu ČT 2 Dobré ráno, ze dne 26. 1. 2023 a který ve Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. vede program GOS (Garance ochrany spotřebitele), díky kterému si mohou být podnikatelé jisti, že obchodní podmínky, kterými se smlouva řídí, jsou v souladu se zákonem a podnikatel v rámci své obchodní činnosti nepoškozuje práva spotřebitele.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/323291310020009/cast/958865/

Mgr. Alena Máčová
Právník Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku

Poslechněte si rozhovor Mgr. Aleny Máčové, právničky Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. pro ČT 1, v pořadu  Dobré ráno, ze dne 25. 1. 2023.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/323291310020008/cast/958621/

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Vánoční seriál – 3. díl: Vrácení nevhodného dárku

Každý z nás alespoň jednou v životě obdržel špatný dar. Stejně jako se to stalo v minulosti, tak se i nadále stává, zejména kolem sezónních svátků, jako je Vánoce. Mnoho lidí se však ptá, jak je možné se takového nevhodného dárku zbavit. Níže uvádíme několik možností, které vám mohou pomoci s tímto problémem.

Jednou z nejjednodušších cest, jak se zbavit nevhodného dárku, je vrátit ho. Pokud jste pořídili dárek v obchodě, kde máte možnost nákup vrátit, můžete využít této možnosti. Pokud je to možné, můžete také požádat o vrácení peněz.

Dalším způsobem, jak se zbavit nevhodného dárku, je ho předat někomu jinému. Pokud víte, že někdo další může dárek využít, můžete mu jej nabídnout. Tato možnost je zejména vhodná pro hračky nebo oblečení, které by jinak zůstaly nevyužity.

Můžete také vrátit dárek ve 14denní lhůtě, pokud jste pořídili jinak než v obchodě, zejména přes internet. Pokud se tedy vlezete stále do oné 14denní lhůty je potřeba obchodníkovi nejpozději 14. den od nákupu odeslat odstoupení od smlouvy. A to buď písemně, či e-mailem. A ideálně i se zbožím, které vracíte.

Poslední možností, jak se zbavit nevhodného dárku, je použít jej pro charitativní účely. Mnoho charitativních organizací přijímá dary, které mohou využít pro svou činnost nebo je prodat a vybrané peníze použít pro charitativní účely. Toto je skvělý způsob, jak se zbavit nevhodného dárku a zároveň pomoci lidem, kteří to opravdu potřebují.

Některé dary samozřejmě vrátit nejdou. Občanský zákoník upravuje řadu situací, kdy není možné odstoupit od smlouvy, i když je uzavřena na dálku. Jedná se zejména o dárky vyrobené na zakázku nebo zboží, které podléhá rychlé zkáze. Pokud vám někdo dal dárek jako je například předplatné časopisu, nebo vám nechal udělat něco na zakázku, jako je oblečení nebo obraz, nemůžete od smlouvy odstoupi. V takovém případě musíte zvážit jiné způsoby, jak s tímto darem naložit.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli z možností, vždy je důležité zachovat úctu k dárci. Je důležité si uvědomit, že dárek byl dán s dobrými úmysly a že je důležité být vděčný za snahu.

Adam Vacek,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Vánoční seriál – 2. díl: Pozor na podvodné e-shopy.

Vánoce se nám nezadržitelně blíží, a tak shánění dárků je čím dál akutnější.

E-shopy se stávají v posledních letech stále oblíbenějším způsobem nakupování. Můžete si pohodlně objednat přes internet potřebné produkty, které přijdou až domů. Nicméně, jako u všeho, i tady se vyskytují podvodné e-shopy a různí nepoctivý obchodníci, kteří je provozují. Takové e-shopy vás mohou okrást o peníze. Proto je důležité být opatrní a vědět, jak se těmto podvodům vyhnout.

Nejlepším způsobem, jak si ověřit, že je e-shop důvěryhodný, je přečíst si recenze ostatních zákazníků. Ti v recenzích bývají většinou upřímní. Dále se dívat na datum založení e-shopu a ověřit si, zda má platnou licenci a kontaktní informace.

Důkladně si samozřejmě přečtěte i obchodní podmínky, když poprvé objednáváte z e-shopu který zatím neznáte. Můžete se tak vyhnout budoucím komplikacím.

A jaké jsou společné znaky většinou podvodných e-shopů? Špatná čeština, anonymita (provozovatel nejde identifikovat a chybí kontaktní údaje), název domény neodpovídá obsahu e-shopu, držitel domény je ze zahraničí, často vyžaduje platbu předem, výrazné slevy.

V neposlední řadě, je důležité být opatrný i na e-maily, které můžete občas dostávat od neznámých společností. Tyto e-maily by měly být otvírány s velkou opatrností a nikdy byste neměli klikat na odkazy v e-mailu, které vás mohou navést na podvodnou webovou stránku.

Seznam rizikových e-shopů pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce na svých stránkách https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/, kde si můžete ověřit, zda se nejedná o rizikový e-shop.

A co dělat když si z takového e-shopu přeci jen objednáte? Důležité je pamatovat na to, že můžete odstoupit od smlouvy, jelikož se jedná o smlouvu uzavíranou na dálku. Od takovéto smlouvy pak můžete odstoupit podle ustanovení § 1829 občanského zákoníku. Důležitá je i informace, že od zboží můžete odstoupit ještě před tím, než si ho reálně převezmete.

Zákon hovoří o 14denní lhůtě na odstoupení, v případě kupní smlouvy (což bude naprostá většina případů) pak o tom, že odstoupit můžete do 14 dnů od převzetí. Tím spíše, ale můžete odstoupit ještě před tím, než si zboží převezmete a vůbec vám tato 14denní lhůta začne běžet.

Adam Vacek,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Poradna pro spotřebitele s Adamem Vackem dne 12.1.2023


Poslechněte si Český rozhlas Brno – spotřebitelskou poradnu s Adamem Vackem, na téma reklamace nevhodných dárků. Spotřebitelská poradna od 9:45 minuty zde: https://www.mujrozhlas.cz/apetyt/recept-dne-poradna-pravni-poradce-adam-vacek-na-tema-reklamace-nevhodnych-darku


Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku

Dlouho očekávána novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku přináší do spotřebitelského práva mnoho významných změn. V mnoha oblastech nová pravidla přispějí k lepší ochraně práv spotřebitelů, zejména zranitelné skupiny spotřebitelů. Nová pravidla platí od 6. ledna 2023.
Současně dochází k vyjasnění a zjednodušení některých pravidel, aby byla v praxi snáze aplikovatelná. V následujícím textu jsou představeny nejdůležitější změny, které nová právní úprava v oblasti spotřebitelského práva přináší.

Uzavírání smluv po telefonu
Dochází ke zpřísnění uzavírání spotřebitelských smluv během telefonického hovoru. Podnikatel má nově povinnost potvrdit spotřebiteli telefonickou nabídku v textové podobě. To znamená, že mu ji zašle například elektronicky emailem nebo dopisem. Spotřebitel si tak může na základě získaných informací uzavření smlouvy rozmyslet. K tomu, aby byla smlouva platně uzavřena, je pak zapotřebí, aby spotřebitel nabídku přijal, a to buď standardně podpisem papírového vyhotovení, nebo jakýmkoliv i neformálním elektronickým způsobem (např. email, SMS). V opačném případě není spotřebitel smlouvou vůbec vázán. Zákon specificky nestanoví, dokdy může spotřebitel takto obdrženou nabídku přijmout. Mělo by k tomu však případně dojít v přiměřené lhůtě. Nabídka může být samozřejmě i časově omezená ze strany podnikatele. Smlouva začne platit poté, co je podnikateli doručeno přijetí nabídky.

Odstoupení od smlouvy v případě nekalé obchodní praktiky
Pokud se spotřebitel stal „obětí“ nekalé obchodní praktiky, zákon mu nově umožňuje odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření. Spotřebitel může místo odstoupení od smlouvy požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Čím závažnější nekalá obchodní praktika bude, tím vyšší slevu může spotřebitel požadovat.

Smlouvy uzavírané při podomním prodeji nebo v rámci tzv. organizovaných prodejních akcí
Ochrana spotřebitelů byla posílena i v případě smluv, které byly uzavřeny při tzv. podomním prodeji, tj. u spotřebitele doma bez předem domluvené návštěvy nebo během tzv. organizované prodejní akce. V těchto případech vyšší ochrana spočívá v prodloužení lhůty pro odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu, která bude nově činit 30 dnů namísto stávajících 14 dnů.

Ochrana před umělým navyšováním cen před slevovou akcí
Nabízí-li podnikatel slevu, musí spotřebitele současně informovat i o nejnižší ceně, za kterou zboží prodával po dobu 30 dní před slevou. Tato informační povinnost má zabránit tomu, aby byl spotřebitel lákán na slevu, která slevou ve skutečnosti není, nebo není tak výrazná, jak se jeví.

Reklamace
I nadále může spotřebitel reklamovat vady, které se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí věci. Nejvýznamnější změnou je, že se prodlužuje doba, po kterou musí podnikatel prokázat, že se vada na věci, tj. na zakoupeném zboží, vyskytla až poté, co si ji spotřebitel převzal. Nově namísto stávajících 6 měsíců dochází k převrácení tohoto důkazního břemene ve prospěch spotřebitele po dobu 12 měsíců. Skutečnost, že se nějaká vada projevila až po převzetí, neznamená, že za ni prodávající neodpovídá. Vadou je navíc nově i to, že zboží nemá dostatečnou životnost, kterou lze rozumně očekávat.

Ochrana v online prostředí při nakupování na internetu
Nově budou spotřebitelé v online prostředí chráněni před netransparentním nákupem na on-line tržišti a také před falešnými recenzemi. Vědět s kým na online tržišti uzavírám smlouvu je velmi důležité, protože jenom v případě, že nakupuji od podnikatele, mám jako kupující v postavení spotřebitele zvláštní ochranu vyplývající ze spotřebitelské legislativy.
Důležité pro rozhodování spotřebitele o nákupu na internetu je také řazení nabídek a zveřejněné recenze produktů. Podnikatel bude nově muset uvést, podle jakých parametrů jsou řazeny nabídky na online tržišti, aby bylo zřejmé, zdali jejich pořadí nebylo ovlivněno např. placenou reklamou. Aby se zabránilo zveřejňování falešných, klamavých recenzí, má nově prodávající povinnost informovat spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňovány recenze, které pochází skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek zakoupili.
Nová úprava přináší také zákaz používání tzv. předem zaškrtnutých políček, z nichž by spotřebiteli plynula povinnost dodatečné platby. V minulosti se vyskytlo několik případů, kdy bylo spotřebitelům při nákupu na e-shopu vkládáno do nákupního košíku zboží, které si spotřebitel nevybral, nebo byl předem zaškrtnut souhlas s poskytnutím dodatečné služby (např. pojištěním), o kterou spotřebitel neprojevil zájem. Pokud se tak stane, takto získaný souhlas spotřebitele nezavazuje.
Nakupování v e-shopech se týká i další důležité pravidlo. Jeho cílem je zajistit, aby si spotřebitel byl v průběhu objednávkového procesu vědom, kterým krokem se již k smlouvě zavazuje a vznikne mu tak povinnost zaplatit. To může podnikatel zajistit různou formou. Typicky prostřednictvím tlačítka v objednávkovém formuláři na nákupním portálu. V takovém případě musí podnikatel příslušné tlačítko dostatečně přesně označit, a to nejen slovy „Objednávka zavazující k platbě“, ale i jiným způsobem, ze kterého bude zjevné, že se spotřebitel tímto krokem zavazuje k úplatné smlouvě, tedy platbě. Pokud podnikatel takovýto postup vůči spotřebiteli nezajistí, smlouva bude neplatná.

Lhůta pro dodání zboží
Zcela nově je také upravena lhůta pro dodání zakoupeného zboží. Prodávající bude muset zakoupené zboží dodat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne uzavření kupní smlouvy (pokud si samozřejmě se spotřebitelem nedohodne jinou lhůtu). Pokud prodávající zboží nedodá v této lhůtě, tak spotřebitel podnikateli dá ještě přiměřenou dodatečnou lhůtu k dodání. Pokud ani v této další lhůtě není zboží podnikatelem dodáno, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Platí zde však výjimky, například je-li dodržení přesné lhůty nezbytné (např. dodání narozeninového dortu), a o této skutečnosti spotřebitel podnikatele informoval. V takovém případě, nedojde-li k včasnému dodání zboží, může spotřebitel od smlouvy rovnou odstoupit, aniž by podnikateli poskytl dodatečnou lhůtu k dodání.

Návod k použití
Rovněž se upravují pravidla pro poskytování návodu k použití, aby byl reflektován vývoj na trhu, zejména v oblasti digitalizace. I nadále zůstává zachována povinnost prodávajícího poskytnout psaný návod k použití, pokud je to nezbytné s ohledem na charakteristiky výrobku nebo služby. Nově se však stanoví, že v papírové podobě musí být návod poskytován jen na vyžádání spotřebitele, pokud to zároveň není vzhledem k okolnostem nepřiměřené (např. u digitálních produktů, kde plnění nemá žádnou hmotnou povahu). V ostatních případech tak může být návod poskytnut i na jiném trvalém nosiči dat, například prostřednictvím emailu nebo CD nosiče. Nelze však pouze odkázat na obsah na internetových stránkách – musí zde být možnost si digitální kopii stáhnout a uložit.

Užívání zneužívajících ujednání ve smlouvách je přestupkem
Dále je třeba upozornit na to, že zákon o ochraně spotřebitele pro prodávajícího nově zakotvuje povinnost zdržet se užívání zneužívajících ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Porušení této povinnosti je přestupkem. Zneužívající ujednání jsou blíže vymezena v § 1814 občanského zákoníku.

Mgr. Alena Máčová
Právník Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Drahé Česko, téma Vrácení a reklamace vánočních dárků

Na ČT 24 os 10:30 minuty odpovídala na dotazy diváků Mgr. Alena Máčová   https://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio-ct24/222411058351227/, 

Mgr. Alena Máčová,
vedoucí poradny SOS – Asociace z.s.
v Praze

Odhozený odpadek, odložená sedačka nebo černá skládka – co vám hrozí?

Také vás někdy na novoroční procházce během brodění se použitými pyrotechnickými výrobky a rozbitými skleněnými lahvemi napadlo, zda za to někdo nese zodpovědnost? V tomto článku se podíváme na to, jaký postih by vám hrozil, pokud byste například odhodili odpadek na ulici, položili sedačku vedle popelnice nebo dokonce založili černou skládku.

Nakládání s odpady a související otázky upravuje především zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech (dále jen „zákon o odpadech“), dopustit přestupku se však můžete i na základě jiných právních předpisů. Odstraňování a jiné nakládání s odpady může totiž být, a často tomu tak je, upraveno obecně závaznou vyhláškou obce. Porušení takovéto obecně závazné vyhlášky obce je pak přestupkem dle § 4 zákona odst. 2 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, kdy k projednání takovéhoto přestupku je příslušný obecní úřad, který může za tento přestupek uložit pokutu až do výše 100 000 Kč.

Samotný zákon o odpadech obsahuje vícero možností, za nichž se může fyzická či právnická osoba může dopustit přestupku. Tak např. § § 69 odst. 2 tohoto zákona říká, že „Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že neoprávněně založí skládku nebo odkládá odpady mimo vyhrazená místa.“, kdy podle § 69 odst. 4 písm. b) za tento přestupek hrozí pokuta až 50 000 Kč. V praxi půjde pravděpodobně nejčastěji právě o situaci, kdy někdo například vyhodí pytel s odpadky na ulici či zelené prostranství uprostřed města, popř. teoreticky i o odhozený odpadek. Přímo s pojmem „černá skládka“ aktuálně účinný zákon však nepracuje. Konkurující k tomuto ustanovení pak může být zejména § 117 odst. 1 písm. F, který stanovuje, že „Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že nepředá odpad v souladu s hierarchií odpadového hospodářství způsobem stanoveným v § 13 odst. 1 písm. e)“, kdy odkazované ustanovení zejména ukládá každému povinnost předat odpad, který sám nezpracuje v souladu s tímto zákonem do zařízení určeného pro nakládání s odpady nebo na místo určené obcí. Největším rozdílem je, že za tento přestupek je možné uložit pokutu až do výše 100 000 Kč.

O jinou situaci se jedná, pokud např. odložíte sedačku vedle kontejnerů na tříděný odpad. Na toto dopadá § 117 odst. 1 písm. t zákona o odpadech, který říká, že „Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že odkládá odpad nebo movitou věc, které předává do obecního systému, v rozporu s § 61.“, kdy podle § 61 je „každý povinen odpad nebo movitou věc, které předává do obecního systému, odkládat na místa určená obcí v souladu s povinnostmi stanovenými pro daný druh, kategorii nebo materiál odpadu nebo movitých věcí tímto zákonem a obecně závaznou vyhláškou obce, je-li vydána.“. Sedačka tedy patří obvykle do sběrného dvoru, nikoliv ke kontejnerům. Za tento přestupek je pak možné uložit pokutu až do výše 100 000 kč.

Podobných přestupků, jako výše zmíněných pro fyzické osoby, se mohou dopustit samozřejmě i podnikající fyzické osoby či osoby právnické, kdy úprava je velmi podobná, ale s mnohem vyššími pokutami, a to až do 10 mil. Kč.

Speciální úpravu pro pozemky určené k plnění funkce lesa pak obsahuje zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých zákonů (dále jen „lesní zákon“). Fyzická osoba se podle § 53 odst. 1 písm. r) tohoto zákona dopustí přestupku tím, že v rámci obecného užívání lesa v lese odhazuje odpady nebo odpadky, za což hrozí pokuta až do výše 15 000 Kč. Toto ustanovení v praxi pokrývá spíše případy jednotlivých kusů odpadu a menšího znečistění (např. odhozená plechovka na procházce v lese). Pokud by se jednalo o větší znečištění, půjde spíše o přestupek dle § 54 odst. 1 písm. b) lesního zákona, kdy „fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba dopustí přestupku tím, že provádí činnosti v lese nepovolené nebo zakázané“. Mezi tyto zakázané činnosti pak patří dle § 20 odst. 1 písm. o) právě i znečišťování lesa odpadky a odpady. Za takovéto větší znečištění či založení černé skládky pak hrozí pokuta až do výše 100 000 Kč.

A co můžete udělat, pokud na černou skládku narazíte vy sami? Pokud se jedná o černou skládku v lese, na vlastním pozemku nebo znečišťující vodu, pak je vhodné podat podnět na obecní úřad obce s rozšířenou působností. U větších významnějších skládek ohrožujících životní prostředí je pak možné oznámení přímo České inspekci životního prostředí. Pokud byste však náhodou omylem podali podnět nesprávnému správnímu orgánu, nic se neděje, neboť dotyčný správní orgán podnět postoupí tomu příslušnému. Můžete se samozřejmě také sami zapojit do úklidu nebo využít webové stránky zmapujto.cz, platformy, která monitoruje černé skládky a na které je možné černou skládku z pohodlí domova jednoduše nahlásit.

Monika Buzášová
Odborná právní poradkyně
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.