Mediální vystoupení
Vouchery a jejich uplatnění – LEX Voucher versus Voucher

O této problematice hovořila naše vedoucí poradny v Praze Mgr. Alena Máčová dne 1. 4. 2021 v TV NOVA v pořadu Snídaně s novou. Pro předplatitele je možné rozhovor shlédnout na voyo.nova.cz.
Jaký poukaz na zájezd mám doma?
Od začátku pandemie uplynul již více než rok. Pandemie s sebou přinesla mnoho nových situací a problémů, na které nebylo možno dát jasnou odpověď. V prvních měsících byl v souvislosti s omezením pohybu zcela ochromen cestovní ruch a ani v letních měsících nebyla situace ohledně zájezdů do ciziny ideální. Statisíce spotřebitelů se tak ocitli v nepřehledné situaci, kdy nevěděli, jak mají postupovat dále. Zda je lepší své zájezdy doplácet, nebo zájezd raději v předstihu zrušit anebo zda není lepší přijmout lákavou nabídku cestovních kanceláří na vystavení poukazu, ve kterém budou jejich peníze zcela bezpečně uloženy.
Naše organizaceSdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. od začátku pandemie problematiky spojenou se zájezdy pečlivě sledovala a snažila se spotřebitelům, kteří se na nás obraceli, poskytovat jasné informace o nastalé situaci, dle kterých se mohli spotřebitelé rozhodnout, jakým způsobem budou vůči cestovní kanceláři postupovat. Spotřebitele jsme také poučili o tom, kdy mají právo na vydání poukazu dle zákona Lex voucher, kdy naopak musejí zaplatit CK stornopoplatky nebo kdy je nutné přijmout poukaz, který vydala sama cestovní kancelář.
Poukazy vydané dle zákona Lex voucher
Za nekonané zájezdy, které byly zrušeny z mimořádných a nevyhnutelných okolností, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu ať ze strany zákazníka nebo ze strany CK, mohly CK vydat zákazníkům tzv. Lex voucher. V případě těchto poukazů nemají zákazníci povinnost vybrat si jiný zájezd, a pokud se tak nestane, mají cestovní kanceláře povinnost vrátit peníze za zaplacené zájezdy ve lhůtě od 1. 9. 2021 do 14. 9. 2021. Na jaře minulého roku, kdy byl tento zákon přijat, se samozřejmě počítalo s tím, že v zimní sezóně 2020/2021 bude již situace ohledně koronaviru v pořádku a cestovní kanceláře budou pořádat své zájezdy bez větších omezení. To se ale bohužel nestalo, a proto budeme netrpělivě očekávat, jakým způsobem budou cestovní kanceláře po 31. 8. 2021 peníze svým zákazníkům vracet.
Poukazy, které vydaly samy cestovní kanceláře, a které se neřídí zákonem Lex voucher
Pokud zákazníci zrušili svůj zájezd v době, kdy ještě nebylo jasné, že se konkrétní zájezd nebude konat, odstupovali tak od smlouvy o zájezdu se zaplacením stornopoplatků, které byly často velmi vysoké. Aby zákazníci nemuseli tyto stornopoplatky platit, cestovní kanceláře jim nabídly vydání poukazů na částku, která byla za zájezd zaplacena. Protože zde při zrušení zájezdu ze strany zákazníků nebyly ještě dány podmínky pro to, aby bylo možné odstoupit bez stornopoplatků, nemohly zákazníci od cestovní kanceláře získat poukaz Lex voucher.
Rozdíl oproti poukazům od cestovních kanceláří a poukazu Lex voucher je především ten, že tyto první poukazy nejsou proplatitelné a je nutné je využít na náhradní zájezd, a to do konkrétního daného termínu, např. do konce roku 2021.
Současné problémy s poukazy
Naše rady a informace se bohužel nemohly dostat ke všem zasaženým spotřebitelům. V současné době, kdy se blíží další letní sezona a kdy se zákazníci cestovních kanceláří začínají zajímat o možnosti využití svých poukazů, ve kterých mají uložené nemalé finanční částky, se na nás začínají obracet především ti spotřebitelé, ke kterým se naše informace včas nedostaly. A proto bohužel přibývá stížností spotřebitelů, kteří teprve nyní s velkým úžasem zjišťují, že jim doma několik měsíců neleží poukaz Lex Voucher, ale poukaz, který vydaly samy cestovní kanceláře a které se řídí jen jejich podmínkami. Naše sdružení zastává názor, že pokud spotřebitel přijal díky nejasným informacím od cestovních kanceláří jejich poukaz, ačkoli měl právo na vydání poukazu Lex Voucher, měl by mu být poukaz Lex voucher vydán dodatečně. Situace v prvních měsících pandemie byla velice nejasná a informace, které cestovní kanceláře svým klientům poskytovaly, byly velice matoucí. Cestovní kanceláře se v této době snažili, aby zákazníci přijali poukaz, který je neproplatitelný a z kterého pro cestovní kanceláře plyne více výhod. Závazně rozhodnout a stanovit povinnost vydat dodatečně spotřebiteli poukaz Lex voucher může bohužel jedině soud.
Problémy, které smluvní vouchery přinášejí, spočívají v jejich omezené platnosti trvání. Situace ohledně coronaviru je bohužel stále velice špatná a mnoho zákazníků nebude chtít z obav o své zdraví a díky různým omezením, které panují v zahraničních destinacích, tyto poukazy v době jejich platnosti využít. Nastává tedy otázka, zda budou cestovní kanceláře prodlužovat platnost svých poukazů, nebo budou nutit své zákazníky odjíždět do destinací, kde je nutné nosit po celou dobu roušky, kde nebudou otevřeny restaurace, bary, muzea a další služby, jejichž využívání ke spokojené dovolené patří? Jak se k této situaci cestovní kanceláře postaví? Na závěr mi zbývá jen dodat, že naše sdružení doufá, že cestovní kanceláře se budou snažit svým zákazníkům vyjít co nejvíce vstříc.
Mgr. Alena Máčová
Vedoucí osobní poradny v Praze
Vysílání Český rozhlas Brno pořad Apetýt záznam z 14.1.2021
Poslechněte si nás v mujRozhlas BRNO – o nové značce „PROVĚŘENO SENIORY“

Seniorpass a Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace společně vytvořili novou značku, díky které se mohou senioři lépe orientovat v tom, který podnik, provozovna nebo internetový obchod ctí práva spotřebitelů. Více se dozvíte níže v rozhovoru Mgr. Pavla Prokopa ze Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, z.s.
ČT 2 – pořad Dobré ráno

Ve čtvrtek 13. 8. 2020 vystoupila naše právnička Mgr. Alena Máčová v pořadu „Dobré ráno“ v ČT 2, aby posluchačům objasnila aktuální spotřebitelská témata. Níže můžete postupně zhlédnout její tři vstupy.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/420236100071079-bude-levak-nebo-pravak

Nakupování aneb jak na to z hlediska práva, ČÁST 2 – ODPOVĚDI NA OTÁZKY POSLUCHAČŮ

V druhé části přednášky zodpovídá Mgr. Ondřej Zelenka ze Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. otázky posluchačů. Celou přednášku můžete sledovat zde
Nakupování aneb jak na to z hlediska práva

Mgr. Ondřej Zelenka přednáší na téma „Spotřebitelské právo a jeho základy“. Celou přednášku si poslechněte zde
Český rozhlas brno – téma potraviny

Na téma „Jak si jako spotřebitel ohlídat kvalitu sezónních potravin“ v Českém rozhlase Brno dne 7.7.2020 v 10.30 hodin hovoří naše předsedkyně GertaMazalová. Poslechnete si zde
Rozhovor pro MF DNES

Přečtěte si rozhovor našeho vedoucího poradny SOS-A v Plzni Mgr. Ondřeje Zelenky pro Mladou Frontu DNES. Článek naleznete zde.

odpovědi na dotazy internetového deníku (6.5. 2020) Investigace. cz odpovídá GM
Na dotazy reportéra internet. deníku investigace.cz Jakuba Šimáka
odpovídá předsedkyně GertaMazalová :
1) Setkala se Vaše asociace s podvody týkajících se zmíněných produktů?Ano, setkáváme se poměrně často s problematikou podvodných prodejců a to nejen při podomním prodeji v obcích, městech, kde je podomní prodej zakázán, ale i při telefonních nabídkách, nákupech na e-shopech a pod.
2) Cílí podle Vás tito „online podvodníci“ primárně na seniory? Pokud ano, proč?Samozřejmě, cílí. Je to z důvodu, že senioři jsou většinou nejvíce rizikovou skupinou, osamělí, nemocní, zdrav. postižení a důvěřiví. Navíc mají pevný důchod ( i když často malý), takže je zde jistota, že fin. prostředky zde jsou jisté na rozdíl od mladých lidí, kteří přijdou o zaměstnání a nemají pak z čeho platit případné dluhy. V poslední době, kdy je nařízen omezený pohyb osob z důvodu nebezpečí koronaviru, jsou prakticky sami a bez ochrany svých blízkých, o to více jsou zranitelnější.
3)
Pomáhala Vaše asociace s obranou spotřebitelských práv na straně
podvedených klientů v těchto konkrétních případech? Pokud ano, nakolik
byla Vaše asistence úspěšná, byli Vaši klienti odškodněni?Naše
organizace poskytuje spotřebitelům osobní, telefonní a emailové
poradenství, z toho je naprosto nenahraditelné právě poradenství osobní,
kdy nám spotřebitelé donesou veškerou dokumentaci, smlouvy atd, takže
jim můžeme napsat vše potřebné k reklamacím, odstoupením od smluv, pokus
o smír, předžalobní výzvy a pod. Spotřebitelé by sami nezvládli tyto
věci sepsat a pomoc advokátů je pro některé z nich nedostupná z důvodu
ceny. Od nás si pak zanese vše jen na poštu. Jejich problémy sledujeme
až do vyřešení.
Jinak je můžeme také odkázat na ČOI, která poskytuje také mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR), které je bezplatné.Naše
organizace nemůže zastupovat spotřebitele u soudu, máme jen omezenou
svou činnost jako nezisková organizace, která poskytuje svou bezplatnou
pomoc v 9 krajích ČR, kde máme 16 bezplatných osobních poraden.
4)
Proč je podle Vás v Česku vymahatelnost práv spotřebitelů obtížná?
Podílí se Vaše asociace na legislativních změnách, které by mohly tento
stav zvrátit? Pokud ano, jakých?Vymahatelnost práv je u
nás opravdu velmi obtížná i když se podvodník najde, neprokáže se mu
úmysl a policie vše většinou odloží. Soudy jsou zase drahé a trvají
léta, to je pro starší lidi velmi složité.
Ano, na
legislativních změnách se samozřejmě podílíme, připomínkujeme některé
návrhy novel zákonů, také se vyjadřujeme i k některým Evropským
směrnicím prostřednictvím MPO ČR, kde jsme členy Spotřebitelského
výboru.