Mediální vystoupení
Vysílání Český rozhlas Brno pořad Apetýt záznam z 14.1.2021
Poslechněte si nás v mujRozhlas BRNO – o nové značce „PROVĚŘENO SENIORY“

Seniorpass a Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace společně vytvořili novou značku, díky které se mohou senioři lépe orientovat v tom, který podnik, provozovna nebo internetový obchod ctí práva spotřebitelů. Více se dozvíte níže v rozhovoru Mgr. Pavla Prokopa ze Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, z.s.
ČT 2 – pořad Dobré ráno

Ve čtvrtek 13. 8. 2020 vystoupila naše právnička Mgr. Alena Máčová v pořadu „Dobré ráno“ v ČT 2, aby posluchačům objasnila aktuální spotřebitelská témata. Níže můžete postupně zhlédnout její tři vstupy.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/420236100071079-bude-levak-nebo-pravak

Nakupování aneb jak na to z hlediska práva, ČÁST 2 – ODPOVĚDI NA OTÁZKY POSLUCHAČŮ

V druhé části přednášky zodpovídá Mgr. Ondřej Zelenka ze Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. otázky posluchačů. Celou přednášku můžete sledovat zde
Nakupování aneb jak na to z hlediska práva

Mgr. Ondřej Zelenka přednáší na téma „Spotřebitelské právo a jeho základy“. Celou přednášku si poslechněte zde
Český rozhlas brno – téma potraviny

Na téma „Jak si jako spotřebitel ohlídat kvalitu sezónních potravin“ v Českém rozhlase Brno dne 7.7.2020 v 10.30 hodin hovoří naše předsedkyně GertaMazalová. Poslechnete si zde
Rozhovor pro MF DNES

Přečtěte si rozhovor našeho vedoucího poradny SOS-A v Plzni Mgr. Ondřeje Zelenky pro Mladou Frontu DNES. Článek naleznete zde.

odpovědi na dotazy internetového deníku (6.5. 2020) Investigace. cz odpovídá GM
Na dotazy reportéra internet. deníku investigace.cz Jakuba Šimáka
odpovídá předsedkyně GertaMazalová :
1) Setkala se Vaše asociace s podvody týkajících se zmíněných produktů?Ano, setkáváme se poměrně často s problematikou podvodných prodejců a to nejen při podomním prodeji v obcích, městech, kde je podomní prodej zakázán, ale i při telefonních nabídkách, nákupech na e-shopech a pod.
2) Cílí podle Vás tito „online podvodníci“ primárně na seniory? Pokud ano, proč?Samozřejmě, cílí. Je to z důvodu, že senioři jsou většinou nejvíce rizikovou skupinou, osamělí, nemocní, zdrav. postižení a důvěřiví. Navíc mají pevný důchod ( i když často malý), takže je zde jistota, že fin. prostředky zde jsou jisté na rozdíl od mladých lidí, kteří přijdou o zaměstnání a nemají pak z čeho platit případné dluhy. V poslední době, kdy je nařízen omezený pohyb osob z důvodu nebezpečí koronaviru, jsou prakticky sami a bez ochrany svých blízkých, o to více jsou zranitelnější.
3)
Pomáhala Vaše asociace s obranou spotřebitelských práv na straně
podvedených klientů v těchto konkrétních případech? Pokud ano, nakolik
byla Vaše asistence úspěšná, byli Vaši klienti odškodněni?Naše
organizace poskytuje spotřebitelům osobní, telefonní a emailové
poradenství, z toho je naprosto nenahraditelné právě poradenství osobní,
kdy nám spotřebitelé donesou veškerou dokumentaci, smlouvy atd, takže
jim můžeme napsat vše potřebné k reklamacím, odstoupením od smluv, pokus
o smír, předžalobní výzvy a pod. Spotřebitelé by sami nezvládli tyto
věci sepsat a pomoc advokátů je pro některé z nich nedostupná z důvodu
ceny. Od nás si pak zanese vše jen na poštu. Jejich problémy sledujeme
až do vyřešení.
Jinak je můžeme také odkázat na ČOI, která poskytuje také mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR), které je bezplatné.Naše
organizace nemůže zastupovat spotřebitele u soudu, máme jen omezenou
svou činnost jako nezisková organizace, která poskytuje svou bezplatnou
pomoc v 9 krajích ČR, kde máme 16 bezplatných osobních poraden.
4)
Proč je podle Vás v Česku vymahatelnost práv spotřebitelů obtížná?
Podílí se Vaše asociace na legislativních změnách, které by mohly tento
stav zvrátit? Pokud ano, jakých?Vymahatelnost práv je u
nás opravdu velmi obtížná i když se podvodník najde, neprokáže se mu
úmysl a policie vše většinou odloží. Soudy jsou zase drahé a trvají
léta, to je pro starší lidi velmi složité.
Ano, na
legislativních změnách se samozřejmě podílíme, připomínkujeme některé
návrhy novel zákonů, také se vyjadřujeme i k některým Evropským
směrnicím prostřednictvím MPO ČR, kde jsme členy Spotřebitelského
výboru.