Menu

Cestovní ruch

letak2017Spousta českých spotřebitelů se každoročně těší na dovolenou, ať už se jedná o sportovní vyžití na horách či odpočinek na pláži u moře. V průběhu zájezdu však může dojít k řadě nepříjemných situací, které spotřebitelům dovolenou pokazí. Bohužel ne vždy dovolená končí odpočinkem a radostí z příjemně stráveného času. Na cestě čeká řada nástrah, od poškozených či ztracených kufrů přes zpožděné lety a hotely s vadami, které neodpovídají Vašim představám. Co dělat, aby se z dovolené nestala noční můra, a jak se může zákazník bránit, pokud pořadatel zájezdu pochybí?

Pokud mluvíme o zájezdu, je třeba definovat, co to zájezd je. Dle zákona se jedná o soubor služeb cestovního ruchu, pokud je uspořádán na dobu delší než 24 hodin nebo zahrnuje-li přenocování a obsahuje-li alespoň dvě z těchto plnění:

  1. ubytování,
  2. dopravu,
  3. jinou službu cestovního ruchu, která není doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část souboru nabízených služeb.

Samotná smlouva o zájezdu nemusí mít písemnou formu, ovšem tzv. potvrzení o zájezdu, kde jsou vylíčeny všechny podstatné náležitosti o zájezdu, (smluvní strany, cena zájezdu, vymezení zájezdu, doprava, ubytování, další služby) už písemnou formu mít musí. Dále je třeba upozornit, že samotná smlouva často odkazuje na obchodní podmínky a je třeba s nimi být před podpisem smlouvy obeznámen. Již z toho důvodu by se měl zajímat o to, na co si dávat při sjednávání cestovní smlouvy pozor a naučit se svá práva v praxi prosadit.

Tato sekce se však nevěnuje jenom zájezdu jako celku, ale také samostatné letecké dopravě. V dnešní době patří letecká doprava k oblíbenému způsobu cestování. Nicméně jako i u ostatních dopravních prostředků může i v letecké dopravě dojít k řadě nemilých událostí, které Vám cestu zkomplikují. Jedná se zejména o zrušení či zpoždění letu, přičemž je důležité znát, na co máte v těchto situacích nárok. Jestliže i Vás oblast cestovního ruchu z různých důvodů zajímá, je právě Vám určena tato sekce. 

Od 1. 7. 2018 vstoupila v účinnost novela zákona o cestovním ruchu, která zákazníkům garantuje právo na vrácení 100 % jimi uhrazených částek v případě, že zájezd není v důsledku úpadku cestovní kanceláře vůbec nebo z části poskytnut. Více si můžete přečíst v tomto článku: NOVELA ZÁKONA O CESTOVNÍM RUCHU.