Menu

Tiskové zprávy

Odešla naše dlouholetá předsedkyně, paní Gerta Mazalová

Vážení kolegové, spotřebitelé, donoři a všichni naši příznivci,

musíme Vám dnes oznámit velmi smutnou zprávu. V úterý 30.7.2024 nás navždy opustila paní Gerta Mazalová, která dokázala naše sdružení vybudovat a byla více jak 20 let jeho předsedkyní a jeho duší. Paní Gerta Mazalová byla výjimečná žena s obrovským srdcem a nezničitelnou energií, která vždy neohroženě bojovala za práva spotřebitelů, a to ať už z pozice předsedkyně naší organizace, různých poradních orgánů, či jako poslankyně Parlamentu ČR, kdy tuto funkci vykonávala po dvě volební období. Byl jí dán dar nesmírné vnitřní energie, se kterou se pouštěla do všech činností. Byla mnohokrát oceněna cenou lektor roku za své přednášky, při kterých dokázala neuvěřitelně oslovovat všechny přítomné. Také její vystoupení v médiích měli značný úspěch a pořad Českého rozhlasu Brno Apetýt se těšil vždy obrovské posluchačské popularitě.

Paní Gerta Mazalová žila nejen pro svou skvělou rodinu, ale zejména pro svou práci, které věnovala veškerý svůj volný čas a kterou nade vše milovala. My, kteří jsem měli štěstí, že jsme ji mohli poznat, si ji navždy uchováme v srdci.

Paní Mazalová, děkujeme Vám z celého srdce za vše!

Rozloučení s Gertou Mazalovou proběhne ve středu 7. srpna 2024 ve 13:15 hodin v obřadní síni krematoria města Brna, Jihlavská ulice 1.

Nikdy na ni nezapomeneme, jménem naší organizace SOS – Asociace.

Zákon o hromadných žalobách nabyl účinnosti

Po mnohaleté diskusi odborné i široké veřejnosti a několika legislativních pokusech dnes nabyl účinnosti zákon č. 179/2024 Sb., o hromadném občanském řízení soudním, který komplexně upravuje problematiku hromadných žalob. Přijetím tohoto zákona tak Česká republika splní svou povinnost, kterou jí ukládá Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1828 ze dne 25. listopadu 2020 o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů a o zrušení směrnice 2009/22/ES (dále jen „Směrnice“).

Co si lze obecně představit pod pojmem hromadné žaloby?

Hromadné nebo též kolektivní žaloby jsou právním institutem, který umožňuje skupině subjektů spojit své nároky do jednoho soudního řízení. Tento nástroj je zejména užitečný v případech, kdy by jednotlivé soudní spory byly pro jednotlivce příliš nákladné, a kdy by společné vymáhání práva bylo efektivnější. Hromadnou žalobou je možné sloučit několik bagatelních sporů, jejichž vymáhání soudní cestou by pro individuální žalobce bylo kontraproduktivní – výsledný vymožený nárok by byl totiž pravděpodobně nižší nežli náklady na jeho vymožení. Společnou žalobou je ovšem možné náklady na vymáhání nároků vůči společnému žalovanému spojit a jejich úhradu rozdělit mezi vícero žalobců.

Co bude zákon znamenat v praxi?

Český zákon o hromadném občanském řízení soudním se zatím týká pouze spotřebitelských sporů. Spotřebitelé a mikropodniky (podnikatel, který zaměstnává méně než deset osob a jehož roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesáhne 50 milionů korun) budou mít nově možnost společného vymáhání nároků vůči podnikatelům. Hromadné žaloby bude možné podávat u Městského soudu v Praze prostřednictvím neziskových organizací zapsaných ve zvláštním seznamu; ty musí být zastoupeny advokátem.

Závěrem

,,Na přijetí zákona o hromadných žalobách jsme jako spotřebitelská organizace velmi dlouho čekali. Nyní je ovšem zákon přijat v podobě, díky které může být pro neziskové organizace problematické spotřebitelská práva u soudu vymáhat, a to zejména z důvodu zvoleného principu přihlašovacího řízení a řešení financování hromadných žalob,” říká
Alena Máčová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Zákon stojí na principu přihlašovacího řízení, tedy tzv. princip opt-in. To v praxi znamená, že spotřebitelé se jako tzv. zúčastnění členové skupiny (nejsou účastníky, ani vedlejšími) musí k hromadnému řízení sami přihlásit.
Jako hlavním argumentem proti modelu opt-in je tzv. problém racionálního nezájmu, kdy jednotliví spotřebitelé přehlížejí své bagatelní nároky, nepřihlásí se a tím nedojde k reparaci vzniklé škody. Zároveň hrozí, že se kvůli bagatelním škodám bude soudit málokdo a pro neziksové organizace bude velmi problematické poškozené vyhledat a kontaktovat je. Opačný princip opt-out znamená, že do předmětu kolektivního řízení jsou bez dalšího zahrnuty nároky všech potenciálně dotčených poškozených. Ti se tedy automaticky, bez ohledu na své přání a bez nutnosti aktivně projevit svou vůli vstoupit do kolektivního řízení, stanou žalobci. Mají ovšem možnost ze sporu vystoupit.

Zákon pak sice umožňuje přiznat spotřebitelským organizacím odměnu ve výši až 16% z vyhraného sporu, kterou spotřebitelká organizace obdrží až po vyhraném řízení a odpuštění soudního poplatku, ale pro neziskovou organizaci je ovšem financování hromadných žalob a zejména zajištění přípravných fázi hromadného řízení, sběr dat a jejich vyhodnocení z vlastních zdrojů prakticky nemožné a nedostatek financí na vedení a přípravu hromadných řízení může představovat důvod, proč spotřebitelské organizace nebudou moci hájit práva spotřebitelů u soudu.

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Slovo paní Gerty Mazalové

Vážení členové a přátelé naší SOS-Asociace, z.s.,

vážení přátelé a naši sympatizanti,

dovoluji si Vám oznámit změnu v pozici předsedkyně  SOS-Asociace, z.s. Svou funkci předávám naší mladé poradkyni Mgr. Aleně Máčové, kterou jsem již seznámila s jejími úkony a budoucí funkcí. Vše jsem jí v pořádku předala. Já budu i nadále pracovat pro naši organizaci, kterou jsem vytvořila již v roce 2003 a od těch dob dále zvětšovala a ve které již léta pracuji. Dlouho jsem vybírala, až jsem našla vhodnou kandidátku pro Vás. Kladla jsem hlavně důraz na laskavost a srdce nové předsedkyně v této funkci.

Věřím, že Mgr. Máčová má velmi dobrý vztah k seniorům a lidem, kteří potřebují naši pomoc. Mgr. Máčová u nás pracuje již několik let a mám s ní dobré zkušenosti.

PS: Říká se, že v nejlepším má člověk ze své funkce odejít. Já sice odcházím, ale vždy zde budu pro Vás, kdykoliv budete potřebovat.

Moc Vás všechny zdravím a přeji jen to nejlepší………!

Gerta Mazalová

Musím odjet na zájezd na požárem zasažené řecké ostrovy?

V tuto chvíli se na naši poradenskou linku obracejí spotřebitelé, kteří na řecké ostrovy zasažené požárem mají teprve odcestovat a kteří mají zcela oprávněné obavy o své bezpečí. Zájezdy na tyto místa ruší nyní pouze některé cestovní kanceláře, a to pouze v případě zájezdů, na které mají zákazníci odletět v nejbližších dnech. Spotřebitelé, kteří mají odletět později, jsou tak v tuto chvíli ve velké nejistotě, zda budou muset na zájezd odletět.

Dokud Ministerstvo zahraničí nevydá plošné doporučení necestovat na Rhodos, nebudou cestovní kanceláře nuceny rušit zájezdy do oblastí, které nejsou přímo mezi místy uvedenými na stránkách ministerstva, ačkoli jsou od zmíněných míst vzdáleny jen několik desítek kilometrů. Dle vyjádření Martina Smolka, vrchního ředitele právní a konzulární sekce na ministerstvu zahraničí, ministerstvo prozatím nevydá plošné doporučení necestovat na Rhodos.

Pokud cestovní kanceláře nebudou samy rušit zájezdy, dostávají se tímto spotřebitelé do těžké volby, zda odstoupit od smlouvy sami se zaplacením stornopoplatků, které se mohou vyšplhat téměř až do celé ceny zájezdu, anebo odjet na zájezd do míst, kde jim a jejich blízkým může hrozit nebezpečí a kde si stěží v tuto chvíli dovedeme představit prožití bezstarostné dovolené.

Pro srovnání se zahraničím lze uvést, že obří německá cestovní kancelář TUI zrušila již všechny lety na Rhodos s platností od včerejšího dne do středy a podobně postupuje také britská společnost Jet2.

Dle našeho názoru by měly cestovní kanceláře v tuto chvíli zájezdy do požárem zasažených oblastí zrušit anebo se se svými zákazníky domluvit na změně místa či termínu konání zájezdu, a to i u zájezdů konaných za více dní, neboť je těžké si představit prožití klidné dovolené v místech, kde hrozí rozšíření nebezpečných požárů a kde mohou být ohroženy lidské životy. V případě zrušení zájezdu dle §2535 občanského zákoníku z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti má cestovní kancelář povinnost vrátit zákazníkovi veškeré uhrazené platby za zájezd, avšak nevzniká jí povinnost vůči zákazníkovi k náhradě škody.

Českým spotřebitelům, kteří se mají vydat na zájezd na zasažené řecké ostrovy tak nezbývá než se obrnit velkou dávkou trpělivosti a počkat, jak se k celé situaci dále postaví Ministerstvo zahraničních a věcí a cestovní kanceláře.

Mgr. Alena Máčová

Právník SOS – Asociace, z.s.

Zrušené zájezdy na ostrov Rhodos

Řecký ostrov Rhodos zasáhl rozsáhlý požár, který se dotýká velkého množství českých občanů, kteří zde trávili svou letní dovolenou. Zákazníci cestovních kanceláří, kteří se nacházejí v oblastech zasažených požárem, jsou nyní evakuováni.

Na co mají tito zákazníci právo?

Pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu kvůli požáru nemůže zajistit objednané služby, jedná se o vadu zájezdu. Cestovní kancelář musí bez odkladu a bez dalších poplatků např. poskytnout náhradní ubytování, stravování a další služby podle cestovní smlouvy a v odpovídající kvalitě. Pokud taková opatření nelze učinit, musí cestovní kancelář dopravit zákazníka zpět na místo odjezdu a vrátit mu rozdíl v ceně (tzn. poskytnout mu slevu z ceny zájezdu). Případné vyšší náklady na dopravu hradí kancelář. Pokud budou náhradní služby levnější, musí zákazníkovi uhradit rozdíl. Náhrada majetkové či nemajetkové újmy se v takovém případě neuplatní, neboť se jedná o mimořádnou nepředvídatelnou a nepřekonatelnou překážka, kterou cestovní kancelář nemohla předpokládat.

Cestovní kanceláře by měli v tuto chvíli zájezdy do požárem zasažených oblastí zrušit anebo se se svými zákazníky domluvit na změně místa či termínu konání zájezdu. V případě zrušení zájezdu z důvodu nevyhnutelné a mimořádné okolnosti má cestovní kancelář povinnost vrátit zákazníkovi veškeré uhrazené platby za zájezd, avšak nevzniká jí povinnost vůči zákazníkovi k náhradě škody. Některé cestovní kanceláře již dnes oznámily, že cesty na Rhodos ruší.

Pokud by cestovní kancelář zájezd sama nezrušila a ten by směřoval do místa, které je přímo zasažené požáry, může od smlouvy odstoupit i zákazník sám, a to bez zaplacení stornopoplatků. Pokud ovšem zákazník zruší zájezd, který nesměřuje do zasaženého místa, bude muset uhradit cestovní kanceláři smluvené stornopoplatky.

Ministerstvo zahraničních věcí turistům v tuto chvíli doporučuje, aby lidé necestovali do oblastí na řeckém ostrově Rhodos, které jsou požáry postižené. Aktuálně se jedná o tyto oblasti: Kiotari, Gennadi, Pylonas, Laerma, Lardos, Lindos, Kalathos, Malona, Asklipeio, Peukous, Massari a Charaki. Vysoké nebezpečí požáru platí ale pro celý ostrov.

SOS – Asociace, z.s.

Tisková zpráva: BOHEMIA ENERGY entity rozesílá svým bývalým zákazníkům vyúčtování

Společnost BOHEMIA ENERGY entity začíná v těchto dnech svým bývalým zákazníkům rozesílat vyúčtování. V mnoha případech ale spotřebitelé na svém konečném vyúčtování naleznou vysokou částku za nedoplatek.

,,Spotřebitele, kterým přestala dodávat energie společnost Bohemia Energy entity, čeká další nemilé překvapení v podobě došlého konečného vyúčtování od jejich bývalého dodavatele,“ říká předsedkyně SOS – Asociace, z.s. Gerta Mazalová a dodává: ,,tito lidé se ani nestačili vzpamatovat z extrémně vysokých záloh na energie, které jim stanovili dodavatelé poslední instance a musejí znovu řešit, kde vezmou peníze na zaplacení  vysokých nedoplatků od společnosti Bohemia Energy entity.“

Vyúčtování za energie se skládá ze tří částí – základní „A“, podrobné „B“ a doprovodné „C“.  Při kontrolních propočtech je třeba si uvědomit, že platby za elektřinu a plyn se skládají z regulované části, kterou stanovuje stát, a z části neregulované, určené dodavatelem. Je rovněž dobré podávat se na sjednaný produkt, sazbu a na výši stálé měsíční platby, neboť to vše se podílí na výsledné ceně.

,,Pokud spotřebitel obdrží vysoký nedoplatek za energie, dle kterého se spotřeba energií významně odlišuje od vyúčtování předešlého, je potřeba zkontrolovat, zda uváděná spotřeba energií souhlasí s reálnou spotřebou dle elektroměru/plynoměru. Poté je nutné podat u dodavatele energií reklamaci “ dodává právnička SOS – Asociace, z.s. Alena Máčová. Podmínky pro její uplatnění by měly být uvedeny ve vyúčtování nebo je naleznete v obchodních podmínkách, které se vážou ke smlouvě o dodávkách energií. V nich bývá také uvedena doba, do kdy lze vyúčtování reklamovat.

Reklamace musí být podle zákona vyřízena do 15 dnů od jejího doručení. Pokud dodavatel uzná, že reklamace je oprávněná, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů ode dne jejího doručení. Jestliže dodavatel elektřiny či plynu reklamaci zamítne, anebo ji nevyřídí ve stanovené lhůtě, mohou se spotřebitelé obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Obecně platí, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky (reklamace nemá odkladný účinek) a pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude spotřebitelům neoprávněně fakturovaná částka vrácena. Nicméně, i když na to nemá spotřebitel nárok ze zákona, solidní společnost běžně přistoupí na žádost, že platba bude uhrazena až po vyřízení reklamace. 

,,V případě společnosti Bohemia Energy entity bych ovšem s platbou počkala, protože spotřebitelům od ní pro nezaplacení nedoplatku nehrozí odpojení od energií a pokud bude zjištěno, že spotřeba energií souhlasí s vyúčtováním, nedoplatek spotřebitel doplatí,“ dodává Gerta Mazalová.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Tisková zpráva: SOS –Novela energetického zákona

1.8.2021

Poslanecká sněmovna schválila 16. července 2021 návrh novely energetického zákona, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro dokončení legislativního procesu je třeba schválení Senátu a podpis prezidenta republiky. Pokračování projednávání v Senátu je naplánováno na jeho 15. schůzi dne 25. 8. 2021. Pokud vše půjde dobře, měl by právní předpis nabýt účinnosti 1. ledna 2022.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: ,,Novelu energetického zákona Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. netrpělivě očekávalo několik let a nyní změny, které má novela energetického zákona přinést, velmi vítáme, protože se na nás za dobu existence tzv. aukčních společností obrátilo enormní množství dotčených spotřebitelů, kterým energetický zákon neumožňoval dostatečné možnosti obrany proti tzv. energošmejdům. Na druhou stranu je nám ovšem líto, že příprava takto důležitého zákona trvala několik let. Doufáme také, že návrh novely Senátem projde a zákon bude přijat do letošních voleb, v opačném případě by to pro spotřebitele znamenalo velké zklamání.“

Novela energetického zákona posiluje postavení spotřebitele na trhu s energií s cílem zabránit nejčastějším nekalým obchodním praktikám, kterých se dopouštějí tzv. aukční společnosti. Ti prostřednictvím klamavých a agresivních praktik donutí spotřebitele podepsat smlouvu o zprostředkování výběru nového dodavatele (tzv. Přihláška do výběrového řízení) vedoucího k nevýhodné smlouvě o dodávkách energií, ačkoli smlouvu spotřebitelům prezentují jako pouhé sjednání služby hlídání cen energií apod. Mgr. Alena Máčová, právník SOS – Asociace, z.s. k tomu dodává: ,,Zvláště senioři proto netuší, že tím udělili plnou moc ke změně dodavatele energií a že jim hrozí smluvní pokuta ve výši několika tisíc korun, jestliže budou chtít svůj závazek zrušit.“
Účinná forma ochrany koncového zákazníka před tzv. energošmejdy je zavedení povinné licence k provozování zprostředkovatelské činnosti v oblasti prodeje energetických komodit, kterou by uděloval Energetický regulační úřad po splnění základních podmínek, jako je absolvování školení a přijetí profesní odpovědnosti. Alena Máčová k tomu dodává: ,,Dosud platí, že dodavatelé energie musí mít pro svou činnost licenci a podléhají dozoru ERÚ, zprostředkovatelům ale stačí živnostenský list, smlouva nebo dohoda a dohled mají pouze obecný. Za porušení pravidel by úředníci mohli nepoctivé zprostředkovatele z registru vyškrtnout a hrozila by jim až patnáctimilionová pokuta.“ Zprostředkovatel tedy bude muset provozovat svou činnost poctivě a s odbornou péčí. Bude muset také zohledňovat při své činnosti účinně práva a oprávněné zájmy spotřebitele a dávat jim přednost před zájmy vlastními, zejména včas respektovat projevenou vůli spotřebitele a bez zbytečného odkladu jej pravdivě informovat o všech podstatných skutečnostech včetně hrozící škody.

Spotřebitel může nyní v případě uzavření smlouvy distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory bez postihu vypovědět závazek ze smlouvy s dodavatelem energií ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávek elektřiny nebo plynu. Stejné právo bude mít nově i při uzavření smlouvy na dodávky energií prostřednictvím zprostředkovatele. ,,Toto nové oprávnění je pro spotřebitele velice důležité, neboť v poslední době zaznamenáváme velké množství stížností na některé dodavatele energií, kteří neakceptují spotřebitelovu výpověď učiněnou ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávek elektřiny nebo plynu a kteří se odvolávají na to, že smlouva na dodávky energií byla uzavřena za spotřebitele zprostředkovatelem přímo v místě provozovny dodavatele“, dodává k tomu Alena Máčová.

Novela dále například zavádí právo spotřebitele kdykoliv bez postihu odstoupit od smlouvy o zprostředkování, omezenou dobu platnosti plných mocí, právo na odstoupení od smlouvy v případě zvýšení ceny či jiné změny obchodních podmínek.
SOS-Asociace, z.s.
Mečová 5, 602 00 Brno

Tisková zpráva: SOS – Končící platnost poukazů Lex Voucher

1.8.2021

Nejpozději 31. srpna 2021 skončí ochranná doba, zavedená zákonem Lex voucher, po kterou byla odložena splatnost vrácení plateb uhrazených za zrušený zájezd.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k problematice poukazů dodává: ,,Návrh zákona Lex voucher byl předložen Ministerstvem pro místní rozvoj v dubnu 2020 a naše sdružení ihned od začátku upozorňovalo, že navržená úprava je v rozporu s evropským právem, kdy Česká republika je povinna dodržet směrnici EP a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, dle které zákazníkem zaplacené platby za zájezd, případně snížené o přiměřené stornopoplatky, musí být zákazníkovi vráceny bez zbytečného prodlení a v každém případě do 14 dnů po ukončení smlouvy. Návrh zákona standard ochrany spotřebitele naopak zásadně snižuje a jeho jediným cílem je podpora cestovních kanceláří na úkor spotřebitelů. Navržená úprava také byla použita retroaktivně a takovýto retroaktivní zásah do práv soukromých osob je nepřípustný.“

V případě, že zákazník po dobu trvání ochranné doby nevyužije voucher na náhradní zájezd, vrátí mu pořadatel veškeré uhrazené platby nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby, tedy do 15. září 2021. Lidé mohou vouchery použít například na pořízení zimní dovolené či dovolené v další sezóně, smlouvu je však potřeba uzavřít do skončení platnosti poukazů, tedy do 31. srpna 2021. Mgr. Alena Máčová, právník Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. k tomu uvádí: ,,Spotřebitelé, kteří poukaz LV nevyužijí na náhradní zájezd, nemají povinnost cestovní kancelář žádat o vrácení peněz, neboť ty mají peníze klientům vracet automaticky. Je ovšem vhodné danou cestovní kancelář kontaktovat a potvrdit jí číslo účtu nebo naopak uvést nové platební údaje.“
Cestovní kanceláře, které ještě peníze svým klientům nevrátili čeká na začátku září velká administrativní a finanční zátěž. Pokud by některá cestovní kancelář skončila v úpadku, poukazy Lex Voucher jsou proti úpadku pojištěny a klient poté musí svůj požadavek uplatnit u pojišťovny příslušné cestovní kanceláře.

Jiná situace ale platí pro klienty, kteří vlastní poukaz vydaný dle podmínek cestovní kanceláře. Takovéto poukazy nejsou proplatitelné a spotřebitel si musí u dané cestovní kanceláře zakoupit nový zájezd. Na SOS – Asociaci, z.s. se ve velké míře obrátili i spotřebitelé, kteří od cestovní kanceláře obdrželi jejich poukaz namísto poukazu Lex Voucher. „Tito spotřebitelé se v tuto chvíli musejí obrátit na soud, který by mohl rozhodnout o tom, že klienti byli cestovní kanceláří uvedeni v omyl a o následné neplatnosti takto vydaných poukazů“, dodává Alena Máčová.

SOS – Asociace z.s. v tuto chvíli doufá, že se neocitneme znovu v tak těžké situaci, kdy je možné vydat zákon, dle kterého jsou rizika podnikání přenesena z velké části na samotné spotřebitele.
SOS-Asociace, z .s.
Mečová 5, 602 00 Brno

Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.

E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná

Brno, 19. října 2020

Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.

Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.

„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.

Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.

Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.

Pozor na energošmejdy

„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“

Jak bude EG.D vypadat

Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.

Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.

O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D

Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.

Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.

Kontakty

Roman Šperňák

tiskový mluvčí E.ON

M +420 606 789 422

roman.spernak@eon.cz

www.eon.cz

TISKOVÁ ZPRÁVA – Projekt “Prověřeno seniory” bojuje proti nekalým obchodním praktikám

V současnosti se stále častěji setkáváme s obchodními subjekty, které nesplňují standardní procesy prodeje. Někteří prodejci pouhou neznalostí, jiní se účelově snaží vydělávat na emocích slabších, především seniorů.

Nový projekt „Prověřeno seniory“ má za cíl zastavit nekalé a stále se zlepšující obchodní praktiky a poskytnout lidem důchodového věku sumář plnohodnotných informací, včetně iluzorní mapy důvěryhodných prodejních subjektů.

Cílovou skupinou projektu jsou, jak již název prozrazuje, osoby seniorního věku, které nejsou ve svém věku již dostatečně edukováni v moderní obchodní gramotnosti.

S nově vznikajícím projektem „Prověřeno seniory“ spolupracuje také Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. Organizace se zabývá hloubkovými průzkumy trhu, přičemž veškeré nedostatky a závady reportuje státním dozorovým orgánům, jako je Česká obchodní inspekce nebo Státní zemědělská potravinářská inspekce.

Gerta Mazalová za Sdružení  obrany spotřebitelů o nové metodice prohlásila:

„Toto je projekt, který jsme vytvořili společně za spolupráce Ministerstva práce a sociálních věcí, které to zakrývá svou záštitou. Projekt má za úkol sdělovat, jak se jednotlivé subjekty (prodejny, prodavači, podnikatelé) chovají a přistupují ke spotřebitelům, hlavně tedy seniorům, zejména pak velikosti písma (aby vše mohli přečíst) a přístupem do prodejny (aby někde neuklouzli).“

Kromě zákaznického přístupu zkoumá komise také korektnost obchodních podmínek a další zákonem dané podmínky prodeje. Analyzované subjekty budou hodnoceny bodovým systémem, který bude znázorněn jednoduchými palci nahoru. Čím více palců nahoru, tím samozřejmě lepší hodnocení.

Pozitivně ohodnocený subjekt získá označení “Prověřeno seniory”, které může hrdě využívat ve svých marketingových materiálech a zároveň bude uveden na oficiálním webu projektu. Značka je udělována po limitované období jednoho roku.

„Zájem je přímo obrovský. Volají nám podnikatelé, že chtějí, abychom právě jejich subjekt překontrolovali a udělili jim to hodnocení, protože díky účasti Ministerstva práce a sociálních věcí je udělování značky „Prověřeno seniory“ nyní zcela zdarma,“ vyjádřila se o vysoké poptávce ze strany podnikatelů Gerta Mazalová. Už jen tento zájem prozrazuje, že bude projekt velice úspěšný a stane se osvětou v prodejní sféře.                   

Aktivity projektu „Prověřeno seniory“ jsou podpořeny z dotačního programu Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností.

V Brně, 17. 8. 2020

Projekt: Prověřeno seniory

Kontaktní email: info@proverenoseniory.cz