Menu

Tiskové zprávy

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.

Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.

SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Hájíme zájmy spotřebitelů – jsme PRO návrh zákona o hromadných žalobách

SOS – Asociace, z.s. podporuje návrh zákona o hromadných žalobách

Tisková zpráva ze dne 25. dubna 2019

SOS – Asociace, z.s. se zapojilo do připomínkování návrhu paragrafového znění zákona o hromadných žalobách, které připravilo Ministerstvo spravedlnosti ČR. Naše organizace vyjádřila několik dílčích připomínek, jako celku jsme však návrhu zákona vyjádřili podporu.

V návrhu zákona o hromadných žalobách, byť se nebude vztahovat pouze na spotřebitelské spory, vidíme primárně možnost posílení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Spotřebitelské spory jsou specifické tím, že ačkoliv většinou nejsou nijak právně složité, spotřebitelé často na vymáhání svých práv rezignují. Spotřebitelé jsou od podání žaloby odrazováni mnoha překážkami – od soudního poplatku počínaje, přes případné další náklady, délku soudního řízení, až po nejistotu reálného vymožení žalované částky. Mnoho zejména bagatelních nároků spotřebitelů tak zůstává neuhrazeno. Ačkoliv se poškození jednoho spotřebitele může zdát marginální, celospolečenské škody jsou značné. Proto SOS – Asociace, z.s. dlouhodobě volá po zlepšení procesní ochrany spotřebitelů zejména při vymáhání bagatelních pohledávek.

Mgr. Tomáš Palla, právník a vedoucí spotřebitelské poradny SOS – Asociace, z.s. v Praze k tomu uvádí:Hromadné žaloby vnímáme jako jeden z kroků, nikoliv však jako krok jediný a všespásný, ke zlepšení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Proto zavedení institutu hromadné žaloby do českého právního řádu velmi podporujeme.“

Zásadní debata se na všech odborných fórech vede o uplatnění principů opt-in nebo opt-out. Princip opt-in znamená vedení hromadného řízení o nárocích osob, které se do něj aktivně přihlásili, princip opt-out naopak znamená vedení hromadného řízení o nárocích všech členů skupiny poškozených osob, kteří se z řízení aktivně neodhlásili. Z hlediska ochrany spotřebitele rozhodně doporučujeme využít v zákoně také, avšak nikoliv výlučně, principu opt-out. Právě v rámci spotřebitelských vztahů může dojít k tomu, že protiprávním jednáním např. velké korporace s širokou zákaznickou základnou bude poškozeno velké množství spotřebitelů. A právě pro takové spory je princip opt-out vhodný. Jeho využití v hromadných řízeních proto posílí důvěru spotřebitelů v ochranu jejich práv i vůči velkým hráčům na trhu. Návrh zákona tedy velmi správně počítá s oběma principy. Dle našeho názoru by hlavní slovo při určení způsobu vedení konkrétního hromadného řízení měl mít soud.

Legislativní proces budeme i nadále sledovat a návrhy připomínkovat. Oceňujeme, že Ministerstvo spravedlnosti ČR doposud jevilo skutečný zájem o připomínky všech relevantních partnerů. Věříme, že tento trend bude i nadále pokračovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Gerta Mazalová

Tisková zpráva – VELKÁ CENA CESTOVNÍHO RUCHU

SOS – Asociace, z. s. upozorňuje na velice důležitou zprávu:

Nezapomeňte se přihlásit do Velké ceny cestovního ruchu!

Uzávěrka přihlášek do 12. ročníku soutěže Velká cena cestovního ruchu 2018/2019 se blíží. 
Své projekty můžete zdarma přihlašovat už jen do 30. listopadu 2018. Připraveno pro vás máme hned pět různých kategorií – tak se nezapomeňte přihlásit!

Projekty je možné do soutěže přihlašovat na http://www.icot.cz/vccr, kde jsou také uvedeny podrobnější informace o soutěži. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 17. ledna 2019 na veletrzích GO a REGIONTOUR v Brně.

Smyslem soutěže Velká cena cestovního ruchu je každoročně upozornit na výjimečné projekty z různých segmentů turismu a poukázat na atraktivní novinky z oboru. Vyhlašovatelé z vydavatelského domu COT media a ze společnosti Veletrhy Brno chtějí soutěží přispět ke zkvalitnění nabídky a úrovně služeb v cestovním ruchu České republiky. K prestiži ankety přispívá kromě partnerství profesních svazů a dalších institucí také fakt, že každá soutěžní kategorie je hodnocena vlastní porotou složenou nejen ze zástupců pořádajících společností, ale především z odborníků na danou problematiku.

Svůj projekt můžete přihlásit do jedné z pěti kategorií:

  • Nejlepší jednotná kampaň
  • Nejlepší lázeňský a wellness balíček
  • Nejlepší elektronický projekt
  • Nejlepší turistický produkt
  • Start up roku

Hlasování veřejnosti pak opět rozhodne o vítězích kategorie Cestovní kancelář roku. Do soutěže v této kategorii budou automaticky přihlášeny všechny v České republice registrované cestovní kanceláře, které jsou pojištěny pro případ úpadku.

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

TISKOVÁ ZPRÁVA ZE DNE 4. DUBNA 2018: SOS – ASOCIACE, Z.S. VÍTÁ SCHVÁLENÍ VĚCNÉHO ZÁMĚRU ZÁKONA O HROMADNÝCH ŽALOBÁCH

Vláda ČR dnes schválila návrh věcného záměru zákona o hromadných žalobách. SOS – Asociace, z.s. tento krok vítá, neboť v něm spatřuje krok ke zlepšení úrovně procesní ochrany spotřebitelů v ČR.

Hromadné žaloby ve spotřebitelských věcech sice v našem právním řádu už nyní zakotveny jsou, ovšem pouze jako žaloby o zdržení se protiprávního jednání dle § 25 zákona o ochraně spotřebitele. V ČR však chybí mechanismus tzv. kolektivního odškodňování, tedy hromadného uplatňování nároků vyplývajících ze stejného skutkového základu. Příkladem může být situace, kdy jeden podnikatel uplatněním neoprávněné sankce poškodí stovky či tisíce svých klientů. Nyní se musí každý poškozený spotřebitel domáhat svého nároku u soudu sám, což zatěžuje soudní soustavu, prodlužuje délku řízení a zvyšuje jeho náklady. To by měla nová právní úprava změnit a umožnit uplatnění nároků mnoha spotřebitelů vyplývajících ze stejného protiprávního jednání hromadně v rámci jednoho soudního řízení. Právní úprava by se přitom měla vztahovat nejen na spotřebitelské vztahy, bude však zřejmě nejčastěji uplatňována právě v této oblasti.

Mgr. Tomáš Palla, vedoucí spotřebitelské poradny SOS – Asociace v Praze k tomu uvádí: „Mnoho spotřebitelů se dnes svých nároků vůbec nedomáhá, neboť se mnohdy jedná pouze o bagatelní částky. Přitom v případě poškození mnoha spotřebitelů jedním protiprávním jednáním podnikatele mohou být celkové škody z celospolečenského hlediska velmi vysoké, což ve svém důsledku deformuje trh, neboť podnikatel tak neoprávněně těží ze svého protiprávního jednání.“

Legislativní proces je teprve na začátku, finální podoba textu zákona se může od věcného záměru do jisté míry lišit. SOS – Asociace, z.s. však vítá schválení věcného záměru jako důležitý první krok k zavedení institutu hromadných žalob umožňujících kolektivní odškodňování do českého právního řádu. Legislativní práce budeme nadále sledovat a v jejich rámci budeme vznášet své připomínky a postřehy z praxe.

 

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 542 210 778

TISKOVÁ ZPRÁVA ZE DNE 12. BŘEZNA 2018: POZOR NA TELEFONÁTY ZA ÚČELEM „KONTROLY ENERGIÍ“

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. zaznamenává v rámci svého bezplatného poradenství pro spotřebitele bohužel stále časté nekalé praktiky některých dodavatelů energií či pořadatelů tzv. energetických aukcí při oslovování spotřebitelů a nabízení svých služeb. V poslední době jsme se několikrát setkali s tím, že dodavatel se snažil zneužít názvu oficiálních institucí, nebo alespoň vyvolat dojem, že není podnikatelem, ale jakýmsi „kontrolorem energií“ či „servisem pro spotřebitele“. Spotřebitele proto chceme varovat, aby takovým praktikám nenaletěli.

Typický scénář, který spotřebitelé v našich poradnách popisují, vypadá tak, že operátor dané společnosti spotřebiteli zavolá a představí sebe i společnost, jejímž jménem volá, následně provádí jakýsi průzkum ohledně dodávek energie a jejího vyúčtování, aby pak ve finále nabídl spotřebiteli službu za účelem „optimalizace“ jeho nákladů apod. Problém je v tom, že informace o názvu podnikatele proběhne hned na začátku hovoru, kdy spotřebitel nemusí být plně koncentrován a může snadno přeslechnout firmu volajícího. Názvy některých společností jsou navíc velmi zavádějící a mohou připomínat názvy jiných dodavatelů či názvy státních institucí jako jsou např. Energetický regulační úřad či Státní energetická inspekce. Tyto instituce však spotřebitele telefonicky ani jinak s žádnou nabídkou služeb nikdy neoslovují.

V poslední době jsme zaznamenali několik stížností na telefonáty společnosti, která se představuje jako „Sdružení pro kontrolu energií“. Právnickou osobu s takovým názvem však ve veřejném rejstříku nenajdete. Jedná se tedy evidentně o použití nekalé obchodní praktiky. Ve spotřebiteli je vyvoláváno zdání jakéhosi průzkumu a následně jsou spotřebiteli nabízeny služby konkrétního dodavatele. Za naprosto nehorázné považujeme, když se někteří podnikatelé prezentují jako spotřebitelské organizace. Minimálně názvy některých podnikatelů, které obsahují slovo „spotřebitel“ či „spotřebitelský“ mohou k mylnému dojmu o povaze volajícího vést. O pravé povaze takových subjektů se pak spotřebitel mnohdy dozví až na konci hovoru nebo až v rámci uzavírané smlouvy.

Nabádáme proto spotřebitele, aby si vždy ověřili, s kým opravdu vedou telefonní hovor a jaký jeho účel. V případě, že se Vám volající jeví podezřele, neváhejte hovor ukončit.

 

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 542 210 778

TISKOVÁ ZPRÁVA ZE DNE 26. ÚNORA 2018: NEKALÁ PRAKTIKA – PRAVIDELNÝ ODBĚR HOLÍTEK

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. zaznamenává stále mnoho spotřebitelských stížností týkajících se telefonických nabídek vykazujících různé nekalé obchodní praktiky. V poslední době vedou nabídky holicích strojků a holítek.

Typický případ vypadá tak, že operátor spotřebiteli zavolá a nabídne mu zaslání holícího strojku zdarma s tím, že stačí uhradit pouze poštovné ve výši 129,- Kč. Pokud spotřebitel souhlasí, je mu nabídnut též pravidelný odběr holicích břitů. Přestože spotřebitel odmítne takový pravidelný odběr nabízených produktů, tak spolu s holicím strojkem dostane oznámení, že se stal pravidelným odběratelem zásilek holítek v hodnotě 399,- Kč a přiloženou fakturu na příští měsíc. Pokud přiloženou fakturu na 399,- Kč spotřebitel zaplatí, stane se dle obchodních podmínek dané společnosti pravidelným odběratelem a společnost požaduje další platby.

Podle § 1838 Občanského zákoníku platí, že “dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.“ Dodavatel se ovšem podle toho nechová a obtěžuje spotřebitele neustálými telefonáty a posílá výzvy k zaplacení neobjednaných břitů. Po nějakém čase dokonce spotřebitel může obdržet i výzvu od vymahačské společnosti k uhrazení dluhu s formulářem k uznání neexistujícího dluhu. Tyto společnosti zneužívají strachu spotřebitelů a spoléhají na to, že to někteří spotřebitelé psychicky nevydrží, formulář podepíší, čímž dluh uznají a vymáhanou částku raději zaplatí.

Lukáš Havel, odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Spotřebitelé by si měli dávat pozor na podobné telefonáty a nepodléhat vidině holícího strojku zdarma. Je vždy potřeba míti na paměti, že nabídka zboží zdarma je podezřelá. Pokud spotřebitel s nabídkou souhlasil a zboží převzal, nevzniká mu tím však automaticky povinnost odebírat další produkty, k jejichž odběru se nezavázal.“

Varujeme proto všechny spotřebitele, aby si na podobné nabídky dávali pozor a rozhodně nepodepisovali uznání dluhu, který ve skutečnosti nevznikl. V případě spotřebitelského problému se neváhejte obrátit na spotřebitelské poradny SOS – Asociace, z.s.

 

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 542 210 778

Spotřebitelské fórum ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů-Asociací, z.s. testovalo různé formy taxislužeb. V Brně vede služba Liftago a v Praze UberPOP. Více v tiskové zprávě zde.

Tisková zpráva

 

Test taxi a individuální smluvní přepravy: z pohledu spotřebitelů vítězí digitální technologie

 

Praha, 15. 11. 2016 V souvislosti se stoupající popularitou digitálních technologií a vznikem nových platforem v sektoru taxislužby a smluvní přepravy otestovalo Spotřebitelské fórum ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů – Asociace různé formy individuální smluvní přepravy.

Z kvalitativního testu vyplývá, že moderní digitální technologie – například GPS měření trasy a navigace jízdy, elektronická fakturace, přesný odhad cen před jízdou a hodnocení řidičů uživateli – dokáží zaručit vyšší standard kvality a dobré ceny lépe než stávající regulatorní prostředí,“ popsal Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra. Z pohledu spotřebitele v Praze testující nejlépe hodnotili smluvní přepravu platformu UberPOP, v Brně to byla služba Liftago.*

Z hlediska kvality nebyly v rámci testu zjištěny zásadní nedostatky.** Řidiči většinou ochotně vyhověli požadavkům figurantů na změnu stanice autorádia, snížení či zvýšení teploty nebo na možnost dobití mobilního telefonu. Se závažným nedostatkem (odmítnutí vydání účtenky o dané jízdě) se testující setkali pouze v jednom případě, a to u licencovaného řidiče taxislužby objednaného z oficiálního stanoviště Fair place.

Nejlepší transparentnost odhadu cen podle nezávislého testu nabízí v Praze služba UberPOP (bezchybný odhad v opakovaném testu), uspěly i Taxify (v Praze) a Liftago (v Brně). Z hlediska ceny byl v testu v Praze nejvýhodnější UberPOP, v Brně vyšlo cestování nejlevněji s Taxi Impuls a platformou Liftago. Z hlediska rychlosti dojezdu do destinace byl na srovnávacích trasách v Praze nejlepší UberPOP a v Brně Liftago a Top 1 taxi.

Celá studie je ke stažení zde.

Kontaktní osoba:

Kryštof Kruliš,

předseda správní rady Spotřebitelského fóra

krulis@spotrebitelskeforum.cz

+420 604 795 569

Spotřebitelské fórum, z.ú. je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojujeme spotřebitelské organizace a firmy působící na domácím trhu s cílem hájit zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech jako je maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh nebo finanční služby.

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. (SOS – Asociace) je nestátní nezisková organizace založená za účelem pomáhat spotřebitelům a prosazovat jejich práva. Od roku 2009 bezplatně pomáháme spotřebitelům – začínali jsme v Jihomoravském kraji, odkud jsme však velmi záhy rozšířili svoji působnost i do dalších krajů a v současné době pomáháme spotřebitelům z celé České republiky.

* Pro účely srovnání byla primárním kritériem rychlost přistavení vozu. U platforem, které umožňují výběr z různých cenových nabídek, např. Liftago v Praze, byl faktor ceny posuzován jen mezi nejblíže dostupnými vozy.

** V Praze jsme testovali UberPOP, Modrý Anděl, Hopin, Liftago, Taxify a levné AAA taxi nebo taxi z oficiálního stanoviště Fair place. V Brně jsme testovali služby Liftago, Top 1 TAXI, Taxi Impuls, City TAXI.

Tisková zpráva ze dne 14. listopadu 2016: SOS – Asociace, z.s. je pro zavedení on-line evidence čerpacích stanic s údaji o výsledcích kontrol kvality PHM

SOS – Asociace, z.s. je pro zavedení on-line evidence čerpacích stanic s údaji o výsledcích kontrol kvality PHM

Tisková zpráva ze dne 14. listopadu 2016

 

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. sleduje aktuální proces novelizace zákona o pohonných hmotách. V této souvislosti vyslovujeme plnou podporu poslaneckým návrhům směřujícím k lepší informovanosti spotřebitelů o kvalitě pohonných hmot prodávaných na jednotlivých čerpacích stanicích.

Jedním z pozměňovacích návrhů má být zaveden on-line rejstřík čerpacích stanic se zveřejněním informací o všech kontrolách kvality pohonných hmot, které na dané čerpací stanici proběhly s uvedením výsledku takové kontroly. Považujeme takovou právní úpravu za potřebnou a pro spotřebitele velmi přínosnou.

Spotřebitel má právo na informace o kvalitě produktů, které kupuje. To platí i v případě pohonných hmot. Spotřebitelé takové informace vyžadují, neboť před poškozováním motorů jejich automobilů nekvalitním palivem je neochrání sebevyšší pokuta uložená čerpací stanici dozorovým orgánem, ale pouze informace o tom, že konkrétní čerpací stanice prodávala opakovaně nekvalitní benzin či naftu. Pouze informovaný spotřebitel pak může učinit odpovědné rozhodnutí, zda bude při výběru čerpací stanice preferovat pouze cenu, nebo zda jej bude zajímat také kvalita čerpaných pohonných hmot.

Spotřebitelé se v minulosti domohli alespoň toho, že Česká obchodní inspekce začala zveřejňovat pravomocná rozhodnutí týkající se čerpacích stanic, u nichž kontrolou zjistila vady v jakosti nebo složení pohonných hmot. Pokud však spotřebitel chce vědět, zda v minulosti neměla problém s palivem právě ta „jeho“ čerpací stanice, musí se nyní složitě proklikávat webem ČOI a hledat konkrétní rozhodnutí. On-line platforma, kde by si mohl tyto informace jednoduše ověřit, v ČR nefunguje, ačkoliv v mnoha státech EU není problém získat takovou informaci prostřednictvím jednotné on-line evidence čerpacích stanic.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Považujeme vytvoření takové jednotné databáze čerpacích stanic s uvedením výsledků kontrol za další logický krok směrem k lepší informovanosti a ochraně spotřebitele. V době, kdy digitalizace ovlivňuje život spotřebitelů v nebývalém rozsahu, je zcela přirozené, že spotřebitelé chtějí mít možnost získat relevantní informace na jednom místě.“

Legislativní proces budeme i nadále sledovat a naše spotřebitele o něm informovat.

Kontakty:

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, tel: 542 210 778

 

Má-li být regulace účinná, ČNB musí dohlížet nad CELÝM trhem poskytovatelů úvěrů

„SOS – Asociace, z.s. ve spolupráci s dalšími neziskovými organizacemi zabývajícími se ochranou spotřebitele na trhu spotřebitelských úvěrů apeluje na poslance, aby byla v novém zákoně nastavena odpovídající pravidla dohledu nad poskytovateli spotřebitelských úvěrů ze strany ČNB.“

 

Má-li být regulace účinná, ČNB musí dohlížet nad CELÝM trhem poskytovatelů úvěrů

 

Vážené poslankyně, vážení poslanci,

rádi bychom Vás požádali o zvážení přijetí pozměňovacího návrhu k zákonu o úvěru pro spotřebitele, který přednesl ve druhém čtení dne 19. dubna 2016 poslanec Jaroslav Klaška. Tímto pozměňovacím návrhem se mění a doplňují ustanovení § 135, 136 a 157 zákona a rozšiřuje se tak dohled České národní banky (ČNB) nad celým trhem nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů.

Podstata tohoto návrhu spočívá v tom, aby bylo České národní bance umožněno dozorovat a sankcionovat nejen nebankovní poskytovatele, kteří od ČNB získají oprávnění k poskytování spotřebitelských úvěrů dle § 9 zákona, ale též ty nebankovní poskytovatele, kteří tuto činnost vykonávají protiprávně bez tohoto oprávnění. Bylo by totiž velmi neefektivní, pokud by ČNB dozorovala a postihovala pouze ty subjekty, které splnily náročné zákonné podmínky k získání oprávnění, zatímco na poskytovatele spotřebitelských úvěrů z černého trhu by bylo nutno aplikovat pouze obecnou úpravu neoprávněného podnikání dle trestního zákoníku bez možnosti udělení efektivnější správně-právní sankce. Takové nastavení právní úpravy by nijak nemotivovalo poskytovatele úvěru k získání oprávnění od ČNB, naopak by pro ně bylo daleko „výhodnější“ pohybovat se na černém trhu.

Uvedený pozměňovací návrh představuje změnu, která do znění zákona vrací původní koncept navrhovaný Ministerstvem financí. Dohled ČNB nad celým trhem poskytovatelů úvěrů (tedy nad licencovanými i nelicencovanými společnostmi) byl v zákoně ještě v září 2015, v době, kdy byla zahájena široká odborná diskuse o podobě regulace. Velká část subjektů, které zákonu vyjadřovaly podporu, počítala právě s tímto konceptem. Ministerstvo financí však ustoupilo tlaku ČNB, která dohled nad společnostmi, které licenci nezískají, odmítala. Podobně jako před rokem, kdy ČNB odmítala dohled nad jakýmikoli nebankovními subjekty a tento postoj byl podporován stejně striktními stanovisky o tom, jak to nebude fungovat. Přitom je zřejmé, že nefunkční by bylo naopak zakotvit ČNB pouze selektivní dozorovou pravomoc. Navíc existuje i jiný, podle našeho názoru zásadnější, úhel pohledu.

Proč je komplexní dohled ČNB důležitý?

Podle kvalifikovaných odhadů poskytuje v současné době legálně úvěry 600 až 800 nebankovních subjektů. Dle odhadu většiny analytiků projde licenčním řízením ČNB, kromě leasingových společností, přibližně 10 až 15 dalších subjektů. Společnosti, které získají licenci, přitom budou podrobeny velmi přísnému dohledu s hrozícími vysokými sankcemi. Subjekty, které se odmítnou licencovat, budou moci vymáhat pouze půjčenou jistinu, jinak se vystaví trestněprávnímu postihu za neoprávněné podnikání. Z našich zkušeností však vyplývá, že postih v podobě nemožnosti vymáhat úroky a sankce bude zcela neúčinný, protože již dnes je řada společností schopna tento nástroj obejít. Například tím, že se svými klienty sepisují smlouvy na částky, jejichž výše zdaleka neodpovídá reálně půjčené jistině. Populace lidí, kteří budou ochotni podepsat smlouvu, která neodpovídá skutečnosti, tu existuje a je poměrně velká. Jsou to ostatně ti samí lidé, kteří jsou obětí současné „legální praxe“, jejíž vymýcení je jedním z hlavních cílů předkládaného zákona.

Argumenty ČNB

Jedním z hlavních argumentů je ohrožení reputace banky, pokud by nedokázala účinně regulovat trh a zabránit lichvářské praxi některých společností. Řešením má být, že nad nelicencovanými subjekty nebude dohlížet de facto nikdo, aby existence lichvářských firem nebyla ničí odpovědností.

Dalším častým argumentem je, že „lidé v kravatách“ nemohou chodit po lokalitách a hledat lichváře. Jedná se však o lichý argument, jelikož pozměňovací návrh obsahuje ustanovení, kdy musí subjekty poskytovat dohledovému orgánu patřičnou součinnost, jinak se vystavují přísným sankcím.

K čemu by mohl zákon ve stávající podobě vést?

Stávající návrh zákona připomíná řešení chytré horákyně. Regulace, která regulací de facto nebude, přinese sice benefity pro spotřebitele v podobě výhodnějších podmínek předčasného splácení, nižších sankcích, atd. Ve skutečnosti však povede pouze k tomu, že férové subjekty budou nabízet ještě výhodnější produkty, ale neférovým subjektům, kterých jsou dnes stovky, nebude hrozit žádný postih. Navíc se tím, že férovější společnosti budou vystaveny přísným sankcím a četným omezením, zvýší výhoda nelicencovaných subjektů.

Žádný selektivní dohled nefunguje. Pokud by např. ČNB dohlížela pouze nad licencovanými směnárnami, nikdo nepochybuje o tom, že by nastal boom veksláků a podobné to je v celém spektru dohlížených trhů.

Obracíme se proto na Vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, abyste přijetí pozměňovacího návrhu zvážili. Bez efektivní eliminace nelicencovaných subjektů ztrácí přijímaná regulace jedno z hlavních opodstatnění.

V Praze dne 9. 5. 2016

Daniel Hůle, Člověk v tísni, o. p. s., tel.: 774 510 398

Tomáš Palla, Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., tel.:  776 258 316

Zdeněk Soudný, Navigátor bezpečného úvěru, tel.: 731 431 998

David Šmejkal, Poradna při finanční tísni, tel.: 737 553 426

 

    

 

Tisková zpráva ze dne 22. března 2016:Pozor na e-shopy provozované ze zemí mimo EU

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. zaznamenalo v poslední době několik spotřebitelských stížností na e-shopy provozované mimo území Evropské Unie. Tyto e-shopy často budí dojem, že jsou provozovány českým podnikatelem, ve skutečnosti jsou však provozovány ze vzdálených, mnohdy i exotických zemí. Domoci se spotřebitelských práv vůči takovým zahraničním podnikatelům pak bývá často velmi obtížné až nemožné.

Jedním z takových obchodů, který byl předmětem stížností našich spotřebitelů, je např. e-shop provozovaný na webu www.optimaskpro.com, který sice obsahuje informace v českém jazyce, ale prodávajícím má být společnost OptiMaskPro LLC sídlící v USA, webové stránky jsou podle dostupných informací umístěny na serveru v Holandsku a zaregistrovala si je společnost se sídlem v Panamě. Podezřelé může být i to, že údajné reference na webu této společnosti od paní Adély z Brna, pana Martina z Olomouce a paní Radky z Prahy se v textu nápadně shodují s textem paní Tamary, pana Martina a paní Rosy v jiných jazykových mutacích těchto stránek. Jako rizikový již vyhodnotila tento e-shop i Česká obchodní inspekce.

Další stížnost jsme zaznamenali vůči e-shopu provozovanému na adrese www.detoxpharma.com. V rámci obchodní podmínek tohoto e-shopu se lze dočíst, že dodavatelem zboží je společnost ACTIVE BODY LLC sídlící také v USA. V případě sporu s tímto dodavatelem tedy bude právní situace spotřebitele také ztížena dostupností smluvního partnera.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Spotřebitelé by si měli dávat pozor zejména při nákupech z e-shopů, které dobře neznají. Měli by se zajímat o to, kdo je vlastně jejich smluvním partnerem. Spotřebitel by při nákupech v e-shopech zaměřených na evropský trh nikdy neměl být zbaven ochrany, kterou mu poskytuje evropská legislativa. Avšak v případě porušení pravidel na ochranu spotřebitele, může být velmi obtížné domoci se nápravy proti podnikateli sídlícímu mimo území EU. Spotřebitelé by si měli být tohoto rizika při nákupech na internetu vědomi.

Kontakty: Gerta Mazalová

předsedkyně SOS – Asociace

tel: 542 210 778