Tiskové zprávy
Tisková zpráva: BOHEMIA ENERGY entity rozesílá svým bývalým zákazníkům vyúčtování
Společnost BOHEMIA ENERGY entity začíná v těchto dnech svým bývalým zákazníkům rozesílat vyúčtování. V mnoha případech ale spotřebitelé na svém konečném vyúčtování naleznou vysokou částku za nedoplatek.
,,Spotřebitele, kterým přestala dodávat energie společnost Bohemia Energy entity, čeká další nemilé překvapení v podobě došlého konečného vyúčtování od jejich bývalého dodavatele,“ říká předsedkyně SOS – Asociace, z.s. Gerta Mazalová a dodává: ,,tito lidé se ani nestačili vzpamatovat z extrémně vysokých záloh na energie, které jim stanovili dodavatelé poslední instance a musejí znovu řešit, kde vezmou peníze na zaplacení vysokých nedoplatků od společnosti Bohemia Energy entity.“
Vyúčtování za energie se skládá ze tří částí – základní „A“, podrobné „B“ a doprovodné „C“. Při kontrolních propočtech je třeba si uvědomit, že platby za elektřinu a plyn se skládají z regulované části, kterou stanovuje stát, a z části neregulované, určené dodavatelem. Je rovněž dobré podávat se na sjednaný produkt, sazbu a na výši stálé měsíční platby, neboť to vše se podílí na výsledné ceně.
,,Pokud spotřebitel obdrží vysoký nedoplatek za energie, dle kterého se spotřeba energií významně odlišuje od vyúčtování předešlého, je potřeba zkontrolovat, zda uváděná spotřeba energií souhlasí s reálnou spotřebou dle elektroměru/plynoměru. Poté je nutné podat u dodavatele energií reklamaci “ dodává právnička SOS – Asociace, z.s. Alena Máčová. Podmínky pro její uplatnění by měly být uvedeny ve vyúčtování nebo je naleznete v obchodních podmínkách, které se vážou ke smlouvě o dodávkách energií. V nich bývá také uvedena doba, do kdy lze vyúčtování reklamovat.
Reklamace musí být podle zákona vyřízena do 15 dnů od jejího doručení. Pokud dodavatel uzná, že reklamace je oprávněná, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů ode dne jejího doručení. Jestliže dodavatel elektřiny či plynu reklamaci zamítne, anebo ji nevyřídí ve stanovené lhůtě, mohou se spotřebitelé obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Obecně platí, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky (reklamace nemá odkladný účinek) a pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude spotřebitelům neoprávněně fakturovaná částka vrácena. Nicméně, i když na to nemá spotřebitel nárok ze zákona, solidní společnost běžně přistoupí na žádost, že platba bude uhrazena až po vyřízení reklamace.
,,V případě společnosti Bohemia Energy entity bych ovšem s platbou počkala, protože spotřebitelům od ní pro nezaplacení nedoplatku nehrozí odpojení od energií a pokud bude zjištěno, že spotřeba energií souhlasí s vyúčtováním, nedoplatek spotřebitel doplatí,“ dodává Gerta Mazalová.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
Tisková zpráva: SOS –Novela energetického zákona
1.8.2021
Poslanecká sněmovna schválila 16. července 2021 návrh novely energetického zákona, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro dokončení legislativního procesu je třeba schválení Senátu a podpis prezidenta republiky. Pokračování projednávání v Senátu je naplánováno na jeho 15. schůzi dne 25. 8. 2021. Pokud vše půjde dobře, měl by právní předpis nabýt účinnosti 1. ledna 2022.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: ,,Novelu energetického zákona Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. netrpělivě očekávalo několik let a nyní změny, které má novela energetického zákona přinést, velmi vítáme, protože se na nás za dobu existence tzv. aukčních společností obrátilo enormní množství dotčených spotřebitelů, kterým energetický zákon neumožňoval dostatečné možnosti obrany proti tzv. energošmejdům. Na druhou stranu je nám ovšem líto, že příprava takto důležitého zákona trvala několik let. Doufáme také, že návrh novely Senátem projde a zákon bude přijat do letošních voleb, v opačném případě by to pro spotřebitele znamenalo velké zklamání.“
Novela energetického zákona posiluje postavení spotřebitele na trhu s energií s cílem zabránit nejčastějším nekalým obchodním praktikám, kterých se dopouštějí tzv. aukční společnosti. Ti prostřednictvím klamavých a agresivních praktik donutí spotřebitele podepsat smlouvu o zprostředkování výběru nového dodavatele (tzv. Přihláška do výběrového řízení) vedoucího k nevýhodné smlouvě o dodávkách energií, ačkoli smlouvu spotřebitelům prezentují jako pouhé sjednání služby hlídání cen energií apod. Mgr. Alena Máčová, právník SOS – Asociace, z.s. k tomu dodává: ,,Zvláště senioři proto netuší, že tím udělili plnou moc ke změně dodavatele energií a že jim hrozí smluvní pokuta ve výši několika tisíc korun, jestliže budou chtít svůj závazek zrušit.“
Účinná forma ochrany koncového zákazníka před tzv. energošmejdy je zavedení povinné licence k provozování zprostředkovatelské činnosti v oblasti prodeje energetických komodit, kterou by uděloval Energetický regulační úřad po splnění základních podmínek, jako je absolvování školení a přijetí profesní odpovědnosti. Alena Máčová k tomu dodává: ,,Dosud platí, že dodavatelé energie musí mít pro svou činnost licenci a podléhají dozoru ERÚ, zprostředkovatelům ale stačí živnostenský list, smlouva nebo dohoda a dohled mají pouze obecný. Za porušení pravidel by úředníci mohli nepoctivé zprostředkovatele z registru vyškrtnout a hrozila by jim až patnáctimilionová pokuta.“ Zprostředkovatel tedy bude muset provozovat svou činnost poctivě a s odbornou péčí. Bude muset také zohledňovat při své činnosti účinně práva a oprávněné zájmy spotřebitele a dávat jim přednost před zájmy vlastními, zejména včas respektovat projevenou vůli spotřebitele a bez zbytečného odkladu jej pravdivě informovat o všech podstatných skutečnostech včetně hrozící škody.
Spotřebitel může nyní v případě uzavření smlouvy distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory bez postihu vypovědět závazek ze smlouvy s dodavatelem energií ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávek elektřiny nebo plynu. Stejné právo bude mít nově i při uzavření smlouvy na dodávky energií prostřednictvím zprostředkovatele. ,,Toto nové oprávnění je pro spotřebitele velice důležité, neboť v poslední době zaznamenáváme velké množství stížností na některé dodavatele energií, kteří neakceptují spotřebitelovu výpověď učiněnou ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávek elektřiny nebo plynu a kteří se odvolávají na to, že smlouva na dodávky energií byla uzavřena za spotřebitele zprostředkovatelem přímo v místě provozovny dodavatele“, dodává k tomu Alena Máčová.
Novela dále například zavádí právo spotřebitele kdykoliv bez postihu odstoupit od smlouvy o zprostředkování, omezenou dobu platnosti plných mocí, právo na odstoupení od smlouvy v případě zvýšení ceny či jiné změny obchodních podmínek.
SOS-Asociace, z.s.
Mečová 5, 602 00 Brno
Tisková zpráva: SOS – Končící platnost poukazů Lex Voucher
1.8.2021
Nejpozději 31. srpna 2021 skončí ochranná doba, zavedená zákonem Lex voucher, po kterou byla odložena splatnost vrácení plateb uhrazených za zrušený zájezd.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k problematice poukazů dodává: ,,Návrh zákona Lex voucher byl předložen Ministerstvem pro místní rozvoj v dubnu 2020 a naše sdružení ihned od začátku upozorňovalo, že navržená úprava je v rozporu s evropským právem, kdy Česká republika je povinna dodržet směrnici EP a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, dle které zákazníkem zaplacené platby za zájezd, případně snížené o přiměřené stornopoplatky, musí být zákazníkovi vráceny bez zbytečného prodlení a v každém případě do 14 dnů po ukončení smlouvy. Návrh zákona standard ochrany spotřebitele naopak zásadně snižuje a jeho jediným cílem je podpora cestovních kanceláří na úkor spotřebitelů. Navržená úprava také byla použita retroaktivně a takovýto retroaktivní zásah do práv soukromých osob je nepřípustný.“
V případě, že zákazník po dobu trvání ochranné doby nevyužije voucher na náhradní zájezd, vrátí mu pořadatel veškeré uhrazené platby nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby, tedy do 15. září 2021. Lidé mohou vouchery použít například na pořízení zimní dovolené či dovolené v další sezóně, smlouvu je však potřeba uzavřít do skončení platnosti poukazů, tedy do 31. srpna 2021. Mgr. Alena Máčová, právník Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. k tomu uvádí: ,,Spotřebitelé, kteří poukaz LV nevyužijí na náhradní zájezd, nemají povinnost cestovní kancelář žádat o vrácení peněz, neboť ty mají peníze klientům vracet automaticky. Je ovšem vhodné danou cestovní kancelář kontaktovat a potvrdit jí číslo účtu nebo naopak uvést nové platební údaje.“
Cestovní kanceláře, které ještě peníze svým klientům nevrátili čeká na začátku září velká administrativní a finanční zátěž. Pokud by některá cestovní kancelář skončila v úpadku, poukazy Lex Voucher jsou proti úpadku pojištěny a klient poté musí svůj požadavek uplatnit u pojišťovny příslušné cestovní kanceláře.
Jiná situace ale platí pro klienty, kteří vlastní poukaz vydaný dle podmínek cestovní kanceláře. Takovéto poukazy nejsou proplatitelné a spotřebitel si musí u dané cestovní kanceláře zakoupit nový zájezd. Na SOS – Asociaci, z.s. se ve velké míře obrátili i spotřebitelé, kteří od cestovní kanceláře obdrželi jejich poukaz namísto poukazu Lex Voucher. „Tito spotřebitelé se v tuto chvíli musejí obrátit na soud, který by mohl rozhodnout o tom, že klienti byli cestovní kanceláří uvedeni v omyl a o následné neplatnosti takto vydaných poukazů“, dodává Alena Máčová.
SOS – Asociace z.s. v tuto chvíli doufá, že se neocitneme znovu v tak těžké situaci, kdy je možné vydat zákon, dle kterého jsou rizika podnikání přenesena z velké části na samotné spotřebitele.
SOS-Asociace, z .s.
Mečová 5, 602 00 Brno
Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.

E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná
Brno, 19. října 2020
Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.
„Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.
„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.
Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.
Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.
Pozor na energošmejdy
„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“
Jak bude EG.D vypadat
Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.
Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.
O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D
Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.
Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.
Kontakty
Roman Šperňák
tiskový mluvčí E.ON
M +420 606 789 422
www.eon.cz

TISKOVÁ ZPRÁVA – Projekt „Prověřeno seniory“ bojuje proti nekalým obchodním praktikám

V současnosti se stále častěji setkáváme s obchodními subjekty, které nesplňují standardní procesy prodeje. Někteří prodejci pouhou neznalostí, jiní se účelově snaží vydělávat na emocích slabších, především seniorů.
Nový projekt „Prověřeno seniory“ má za cíl zastavit nekalé a stále se zlepšující obchodní praktiky a poskytnout lidem důchodového věku sumář plnohodnotných informací, včetně iluzorní mapy důvěryhodných prodejních subjektů.
Cílovou skupinou projektu jsou, jak již název prozrazuje, osoby seniorního věku, které nejsou ve svém věku již dostatečně edukováni v moderní obchodní gramotnosti.
S nově vznikajícím projektem „Prověřeno seniory“ spolupracuje také Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. Organizace se zabývá hloubkovými průzkumy trhu, přičemž veškeré nedostatky a závady reportuje státním dozorovým orgánům, jako je Česká obchodní inspekce nebo Státní zemědělská potravinářská inspekce.
Gerta Mazalová za Sdružení obrany spotřebitelů o nové metodice prohlásila:
„Toto je projekt, který jsme vytvořili společně za spolupráce Ministerstva práce a sociálních věcí, které to zakrývá svou záštitou. Projekt má za úkol sdělovat, jak se jednotlivé subjekty (prodejny, prodavači, podnikatelé) chovají a přistupují ke spotřebitelům, hlavně tedy seniorům, zejména pak velikosti písma (aby vše mohli přečíst) a přístupem do prodejny (aby někde neuklouzli).“
Kromě zákaznického přístupu zkoumá komise také korektnost obchodních podmínek a další zákonem dané podmínky prodeje. Analyzované subjekty budou hodnoceny bodovým systémem, který bude znázorněn jednoduchými palci nahoru. Čím více palců nahoru, tím samozřejmě lepší hodnocení.
Pozitivně ohodnocený subjekt získá označení „Prověřeno seniory“, které může hrdě využívat ve svých marketingových materiálech a zároveň bude uveden na oficiálním webu projektu. Značka je udělována po limitované období jednoho roku.
„Zájem je přímo obrovský. Volají nám podnikatelé, že chtějí, abychom právě jejich subjekt překontrolovali a udělili jim to hodnocení, protože díky účasti Ministerstva práce a sociálních věcí je udělování značky „Prověřeno seniory“ nyní zcela zdarma,“ vyjádřila se o vysoké poptávce ze strany podnikatelů Gerta Mazalová. Už jen tento zájem prozrazuje, že bude projekt velice úspěšný a stane se osvětou v prodejní sféře.
Aktivity projektu „Prověřeno seniory“ jsou podpořeny z dotačního programu Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností.
V Brně, 17. 8. 2020
Projekt: Prověřeno seniory
Kontaktní email: info@proverenoseniory.cz
SOS – Asociace, z.s. odmítá návrh zákona umožňující cestovním kancelářím vnutit zákazníkům poukaz na zájezd – Tisková zpráva ze dne 7. dubna 2020

SOS – Asociace, z.s. nedávno publikovala na svém webu souhrn zákonných práv zákazníků v souvislosti se zrušením zájezdu. V něm jsme mj. upozorňovali spotřebitele, že cestovní kanceláře v praxi mnohdy matou zákazníky tím, že jim prezentují výměnu zrušeného zájezdu za poukaz na zájezd (voucher) jako jediné možné řešení situace a odmítají zákazníkům vracet peníze, ačkoliv na to mají zákazníci právo. Vrácení zaplacených plateb zákazníkovi má dle § 2536a Občanského zákoníku proběhnout nejpozději do 14 dnů od odstoupení. Výměna zájezdu za poukaz je samozřejmě možná dle dohody stran a SOS – Asociace, z.s. nemá nic proti tomu, aby zákazník tímto způsobem projevil v této těžké době solidaritu s cestovní kanceláří a jejími zaměstnanci, ale cestovní kancelář nemůže toto řešení zákazníkovi vnutit navzdory jeho zákonným právům.
Ministerstvo pro místní rozvoj však nyní přišlo s návrhem zákona (označený jako Návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu), který má cestovním kancelářím umožnit, aby byl namísto vrácení peněz zákazníkovi vnucen poukaz na zájezd a cestovní kancelář tak nemusela zákazníkovi vrátit peníze po dobu tzv. „ochranné doby“, jež má skončit až 31.8. 2021. Zákazník by tak buď musel poukaz využít na základě nabídky cestovní kanceláře po uvolnění současných omezení, nebo by při nevyužití poukazu získal své peníze zpět až po uplynutí ochranné doby, tj. až v září 2021.
SOS – Asociace, z.s. upozorňuje na to, že navržená úprava je v rozporu s evropským právem, kdy Česká republika je povinna dodržet směrnici EP a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, dle které zákazníkem zaplacené platby za zájezd, případně snížené o přiměřené stornopoplatky, musí být zákazníkovi vráceny „bez zbytečného prodlení a v každém případě do 14 dnů po ukončení smlouvy“ (čl. 12 odst. 4 směrnice). Tvrzení navrhovatele v důvodové zprávě o tom, že vyšší právní sílu než směrnice má nyní princip proporcionality a že návrh zákona sleduje splnění primárního cíle směrnice, kterým je „vysoký standard ochrany spotřebitele“, snad navrhovatel nemůže myslet vážně. Návrh zákona standard ochrany spotřebitele naopak zásadně snižuje a jeho jediným cílem je podpora cestovních kanceláří na úkor spotřebitelů.
Navržená úprava má být použita retroaktivně, když se má vztahovat na zájezdy s termínem zahájení od 20.2. 2020 do 31.8. 2020. To je zcela nepřípustný zásah do již nabytých práv zákazníků, neboť mnoho spotřebitelů již realizovalo své právo na odstoupení od smlouvy o zájezdu, které byly tudíž zrušeny od počátku a zákazníkům vznikla peněžitá pohledávka na vrácení zaplacené ceny zájezdu dle zákona, do něhož se teď vláda retroaktivně „vlamuje“ a mění tak již vzniklá práva zákazníka. Takový retroaktivní zásah do práv soukromých osob je nepřípustný.
Navržená úprava je právní paskvil. Z problematické ochranné doby jsou navrženy kazuistické výjimky, které logicky nemohou postihnout všechny situace, kdy je zadržení peněz zákazníkovi nespravedlivé. Např. OSVČ, kteří přišli o zakázky a příjmy v těchto výjimkách nejsou. V zákoně je několik dalších nelogičností, které by se v rámci standardního legislativního procesu jistě vyřešily, ale v případě schvalování tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze hrozí, že bude schválen velmi nekvalitní právní předpis.
SOS – Asociace, z.s. chápe záměr státu pomoci cestovním kancelářím vypořádat se s tíživou situací vzniklou v důsledku koronavirové pandemie. Není však možné, aby stát tímto způsobem nutil spotřebitele, aby to byli oni, kdo ponese finanční zátěž pomoci cestovním kancelářím a kdo tak ve svém důsledku cestovním kancelářím poskytne bezúročnou půjčku.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Mnozí spotřebitelé jsou také velmi ekonomicky zasaženi v důsledku opatření přijímaných v rámci boje s koronavirovou pandemií a na vrácení peněz ze zrušeného zájezdu nyní oprávněně čekají jako na určitý mimořádný příjem, který dle zákona mají dostat. Není fér, aby nyní stát rozhodl, že se tito spotřebitelé mají tohoto příjmu dočasně vzdát. Spotřebitelé samozřejmě mohou pomoci podnikatelům v oblasti cestovního ruchu a s cestovní kanceláří se na poskytnutí poukazu na zájezd dohodnout, ale stát je k tomu přece nemůže nutit. Stát by tímto návrhem ve snaze pomoci jednomu subjektu poškozoval subjekt jiný. Na pomoc cestovnímu ruchu se musí najít jiné zdroje.“
SOS – Asociace, z.s. tak návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu odmítá v celém rozsahu jako systémově špatný a apeluje na zákonodárce, aby tento návrh nepodpořili.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu

SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu
Tisková zpráva ze dne 6. dubna 2020
Spotřebitelé se na SOS – Asociaci, z.s. nyní v souvislosti s aktuální situací kolem koronavirové pandemie častěji obrací s dotazy na rušení zájezdů. Na našich webových stránkách proto nyní přinášíme přehled práv spotřebitelů v souvislosti s rušením zájezdů, aby se spotřebitelé mohli lépe zorientovat ve své konkrétní situaci.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k důvodům publikace tohoto přehledu uvádí: „Vycházíme z praktických zkušeností našich spotřebitelů v rámci naší poradenské činnosti. Některé cestovní kanceláře přicházejí s velmi inovativním výkladem právní úpravy, některé poskytují spotřebitelům velmi zavádějící či vyloženě nesprávné informace. Proto jsme se rozhodli informovat spotřebitele o jejich právech i prostřednictvím stručného textu na našem webu.“
Spotřebitelé si např. nejsou jistí, na co mají zákonný nárok, co musí a nemusí akceptovat. Dotazy spotřebitelů se často týkají např. výměny zájezdu za poukaz na zájezd (voucher), kdy je tato varianta mnohdy prezentována zákazníkům jako jediná možná. Tak tomu ale není. Výměna zájezdu za poukaz na zájezd je realizována na základě dohody smluvních stran, k níž nelze zákazníka nijak nutit. Chce-li zákazník poukaz akceptovat a pomoci tak v současné složité situaci zabránit větší destabilizaci sektoru cestovního ruchu, je to chvályhodné. Nelze to však prezentovat jako jediné možné řešení a poukaz spotřebiteli vnucovat. I spotřebitel může být aktuálně v těžké finanční situaci. Je proto třeba, aby spotřebitel znal svá práva a různé možnosti a mohl se informovaně rozhodnout.
Setkali jsme se např. s tím, že cestovní kancelář tvrdila spotřebitelce, že k vrácení zaplacené ceny zájezdu snížené o stornopoplatky dojde až za několik měsíců, protože v nouzovém stavu neplatí žádné zákonné lhůty. Prý to vychází ze stanoviska jejich advokátní kanceláře. Gerta Mazalová k tomu dodává: „Pokud opravdu nějaká advokátní kancelář tvrdí, že v rámci nouzového stavu neplatí žádné zákonné lhůty splatnosti v soukromoprávních vztazích, pak gratuluji jejím klientům, kteří mohou tímto stanoviskem argumentovat pro pozdržení plateb faktur vystavených touto advokátní kanceláří. Jinak je to ale nesmysl, žádné mimořádné opatření se lhůty pro vrácení plateb za zrušené zájezdy netýká a tyto lhůty tak platí i nyní. Lze jistě pochopit, že některé cestovní kanceláře pracují v omezeném režimu a za takové situace je drobné prodlení s vrácením plateb omluvitelné. Nelze však spotřebitele strašit pozdržením plateb a tlačit je tak do přijetí poukazu na zájezd. Takové jednání by bylo nekalou obchodní praktikou.“
Kromě informací na našem webu mohou spotřebitelé i nadále využívat naše individuální poradenství, nyní však poskytované pouze telefonicky a elektronicky.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019
SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.
Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.
SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.“
SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
Hájíme zájmy spotřebitelů – jsme PRO návrh zákona o hromadných žalobách

SOS – Asociace, z.s. podporuje návrh zákona o hromadných žalobách
Tisková zpráva ze dne 25. dubna 2019
SOS – Asociace, z.s. se zapojilo do připomínkování návrhu paragrafového znění zákona o hromadných žalobách, které připravilo Ministerstvo spravedlnosti ČR. Naše organizace vyjádřila několik dílčích připomínek, jako celku jsme však návrhu zákona vyjádřili podporu.
V návrhu zákona o hromadných žalobách, byť se nebude vztahovat pouze na spotřebitelské spory, vidíme primárně možnost posílení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Spotřebitelské spory jsou specifické tím, že ačkoliv většinou nejsou nijak právně složité, spotřebitelé často na vymáhání svých práv rezignují. Spotřebitelé jsou od podání žaloby odrazováni mnoha překážkami – od soudního poplatku počínaje, přes případné další náklady, délku soudního řízení, až po nejistotu reálného vymožení žalované částky. Mnoho zejména bagatelních nároků spotřebitelů tak zůstává neuhrazeno. Ačkoliv se poškození jednoho spotřebitele může zdát marginální, celospolečenské škody jsou značné. Proto SOS – Asociace, z.s. dlouhodobě volá po zlepšení procesní ochrany spotřebitelů zejména při vymáhání bagatelních pohledávek.
Mgr. Tomáš Palla, právník a vedoucí spotřebitelské poradny SOS – Asociace, z.s. v Praze k tomu uvádí: „Hromadné žaloby vnímáme jako jeden z kroků, nikoliv však jako krok jediný a všespásný, ke zlepšení procesní ochrany spotřebitelů v ČR. Proto zavedení institutu hromadné žaloby do českého právního řádu velmi podporujeme.“
Zásadní debata se na všech odborných fórech vede o uplatnění principů opt-in nebo opt-out. Princip opt-in znamená vedení hromadného řízení o nárocích osob, které se do něj aktivně přihlásili, princip opt-out naopak znamená vedení hromadného řízení o nárocích všech členů skupiny poškozených osob, kteří se z řízení aktivně neodhlásili. Z hlediska ochrany spotřebitele rozhodně doporučujeme využít v zákoně také, avšak nikoliv výlučně, principu opt-out. Právě v rámci spotřebitelských vztahů může dojít k tomu, že protiprávním jednáním např. velké korporace s širokou zákaznickou základnou bude poškozeno velké množství spotřebitelů. A právě pro takové spory je princip opt-out vhodný. Jeho využití v hromadných řízeních proto posílí důvěru spotřebitelů v ochranu jejich práv i vůči velkým hráčům na trhu. Návrh zákona tedy velmi správně počítá s oběma principy. Dle našeho názoru by hlavní slovo při určení způsobu vedení konkrétního hromadného řízení měl mít soud.
Legislativní proces budeme i nadále sledovat a návrhy připomínkovat. Oceňujeme, že Ministerstvo spravedlnosti ČR doposud jevilo skutečný zájem o připomínky všech relevantních partnerů. Věříme, že tento trend bude i nadále pokračovat.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703

Tisková zpráva – VELKÁ CENA CESTOVNÍHO RUCHU

SOS – Asociace, z. s. upozorňuje na velice důležitou zprávu:
Nezapomeňte se přihlásit do Velké ceny cestovního ruchu!
Uzávěrka přihlášek do 12. ročníku soutěže Velká cena cestovního ruchu 2018/2019 se blíží.
Své projekty můžete zdarma přihlašovat už jen do 30. listopadu 2018. Připraveno pro vás máme hned pět různých kategorií – tak se nezapomeňte přihlásit!
Projekty je možné do soutěže přihlašovat na http://www.icot.cz/vccr, kde jsou také uvedeny podrobnější informace o soutěži. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 17. ledna 2019 na veletrzích GO a REGIONTOUR v Brně.
Smyslem soutěže Velká cena cestovního ruchu je každoročně upozornit na výjimečné projekty z různých segmentů turismu a poukázat na atraktivní novinky z oboru. Vyhlašovatelé z vydavatelského domu COT media a ze společnosti Veletrhy Brno chtějí soutěží přispět ke zkvalitnění nabídky a úrovně služeb v cestovním ruchu České republiky. K prestiži ankety přispívá kromě partnerství profesních svazů a dalších institucí také fakt, že každá soutěžní kategorie je hodnocena vlastní porotou složenou nejen ze zástupců pořádajících společností, ale především z odborníků na danou problematiku.
Svůj projekt můžete přihlásit do jedné z pěti kategorií:
- Nejlepší jednotná kampaň
- Nejlepší lázeňský a wellness balíček
- Nejlepší elektronický projekt
- Nejlepší turistický produkt
- Start up roku
Hlasování veřejnosti pak opět rozhodne o vítězích kategorie Cestovní kancelář roku. Do soutěže v této kategorii budou automaticky přihlášeny všechny v České republice registrované cestovní kanceláře, které jsou pojištěny pro případ úpadku.
Redakce SOS – Asociace, z. s.