Cestovní ruch
Zrušené lety v době koronaviru

Jistě se Vám už stala situace, kdy jste dojeli na letiště a zjistili, že Váš let byl zrušen. V dnešní době, vzhledem k šíření koronaviru a také vzhledem k přijímaným opatřením jednotlivých států proti jeho šíření, jsou mnohem častější situace, kdy jste o zrušení letu předem informováni leteckou společností nebo se rozhodnete sami let předem zrušit. Přiblížím Vám tedy Vaše práva a také jak v takových situacích postupovat.
Nařízení Evropské unie o podmínkách náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě č. 261 z roku 2004 stanovuje, na co mají cestující nárok v případě značně zpožděného nebo zrušeného letu a dále také v případě odepření nástupu na palubu letadla. Nařízení se vztahuje na všechny lety začínající, nebo končící (zde je nutnost, aby let provozovala evropská aerolinie) na území některého z členských států Evropské unie, Norska, Švýcarska a Islandu.
V případě, kdy tedy skutečně dojde ke zrušení letu, máte nárok na bezplatnou péči v podobě občerstvení, v případě nutnosti noclehu také na ubytování. Navíc Vám výše zmíněné nařízení přiznává právo na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur za přesně definovaných podmínek.
Jestliže bylo zrušení letu způsobeno mimořádnou okolností, které nemůže letecká společnost zabránit a zároveň letecká společnost přijala veškerá přiměřená opatření, nemá cestující nárok na finanční kompenzaci. Jak již možná z našich článků, poradenství nebo médií víte, za mimořádnou okolnost se považuje i šíření nakažlivé nemoci (koronaviru). U zrušeného letu jehož příčinou je právě šíření koronaviru, tak nemáte nárok na finanční kompenzaci.
Evropské nařízení v případě zrušeného letu ukládá letecké společnosti povinnost nabídnout cestujícím možnost výběru mezi vrácením ceny letenky, náhradním letem při nejbližší možné příležitosti nebo náhradním letem v pozdější době dle přání a volby cestujícího. V případě vrácení ceny letenky poté nařízení hovoří o sedmi dnech, do kterých musí být cena vrácena.
Situace, která panuje kolem koronaviru, prakticky vylučuje možnost, aby si cestující vybral náhradní let při nejbližší možné příležitosti, a to například z důvodu vládních opatření v jednotlivých státech apod. V úvahu tedy připadá možnost vrácení ceny letenky nebo přesměrování letu na cestujícím vybraný a vhodný termín.
Evropské nařízení ovšem neupravuje situaci, kdy letecká společnost let nezruší a cestující se obává let uskutečnit, případně ani nemůže například z důvodu zákazu vycestování. Je tedy nutné vycházet ze smluvních podmínek jednotlivých leteckých společností a také z druhu letenky. Některé letecké společnosti nabízí cestujícím, kteří se bojí v této složité době cestovat poukazy, tyto poukazy se poté řídí smluvními podmínkami, které si letecká společnost a cestující ujednali. U poukazů je dobré hlídat si datum konce jejich platnosti, aby nedošlo k propadnutí poukazu.
Objevují se také situace, kdy Vám letecká společnost při zrušení letu z její strany rovnou nabídne poukaz a neuvede jinou možnost. V takovém případě není cestující povinen poukaz přijmout, dle evropského nařízení č. 261/2004 má totiž výše uvedené nároky, mezi které povinnost přijmout poukaz nepatří.
Čím více častější jsou i situace, kdy se letecké společnosti zdráhají vrátit cestujícím cenu letenky, evropské nařízení sice hovoří o sedmi dnech, ovšem vzhledem k současné nelehké situaci způsobené koronavirem, můžou být letecké společnosti v tíživé finanční tísni. Zde můžu na základě osobních zkušeností doporučit nadnárodní advokátní kanceláře či jim podobné subjekty, které se věnují vymáhání nároků cestujících v letecké dopravě. Krajní možností je vymáhání Vašich nároků soudní cestou.
Nezbývá než se v současné době obrnit trpělivostí a doufat, že své peníze dostanete zpět. Důležité je tedy mít při cestování letadly na paměti Vaše práva a způsoby jakými se jich dovolat. Závěrem už jen zbývá, popřát Vám šťastný a klidný let!
Boleslav Tomšík
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.
Současná situace okolo zájezdů

Současná situace okolo zájezdů
Již v letošní zimě si mnoho spotřebitelů zakoupilo s předstihem svůj vysněný zájezd na léto 2020. V březnu ovšem přišla zcela neočekávaná situace ohledně nemoci Covid-19, díky které bylo nutné omezit cestování do jiných zemí. Tato situace nezasáhla jen lyžařské zájezdy, ale ovlivnila pořádání zájezdů i v následující letní sezóně.
V dubnu vstoupil v platnost zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, známý jako zákon „Lex Voucher“. Tento zákon se týká zájezdů s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020 a umožňuje cestovním kancelářím využít ochranou dobu, kterou upravuje tento zákon a vystavit zákazníkům poukaz za jejich zrušený zájezd.
V tuto chvíli se mohou zákazníci setkat se třemi možnostmi ohledně zájezdů:
1) Odstoupení od smlouvy se zaplacením stornopoplatků
Pokud zákazník odstoupí od zájezdu, který se má uskutečnit například v srpnu 2020, neodstupuje podle § 2535 občanského zákoníku, ale podle § 2533 občanského zákoníku, tj. s úhradou odstupného (= stornopoplatky) a cestovní kancelář je mu povinna vrátit částku, která odstupné převyšuje. Tuto částku je cestovní kancelář povinna zákazníkovi vrátit dle § 2536a občanského zákoníku do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy. Do 3 měsíců ode dne odstoupení od smlouvy může zákazník požádat cestovní kancelář o vystavení voucheru za zaplacené odstupné a to v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného odstupného. Je-li ujednáno odstupné, musí být jeho výše přiměřená. Přiměřenost odstupného se odvíjí od doby mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Není-li ujednáno odstupné, odpovídá jeho výše ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Zjednodušeně řečeno, důležité je, jakou část ceny zájezdu cestovní kancelář ušetří na neodvedených nebo vrácených platbách svým dodavatelům, nebo na tom, zda se podaří zájezd prodat jinému zákazníkovi.
2) Vouchery cestovních kanceláří, které nejsou vydávány dle zákona ,,Lex Voucher“
Spotřebitelé se mohou také setkat s tím, že cestovní kanceláře nabízejí zákazníkům vlastní voucher ve výši stornopoplatků nebo zaplacených záloh. Tyto vouchery je potřeba využít v době platnosti poukazu a zásadně není možné si je nechat proplatit.
3) Odstoupení bez zaplacení storno poplatků a využití zákona „Lex Voucher“
Pokud se zájezd nemůže uskutečnit kvůli současné situaci, může od něj zákazník dle § 2535 občanského zákoníku odstoupit. Od smlouvy o zájezdu může v tuto chvíli odstoupit i cestovní kancelář a to dle § 2536 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku. Smlouva se odstoupením od počátku zruší a zákazník má nárok na vrácení 100% částky, kterou již uhradil. Cestovní kancelář má poté povinnost vrátit celou částku za zájezd zákazníkovi do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy.
Cestovní kanceláře ovšem mohou využít ochranné doby, kterou zakotvuje zákon „Lex Voucher“ a za tuto jím uhrazenou částku může svým zákazníkům vydat zákazníkovi voucher. Tento voucher pak mohou odmítnout osoby, které jsou uvedeny v § 3 odst. 3 zákona „Lex Voucher“ a cestovní kanceláře jsou povinni jim vrátit veškeré platby do 14 dní ode dne odmítnutí poukazu. Mezi tyto osoby patří držitel průkazu osoby se zdravotním postižením, osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, těhotná žena či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel), osoba starší 65 let, zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.
Příslušnost k vymezené zvláště chráněné skupině je tedy třeba zkoumat ve vztahu k zákazníkovi, kterému vzniklo právo na vrácení plateb přijatých za zájezd. Pokud takový zákazník spadá do jedné ze zvláště chráněných skupin, může poukaz odmítnout jako celek a cestovní kancelář by mu měla celou finanční částku, na níž by měl jinak právo, vyplatit bez zbytečného odkladu v penězích. Pokud je naopak zákazníkem, kterému vzniklo právo na vrácení plateb, osoba, která do jedné ze zvláště chráněných skupin nespadá, nemůže poukaz odmítnout, byť by např. mezi chráněné osoby spadal jeden ze spolucestujících, kterému však právo na vrácení peněz nevzniklo. Zákazník, osoba starší 65 let, zakoupil zájezd pro sebe a pro svá vnoučata. V případě zrušení zájezdu by platby měly být vráceny prarodiči, včetně plateb, které uhradil za svá vnoučata. Zákazník spadá do zvláště chráněné skupiny osob starších65 let, může tedy odmítnout poukaz za celý zájezd, přestože děti mezi chráněné skupiny zákazníků nespadají. Pokud ovšem smlouvu uzavřela osoba, která nespadá do uvedených výjimek, nemůže poukaz odmítnout, přestože jedním ze spolucestujících je například osoba starší 65 let.
Zákazníci, na které se nevztahuje ochranná doba, musí přijmout nabízený poukaz. Pokud zákazník ovšem tento poukaz nevyužije, cestovní kancelář mu musí vrátit veškeré uhrazené platby za zájezd do 14. 9. 2020.
Pokud budete mít ohledně zájezdů jakýkoli dotaz, osobně se obraťte na některou z našich odborných právních poraden nebo využijte naše elektronické a telefonní poradenství.
Mgr. Alena Máčová
odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
Kontakt: 542 210 778, poradna@asociace-sos.cz

Naším partnerem je již několik let Vysoká obchodní a hotelová škola a také střední Hotelová škola v Brně, která stále připravuje další spolehlivé a zapálené pracovníky do náročných oborů v cestovním ruchu, které je třeba podporovat a stále motivovat, obzvláště v tomto náročném období.

Proto nabízí mimo denního studia také kvalifikaci vystudováním vysoké školy kombinovanou formou, tedy při zaměstnání.
Nabízí profesní vysokoškolské programy:
Bezpečnost společnosti – potravinová bezpečnost
Gastronomie, hotelnictví a cestovní ruch
Management hotelnictví a cestovního ruchu
Ke studiu těchto ojedinělých oborů v České republice právě přijímají přihlášky na následující akademický rok 2020/2021.
Zájemci mohou své přihlášky podávat až do 30. června 2020, popřípadě dle další individuální domluv
Informace o studiu na www.hotskolabrno.cz nebo přímo telefonicky 547 218 247
GertaMazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
SOS – Asociace, z.s. odmítá návrh zákona umožňující cestovním kancelářím vnutit zákazníkům poukaz na zájezd – Tisková zpráva ze dne 7. dubna 2020

SOS – Asociace, z.s. nedávno publikovala na svém webu souhrn zákonných práv zákazníků v souvislosti se zrušením zájezdu. V něm jsme mj. upozorňovali spotřebitele, že cestovní kanceláře v praxi mnohdy matou zákazníky tím, že jim prezentují výměnu zrušeného zájezdu za poukaz na zájezd (voucher) jako jediné možné řešení situace a odmítají zákazníkům vracet peníze, ačkoliv na to mají zákazníci právo. Vrácení zaplacených plateb zákazníkovi má dle § 2536a Občanského zákoníku proběhnout nejpozději do 14 dnů od odstoupení. Výměna zájezdu za poukaz je samozřejmě možná dle dohody stran a SOS – Asociace, z.s. nemá nic proti tomu, aby zákazník tímto způsobem projevil v této těžké době solidaritu s cestovní kanceláří a jejími zaměstnanci, ale cestovní kancelář nemůže toto řešení zákazníkovi vnutit navzdory jeho zákonným právům.
Ministerstvo pro místní rozvoj však nyní přišlo s návrhem zákona (označený jako Návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu), který má cestovním kancelářím umožnit, aby byl namísto vrácení peněz zákazníkovi vnucen poukaz na zájezd a cestovní kancelář tak nemusela zákazníkovi vrátit peníze po dobu tzv. „ochranné doby“, jež má skončit až 31.8. 2021. Zákazník by tak buď musel poukaz využít na základě nabídky cestovní kanceláře po uvolnění současných omezení, nebo by při nevyužití poukazu získal své peníze zpět až po uplynutí ochranné doby, tj. až v září 2021.
SOS – Asociace, z.s. upozorňuje na to, že navržená úprava je v rozporu s evropským právem, kdy Česká republika je povinna dodržet směrnici EP a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, dle které zákazníkem zaplacené platby za zájezd, případně snížené o přiměřené stornopoplatky, musí být zákazníkovi vráceny „bez zbytečného prodlení a v každém případě do 14 dnů po ukončení smlouvy“ (čl. 12 odst. 4 směrnice). Tvrzení navrhovatele v důvodové zprávě o tom, že vyšší právní sílu než směrnice má nyní princip proporcionality a že návrh zákona sleduje splnění primárního cíle směrnice, kterým je „vysoký standard ochrany spotřebitele“, snad navrhovatel nemůže myslet vážně. Návrh zákona standard ochrany spotřebitele naopak zásadně snižuje a jeho jediným cílem je podpora cestovních kanceláří na úkor spotřebitelů.
Navržená úprava má být použita retroaktivně, když se má vztahovat na zájezdy s termínem zahájení od 20.2. 2020 do 31.8. 2020. To je zcela nepřípustný zásah do již nabytých práv zákazníků, neboť mnoho spotřebitelů již realizovalo své právo na odstoupení od smlouvy o zájezdu, které byly tudíž zrušeny od počátku a zákazníkům vznikla peněžitá pohledávka na vrácení zaplacené ceny zájezdu dle zákona, do něhož se teď vláda retroaktivně „vlamuje“ a mění tak již vzniklá práva zákazníka. Takový retroaktivní zásah do práv soukromých osob je nepřípustný.
Navržená úprava je právní paskvil. Z problematické ochranné doby jsou navrženy kazuistické výjimky, které logicky nemohou postihnout všechny situace, kdy je zadržení peněz zákazníkovi nespravedlivé. Např. OSVČ, kteří přišli o zakázky a příjmy v těchto výjimkách nejsou. V zákoně je několik dalších nelogičností, které by se v rámci standardního legislativního procesu jistě vyřešily, ale v případě schvalování tohoto návrhu ve stavu legislativní nouze hrozí, že bude schválen velmi nekvalitní právní předpis.
SOS – Asociace, z.s. chápe záměr státu pomoci cestovním kancelářím vypořádat se s tíživou situací vzniklou v důsledku koronavirové pandemie. Není však možné, aby stát tímto způsobem nutil spotřebitele, aby to byli oni, kdo ponese finanční zátěž pomoci cestovním kancelářím a kdo tak ve svém důsledku cestovním kancelářím poskytne bezúročnou půjčku.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Mnozí spotřebitelé jsou také velmi ekonomicky zasaženi v důsledku opatření přijímaných v rámci boje s koronavirovou pandemií a na vrácení peněz ze zrušeného zájezdu nyní oprávněně čekají jako na určitý mimořádný příjem, který dle zákona mají dostat. Není fér, aby nyní stát rozhodl, že se tito spotřebitelé mají tohoto příjmu dočasně vzdát. Spotřebitelé samozřejmě mohou pomoci podnikatelům v oblasti cestovního ruchu a s cestovní kanceláří se na poskytnutí poukazu na zájezd dohodnout, ale stát je k tomu přece nemůže nutit. Stát by tímto návrhem ve snaze pomoci jednomu subjektu poškozoval subjekt jiný. Na pomoc cestovnímu ruchu se musí najít jiné zdroje.“
SOS – Asociace, z.s. tak návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu odmítá v celém rozsahu jako systémově špatný a apeluje na zákonodárce, aby tento návrh nepodpořili.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu

SOS – Asociace, z.s. přináší na svém webu přehled práv spotřebitelů při rušení zájezdu
Tisková zpráva ze dne 6. dubna 2020
Spotřebitelé se na SOS – Asociaci, z.s. nyní v souvislosti s aktuální situací kolem koronavirové pandemie častěji obrací s dotazy na rušení zájezdů. Na našich webových stránkách proto nyní přinášíme přehled práv spotřebitelů v souvislosti s rušením zájezdů, aby se spotřebitelé mohli lépe zorientovat ve své konkrétní situaci.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k důvodům publikace tohoto přehledu uvádí: „Vycházíme z praktických zkušeností našich spotřebitelů v rámci naší poradenské činnosti. Některé cestovní kanceláře přicházejí s velmi inovativním výkladem právní úpravy, některé poskytují spotřebitelům velmi zavádějící či vyloženě nesprávné informace. Proto jsme se rozhodli informovat spotřebitele o jejich právech i prostřednictvím stručného textu na našem webu.“
Spotřebitelé si např. nejsou jistí, na co mají zákonný nárok, co musí a nemusí akceptovat. Dotazy spotřebitelů se často týkají např. výměny zájezdu za poukaz na zájezd (voucher), kdy je tato varianta mnohdy prezentována zákazníkům jako jediná možná. Tak tomu ale není. Výměna zájezdu za poukaz na zájezd je realizována na základě dohody smluvních stran, k níž nelze zákazníka nijak nutit. Chce-li zákazník poukaz akceptovat a pomoci tak v současné složité situaci zabránit větší destabilizaci sektoru cestovního ruchu, je to chvályhodné. Nelze to však prezentovat jako jediné možné řešení a poukaz spotřebiteli vnucovat. I spotřebitel může být aktuálně v těžké finanční situaci. Je proto třeba, aby spotřebitel znal svá práva a různé možnosti a mohl se informovaně rozhodnout.
Setkali jsme se např. s tím, že cestovní kancelář tvrdila spotřebitelce, že k vrácení zaplacené ceny zájezdu snížené o stornopoplatky dojde až za několik měsíců, protože v nouzovém stavu neplatí žádné zákonné lhůty. Prý to vychází ze stanoviska jejich advokátní kanceláře. Gerta Mazalová k tomu dodává: „Pokud opravdu nějaká advokátní kancelář tvrdí, že v rámci nouzového stavu neplatí žádné zákonné lhůty splatnosti v soukromoprávních vztazích, pak gratuluji jejím klientům, kteří mohou tímto stanoviskem argumentovat pro pozdržení plateb faktur vystavených touto advokátní kanceláří. Jinak je to ale nesmysl, žádné mimořádné opatření se lhůty pro vrácení plateb za zrušené zájezdy netýká a tyto lhůty tak platí i nyní. Lze jistě pochopit, že některé cestovní kanceláře pracují v omezeném režimu a za takové situace je drobné prodlení s vrácením plateb omluvitelné. Nelze však spotřebitele strašit pozdržením plateb a tlačit je tak do přijetí poukazu na zájezd. Takové jednání by bylo nekalou obchodní praktikou.“
Kromě informací na našem webu mohou spotřebitelé i nadále využívat naše individuální poradenství, nyní však poskytované pouze telefonicky a elektronicky.
Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703
Nároky zákazníků při rušení zájezdu v době pandemie koronaviru

Spotřebitelé se na SOS – Asociaci, z.s. nyní v souvislosti s aktuální situací kolem koronavirové pandemie velmi často obrací s dotazy, které se týkají jejich práv při rušení zájezdů. Některé cestovní kanceláře zjevně přicházejí s velmi „inovativním“ výkladem právní úpravy a spotřebitelé si pak nejsou jistí, na co mají nárok, co musí a nemusí akceptovat. Proto přinášíme následující přehled práv spotřebitelů, které samozřejmě platí i v době nouzového stavu, jakož i stručný komentář k realizaci těchto práv.
- 1. Odstoupení BEZ stornopoplatků (§ 2535 OZ)
Zákazník má dle § 2535 Občanského zákoníku (z. č. 89/2012 Sb. v aktuálním znění, dále jen OZ) právo na odstoupení od smlouvy o zájezdu bez zaplacení jakýchkoliv stornopoplatků tehdy, pokud „v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu.“
Komentář SOS – Asociace, z.s.:
Bez zaplacení stornopoplatků lze v souvislosti s pandemií koronaviru odstupovat pouze od těch zájezdů, kdy jejich uskutečnění objektivně brání aktuální situace vč. mimořádných opatření. Takto lze tedy odstupovat od těch zájezdů, které se mají uskutečnit v době trvání mimořádných opatření přijatých v ČR či v zemi cílové destinace, popř. při existenci jiných mimořádných okolností bránících realizaci zájezdu.
Dle tohoto ustanovení naopak nelze nyní odstupovat od letních zájezdů, neboť zatím není jisté, zda např. v červenci či v srpnu bude stále trvat situace naplňující definici nevyhnutelné a mimořádné okolnosti bránící realizaci zájezdu.
Pokud zákazník nevyužije jinou možnost (viz níže) a vyčká do doby bezprostředně předcházející sjednaného termínu zájezdu, může mu právo na odstoupení bez stornopoplatků vzniknout, pokud bude i k termínu zájezdu trvat situace naplňující definici nevyhnutelné a mimořádné okolnosti bránící realizaci zájezdu. Zákazník tedy nyní aktivně konat nemusí a může vyčkat, zda se zájezd bude moct uskutečnit, či zda bude dán důvod pro odstoupení bez stornopoplatků.
- 2. Odstoupení SE stornopoplatky (§ 2533 OZ)
Zákazník má vždy právo před zahájením zájezdu od smlouvy odstoupit (§ 2533 odst. 1 OZ). Pokud se však nejedná o situaci dle § 2535 OZ (viz výše), popř. o jinou situaci, kdy zákon předpokládá bezplatné odstoupení (např. pro zvýšení ceny zájezdu dle § 2531 odst. 2 OZ) musí však zákazník počítat se zaplacením stornopoplatků.
Dle ustanovení § 2533 odst. 2 OZ platí, že „Je-li ujednáno odstupné, musí být jeho výše přiměřená. Přiměřenost odstupného se odvíjí od doby mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Není-li ujednáno odstupné, odpovídá jeho výše ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Na žádost zákazníka pořadatel výši odstupného odůvodní.“
Komentář SOS – Asociace, z.s.:
Výše citované ustanovení zakotvuje pořadateli zájezdu zákonné právo na přiměřené odstupné. Jeho výše může být ujednána ve smlouvě o zájezdu (vč. obchodních podmínek) různě, typicky se jedná o sjednání výše odstupného
- a) pevnou částkou (např. „Výše odstupného při odstoupení 60 a více dnů před odjezdem činí za každou osobu 1.700,- Kč“). V takovém případě se vychází z této sjednané pevné částky a cestovní kancelář nemůže tvrdit, že má právo na vyšší odstupné. V praxi zaznamenáváme, že některé cestovní kanceláře spotřebitelům tvrdí, že navzdory takto pevně sjednané částce mají právo na vyšší odstupné, neboť jejich skutečné náklady spojené s odstoupením byly vyšší a přiměřená výše odstupného musí odpovídat těmto nákladům. To je třeba jednoznačně odmítnout, neboť sjednaná pevná částka je paušálem, který sama cestovní kancelář do smlouvy či obchodních podmínek nastavila jako přiměřenou výši odstupného a není možné nyní tvrdit, že toto ujednání nyní neplatí. I kdyby snad cestovní kancelář tvrdila, že je třeba dané ustanovení smlouvy vyložit s ohledem na současnou mimořádnou situaci (i s tím se SOS – Asociace, z.s. setkala) pak dle § 1812 odst. 1 OZ platí, že „lze-li obsah smlouvy vyložit různým způsobem, použije se výklad pro spotřebitele nejpříznivější“. Není tedy možné, aby cestovní kancelář, byť jen výkladem, prolomila ujednání smlouvy v neprospěch spotřebitele.
- b) ve výši skutečných nákladů (např. Výše odstupného při odstoupení 60 a více dnů před odjezdem odpovídá výši skutečně vzniklých nákladů spojených se zrušením zájezdu, NEJMÉNĚ VŠAK za každou osobu 1.700,- Kč). Takto koncipované ujednání o výši odstupného považuje SOS – Asociace, z.s. za velmi problematické, neboť spotřebitel v okamžiku odstoupení vlastně nezná výši odstupného, které bude pořadatel zájezdu požadovat. Ujednání stanoví minimální, ale nikoliv maximální výši odstupného, které by tak mělo odpovídat prokazatelným nákladům cestovní kanceláře spojených se zrušením zájezdu zákazníka, ty jsou však zákazníkovi sděleny až po odstoupení. Je otázkou, zda je takové ujednání vůbec platné. I v případě neplatnosti takového ujednání však pořadatel zájezdu dle § 2533 odst. 2 OZ právo na odstupné podle všeho mít bude a jeho výše bude dle zákona odpovídat ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu, což v podstatě může odpovídat oněm skutečně vzniklým nákladům spojeným se zrušením zájezdu. Spotřebitel má však vždy právo na odůvodnění výše odstupného, tj. oněch skutečně vzniklých nákladů. Spotřebitelům doporučujeme, aby v těchto případech toto své právo vždy důsledně uplatňovali. V případě, že cestovní kancelář zadrží odstupné ve vyšší částce, než která odpovídá zákonným parametrům, může se spotřebitel doplacení domáhat i právními prostředky. Konečné slovo z hlediska platnosti ujednání výše odstupného v parametrech „nejméně však“, jakož k přiměřenosti odstupného dle konkrétní výše nákladů budou mít až soudy.
- 3. Lhůta pro vrácení zaplacené částky po odstoupení od zájezdu (§ 2533 OZ)
Dle § 2536a OZ platí, že „Při odstoupení od smlouvy pořadatel vrátí bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů po ukončení závazku ze smlouvy, veškeré platby uhrazené zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd, v případech stanovených tímto zákonem pak snížené o odstupné za předčasné ukončení závazku ze smlouvy.“
Komentář SOS – Asociace, z.s.
SOS – Asociace, z.s. se setkala ve své poradenské činnosti s tím, že některé cestovní kanceláře sdělovaly zákazníkům, že v případě odstoupení od smlouvy o zájezdu budou muset zákazníci čekat na vrácení zaplacených částek možná i několik měsíců, neboť z důvodu mimořádné situace neplatí zákonná lhůta pro vrácení plateb dle § 2536a OZ. Zákonné lhůty pro vrácení zaplacených částech za zájezd zákazníkům samozřejmě platí i v době nouzového stavu. Žádné z přijatých mimořádných opatření tyto lhůty neprodloužilo ani nezrušilo.Lze jistě pochopit, že některé cestovní kanceláře pracují v omezeném režimu a za takové situace je drobné prodlení s vrácením plateb omluvitelné. Nelze však tvrdit, že v této situaci žádné zákonné lhůty neplatí a strašit spotřebitele zadržením jejich peněz na dlouhé týdny či měsíce. To je třeba jednoznačně odmítnout, takové zadržení by představovalo porušení zákona.
- 4. Poukaz na zájezd (voucher)
Cestovní kanceláře začaly v souvislosti s vypuknutím pandemie koronaviru nabízet zákazníkům možnost vyměnit již zakoupený zájezd, resp. již zaplacenou cenu zájezdu či její část za poukaz na zájezd uskutečněný v budoucnu (v praxi nazýváno též jako voucher, šek apod.). Toto řešení je zákazníkům doporučováno též na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj, mj. s odůvodněním, že takto zákazníci projeví svoji solidaritu s cestovními kancelářemi a zaměstnanci v cestovním ruchu.
Komentář SOS – Asociace, z.s.
SOS – Asociace, z.s. rozumí postoji ministerstva a vítá, že cestovní kanceláře možnost výměny zakoupeného zájezdu, resp. zaplacené ceny zájezdu za poukaz na zájezd spotřebitelům nabízejí. Je však třeba si uvědomit, že výměna zájezdu za poukaz na zájezd není zákonným nárokem zákazníka, ale tato výměna je realizována na základě dohody smluvních stran. A k takové dohodě nelze zákazníka nijak nutit. Přijetí poukazu na zájezd musí vždy vycházet ze svobodného a informovaného rozhodnutí zákazníka a zákazník nesmí být za nevyužití této možnosti nijak sankcionován (např. hrozbou vrácení zaplacené ceny zájezdu v případě odstoupení až za několik měsíců – viz výše). Zákazníkovi nelze nabízením poukazu na zájezd bránit v uplatnění jeho zákonných práv.
Pozitivum tohoto řešení pro zákazníka je v tom, že zákazník nezaplatí za výměnu za poukaz žádné stornopoplatky a že zákazník jako držitel poukazu na zájezd je dle zákona chráněn proti úpadku cestovní kanceláře stejně jako zákazník ze smlouvy o zájezdu. Takže v případě, že by cestovní kancelář následně nemohla dostát svým povinnostem z poukazu na zájezd z důvodu svého úpadku, vztahuje se povinné pojištění cestovní kanceláře proti úpadku též na tyto poukazy a zákazník dostane hodnotu poukazu zpět z tohoto zákonného pojištění cestovní kanceláře.
Negativum tohoto řešení je v tom, že spotřebitel s poukazem na zájezd nemá ze zákona garantováno v budoucnu poskytnutí stejného zájezdu za stejných podmínek, za jakých se měl uskutečnit zájezd nyní nahrazený poukazem. Podmínky uplatnění poukazu na zájezd vychází opět z dohody smluvních stran a mohou se u jednotlivých cestovních kanceláří lišit. Spotřebitelům, kteří se rozhodnout využít nabízené možnosti poukazu na zájezd, proto doporučujeme řádně prostudovat podmínky uplatnění poukazu na zájezd, tj. zejména na jaké zájezdy se poukaz vztahuje, jaká je jeho časová platnost a jak je smluvně ošetřena situace, kdy zákazník poukazu nakonec nevyužije (zda poukaz propadá) apod.
Právní poradna SOS-A, z.s.
Vážení spotřebitelé, sejdeme se na veletrhu cestovního ruchu GO, REGIONTOURE, který je od 16.1. -19.1.2020, u našeho stánku, kde Vám poskytujeme poradenství , informace a letáky.
Těšíme se na Vás !předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
GO – 16.-19.1. 2020 Mezinárodní veletrh průmyslu cestovního ruchu

REGIONTOUR
16.-19.1. 2020
Mezinárodní veletrh turistických možností v regionech
Veletrhy GO a REGIONTOUR jsou největší národní prezentací cestovního ruchu v ČR.
Veletrh REGIONTOUR je hlavní prezentační platformou potenciálu cestovního ruchu v regionech České republiky. Je nosným projektem na podporu incomingu a domácího cestovního ruchu.
Na veletrhu GO se prezentují tuzemské i zahraniční cestovní kanceláře a agentury se zaměřením na výjezdovou turistiku. Souběžně s veletrhy probíhají Festival krajových specialit a regionální potraviny RegFoodFest a GO KAMERA – festival cestovatelských filmů, fotografií a publikací.
GO a REGIONTOUR je efektivním místem pro setkávání profesionálů v cestovním ruchu, jehož nedílnou součástí je kvalitní odborný doprovodný program i atraktivní doprovodný program pro širokou veřejnost.
Český rozhlas – Apetýt

27.8. vystoupil v pořadu Apetýt, sekci Poradna náš odborný právní zástupce pan Daniel Ondráček.
Témata:
Jak reklamovat dovolenou? Je třeba vyřizovat reklamaci ihned nebo až po dovolené?

Pořad si můžete přehrát na této adrese:
https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-8047599
Česká televize: zpoždění letů, odškodnění cestujících za zrušený spoj
Veletrhy GO a REGIONTOUR 17.–20. 1. 2019

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. Vás zve ve dnech 17.–20. 1. 2019 na Veletrhy GO a REGIONTOUR, které jsou největší národní prezentací cestovního ruchu v ČR.
Jako každoročně na BVV najdete i naše Sdružení obrany spotřebitelů – Asociaci, z. s. a to v pavilonu P stánek číslo 145. Rádi Vám zde poskytneme informace a poradenství, ale také letáky s podrobnostmi o cestovních smlouvách, jak reklamovat zájezdy, leteckou dopravu a kam se obrátit v případě zpoždění nebo ztráty zavazadel.
Přijďte nás navštívit na Veletrh GO a REGIONTOUR, těšíme na vás!
Redakce SOS – Asociace, z. s.