Menu

Energie

Rozhovor s p. Zápotočným z představenstva EON

Naše paní předsedkyně mluvila na Radiu Petrov s členem představenstva EON o postupu proti energetickým šmejdům.

Podvodné prodejce předraženého nádobí nahradili tzv. energetičtí šmejdi. Zvoní u domovních dveří, telefonují, často se vydávají za členy různých spolků, asociací, či dokonce kontrolních úřadů. Nic z toho není ale pravda! Slibují „levnou energii“, ale nečestné jednání končí často fatálními finančními ztrátami, psychickou a zdravotní újmou oběti.

Ze záznamu vám teď nabízíme rozhovor, v němž jsou shrnuty nejčastější nekalé praktiky podvodníků s energiemi a také to, jak byste se měli zachovat, pokud takový člověk zazvoní u vašich dveří, nebo vás bude kontaktovat telefonicky. Řeč byla také o chystaných legislativních změnách, díky nimž by byli jednou provždy falešní „hráči“ na trhu s energiemi vyřazeni ze hry.

Jestliže jste se vy, nebo někdo z vašich blízkých, stali obětí nejen tzv. energetických šmejdů, ale podvodníků všeho druhu, můžete se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poskytnou bezplatné poradenství, včetně právního

https://www.radiopetrov.com/clanek/energeticti-smejdi-utoci

Klepněte na odkaz.

„Šmejdi“ jsou stále drzejší. Energetici vyrazili do společného boje

Klepněte na následující odkaz:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100616/obsah/702970-nove-triky-tzv-smejdu

I naše organizace vystupuje aktivně proti Šmejdům. V čase 1:12 zpravodajství, začíná odstrašující případ „Šmejda“, který se dokonce drze zaštiťoval naším sdružením, ke kterému se následně v televizi vyjadřuje i naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Obsah zpravodajství: Energetické společnosti se spojují v boji proti prodejcům, pro které se vžil výraz šmejdi. V energetice jde o podvodné obchodníky, jež se falešně vydávají například za zástupce stávajících dodavatelů, ale i Sdružení obrany spotřebitelů nebo jiných institucí. Většina velkých firem už podepsala deklaraci na ochranu zákazníků. Dodržování pravidel budou kontrolovat úřady – a jejich porušení pokutovat. 

Video Události
Prodejci se snaží nabízet odběr energií - mnohdy nekalým způsobem

Desatero obrany před šmejdy v energeticeOdběratel Jan Kopecký bere elektřinu od jednoho dodavatele, platil ji ale hned dvěma. Půl roku si totiž společnost z jeho účtu inkasovala peníze de facto za nic.  

 „Manželka útržky vždycky schová a já jsem je potom uviděl na stole. Prohlédl jsem si je a uviděl jsem, že tam jsou dvě firmy,“ popsal Jan Kopecký, jak zjistil, že se stal obětí nekalých obchodníků. 

Jedna firma byla původní, ke druhé měl v budoucnu přestoupit poté, co se nechal přesvědčit takzvanými šmejdy. Necelých šest tisíc korun, které podvodníkům zaplatil, dodnes nedostal zpět. Když chtěl od smlouvy odstoupit, přišla mu navíc složenka, že musí uhradit pokutu pět tisíc korun.   

Další odběratelka, Michaela Vrbová, byla ostražitější, a to díky své práci v sociální oblasti, kdy sama radí lidem, kteří naletěli. Muž v telefonu jí nepřesvědčil, a na rozdíl od pana Kopeckého smlouvu nepodepsala.

Muž s telefonem

Stačí říci slovo „ano“ a smlouva je uzavřená. Jsou to šmejdi po telefonu„Vysvětlil mi, že na moje odběrné místo – sdělil i mou adresu – je nahlášeno několik dodavatelů energií. S tím, že si mě někdo chce přetáhnout, a že mi nabízí pomoc, abych neplatila pokutu. Takže jsem se začala trošku bát,“ popsala Michaela Vrbová.

Obchodník se Michaele Vrbové představil jako člen centra Sdružení obrany spotřebitelů, kterým ale ve skutečnosti nebyl. „To je parazitování na dobrém jméně, které jsme si pracně vytvořili. Podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele,“  reaguje na tento trend předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., Gerta Mazalová. 

Vznikající deklarace jako vodítko pro spotřebitele 

Podle sdružení jsou takzvaní šmejdi stále drzejší a například se vydávají i za inspektory České obchodní inspekce nebo za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ročně na tyto nekalé praktiky eviduje přibližně dvacet tisíc udání. 

Telefon pro seniory

Zastaralé jméno v telefonním seznamu naláká podvodníky na seniora I z toho důvodu se teď energetické společnosti v boji proti podvodníkům spojily a uzavřely deklaraci, která začne platit od července. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

Obsah dokumentu je možné shrnout do tří klíčových oblastí – transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.

Už teď se k deklaraci připojilo 80 procent tuzemského energetického trhu. Pro zákazníky by pak seznam daných firem měl být vodítkem, jak vybrat spolehlivého obchodníka, který se nekalých praktik dopouštět nebude.  

Dokument podepsalo taky ministerstvo průmyslu a obchodu, které navíc připravuje novelu energetického zákona. „V novele se snažíme tyto nekalé obchodní praktiky vymýtit,“  uvedl tamní náměstek pro energetiku René Neděla. Zákazníci by tak měli mít možnost snadněji od smlouvy odstoupit, a to v ideálním případě bez sankce. 

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2844251-smejdi-jsou-stale-drzejsi-energetici-vyrazili-do-spolecneho-boje

Přednáška Gabriely Zedníčkové a Gerty Mazalové v Oprostovicích

V pátek 26.4.2019 v podvečer v Oprostovicích proběhla přednáška na téma
změny dodavatelů energií, reklamace v kamenném a internetovém obchodě, triků podomních obchodníků, asociace Sdružení obrany spotřebitelů. Za SOS vystoupila ředitelka sdružení paní Gabriela Zedníčková a jeho předsedkyně paní Gerta.

https://www.oprostovice.cz/fotogalerie/prednaska-sdruzeni-obrany-spotrebitelu-2642019

Přednáška v Oprostovicích

Český rozhlas Brno: Energetičtí šmejdi!

25. 4. 2019 v 10.30 vystoupila v pořadu Apetýt naše předsedkyně paní Gerta Mazalová na téma distanční smlouvy (energetičtí šmejdi a jak se bránit)

Pro klepnutí na odkaz níže si můžete pořad přehrát.

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-7903779

Přednáška: Ochrana spotřebitelů před šmejdy

České Budějovice

Dne 28.3.2019 se konala přednáška na téma Ochrana spotřebitelů před šmejdy i v oblasti dodávek energií a Jak příjemně strávit dovolenou na zájezdu. To bylo pořádáno Europe Direct JčK u příležitosti Mezinárodního dne spotřebitelů v Českých  Budějovicích. Přednáška se uskutečnila  v restauraci a Kulturním centru „Horká vana“.  I s ohledem na živou diskuzi přednáška sklidila úspěch u všech přítomných. Přednášela paní Libuše Oulehlová, vedoucí Jihočeských poraden  SOS – Asociace, z.s.

SOS a ČESKÝ ROZHLAS – Podomní prodej energií

Dne 19. 3. 2019 ve vysílání ČRO v pořadu Kontakt ve 20.04 hodin hovořila jako host Libuše Oulehlová z SOS – Asociace, z. s. na téma: Distanční prodej, prodej mimo prostory obvyklé k prodeji a aukce energií.
Moderuje Eva Kadlčáková.

Záznam vysílání si můžete poslechnout zde:

KONTAKT

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Zlínský kraj varuje veřejnost před podomními prodejci energií

V článku na zlin.cz – Zlínský kraj upozorňuje veřejnost, aby lidé byli ostražití vůči podomním prodejcům energií, kteří se odvolávají na údajný požadavek kraje nabízet tyto služby jejich prostřednictvím.

Pokud jsou občané na pochybách, jestli neuzavřeli nevýhodnou smlouvu, mohou se obrátit na poradnu Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. ve Zlíně – kontakty: tel. 775 709 056 nebo e-mail: bilkova@asociace-sos.cz.

Více si můžete přečíst zde:

zlin.cz

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Nekalé praktiky prodejců energií na ČT1

V reportáži ČT1 – Události v regionech dne 19. 12. radila předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová na téma „Nekalé praktiky prodejců energií, podomní prodeje, aukce a jak se chránit“. 

Na záznam se můžete podívat zde:

ČT1

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Způsoby ukončení trvání závazků vzniklých ze smluv o zprostředkování prodeje energií

V předešlých článcích jsme často rozebírali problematiku smluv o zprostředkování dodávek energií (tzv. „aukce energií“). Seznámili jsme spotřebitele s různými úskalími tohoto typu smluv, a především jsme se snažili soustředit pozornost spotřebitelů i mimo ujednání o cenách na jiná, ne tak přetřásaná a možná i zdánlivě ne tak podstatná ustanovení. V následujícím článku jsme za předmět zájmu zvolili jednu ze skupin takových ustanovení. Představíme hlavní rozdíl mezi smlouvami uzavíranými na dobu určitou a na dobu neurčitou a různé způsoby ukončení trvání těchto smluv.

V případě, že spotřebitel uzavře smlouvu o zprostředkování energií distančním způsobem či mimo obchodní prostory a vzápětí zjistí, že je pro něj z nějakého důvodu nevýhodná, lze se ještě před podrobným zkoumáním doby jejího trvání a s tím souvisejících způsobů ukončení závazku chopit možnosti, kterou poskytuje § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v podobě odstoupení od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů.

V případech, kdy smlouvu již nelze ukončit pomocí zmíněného institutu odstoupení od smlouvy podle § 1829 občanského zákoníku, je radno se pustit do zjišťování doby trvání smlouvy, která může být určitá nebo neurčitá. Toto rozlišení je důležité zejména tehdy, pokud se týká dalšího z častých způsobů ukončení smlouvy, a sice výpovědi. Spotřebitel může většinu smluv o zprostředkování dodávek energií uzavřených na dobu neurčitou zrušit s odkazem na § 1999 občanského zákoníku ke konci kalendářního čtvrtletí výpovědí podanou alespoň tři měsíce předem. Zde spatřujeme zásadní rozdíl mezi smlouvou uzavřenou na dobu určitou a smlouvou uzavřenou na dobu neurčitou, jelikož takováto možnost výpovědi pro smlouvy sjednané na dobu určitou zákonem stanovena není, a tak je dobrání se jejich konce před uplynutím doby trvání složitější a je třeba případně hledat jiné, specifičtější, cesty, které zákon předkládá.

Závěrem lze tedy připomenout, že kromě ustanovení o ceně by se spotřebitelé měli soustředit i na možnosti ukončení závazku, ať už ty zákonné, z nichž některé jsme výše vyzdvihli, nebo jiné, například sjednané stranami. V souvislosti s tím je potřeba mít na paměti, že zpravidla bude pro spotřebitele výhodnější sjednávat smlouvy na dobu neurčitou, jelikož v případě tohoto typu smluv existují ve většině případů dosažitelnější způsoby jejich zrušení.

Tomáš Zůbek
SOS – Asociace, z. s.

Možnosti ukončení smluv o dodávkách energií

Jak je známo, smlouvu lze obecně zrušit zejména buď výpovědí, nebo odstoupením od smlouvy. Je velmi důležité pochopit rozdíl mezi těmito dvěma instituty, jelikož v případě, že spotřebitel zvolí špatný z nich, jeho jednání nemusí mít požadovaný účinek nebo dokonce může situaci spotřebitele zhoršit.

Odstoupení od smlouvy ruší závazek od počátku. S tím souvisí i povinnost obou stran vrátit již poskytnuté plnění. Výpověď na druhou stranu ruší závazek v momentě podání (nebo uběhnutí výpovědní doby). Tedy žádné plnění se nevrací, pouze se nepokračuje v jeho poskytování. Z praxe tedy například odstupovat od smlouvy na dodávku plynu po šesti letech trvání by nebylo fyzicky dost dobře možné, neboť jedna strana by musela „vrátit“ objem plynu dodaný za šest let a druhá hodnotu všech plateb za celé období. Zde například přichází v úvahu využít výpovědi. Oba instituty však můžeme užít pouze v případě, že nám to dovoluje zákon nebo ujednání smlouvy.

Vypovědět smlouvu o dodávkách energií lze zpravidla v případě, že jde o smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou. Další možnost výpovědi zavádí v § 11 odst. 3. zákon č. 131/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon). Zde je uvedeno, že spotřebitel může smlouvu, uzavřenou distančním způsobem (zejména přes telefon) nebo mimo obvyklé prostory určené k podnikání, vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek energie. Jinými slovy, pokud mi má dodavatel dodávat plyn od 1. 1. 2022, mám právo smlouvu vypovědět až do 16. 1. 2022. Dále lze smlouvu vypovědět vždy, pokud to dovoluje smlouva. Zde je však na místě zvýšená opatrnost, jelikož předčasné ukončení závazku bývá často dodavatelem sankcionováno.

Odstoupení od smlouvy je již z povahy tohoto institutu možno užít velmi omezeně. Zákon spotřebiteli dovoluje tohoto práva využít v případě, že byla smlouva uzavřena distančním způsobem nebo mimo obvyklé prostory určené k podnikání. V takovém případě je možné od smlouvy ve smyslu § 1829 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník, odstoupit do 14 dnů ode dne jejího uzavření. Dále, zvýší-li dodavatel cenu za dodávku elektřiny nebo plynu nebo změní-li jiné smluvní podmínky, je zákazník ve smyslu § 11 odst. 5 zákona č. 131/2000 Sb., energetický zákon, oprávněn bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy do 3 měsíců od data změny. Pokud však držitel licence oznámí spotřebiteli tuto změnu nejpozději třicátý den přede dnem jejich účinnosti a současně jej poučí o právu na odstoupení od smlouvy, má spotřebitel na odstoupení pouze deset dní. Dále lze samozřejmě od smlouvy odstoupit, umožní-li to smlouva.

Daniel Ondráček
odborný právní poradce SOS – Asociace, z. s.