Menu

REKLAMACE ZBOŽÍ POŠKOZENÉHO PŘI PŘEPRAVĚ

Každý z nás se nejspíše někdy v životě dostal do situace, kdy nakupoval zboží na dálku. Ať už rozhodla nižší cena a pohodlí nákupu přes internet, nebo televizní nabídka, či zboží z prodejních katalogů. Zboží se rychle a pohodlně objedná a zákazníkovi stačí už jen počkat, než mu bude jeho objednávka doručena. Ve většině případů po doručení na zákazníka čeká radost z nového telefonu či parfému. Občas se ale stane, že zboží nedorazí v takovém stavu, jaký jsme si představovali. Přece jenom telefon s rozbitou obrazovkou nám moc dobře neposlouží a ani parfém nasáklý do dna papírové krabice se s námi asi nevydá na večeři s partnerem. Situace ale nemusí být vždy tak vážná, jak se může na první pohled zdát. Jak v takových případech postupovat, si řekneme v následujících větách.

Po příjezdu přepravce je vždy důležité balík pořádně prohlédnout, jelikož reklamace balíku viditelně poškozeného zvenčí je vždy problematická, pokud ho spotřebitel převezme. Pokud tedy balík jeví známky poškození, neměl by ho spotřebitel vůbec převzít.

V případě, že poškození zboží zjistíme až po otevření balíku doma, je nutné, aby spotřebitel zboží neprodleně reklamoval. Prodejce má posléze klasickou 30 denní lhůtu na vyřízení reklamace. Je také možné od smlouvy do 14 dní odstoupit. Často se stává, že prodejce nechce situaci řešit a vymlouvá se, že spotřebitel musí poškození reklamovat u přepravce. Spotřebitel není s přepravcem v žádném smluvním vztahu, nemůže tedy proti němu nárokovat vady z plnění. Vždy je nutné, aby reklamoval pouze u prodejce, ten už se musí s dopravcem zařídit podle svého. Také je důležité prodejce vždy o poškození zboží vyrozumět, určitě by neměl spotřebitel zboží pouze poslat zpět s tím, že chce odstoupit od smlouvy, může se totiž vystavit situaci, že prodejce bude namítat, že zboží poškodil sám zákazník, čímž by se spotřebitel mohl dostat do nepříjemné důkazní nouze, jelikož by zpětně jen velice těžko dokazoval, že zboží už bylo poškozeno. Také je vždy dobré vše řádně zdokumentovat, aby měl spotřebitel pro svá případná tvrzení důkaz.

Ivo Divila
odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.