Menu

Porouchané auto a co dál?

Porouchané auto a co dál?

Porucha automobilu není v dnešní době žádnou raritou, a to například z důvodu poruchy elektroniky, která ani nemusí být způsobena nějakým pochybením, k takovýmto poruchám v dnešní době prostě dochází a zřejmě i dále docházet bude. Co ale dělat v případě poruchy automobilu?

Jestliže dojde k poruše automobilu v provozu, je důležité co nejdříve dostat automobil na krajnici vozovky, aby nepředstavovalo nebezpečí pro ostatní účastníky provozu. Existuje mnoho článků a návodů, jak přesně postupovat v případě poruchy automobilu, z hlediska prevence a Vaší bezpečnosti určitě stojí za to, mít povědomí o tom, co v takovém případě dělat.

Za zmínku určitě stojí skutečnost, že nelze automobil nechat na pozemní komunikaci nebo na krajnici a odjet domů. Z ustanovení § 45 zákona č. 361/2000 Sb., zákon o provozu na pozemních komunikacích, ve znění dalších předpisů, totiž vyplývá, že ten, kdo způsobil vznik překážky na pozemní komunikaci, kterou porouchané auto je, má povinnost překážku odstranit. Jestliže odstranění překážky není možné, pak má řidič povinnost překážku označit a ohlásit tuto skutečnost Policii ČR. Tuto Vaši povinnost je nutné dodržet, přičemž nezáleží na tom, zda Vás odtáhne kamarád na laně nebo odtahová služba. Jestliže by došlo k porušení této povinnosti vystavujete tak sebe či provozovatele vozidla finanční pokutě.

Po odstranění překážky je nutné vyřešit opravu automobilu. I automobil jakožto předmět koupě (výrobek) spadá pod zákonnou dvacet čtyři měsíců dlouhou záruční dobu, v této době je možné uplatnit práva z vadného plnění (auto reklamovat). V takovém případě máte nárok na opravu, jestliže není možná tak na výměnu věci a jestliže ani ta není možná tak na odstoupení od smlouvy, v úvahu také připadá sleva z kupní ceny, všechny tyto nároky vyplývají z ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Vše výše uvedené se týká pouze nového auta, u kterého se vyskytla vada do dvaceti čtyř měsíců od převzetí.

V případě, kdy vlastníte ojetý automobil, také platí, že prodávající odpovídá za vady, které se na automobilu vyskytnou v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí. Ovšem je nutné počítat s možností ujednání zkrácení doby, po kterou je možné uplatnit právo z vadného plnění, a to až na dobu dvanácti měsíců. Zároveň není možné reklamovat vadu, která odpovídá běžnému opotřebení nebo vadu, na kterou jste byli upozorněni v předávacím protokolu. Jestliže se na ojetý automobil vztahuje záruka, máte poté nárok na opravu, nebo slevu z kupní ceny, když bude vad více (4) nebo se budou opakovat, je možné od smlouvy odstoupit.

Velmi častým je také případ, kdy už se na porouchaný automobil nevztahuje zákonná záruka. V takovém případě si musí spotřebitel hradit náklady na opravu automobilu sám. Ale i této situace existuje výjimka, a to v podobě tzv. smluvní záruky.

Smluvní záruka zpravidla navazuje na záruku zákonnou a v součtu s ní bývá sjednána na 3-5 let, tedy samotná smluvní záruka se sjednává na délku jednoho až tří let, někdy samozřejmě i na dobu delší. To, zda máte nárok na bezplatnou opravu automobilu, na který se vztahuje smluvní záruka, zcela závisí na podmínkách smlouvy o prodloužené (garanční) záruce a jejich dodržování.

V případě poruchy automobilu je tedy nutné dodržet určitý postup, především potom nezapomenout na odstranění porouchaného automobilu ze silnice. Dále je potřeba uvědomit si, zda se na automobil vztahuje nějaká záruka a případě jaká, dle tohoto zjištění poté dále postupovat při jeho opravě.

Boleslav Tomšík

Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.