Na otázky redakce denik.cz odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s Gerta Mazalová


Je známo, že terčem šmejdů jsou hlavně senioři. Zlepšuje se informovanost seniorů a dokážou se lépe bránit?
Ano, šmejdi se skutečně zaměřují zejména na zranitelnější skupiny obyvatel, tj. zejména seniory, ovšem nejedná se zdaleka pouze o seniory, přicházejí k nám se stížnostmi na praktiky těchto tzv. prodejců také mladí lidé, často vzdělaní, kteří také naletěli, nejenom senioři. Sdružená obrany spotřebitelů – Asociace pořádá pravidelné osvětové akce, besedy, přednášky, spolupracujeme také s Městskou policií Brno, Akademií 3. věku, Českou obchodní inspekcí, Živnostenským úřadem, kolegy z dalších organizací, účastníme se také i jiných vzdělávacích projektů. Stále však zůstává nedotčená skupina seniorů, bohužel těch nejvíce zranitelných, nemocných, zdravotně postižených a věkově kolem 80-90 let, kteří žijí v sociální samotě, nemají nikoho, pouze sousedy, přes které jejich problémy řešíme.
S jakými problémy se na vás senioři obracejí nejčastěji? Objevily se nějaké nové praktiky, které nekalí obchodníci používají?
Nejčastější jsou problémy s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí.
Dále se poslední dobou množí případy, kdy některé společnosti vystupují jako chráněné dílny, nabízí prostřednictví telefonu švýcarské nože či šperky, platby při odstoupení od smlouvy zásadně nevrací, navíc se ozve pouze automat, pokud se spotřebitelé snaží dovolat zpět. Jiná společnost, dodavatel energií, neposílá řádně pravidelná vyúčtování spotřebitelům, učiní tak až po zásahu Energetického regulačního úřadu. Podobných společností je na trhu mnoho, dále např. internetové obchody, které prodávají zboží z Číny a když chce spotřebitel odstoupit od smlouvy, pak zjistí, že musí zboží posílat až do Číny, spotřebitel v takovém případě samozřejmě neuvidí ani zboží ani své peníze.
Dále je problém internetových seznamek, které mají sídlo v zahraničí (např. v Lucembursku), společnost si peníze odečítá přímo z účtu spotřebitele přes platební kartu, když jí dá údaje a samozřejmě může službu vypovědět, ale až v Lucembursku. Prostě podvodníků přibývá více jako hub po dešti.
Podali jsme v loňském roce 3 trestní oznámení, díky statečné spotřebitelce, která se nebála svědčit, se zjistilo, o koho jde, bohužel se mu neprokázal úmysl. Náš občanský zákoník má sice 3 080 paragrafů, ovšem v praxi je vymahatelnost práva velmi obtížná, zvláště pro spotřebitele. Proto mají šmejdi bohužel zatím stále zelenou. Naši právníci podávají návrhy změny v zákonech ve prospěch spotřebitelů, návrhy MPO ČR jsou rovněž již v parlamentu, ale čas pracuje bohužel pro podvodníky.
Má telefonát nebo e-mail od takových prodejců nějaká specifika, která by mohla seniory varovat?
Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakázali (seznamy najdete i na našich webových stránkách www.asociace-sos.cz), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.
Šmejdi už prý mají dokonce i své televizní pořady, kde nabízejí levné šperky a podobně. Víte o tom něco bližšího?
To nejsou jejich pořady, pronajímají si reklamní plochu v TV, spotřebitelé si musí uvědomit, že obrázky často klamou, kamínky se sice krásně v TV lesknou, ale když je dostanou domů, tak vypadají již daleko smutněji. A manžel, který chtěl udělat radost své paní, chtěl nakonec žalovat i televizi. Doporučila jsem mu, aby příště vzal manželku do obchodu buď bižuterie nebo zlatnictví a nechal ji, aby si sama vybrala šperk. Oba by měli radost místo zklamání.
Je na působení vašeho sdružení navázána i nějaká psychologická pomoc obětem podvodných prodejců?
Pouze slovní, vysvětlíme jim, v čem dělají chyby, často jim i pomůžeme, což je nejvíce potěší, probereme s nimi jejich situaci, zvedneme jim sebevědomí.
Jaké výhody získá člověk, který se stane vaším členem?
Hlavní výhoda je sounáležitost, patří prostě k nám, obdrží legitimaci člena platnou na 1 rok, kterou si může kdykoliv prodloužit, účastní se našich akcí bezplatně, poplatek za členství je dobrovolný a v případě reklamace či jiného jednání s prodejcem ukáže člen legitimaci a dokáže prodejci již vysvětlit, proč je přesvědčen, že je v právu.
Když mám jako nečlen nějaký problém, na koho u vás se mám obrátit, kam zavolat?
- Osobní
poradna:
Mečová 5, Brno
(PO-PÁ 09-16 hod. + další poradny viz web : www.asociace-sos.cz
Telefonická poradna:
542 210 778, 542 210 549
(PO-PÁ 09-16),
Elektronická poradna: poradna@asociace-sos.cz
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.