OBRANA PROTI DISTANČNÍM SMLOUVÁM
Obrana proti distančním smlouvám
Distanční smlouvy, ať si to již spotřebitel uvědomuje nebo ne, jsou smlouvy jako každé jiné. Smlouva není pouze kus papíru, který se následně podepíše. Smlouvou podle občanského zákoníku je jednání a to může být vyjádřeno v jakékoli rozumné formě. Tedy kromě formy písemné i ústně, přes telefon, e-mailem nebo i konkludentně. V tomto článku se budeme zabývat smlouvami, které spotřebitel uzavře distančním způsobem.
Komplexní úprava distančních smluv se nachází v §1820 a násl. zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Za takové považujeme smlouvy uzavřené přes telefon, e-shop, e-mail a teoreticky i přes jakoukoli jinou formu dálkové komunikace. Při uzavírání distanční smlouvy má podnikatel vůči spotřebiteli rozsáhlou informační povinnost. Kromě dalšího musí podle §1820 odst. 1 písm. f spotřebitele poučit o možnosti odstoupení od smlouvy, dále vysvětlit podmínky užití tohoto práva a také uvést postupy a lhůty k jeho užití. Tyto údaje lze též sdělit prostřednictví vzorového formuláře, který je obsahuje. Tím je informační povinnost v tomto ohledu splněna.
Smlouvy uzavřené distančním způsobem lze zrušit výpovědí nebo odstoupením od smlouvy, avšak pouze v případě, kdy to umožňuje zákon nebo smluvní úprava stran. Pro spotřebitele je samozřejmě nejvýhodnější odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů podle § 1829 zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Lhůta běží obecně od momentu uzavření smlouvy, pokud jde o kupní smlouvu, tak od momentu převzetí zboží. Další možností vyvázat se ze závazku uzavřeného distančním způsobem je odstoupení podle §1829 odst. 2. Takto lze odstoupit od smlouvy do jednoho roku a čtrnácti dnů, avšak pouze za podmínky, že nebyla splněna výše zmiňovaná informační povinnost o právu na odstoupení od smlouvy. Tento způsob lze tedy užít jen v případě, že si je spotřebitel naprosto jist, že o možnosti odstoupení poučen opravdu nebyl, opačná situace by zakládala neplatnost odstoupení.
Vyvázat se z již uzavřeného závazku může být komplikované. Proto důrazně doporučujeme uzavírat pouze takové smlouvy, kterým spotřebitel rozumí a chápe jejich obsah.
Daniel Ondráček
Odborný právní poradce, SOS-A, z.s.