Menu

ZAMÍTNUTÉ REKLAMACE

PŘÍBĚHY ZAMÍTNUTÝCH REKLAMACÍ

Každému z nás se to alespoň jednou stalo. A komu ještě ne, tak se nemusí bát, neboť věřím, že ho to nemine. Ano, mám na mysli situaci, kdy je Vaše reklamace zamítnuta. „Reklamace byla zamítnuta z důvodu běžného opotřebení.“ „Reklamace byla zamítnuta z důvodu nevhodného používání.“ To jsou takové univerzální věty, které prodávající využívají. Dnes se ale společně podíváme na „vtipnější“ příběhy a odůvodnění zamítnutých reklamací, se kterými jsem měla čest se v rámci práce ve Sdružení obrany spotřebitelů setkat.

Spotřebitelka Lenka B. nám napsala:

Prosím o radu ohledně reklamace sedací soupravy. Zakoupili jsme sedací soupravu v barvě hnědá ořech, což je i v kupní smlouvě a dodali nám sedací soupravu v barvě šedé. Na mou reklamaci reagovali sdělením, že jde o optický klam, kdy sedačka na umělém světle je hnědá, ale v reálu je šedá.

V tomto případě došlo k tomu, že prodávající zanedbal svou informační povinnost a neinformoval spotřebitele o tom, že sedací souprava bude mít jinou barvu na denním světle a jinou v prodejní hale, která je ozářena světlem umělým. Po sepsání výzvy prodávající toto pochybení uznal a spotřebitelce peníze vrátil. Nutno uznat, že odůvodnění zamítnuté reklamace považuji za vskutku kuriózní.

Spotřebitel Marek B. naši poradnu telefonicky kontaktoval, neboť mu byla zamítnuta reklamace brusky na sádrokartón. Tato bruska se mu rozbila po dni používání při práci se sádrokartóny. Reklamace byla zamítnuta s odůvodněním: „Bruska byla používána na sádrokartóny.“ Ano, co jiného bychom taky od brusky na sádrokartóny čekali?

Spotřebitelka Vlasta napsala:

Dobrý den, prosím o radu. Reklamovala jsem plavky, které po 14denním pobytu u moře téměř ztratily barvu. Reklamace uznána nebyla, prý jsem je používala moc často a nevhodným způsobem, tedy ve slané vodě, což se asi u plavek nesmí.  Zanedbala jsem údržbu a podobné s odpuštěním nic neříkající kecy.

S tímto odůvodněním zamítnutých reklamací se setkáváme v poradně často. Ať už se to týká plavek, či dále bot, u nichž nebývá reklamace uznána z důvodu, že je spotřebitelé nosí příliš často. Podobná situace se stala i spotřebiteli Tomášovi K., který nám napsal:

Dobrý den, v prodejně XYZ jsem si koupil kopačky za 4.500,- Kč. Po dvou zápasech se mi však roztrhly. Rozhodl jsem se boty reklamovat, avšak zůstal jsem udiven, když mi reklamace byla zamítnuta s odůvodněním: „Boty nejsou určeny ke kopaní.“ Opravdu jsem nevěděl, že s kopačkami nemohu hrát fotbal.

Obecně v takovém případě zamítnutí reklamace bývá často nutné nechat si vyhotovit znalecký posudek (který posoudí, zda se jedná o vadu materiálu či nikoliv) a s ním se pak obrátit na prodávajícího a věc reklamovat znovu.  Celé řešení reklamace se tak může protáhnout na dobu dvou až tří měsíců, proto spotřebitelům doporučujeme nakupovat u ověřených prodejců, se kterými mají dobré zkušenosti.

Častokrát se stává, že prodávající jen zkouší, co vše si může dovolit a co mu ještě projde. Pokud tedy s odůvodněním zamítnuté reklamace nesouhlasíte, nebojte se reklamaci podat znovu. Mnohokrát již stačí jen tento krok, kdy prodejce vidí, že se nenecháte odradit a druhé reklamaci vyhoví. Pokud tomu tak není, nezbývá nic jiného než se obrátit na znalce a nechat si vyhotovit již výše zmíněný znalecký posudek. Posledním krokem potom bývá využití institutu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, které zprostředkovává Česká obchodní inspekce. O tom, ale zase v jiném článku.

 Adéla Bukovská

Odborná právní poradkyně – SOS Asociace z.s.