Menu

Tisková zpráva ze dne 15.5. 2014: SOS – Asociace jednalo s Českou poštou o podomním prodeji

Naše organizace již dříve informovala o tom, že vyzvala Českou poštu, s.p. ke zjednání nápravy v otázce podomního prodeje. Spotřebitelé i někteří zaměstnanci pošty se na nás totiž obraceli s dotazy, jak je možné, že pošta prostřednictvím svých doručovatelů při pochůzkovém doručování poštovních zásilek provádí zároveň nabízení zboží a služeb, a to i v obcích a městech, kde je nařízením obce zakázán podomní prodej.

K problému byla proto svolána schůzka zástupců našeho sdružení a vedení České pošty, s.p., která se uskutečnila dne 30.4. 2014 v Praze. SOS – Asociace na ní prezentovalo svůj postoj, že v obcích, které zakázaly v tržním řádu podomní prodej, platí tento zákaz bez výjimky. Jakékoliv nabízení zboží a služeb na území takové obce považuje naše organizace za porušení takového zákazu. Konkrétní tržní řády přitom přímo specifikují, že podomním prodejem je i samotné nabízení zboží a služeb, proto považujeme za porušení zákazu i pouhé sdělování informací o produktech, jež má vést k následnému uzavření smlouvy. Považujeme za nešťastné nastavení takového systému odměňování poštovních doručovatelů a doručovatelek, které je nutí k tomu, aby spotřebitele přiměli k uzavření smlouvy.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace k tomu dodává: „Bezvýjimečnost zákazu podomního prodeje je důležitá zejména proto, aby nedošlo ke zneužívání takových výjimek podomními prodejci, kteří používají nekalé obchodní praktiky a poškozují tak spotřebitele. Naše organizace se tedy touto iniciativou zejména snaží bránit úroveň ochrany spotřebitele, které již bylo dosaženo.

Zástupci České pošty, s.p. uvedli, že situaci nahlížejí ve dvou rovinách. Jednou částí problematiky je podle jejich názoru prodej doplňkového sortimentu zboží a druhým okruhem je informování o službách z finančního nebo bankovního sektoru. Z hlediska prodeje zboží byla naše organizace ujištěna, že dne 3. 4. 2014 odešel do celé doručovací sítě pokyn, který určuje, že v obcích s obecními vyhláškami regulujícími podomní prodej, nebude aktivně nabízen žádný doplňkový sortiment zboží. Tuto informaci přijala naše organizace pozitivně s tím, že budeme samozřejmě dále sledovat, jak je tento pokyn uplatňován v praxi.

Co se týká finančních a bankovních služeb, Česká pošta se vyjádřila tak, že neprodává produkty přímo na místě doručovatelem, ale o portfoliu produktů pouze informuje a spotřebitel smlouvu uzavírá až na pobočce, což podle stanoviska České pošty, s.p. neporušuje zákaz podomního prodeje. V informování o portfoliu produktů finančních a bankovních služeb doručovateli a doručovatelkami hodlá tedy pošta pokračovat. V tomto bodě tedy ke shodě nedošlo. Pošta však přislíbila, že zašle do celé sítě opakované upozornění, aby byla vždy v rámci předávání informací zákazníkovi dodržována etická pravidla.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace komentuje schůzku takto: „Jednání s poštou považujeme za přínosné, nicméně nedošlo k úplné shodě. Uvítali jsme zastavení prodeje doplňkového zboží doručovateli, nicméně i nadále považujeme i samotné informování o finančních a bankovních službách doručovateli a doručovatelkami České pošty za protiprávní tam, kde je podomní prodej zakázán. Naše organizace bude dále situaci monitorovat. Věříme, že jednání přineslo alespoň nějaký posun.

Kontakty: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, tel: 542 210 778