Menu

Spor v oblacích aneb válka mezi Ryanairem a Kiwi

Letní měsíce letošního roku přinesly i díky poklesu koronavirové pandemie zvýšený zájem o cestování. Kromě tradičních dovolených využila spousta lidí levné letenky nízkonákladových aerolinek. Rezervaci a koupi takových letenek umožňuje i brněnský vyhledávač Kiwi.com, který se dostal do sporu s irskou aerolinkou Ryanair.

Ryanair je irský nízkonákladový letecký dopravce, který provozuje lety převážně po Evropě, ale v jeho nabídce nechybí ani linky do Afriky a na Střední východ. V akci se u této společnosti dají letenky pořídit v řádu stovek korun. Společnost Kiwi.com je naopak internetový vyhledávač letenek, který umožňuje kombinaci přepravy u různých dopravců. Algoritmus vždy nabídne nejlevnější variantu z různých aerolinek.

V srpnu letošního roku se rozhořel spor. Ryanair totiž na svém webu oznámil, že od 18. 8. 2021 nebude na palubu pouštět cestující, kteří se prokážou palubní vstupenkou zakoupenou u Kiwi.com. Podle aerolinky nemá třetí strana oprávnění k prodeji letenek. Ryanair argumentoval evropským nařízením EU 2015/1998, z nějž podle Ryanairu vyplývá povinnost cestujících absolvovat odbavovací proces přímo u letecké společnosti. Ryanair zároveň zdůraznil, že společnost Kiwi.com vydáváním vlastních palubních vstupenek obchází bezpečnostní nařízení.

Společnost Kiwi.com ve svém vyjádření tvrdila, že veškeré požadavky k zaručení bezpečnosti dodržuje. Ve vyjádření zároveň uvedla, že zákazníkům poskytuje palubní vstupenku společnosti Ryanair. Veškeré údaje na palubní vstupence jsou podle společnosti stejné jako při zakoupení přímo u Ryanairu. Jediný rozdíl tvoří barvy použité na pozadí. Podle společnosti vznikl celý spor kvůli tomu, že Kiwi.com mnohdy prodává letenky levněji než samotný Ryanair, který se svým chováním snaží zvýšit zisk na úrok zájmů zákazníků.

Další část sporu se dokonce dostala až před Ústavní soud. Společnost Ryanair se totiž dožadovala vydání předběžného opatření vůči Kiwi.com, který podle irské společnosti nedostatečně informuje své zákazníky o tom, že pokud nepředají Ryanairu údaje k on-line odbavení do 24 hodin před odletem, čeká je odbavení za vysoký poplatek. Podle Ryanairu Kiwi navíc nepředává společnosti potřebné údaje o cestujících, jako jsou emailové adresy, bydliště a identifikační údaje platebních karet, čímž znemožňuje Ryanairu komunikaci s klienty. Vlivem této praktiky navíc Ryanair nemůže vracet platby přímo na účet cestujících.

Krajský soud v Brně i Vrchní soud v Olomouci Ryanairu vyhověl a vydal předběžné opatření. Společnost Kiwi.com se obrátila na Ústavní soud, který předběžné opatření zrušil, jelikož soudy nižší instance podle něj byla založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení a nebyla hodnocena ve svém kontextu, čímž obecné soudy zasáhly do základních práv společnosti Kiwi.com, zejména do práva podnikat a práva na svobodu projevu.

Pokud jste tedy jako spotřebitelé byli tímto sporem ovlivněni, neváhejte se na nás obrátit.

Tomáš Kubečka

Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.