Menu

SOS – Asociace k problematice uplatňování nároků ze smluv uzavřených prostřednictvím slevových portálů

Na naši organizaci se v poslední době obrátilo mnoho spotřebitelů popisujících problémy s některými slevovými portály. Spotřebitelé si například zakoupili na slevovém portálu voucher, který pak následně obchodník, u něhož voucher uplatnili, odmítl akceptovat, nebo jej akceptoval a následně zrušil s tím, že od slevového portálu nedostal včas zaplaceno, nebo byla obchodníkem poskytnutá služba nekvalitní. Spotřebitelé nemají úplně jasno v tom, jaké mají v těchto případech nároky a hlavně vůči komu je mají uplatnit. Proto přinášíme následující právní názor našich právníků, který by mohl spotřebitelům pomoci.

V českém právu není smlouva se slevovým portálem upravena jako zvláštní smluvní typ. Je tedy třeba aplikovat ustanovení o smlouvě zprostředkovatelské, kupní smlouvy apod. podle toho, jak je nastaven právní vztah mezi spotřebitelem a slevovým portálem. Naprosto zásadní je tedy úprava obchodních podmínek daného slevového portálu, z nichž musí spotřebitel v případě problému vždy vycházet. Obvykle se může jednat o dva rozdílné případy:

I. Slevový portál může sloužit pouze jako zprostředkovatel, na jehož stránkách spotřebitel uzavírá smlouvu přímo s podnikatelem, který konečnou službu poskytuje (obchodníkem).  V takovém případě spotřebitel v podstatě vůbec do žádného právního vztahu s provozovatelem slevového portálu nevstupuje, protože práva a povinnosti v rámci sjednané smlouvy vznikají spotřebiteli přímo vůči obchodníkovi a slevový portál v podstatě poskytuje pouze jakýsi „prostor“ pro uzavření takové smlouvy. V případě neposkytnutí plnění z uzavřené smlouvy nebo poskytnutí nekvalitního plnění je tedy třeba, aby spotřebitel své nároky uplatňoval přímo u obchodníka, s nímž má sjednanou smlouvu, kterou obchodník porušil. Nároky spotřebitele tak nelze uplatňovat vůči slevovému portálu. Obchodník však zase nemůže uplatnit vůči spotřebiteli jakoukoliv námitku směřující proti slevovému portálu.

NEBO

II. Slevový portál neumožňuje uzavření smlouvy přímo s obchodníkem, ale spotřebiteli prodává tzv. voucher, který je třeba u obchodníka teprve následně uplatnit pro uzavření dané smlouvy (například smlouvy o ubytování, smlouvy o zájezdu apod.). Z hlediska právní úpravy se domníváme, že vouchery ze slevových portálů, které si spotřebitel kupuje proto, aby je uplatnil u obchodníka, je třeba právně kvalifikovat jako poukázky dle ustanovení § 1939 a násl. nového Občanského zákoníku. S ohledem na to je třeba rozlišovat v případě voucherů dvě situace z hlediska jejich akceptace:

1) Pokud obchodník voucher zakoupený u slevového portálu akceptuje, pak vzniká spotřebiteli přímé právo proti obchodníkovi a spotřebitel se tak dostává do obdobného právního postavení jako v případě uzavření smlouvy přímo s obchodníkem. V těchto situacích by tedy případné nezaplacení služby obchodníkovi ze strany slevového portálu nebyl problém spotřebitele, ale obchodníka. Není tedy možné, aby obchodník následně spotřebiteli sdělil, že již akceptovaný voucher ruší a odmítá plnění dle akceptovaného voucheru poskytnout, neboť se akceptací voucheru zavázal plnit přímo spotřebiteli, který má již v takovém případě na poskytnutí služby nárok. Naopak v případě poskytnutí nekvalitní služby obchodníkem je třeba reklamovat tuto službu přímo u obchodníka, který službu poskytl, nikoliv u slevového portálu.

2) Pokud obchodník voucher zakoupený u slevového portálu vůbec neakceptoval, pak spotřebiteli žádný nárok vůči obchodníkovi nevzniká. Spotřebitel by měl v takovém případě reklamovat zakoupený voucher u slevového portálu jako podstatné porušení smlouvy ze strany slevového portálu, neboť zakoupený voucher nemá vlastnosti poukázky, které měl podle smlouvy se slevovým portálem mít. Takové podstatné porušení smlouvy opravňuje spotřebitele k odstoupení od smlouvy a vznesení požadavku na vrácení uhrazené ceny voucheru jako bezdůvodného obohacení.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, k tomu dodává: „V poslední době se na nás spotřebitelé obracejí velmi často s problematikou slevových portálů s tím, že neví, jak se v konkrétní situaci zachovat. Naši školení poradci jim v našich osobních poradnách, v rámci elektronické poradny i telefonické linky vždy rádi poradí, nicméně považujeme za nutné touto formou sdělit obecné informace v dané problematice též širší veřejnosti.

Na závěr uvádíme, že naše organizace není zcela spokojena s tím, jak je nastavena právní úprava ochrany spotřebitele v případě nákupu voucherů u slevových portálů. Proto budeme v tomto směru navrhovat legislativní opatření k posílení práv spotřebitele. Věříme, že taková opatření přispějí k jisté konsolidaci trhu. Do té doby je však nutné, aby se spotřebitel vždy pečlivě seznámil s obchodními podmínkami platnými pro provozování slevového portálu, aby mu bylo zřejmé, zda slevový portál působí pouze jako zprostředkovatel (situace popsaná pod bodem I) nebo zda spotřebiteli prodává voucher (situace popsaná pod bodem II).

 

Kontakty: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, tel: 542 210 778

Redakce SOS – Asociace