Menu

REKLAMACE SLUŽEB

R

Málokoho napadne, že nejenom zboží jako takové lze reklamovat. V okamžiku, kdy si tedy v současné době objednáváte jídlo z restaurace a nebudete s ním spokojení, můžete jednoduše doručené jídlo reklamovat. To samé je možné, když jste přímo v restauraci a personál restaurace Vám na stůl donese jiný pokrm, než který jste chtěli. Také číšníkovi či servírce sdělíte, že se musel zmýlit a že si přejete, aby Vám donesl jídlo, které jste si objednali. V tu chvíli si to možná neuvědomíte, ale odmítnutím doneseného jídla a zažádáním o jiné jste vlastně učinili reklamaci.

Některé reklamace služeb lze vyřešit poměrně rychle a snadno. Například, když zajdete do kadeřnictví a necháte si udělat nový sestřih, jenže jakmile kadeřnice dokončí svoji práci, nevypadá daný sestřih vůbec podle Vašich představ. Jelikož služba kadeřnice spočívá převážně v její činnosti, a tudíž úpravě Vašich vlasů, bude se daný případ posuzovat podle ustanovení o smlouvě o dílo, kdy se v případě vadného plnění použije přiměřeně ustanovení o kupní smlouvě, a to ustanovení § 2099 a následující občanského zákoníku. Kadeřnici tedy sdělíte, že její práce neodpovídá tomu, co jste si ujednali a že chcete, aby Váš sestřih upravila. Nebude z toho určitě moc nadšená, ale dle § 19 zákona o ochraně spotřebitele je povinna reklamaci přijmout a vyřídit. Sestřih tedy předělá, jak si přejete, a reklamace je tímto považována za vyřízenou. Problém však nastává u reklamace kurzů, kdy musíte, to, proč danou službu reklamujete, odůvodnit.

Představme si tedy, že chodíte na kurz angličtiny, avšak hodiny nevypadají, tak jak jste si představovali a kvalita hodin vůbec neodpovídá ceně, kterou jste za daný kurz zaplatili. Prvně tedy vyzvete lektora daného kurzu, aby nedostatky napravil. V ideálním případě bude tímto Váš problém vyřešen, ale může také nastat situace, že lektor nebude spatřovat ve svém jednání žádné pochybení. Poté se tedy na něj můžete obrátit písemně s tím, že ho žádáte, aby se zdržel vadného jednání a vedl hodiny, tak jak by měl. V dopise ho zároveň můžete upozornit na jeho povinnost založenou ustanovením § 1914 občanského zákoníku splnit řádně závazek, který vůči Vám má. V případě, že tedy smluvní strana plnila vadně, má příjemce práva z vadného plnění dle § 1914 odst. 2 občanského zákoníku a může se tedy, v našem případě kurzu angličtiny, domáhat odstranění vad ve výuce. Pokud však lektor kurzu stále trvá na tom, že je vše z jeho strany v pořádku, můžete se obrátit přímo na jazykovou školu v rámci, které je tento kurz vyučován, případně poté rovnou na Českou obchodní inspekci.

Je však nutno upozornit, že v případě kolektivní výuky, kdy budete pouze jediným studentem, kterému nebude způsob výuky vyhovovat, může Vaše reklamace skončit tím, že se budete muset přizpůsobit zbytku třídy, neboť je třeba mít na paměti, že ne vždy se podaří zavděčit všem. Pokud by se však jednalo o individuální výuku, pak můžete svoje požadavky prosazovat tak dlouho, dokud byste nebyl spokojen.

Samozřejmě nejlepší je v těchto ohledech se přímo domluvit s poskytovatelem služeb na možném řešení, které by bylo schůdné pro obě strany. Domluvíte se tedy přímo s lektorem, jak si myslíte, že by hodina podle Vás měla vypadat a on se Vám přizpůsobí, případně dodá, jak by ji vedl on. Vždy jde vše vyřešit dohodou.

Dalším příkladem může být, když si necháme vyčistit drahý oblek v čistírně oděvů. Jakmile si oblek vyzvedáváte, tak zjistíte, že na kapse stále zůstala skvrna, kterou jste chtěli nechat vyčistit. Rovnou tam tedy oblek necháte a řeknete, že chcete jejich služby reklamovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o smlouvu o dílo, budou stejně jako v případě reklamace účesu u kadeřnice použita přiměřeně ustanovení o kupní smlouvě. Čistírna Vám tedy skvrnu vyčistí a vše je v pořádku. Problém by však nastal v okamžiku, kdy byste si oblek vyzvedl a zjistil, že místo skvrny máte v kapse propálenou díru. Nejenže budete odmítat službu za vyčištění zaplatit, ale můžete poté požadovat i náhradu škody dle
§ 2944 občanského zákoníku.

Jak jste tedy viděli, reklamace služeb je velmi pestrá. O reklamaci služby se jedná i v okamžiku, kdy reklamujete opravu pračky, která se Vám rozbila a už není v záruce a vy jste si na opravu objednali přímo společnost, kterou se opravami praček zabývá. Postup bude úplně stejný jako například u kurzu angličtiny či reklamaci služby čistírny. Reklamovat můžete tedy opravdu všechno, od zakoupené obuvi v obchodě až po lekce angličtiny.

Radka Špačková

Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.