Menu

Pozor na nákupy mobilních aplikací

Pozor na nákupy mobilních aplikací

Stát se to může naprosto každému z nás. Rozhodneme si zakoupit aplikaci na našem telefonu, nicméně zjistíme, že aplikace neodpovídá naším představám. Typicky se do této situace dostávají také rodiče s dětmi, kdy si dítko zakoupí bez dovolení nějakou mobilní aplikaci, např. z důvodu zapamatované kreditní karty v telefonu nebo přes kredit. Dá se s tím něco udělat? Nebo peníze už neuvidíme?

Nejprve se podíváme na řešení, které nabízí App Store. V případě nákupu mobilní aplikace přes App Store má uživatel stejné možnosti jako při nákupu zboží přes internet. Má tedy 14 dnů na to, aby mohl nákup zrušit. V případě, že si koupíte aplikaci přes App Store, přijde vám na e-mail faktura od společnosti Apple. Na konci tohoto e-mailu je poté uvedeno, že pokud si přejete nákup zrušit, můžete tak učinit do 14 dnů a to tak, že nahlásíte problém či společnost Apple kontaktujete. Je zde rovnou zakotvena možnost nahlásit problém a pak už stačí jen vybrat z jakého důvodu si přejete aplikaci vrátit. Apple Vám poté vrátí zpět vaše peníze. Je ale potřeba mít na paměti 14denní lhůtu, po jejím uplynutí už peníze společnost nevrací. Tato lhůta je tedy dána uživatelům s ohledem na to, aby se s aplikací seznámili a zjistili, zda jim vyhovuje či nikoli. Je tedy možné si v této lhůtě bezstarostně svůj nákup rozmyslet.

Jinak je tomu v případě zakoupení aplikace přes Google Play. V tomto případě můžete žádat o vrácení peněz do 48 hodin od nákupu. Rozhodnutí o tom, zdali se Vám peníze vrátí či nikoli dostanete většinou do 15 minut. V podstatě se stačí přihlásit na Váš účet a je možné zaslat tuto žádost o vrácení peněz. Nutno podotknout, že je potřeba pro každou položku poslat žádost zvlášť. Google Play má několik zásad, kdy můžete žádat o vrácení platby:

– aplikaci krátce po zakoupení odinstalujete – platba vám někdy může být vrácena automaticky

– někdo provedl platbu bez vašeho vědomí (kamarád, dítě…)

– o nákupu aplikace/hry nevíte (a může tím být ohrožena bezpečnost účtu)

Pokud žádáte o vrácení peněz, aplikace se v obou případech odinstaluje. Google Play má zakotvenou kratší lhůtu – 48 hodin. Typicky Google Play vrací peníze za nainstalované aplikace či hry, neboť zde je největší riziko, že vám je do telefonu stáhne buď dítko či kamarád. Pokud nedodržíte lhůtu 48 hodin, je potřeba kontaktovat vývojáře se žádostí o vrácení peněz.

Co se týče vrácení filmů, knih či časopisů – jsou zde odlišné režimy. Obě společnosti se chrání před možností, že by si uživatel obsah přečetl a pak jej vrátil zpět. Nicméně v případě chyb daného média, je možné jej vrátit zpět.

Na závěr musím říct, že mám osobní a velmi pozitivní zkušenost s vrácením peněz jak přes App Store, tak přes Google Play. Jedná se tedy o skutečně funkční řešení.

Adéla Bukovská

Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.