Menu

Na dotazy médií odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s., Gerta Mazalová.

V následujícím odkaze na FB pohovořila krátce i naše předsedkyně Gerta Mazalová o problémech uznání reklamací.

Nevyhazuj, opravuj. Workshop v ostravském IdeaHubu učil zájemce jak si doma zadarmo opravit například fén nebo rýžovar….

Zveřejnil(a) Události Ostrava dne Neděle 6. září 2020

——————————————————————————————————–

Kolik lidí se na Vás tak s elektronikou obrátí za měsíc/rok? Stoupá počet lidí?

Nepočítáme zvláště tyto případy, patří do kolonky reklamace jako ostatní, je jich ale dost a setkáváme se s tím běžně při řešení našich případů v našich osobních bezplatných poradnách, kterých máme 16 v 9 krajích ČR.

O jaké věci nejčastěji jde (fen, mikrovlnka?)

Rozbíjí se elektronika/spotřebiče často ihned po záruce?

Ano, jedná se o běžné spotřebiče, jako notebooky, mobily, vysavače atd., které nevydrží po celou dobu záruky, někteří prodejci odmítají reklamaci uznat a svádějí to na nešetrné zacházení s výrobkem ze strany spotřebitele nebo neodborný zásah do výrobku, který si závadu zavinil sám. Pro spotřebitele je pak obtížné prokazovat, že se jedná o vadu výrobků a ne o nešetrné zacházení s ním.

Obecně se říká, že se ve věcech používají součástky, které je ničí nebo nekvalitní části, které se snadno rozbíjí – dá se říci, že toto je pravda?

Ano i s tím se setkáváme, např. v případech, kdy jsou některé části např. u notebooků z plastů a lehce se ulomí. Výrobky dnes nevydrží tolik, jako dříve, je pravdou, že jsou modernější, vymakanější, mají více funkcí – tedy jsou i citlivější a pravdou je, že opravdu záleží hodně na tom, jak spotřebitel zachází s výrobkem a jak se o něj stará. Také záleží i na ceně, ne všechno co je levné, je také kvalitní (stejně jako u potravin).

Proč oprava často stojí tolik – naceňují si ji obchody třeba neférově, aby právě prodaly nový produkt?

Oprava v rámci uznané reklamace je běžně bezplatná, pouze v případě neuznané reklamace si ji může prodejce naúčtovat a to jen tehdy, pokud s tím zákazník-spotřebitel souhlasí.

Obecně o opravách – například telefony se teď svářejí a mají čidla, která ukážou v obchodu, že už se do něj někdo otevřel a pak už nespadá do záruky a zároveň nechtějí posílat náhradní součástky na opravu do nezávislých obchodů, a tak ztěžují opravu uživateli – je tohle třeba u spotřebičů? 

Ano, jakýkoliv neodborný zásah ze strany spotřebitele- zákazníka znamená konec záruky. Partnerem zákazníka-spotřebitele je prodejce, nikoliv jeho dodavatel nebo výrobce, protože smluvní vztah vznikl mezi prodejcem a zákazníkem.

Vztah mezi prodejcem a jeho dodavatele řeší již obchodní právo, jejich smlouvy nemůže nijak ovlivnit spotřebitel.

Výjimka je pouze v případě, že obchod, kde jsme výrobek koupili je např. v Praze, ale má také servis v Ostravě, pak může dle jejich obchodních podmínek reklamovat i v jeho servise v Ostravě.  Je to nejen levnější pro spotřebitele, ale také bezpečnější, vzhledem k tomu, jak někdy pošta zachází s přepravovaným zbožím.

Prodejci již nejsou povinni mít náhradní součástky pro výroky, které prodávají ani 2 roky po dobu záruční lhůty, natož i déle po ní. Nejsou také povinni je dodávat dalším obchodům.