Na co si dávat pozor při online nákupech
Ve vysílání CNN Prim NEWS upozornila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. na rizika, která mohou potkat spotřebitele při online nákupech.
Jak tedy můžeme podvodný eshop poznat?
· Chybí kontaktní údaje
Spolehlivý e-shop by měl vždy poskytovat snadno dostupné kontaktní informace, včetně fyzické adresy, telefonního čísla a e-mailové adresy.
· Nezabezpečené webové stránky
Bezpečné webové stránky používají šifrování (označené v URL jako „https“ a zámek v adresním řádku prohlížeče) k ochraně přenášených dat. Pokud e-shop používá nezabezpečený protokol (jen „http“), je to výrazný signál možného rizika.
·Nejasné nebo chybějící obchodní podmínky
Ano, ta část eshopu, kterou většinou nikdo nečte. Jestli jste se ale už zastavili nad prvními dvěma body v nějakém online obchodě, na obchodní podmínky se opravdu podívejte. Není v nich ostatek informací o vrácení zboží, reklamacích a ochraně osobních údajů? Je uvedený provozovatel? Jeho IČO a informace si můžete ověřit na webu justice.cz.
·Neobvykle nízké ceny
Je-li cena výrobku výrazně nižší než u konkurence, zpozorněte. Porovnejte ceny s jinými ověřenými obchody. Stačí název výrobku zadat do Google, kde většinou v horní části výsledků u placených reklam rychle uvidíte ceny. Můžete zkusit i porovnávače. Tam ale nemusí být každý eshop registrovaný. Ceny ale nejsou jediný indikátor, musíte se podívat i na další údaje.
·Podezřelé recenze
Podívejte se na recenze zákazníků jak na samotném e-shopu, tak na externích stránkách. Mnoho negativních recenzí nebo naopak příliš mnoho příliš pozitivních recenzí může být varovným signálem. Někdy podvodné e-shopy generují falešné recenze, aby získaly důvěryhodnost.
·Grafické a jazykové chyby
Neupravený web s gramatickými a pravopisnými chybami může ukazovat na nedbalost nebo na to, že stránky byly rychle sestaveny podvodníky. Speciálně češtinu je pro zahraniční podvodníky zatím těžké zvládnout dobře, ale s nástupem umělé inteligence se takovéto stránky zlepšují i v tomto ohledu.
·Zmatená skladba sortimentu
Obchod nabízí nepřeberné množství zboží, které spolu nijak nesouvisí.