VÁNOČNÍ SERIAL 1. DÍL: Časté chyby spotřebitelů při nakupování
- Kamenný obchod
Zvyk je železná košile, a proto v rámci nakupování dárků stále vedou nákupy v kamenných obchodech. Pocit jistoty, kdy si člověk může zboží v klidu vybrat a rovnou odnést, hraje při rozhodování o způsobu nákupu velkou roli.
Zde je však nutné upozornit všechny přívržence tohoto stylu nakupování na několik záležitostí, ve kterých dochází ze strany spotřebitelů k častým a zbytečným chybám, ze kterých plynou pouze starosti a vrásky.
Železným pravidlem při nakupování v kamenném obchodě je nenechat se strhnout vánoční mánií a zachovat alespoň trochu klidu a rozumného uvažování. Není moudré vrazit do obchodu, popadnout zboží a honem ho zaplatit, než ho člověku někdo vyfoukne. Spotřebitelé mají právo si zboží dobře prohlédnout, či zkontrolovat jeho funkčnost. Prodávající má tedy povinnost těmto přáním vyhovět a prohlédnutí výrobku umožnit. Kolikrát se ukáže, že jsme si výrobek představovali jinak, nebo nemá slibované vlastnosti. Trochou rozvážnosti se tak ušetříme před pozdějším oběháváním s reklamací.
Ovšem pozor! argument „Když mu to nebude sedět, tak to vrátím“ je třeba brát velmi obezřetně. Ze zákona prodejcům nevyplývá žádná povinnost akceptovat odstoupení od smlouvy uzavřené v kamenném obchodě pouze z důvodu, že zboží manželovi nesedí. Je pouze na jejich vůli, zda svým zákazníkům tento nadstandard poskytnou.
- Internet
Dárky už v listopadu? No když už je ta výzdoba všude, tak proč ne… Říká si řada spotřebitelů. Problém však nastává, když zboží nevyhovuje, koupilo se vícekrát, obdarovaný přibral, vyrostl apod.
Lhůta 14 dnů je samozřejmě již dávno pryč, a dokonce i lhůta 30 dnů, které některé prodejny dávají pro výměnu zboží, je dávno ta tam. V tento moment se ukazuje hlavní riziko předčasných nákupů.
Důležité je si uvědomit, že čím dříve spotřebitel zboží koupí, tím dříve mu utečou všechny tyto lhůty pro vrácení či výměnu zboží. Je tedy důležité míti toto na paměti, až půjdete v listopadu kupovat vánoční dárky.
Vánoční všudypřítomný shon a tlačenice v obchodech sice není nic příjemného, ale cesta předčasných nákupů sebou nese také rizika. Krom toho, že dárky můžou najít děti tak právě zmíněné marné uplynutí lhůty pro vrácení či výměnu.
Otázkou tak už pouze je, vybrat ten správný internetový obchod. Pomoci Vám může řada recenzi na nejrůznějších serverech. Zde je však třeba si dávat pozor na nestrannost těchto recenzí, tedy, aby se jednalo o skutečné recenze, a ne jenom jinou formu marketingu.
Pomoci Vám mohou v tomto spotřebitelské zkušenosti na naších stránkách, kde spotřebitelé komentují pozitivní nebo negativní zkušenostmi s prodejci. Zkušenosti si zde můžete vyhledat a přečíst anebo velice snadno přidat novou, vlastní.
- Vánoční trhy
Kdo z nás by neměl rád tu příjemnou vánoční atmosféru na trzích provoněnou svařákem v doprovodu písní a koled. I zde je však třeba mít se na pozoru a v případě, že se nám zalíbí nabízené zboží, je třeba mít na paměti několik pravidel.
Trhovec má povinnost uvádět viditelně některé základní údaje, jako je název firmy, sídlo, jméno a příjmení a IČO. Pokud prodejce tyto informace neuvádí ani na vyzvání, je třeba se mít na pozoru. Právě pro případnou reklamaci je nutné alespoň některé identifikační údaje získat. Stejně tak je vhodné neopomenout si říct o účtenku. Prodejce nemá automaticky povinnost účtenku vydávat (ačkoliv jde již o zaběhlou praxi), avšak na vyzvání zákazníka je povinen vždy.
Častou je v souvislosti s vánočními trhy pokládána otázka: Můžu odstoupit do 14 dnů? Dle zákona platí, že odstoupit od smluv uzavřených mimo obvyklé obchodní prostory je možné právě do 14 dnů od obdržení zboží. Jelikož se ale dá předpokládat, že bude na vánočních trzích prodáváno dárkové zboží jako čepice, hrníček atd., nejde o nákup mimo obvyklé obchodní prostory. Avšak pokud by se na trzích objevil stánek, kde by se uzavíraly smlouvy o dodávkách energií, rozhodně nejde o něco, co bychom na vánočních trzích čekali, a tudíž by zde 14ti denní lhůta na odstoupení fungovala.
Helena Gottfriedová a Břetislav Martínek
Odborní právní poradci