Menu

Dotazy tisku zodpovídá naše předsedkyně Gerta Mazalová

S jakými problémy se na vás spotřebitelé v loňském roce nejčastěji obraceli?

Těch problémů bylo velmi mnoho a některé z nich byly i velmi neobvyklé. Mezi „evergreeny“ našich spotřebitelských poraden však patří dotazy týkající se především právní úpravy odstoupení od spotřebitelských smluv, zejména smluv uzavřených po telefonu či po internetu, např. nákupy v e-shopech. Dále se na nás spotřebitelé velmi často obraceli s dotazy, které se týkaly reklamací zboží a služeb všeho druhu. Např. v létě bylo hodně dotazů, které se týkaly reklamace zájezdů, celoročně pak spotřebitelé reklamují různé spotřební zboží, boty, ale i ojeté automobily. Bohužel se stále setkáváme i s vyloženě podvodným jednáním některých prodávajících. Pak se na nás obracejí spotřebitelé s reklamacemi různých rádoby zázračných přípravků, které vyléčí hned hluchotu, uberou za týden 20 kg apod. Je přímo neuvěřitelné, na co někteří podvodníci všechno přijdou. Považuji za velmi smutné, že se tito podvodníci obvykle zaměřují na důvěřivější spotřebitele, zejména seniory, pro které je mnohdy velmi obtížně uvěřitelné, že byli obelháni.

A je tam třeba nějaká změna oproti předchozím letům? Možná ubyly předváděcí akce, přibyly energetické aukce a internetové seznamky?

Předváděcích akcí skutečně ubylo. Bohužel se však mnozí podvodníci pouze přeorientovali a podle hesla „nemůžete přijít k nám, my přijdeme k Vám!“ začali zaměřovat své aktivity zejména do podomního prodeje. Mnozí senioři, kteří už byli svými blízkými, médii či spotřebitelskými organizacemi poučeni o podvodech na předváděcích akcích, se tak opět stali oběťmi podvodných praktik či dokonce trestných činů, když si důvěřivě do bytu pustili cizího člověka nebo rovnou dva. Proč ne, když jsou tak milí a příjemní? Netuší, že jsou to straky a lidský odpad, který se neštítí okrást i bezmocného starého člověka. Člověk, zvláště pokud žije sám, musí být v dnešní konzumní společnosti velmi obezřetný a domů si rozhodně nesmí pouštět cizí lidi. Ušetří si tak své zdraví, pozdější bezesné noci či ztrátu peněz.

Kromě výše uvedeného zaznamenáváme trvalý nárůst dotazů souvisejících s on-line životem celé společnosti. Nákupy v e-shopech jsou už pro mnoho lidí naprosto běžná věc, což ještě před několika lety rozhodně neplatilo. Mnohdy však překvapí, že i starší spotřebitelé využívají služeb různých on-line seznamek apod. Pak si přijdou stěžovat, že přišli o peníze a vysněná partnerka či partner nikde.

Dlouhodobě máme hodně dotazů týkajících se změny dodavatelů energií (tady se asi nedá hovořit o nějakém dramatickém nárůstu v minulém roce, ale těchto dotazů je opravdu dost). S tím souvisí různé energetické aukce, do nichž se spotřebitelé upisují s vidinou levnější elektřiny, aby pak zjistili, že za samotnou změnu dodavatele jsou povinni platit smluvní pokuty, které několikanásobně překročí údajnou úsporu. Změnou dodavatele se samozřejmě ušetřit skutečně dá, a ne málo, ale spotřebitelé by měli být při realizace této změny obezřetní a rozhodně nespoléhat na to, že někdo vše nezištně udělá za ně.

Máte nějaký konkrétní zajímavý případ?

Z poslední doby si vzpomínám např. na případ, kdy manželé plánovali zabít prasátko a paní, aby ušetřila za mrazák, objednala jej přes neznámý e-shop, který jej nabízel výrazně levněji. Bohužel zaplatila peníze předem, mrazák dodnes nepřišel, tak se pak prý modlila za krutou zimu a mráz, než seženou jiný. Radit něco v takovém případě už je docela problém, protože spotřebitelka měla být obezřetná předtím, než poslala peníze neznámo kam. Právní řešení samozřejmě existuje – odstoupení od smlouvy a vymáhání zaplacené kupní ceny zpět, ale zda se podaří peníze vymoci, je otázkou.

Nebo slečna, která si dala udělat permanentní make-up, řasy a obočí, se pak podívala do zrcadla a málem omdlela, když zjistila, že má obočí vytvarované do oblouku, jak to nosí klauni. Reklamovat i takovou službu samozřejmě lze, ale ty následky.

Paní (cca 65 let), která chtěla také ušetřit na kráse, si nechala podle fotografie mladé herečky udělat odstranění vrásek a omlazení obličeje metodou Botox/Face lift, ovšem pouze na dolní části obličeje. Když nám přišla se stížností na lékařku, ptala jsem se jí, proč si nenechala udělat celý obličej? Paní odsekla, že přece nekrade, nezaplatila už kvůli tomu jednou nájem a co druhý? To má skončit na ulici? Vysvětlila jsem jí, že si musí vybrat, buď bude běžnou paní, která bydlí v bytě nebo krásnou bezdomovkyní někde pod mostem. Nebyla spokojena s odpovědí, ale lékařka ji varovala. Podle mého názoru nemusím být mladá a krásná, ale třeba raději starší, hodná a příjemná. Mí vnuci by mě za tu krásnou rozhodně nevyměnili.

Kolik dotazů jste zhruba vyřídili za minulý rok?

Za minulý rok máme evidováno zhruba 16 tisíc podaných dotazů, většině spotřebitelům jsme dokázali pomoci, někdy přišli pozdě nebo neznali svého obchodního partnera-prodejce (telefonní nabídky), tam se pomoci nedalo. Někteří spotřebitelé možná neví, kde nás najdou, ale stačí se podívat na naše webové stránky, kde najdou veškeré informace (www.asociace-sos.cz).

A jakou byste dala radu spotřebitelům do nového roku?

Mít se rádi, pomáhat si navzájem, ctít svou rodinu, milovat své děti, předávat si lásku a věřit v dobré lidi, je jich více než myslíme. A hlavně zdraví, co jsou nám platné peníze, když si nemůžeme ničeho užít! Život je krásný i když to tak někdy nevypadá, važme si ho!

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z. s.
Bezplatná osobní poradna, Mečová 5, Brno 613 00