Menu

Lze vrátit zboží hygienicky znehodnocené?

Nakupování přes e-shop je velmi oblíbeným způsobem, jak přijít k nové věci. Protože si spotřebitel takové zboží nemůže ihned vyzkoušet a zkontrolovat (jak je tomu v kamenných prodejnách) je mu ze zákona poskytnuta 14 denní lhůta na odstoupení od kupní smlouvy. Toto ustanovení je logickým řešením problému, ale je nutné si uvědomit, že ho nemůžeme považovat za absolutní. A to především v případech, kdy jde o zboží určené k osobní potřebě nebo intimním chvilkám.

            Ustanovení § 1837, písm. g) zákona č. 89/2012, občanského zákoníku říká, že nelze odstoupit od smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienického důvodu jej není možné vrátit.

            Tato formulace zdůrazňuje vyjmutí dané věci z obalu jako dostačující důvod k tomu, aby zboží nebylo možné vrátit. Do jisté míry je to velmi zjednodušující a přísné vůči spotřebiteli, ale jak by bylo možné dokázat prodejci, že to spodní prádlo jste si opravdu nevyzkoušeli?

Výše zmíněným ustanovením lze pravděpodobně postihnout i další věci, které se po vyjmutí z obalu musí použít okamžitě, jinak se snižuje jejich hodnota nebo nemohou splnit svůj účel, jako například kondomy, kosmetické zboží či zdravotnické potřeby.

Nikde bohužel není stanoveno, na jaké konkrétní věci se § 1837 občanského zákoníku konkrétně vztahuje. Je tedy dobré se řídit zdravým úsudkem a představou, jak by vám asi bylo, kdybyste věděli, že například váš elektrický zubní kartáček nebo vibrátor již někdo použil před Vámi.

A jak se k tomuto staví prodejci? Obecně lze říci, že prodejci takovéto nevyhovující zboží zpět nepřijmou a peníze vám nevrátí. Nicméně někdy lze v obchodních podmínkách nalézt snahu prodejce vyjít vstříc spotřebiteli. A to třeba tím, že dovolí vrátit hygienicky znehodnocené zboží, pokud lze tu část zboží vyměnit za jinou (samozřejmě si odečte z kupní ceny náklady na takovou výměnu), nebo umožní vrácení spodního prádla a plavek, pokud je opatřil ochranou, která zůstala neporušená. Toto ovšem není pravidlo a záleží to na dobré vůli prodávajícího.

Při výběru zboží osobní potřeby na e-shopu věnujme pozornost jak popisu konkrétního zboží a doporučením prodejce, tak také obchodním podmínkám daného prodejce. Pokud se výrobek prodává i v kamenných prodejnách, běžte si ho prohlédnout, nechte si ho předvést, zeptejte se na své dotazy a popřípadě si nechte od prodejce poradit. Není rozumné investovat někdy i tisíce korun do něčeho, o čem si nemůžete být jisti, že naplní vaše představy.

Gabriela Mártonová

odborná právní poradkyně