Triky, kterými nás nutí utrácet
Známe to všichni, jdeme do obchodu pro běžný nákup a místo něj si domů přineseme spoustu věcí, které jsme ani neměli v plánu kupovat. Taky se vždy v duchu pozastavíte nad tím, jak je to možné? Přinášíme vám seznam několika nejznámějších triků, které obchodníci používají, a které opravdu zabírají…
Sleva na předražené
Poté, co váš zrak spočine na některé z nepřehlédnutelných červených cedulí, si jste jisti, že dnes prostě musí být váš den. Až 70% slevy? Pusťte mě dovnitř! „Běžná cena 1999 Kč, naše cena 799 Kč“ – sem s tím! Ale pozor – jednou ze starých a spolehlivých taktik prodejců je zboží předražit a následně zlevnit. Prodá se tak i s přitažlivou slevou za původní cenu a nebo dokonce dráž. Tento postup však není legální ve všech zemích. Například, aby v Dánsku mohla být cena označena jako „před slevou“, musí být produkt za tuto cenu nejdříve prodáván nejméně po dobu 2 týdnů.
Návnada
Rozhodujete se mezi malou kávou za 20 Kč a velkou kávou za 60 Kč. Pokud zrovna opravdu nepadáte únavou, pravděpodobně si objednáte tu malou (a máte i na dortík). Když ale v nabídce přibude ještě střední káva za 50 Kč, koupí si většina lidí rovnou kávu velkou. Je jen o desetikačku dražší, tak se to přeci vyplatí! Pravdou je, že střední káva je v nabídce jen proto, aby vedle ní nejdražší produkt vypadal jako výhodná koupě.
Neváhejte
Zboží je dostupné pouze po určitou dobu nebo jen v limitovaném množství. Zaspíte a máte smůlu! Hodiny tikají, ostatní zákazníci už si v košíku dělají místo a vy jste nuceni učinit teď-nebo-nikdy rozhodnutí. A to je příběh o tom, jak jste přišli k vašemu hrajícímu topinkovači.
Zdarma
6 písmen, která působí skoro magneticky. Jdete do ochodu pro mrkev a hele – speciální akce „3 + 1 zdarma“ na šampon. Rázem máte doma čtyři a prodejce si mne ruce. Žádný šampon jste zrovna nepotřebovali, ale zaplatili jste za tři.
Nebo vybíráte třeba novou mikrovlnku. K jedné z nich nabízí jako dárek nahřívací papuče. Ani by vás nenapadlo, že něco takového existuje, natož abyste po nich prahli. Nejspíš je ani nikdy nepoužijete. Ale zadarmo dost dobrý.
Nebezpečná architektura
Ztratili jste se někdy v supermarketu? Hledali jste sůl dobrou půlhodinku? Vždyť v orientačním běhu jste bývali za hvězdy, jak je to tedy možné? Možná za to může architekt. Je totiž pravděpodobné, že měl za úkol navrhnout prodejnu právě tak, aby byl zákazník při nákupu dezorientován. Zatímco spotřebitel bloudí, zapomene, pro co vlastně původně šel, a hází do košíku naprosto neplánované položky.
Brigita Štadlerová Odborná právní poradkyně SOS-Asociace