Go to Top

Letní kosmetika a její reklamace

Je doba dovolených, parných letních dnů, a s tím jsou tradičně spojeny i nákupy letní kosmetiky. Zejména opalovacích, po opalovacích, či hydratačních krémů, ale třeba i různých repelentních přípravků. Důležité je nepodcenit už samotný výběr kosmetiky. Pozastavme se u opalovacích krémů. Krémy jsou nabízeny s ochrannými faktory od hranice 5 až k 50 UV. Toto číslo udává propustnost filtru, který je obsažen v krému vůči UV paprskům. Obecně platí, že čím vyšší číslo, tím vyšší ochrana. Nicméně je při výběru nutné zvážit i to, jaký jste kožní fototyp, laicky řečeno „jak rychle se opalujete a jak snadno se spálíte“, a dále také fakt, v jakých zeměpisných šířkách se chystáte na slunci pobývat.

Krém jste nezvolili správně, nesedí Vám, či je jiný, než jste očekávali? Přemýšlíte, jak postupovat, pokud budete s kosmetickým výrobkem nespokojení a budete jej chtít reklamovat, popřípadě úplně vrátit? Pokud jste zboží objednávali přes internet, případně telefonicky, máte standardně nárok na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve 14denní lhůtě, a to bez udání důvodu. Pro kosmetické výrobky je však stanovena zákonná výjimka, dle které spotřebitel nemůže v této lhůtě vrátit zboží, které bylo dodáno v uzavřeném obalu a které spotřebitel z tohoto obalu vyňal a není možné jej z hygienických důvodů vrátit. Pokud tedy krém rozbalíte a „zkusíte“, ztrácíte právo na odstoupení od smlouvy. U nerozbaleného zboží by však neměl být s vrácením problém. V případě koupě v kamenné prodejně právo na odstoupení od smlouvy spotřebitel ze zákona nemá.

A jak je to s reklamací? V případě, že kosmetika nemá prodejcem deklarované vlastnosti, nehodí se k účelu, který pro její použití prodávající uvádí, neodpovídá množstvím, či nemá smluvenou jakost, pak je možné ji do 24 měsíců od koupě reklamovat. Reklamace však musí být uplatněna bezodkladně po zjištění vady, tedy není možné výrobek používat a téměř spotřebovaný se jej pokusit reklamovat. Také musí být k reklamaci objektivní, zákonem uznaný důvod, například právě neodpovídající množství, či kvalita výrobku. Výrobek reklamujte vždy, pokud má jinou konzistenci či barvu, než by mít měl, anebo pokud nepříjemně zapáchá. Přejeme krásné prázdniny. J

Pavlína Hojná,

odborná právní poradkyně

SOS – Asociace, z.s.

Vloženo: Červenec 26, 2017