Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku
Dlouho očekávána novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku přináší do spotřebitelského práva mnoho významných změn. V mnoha oblastech nová pravidla přispějí k lepší ochraně práv spotřebitelů, zejména zranitelné skupiny spotřebitelů. Nová pravidla platí od 6. ledna 2023.
Současně dochází k vyjasnění a zjednodušení některých pravidel, aby byla v praxi snáze aplikovatelná. V následujícím textu jsou představeny nejdůležitější změny, které nová právní úprava v oblasti spotřebitelského práva přináší.
Uzavírání smluv po telefonu
Dochází ke zpřísnění uzavírání spotřebitelských smluv během telefonického hovoru. Podnikatel má nově povinnost potvrdit spotřebiteli telefonickou nabídku v textové podobě. To znamená, že mu ji zašle například elektronicky emailem nebo dopisem. Spotřebitel si tak může na základě získaných informací uzavření smlouvy rozmyslet. K tomu, aby byla smlouva platně uzavřena, je pak zapotřebí, aby spotřebitel nabídku přijal, a to buď standardně podpisem papírového vyhotovení, nebo jakýmkoliv i neformálním elektronickým způsobem (např. email, SMS). V opačném případě není spotřebitel smlouvou vůbec vázán. Zákon specificky nestanoví, dokdy může spotřebitel takto obdrženou nabídku přijmout. Mělo by k tomu však případně dojít v přiměřené lhůtě. Nabídka může být samozřejmě i časově omezená ze strany podnikatele. Smlouva začne platit poté, co je podnikateli doručeno přijetí nabídky.
Odstoupení od smlouvy v případě nekalé obchodní praktiky
Pokud se spotřebitel stal „obětí“ nekalé obchodní praktiky, zákon mu nově umožňuje odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření. Spotřebitel může místo odstoupení od smlouvy požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Čím závažnější nekalá obchodní praktika bude, tím vyšší slevu může spotřebitel požadovat.
Smlouvy uzavírané při podomním prodeji nebo v rámci tzv. organizovaných prodejních akcí
Ochrana spotřebitelů byla posílena i v případě smluv, které byly uzavřeny při tzv. podomním prodeji, tj. u spotřebitele doma bez předem domluvené návštěvy nebo během tzv. organizované prodejní akce. V těchto případech vyšší ochrana spočívá v prodloužení lhůty pro odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu, která bude nově činit 30 dnů namísto stávajících 14 dnů.
Ochrana před umělým navyšováním cen před slevovou akcí
Nabízí-li podnikatel slevu, musí spotřebitele současně informovat i o nejnižší ceně, za kterou zboží prodával po dobu 30 dní před slevou. Tato informační povinnost má zabránit tomu, aby byl spotřebitel lákán na slevu, která slevou ve skutečnosti není, nebo není tak výrazná, jak se jeví.
Reklamace
I nadále může spotřebitel reklamovat vady, které se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí věci. Nejvýznamnější změnou je, že se prodlužuje doba, po kterou musí podnikatel prokázat, že se vada na věci, tj. na zakoupeném zboží, vyskytla až poté, co si ji spotřebitel převzal. Nově namísto stávajících 6 měsíců dochází k převrácení tohoto důkazního břemene ve prospěch spotřebitele po dobu 12 měsíců. Skutečnost, že se nějaká vada projevila až po převzetí, neznamená, že za ni prodávající neodpovídá. Vadou je navíc nově i to, že zboží nemá dostatečnou životnost, kterou lze rozumně očekávat.
Ochrana v online prostředí při nakupování na internetu
Nově budou spotřebitelé v online prostředí chráněni před netransparentním nákupem na on-line tržišti a také před falešnými recenzemi. Vědět s kým na online tržišti uzavírám smlouvu je velmi důležité, protože jenom v případě, že nakupuji od podnikatele, mám jako kupující v postavení spotřebitele zvláštní ochranu vyplývající ze spotřebitelské legislativy.
Důležité pro rozhodování spotřebitele o nákupu na internetu je také řazení nabídek a zveřejněné recenze produktů. Podnikatel bude nově muset uvést, podle jakých parametrů jsou řazeny nabídky na online tržišti, aby bylo zřejmé, zdali jejich pořadí nebylo ovlivněno např. placenou reklamou. Aby se zabránilo zveřejňování falešných, klamavých recenzí, má nově prodávající povinnost informovat spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňovány recenze, které pochází skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek zakoupili.
Nová úprava přináší také zákaz používání tzv. předem zaškrtnutých políček, z nichž by spotřebiteli plynula povinnost dodatečné platby. V minulosti se vyskytlo několik případů, kdy bylo spotřebitelům při nákupu na e-shopu vkládáno do nákupního košíku zboží, které si spotřebitel nevybral, nebo byl předem zaškrtnut souhlas s poskytnutím dodatečné služby (např. pojištěním), o kterou spotřebitel neprojevil zájem. Pokud se tak stane, takto získaný souhlas spotřebitele nezavazuje.
Nakupování v e-shopech se týká i další důležité pravidlo. Jeho cílem je zajistit, aby si spotřebitel byl v průběhu objednávkového procesu vědom, kterým krokem se již k smlouvě zavazuje a vznikne mu tak povinnost zaplatit. To může podnikatel zajistit různou formou. Typicky prostřednictvím tlačítka v objednávkovém formuláři na nákupním portálu. V takovém případě musí podnikatel příslušné tlačítko dostatečně přesně označit, a to nejen slovy „Objednávka zavazující k platbě“, ale i jiným způsobem, ze kterého bude zjevné, že se spotřebitel tímto krokem zavazuje k úplatné smlouvě, tedy platbě. Pokud podnikatel takovýto postup vůči spotřebiteli nezajistí, smlouva bude neplatná.
Lhůta pro dodání zboží
Zcela nově je také upravena lhůta pro dodání zakoupeného zboží. Prodávající bude muset zakoupené zboží dodat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne uzavření kupní smlouvy (pokud si samozřejmě se spotřebitelem nedohodne jinou lhůtu). Pokud prodávající zboží nedodá v této lhůtě, tak spotřebitel podnikateli dá ještě přiměřenou dodatečnou lhůtu k dodání. Pokud ani v této další lhůtě není zboží podnikatelem dodáno, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. Platí zde však výjimky, například je-li dodržení přesné lhůty nezbytné (např. dodání narozeninového dortu), a o této skutečnosti spotřebitel podnikatele informoval. V takovém případě, nedojde-li k včasnému dodání zboží, může spotřebitel od smlouvy rovnou odstoupit, aniž by podnikateli poskytl dodatečnou lhůtu k dodání.
Návod k použití
Rovněž se upravují pravidla pro poskytování návodu k použití, aby byl reflektován vývoj na trhu, zejména v oblasti digitalizace. I nadále zůstává zachována povinnost prodávajícího poskytnout psaný návod k použití, pokud je to nezbytné s ohledem na charakteristiky výrobku nebo služby. Nově se však stanoví, že v papírové podobě musí být návod poskytován jen na vyžádání spotřebitele, pokud to zároveň není vzhledem k okolnostem nepřiměřené (např. u digitálních produktů, kde plnění nemá žádnou hmotnou povahu). V ostatních případech tak může být návod poskytnut i na jiném trvalém nosiči dat, například prostřednictvím emailu nebo CD nosiče. Nelze však pouze odkázat na obsah na internetových stránkách – musí zde být možnost si digitální kopii stáhnout a uložit.
Užívání zneužívajících ujednání ve smlouvách je přestupkem
Dále je třeba upozornit na to, že zákon o ochraně spotřebitele pro prodávajícího nově zakotvuje povinnost zdržet se užívání zneužívajících ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Porušení této povinnosti je přestupkem. Zneužívající ujednání jsou blíže vymezena v § 1814 občanského zákoníku.
Mgr. Alena Máčová
Právník Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.