Menu

Vánoce

Jak vrátit nevhodný vánoční dárek?

Dárek zakoupený v e-shopu

Od koupě dárků na e-shopu je spotřebitel oprávněn odstoupit ve lhůtě 14 dnů. Nezáleží na tom, zda si zboží vyzvedáváte osobně na výdejně e-shopu, klíčové totiž je, že k uzavření smlouvy došlo přes internet. V žádném případě podnikatel nesmí spojit toto právo s jakoukoli sankcí. Lhůta pro odstoupení od smlouvy obecně končí uplynutím 14 dnů od převzetí zboží. Následující den potom, co jste zboží převzali, je prvním dnem 14denní lhůty. Pokud její konec připadá na sobotu, neděli či svátek, lhůta končí nejbližší následující pracovní den. Někteří prodávající ale lhůtu pro vrácení nevhodně zakoupených vánočních dárků prodlužují!

POZOR! Důležité je, že odstoupení od smlouvy stačí (prokazatelně) odeslat prodávajícímu i poslední den 14denní lhůty.

Zakoupené zboží je poté nutné vrátit prodávajícímu nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy a povinností prodávajícího je vám vrátit veškeré peněžní prostředky, včetně počátečních nákladů na dodání zboží, nejpozději do 14 dnů. Musí k tomu využít stejný způsob, jakým jste platili, pokud se nedohodnete na jiném. S vrácením částky je prodávající oprávněn počkat, dokud od vás neobdrží buď zboží, nebo doklad o jeho odeslání.

POZOR! Náklady vynaložené spotřebitelem na zaslání zboží zpět podnikateli poté, co spotřebitel od smlouvy odstoupil, však nese spotřebitel!

Ne každá distančně uzavřená smlouva však umožňuje odstoupení! Výjimky jsou zakotveny v § 1837 občanského zákoníku. Typickým příkladem, kdy odstoupit nelze, je zboží zapečetěné v hygienickém obalu (zubní kartáček, spodní prádlo), noviny, časopisy a magazíny nebo zboží, které bylo upraveno na míru spotřebiteli (fotoalbum, šaty, aj.) nebo např. též smlouva o ubytování v rekreačním zřízení, pokud bylo dohodnuto na určitý termín. Odstoupit také nelze od smluv vyjmenovaných v § 1840 občanského zákoníku, na něž se obecně neaplikují ustanovení o distančních smlouvách (hrací los, lístky na kulturní akce, zájezd apod.).

Dárek zakoupený v kamenném obchodě

Zákon neukládá prodejci povinnost, aby musel přijmout zboží zakoupené v kamenném obchodě zpět. Mnoho prodávajících ale tuto možnost nad rámec zákona umožňuje v rámci tzv. prozákaznického přístupu. Protože to ale činí dobrovolně, nad rámec svých zákonných povinností, mohou si prodávající podmínky vrácení zboží upravit.

Prodávající si může například určit, zda zákazníkovi peníze za zboží vrátí anebo zda mu pouze nabídne výměnu zboží. V případě, že si zákazník jiné zboží nevybere, je mu poté vrácená částka nahraná na zákaznickou kartu, z které si pak zákazník později může zakoupit u daného obchodníka jiné zboží. Je třeba ale pamatovat na to, že i platnost takové zákaznické karty může být omezena na určitou dobu a například po roce již nebude možné nahrané peníze při nákupu využít. Proto je při koupi dárku v kamenném obchodě si dopředu zjistit možnosti a podmínky jejich vrácení, aby pak nedošlo k nepříjemnému překvapení.

Mgr. Alena Máčová

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Vánoční seriál – 3. díl: Vrácení nevhodného dárku

Každý z nás alespoň jednou v životě obdržel špatný dar. Stejně jako se to stalo v minulosti, tak se i nadále stává, zejména kolem sezónních svátků, jako je Vánoce. Mnoho lidí se však ptá, jak je možné se takového nevhodného dárku zbavit. Níže uvádíme několik možností, které vám mohou pomoci s tímto problémem.

Jednou z nejjednodušších cest, jak se zbavit nevhodného dárku, je vrátit ho. Pokud jste pořídili dárek v obchodě, kde máte možnost nákup vrátit, můžete využít této možnosti. Pokud je to možné, můžete také požádat o vrácení peněz.

Dalším způsobem, jak se zbavit nevhodného dárku, je ho předat někomu jinému. Pokud víte, že někdo další může dárek využít, můžete mu jej nabídnout. Tato možnost je zejména vhodná pro hračky nebo oblečení, které by jinak zůstaly nevyužity.

Můžete také vrátit dárek ve 14denní lhůtě, pokud jste pořídili jinak než v obchodě, zejména přes internet. Pokud se tedy vlezete stále do oné 14denní lhůty je potřeba obchodníkovi nejpozději 14. den od nákupu odeslat odstoupení od smlouvy. A to buď písemně, či e-mailem. A ideálně i se zbožím, které vracíte.

Poslední možností, jak se zbavit nevhodného dárku, je použít jej pro charitativní účely. Mnoho charitativních organizací přijímá dary, které mohou využít pro svou činnost nebo je prodat a vybrané peníze použít pro charitativní účely. Toto je skvělý způsob, jak se zbavit nevhodného dárku a zároveň pomoci lidem, kteří to opravdu potřebují.

Některé dary samozřejmě vrátit nejdou. Občanský zákoník upravuje řadu situací, kdy není možné odstoupit od smlouvy, i když je uzavřena na dálku. Jedná se zejména o dárky vyrobené na zakázku nebo zboží, které podléhá rychlé zkáze. Pokud vám někdo dal dárek jako je například předplatné časopisu, nebo vám nechal udělat něco na zakázku, jako je oblečení nebo obraz, nemůžete od smlouvy odstoupi. V takovém případě musíte zvážit jiné způsoby, jak s tímto darem naložit.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli z možností, vždy je důležité zachovat úctu k dárci. Je důležité si uvědomit, že dárek byl dán s dobrými úmysly a že je důležité být vděčný za snahu.

Adam Vacek,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Vánoční seriál – 2. díl: Pozor na podvodné e-shopy.

Vánoce se nám nezadržitelně blíží, a tak shánění dárků je čím dál akutnější.

E-shopy se stávají v posledních letech stále oblíbenějším způsobem nakupování. Můžete si pohodlně objednat přes internet potřebné produkty, které přijdou až domů. Nicméně, jako u všeho, i tady se vyskytují podvodné e-shopy a různí nepoctivý obchodníci, kteří je provozují. Takové e-shopy vás mohou okrást o peníze. Proto je důležité být opatrní a vědět, jak se těmto podvodům vyhnout.

Nejlepším způsobem, jak si ověřit, že je e-shop důvěryhodný, je přečíst si recenze ostatních zákazníků. Ti v recenzích bývají většinou upřímní. Dále se dívat na datum založení e-shopu a ověřit si, zda má platnou licenci a kontaktní informace.

Důkladně si samozřejmě přečtěte i obchodní podmínky, když poprvé objednáváte z e-shopu který zatím neznáte. Můžete se tak vyhnout budoucím komplikacím.

A jaké jsou společné znaky většinou podvodných e-shopů? Špatná čeština, anonymita (provozovatel nejde identifikovat a chybí kontaktní údaje), název domény neodpovídá obsahu e-shopu, držitel domény je ze zahraničí, často vyžaduje platbu předem, výrazné slevy.

V neposlední řadě, je důležité být opatrný i na e-maily, které můžete občas dostávat od neznámých společností. Tyto e-maily by měly být otvírány s velkou opatrností a nikdy byste neměli klikat na odkazy v e-mailu, které vás mohou navést na podvodnou webovou stránku.

Seznam rizikových e-shopů pravidelně aktualizuje Česká obchodní inspekce na svých stránkách https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/, kde si můžete ověřit, zda se nejedná o rizikový e-shop.

A co dělat když si z takového e-shopu přeci jen objednáte? Důležité je pamatovat na to, že můžete odstoupit od smlouvy, jelikož se jedná o smlouvu uzavíranou na dálku. Od takovéto smlouvy pak můžete odstoupit podle ustanovení § 1829 občanského zákoníku. Důležitá je i informace, že od zboží můžete odstoupit ještě před tím, než si ho reálně převezmete.

Zákon hovoří o 14denní lhůtě na odstoupení, v případě kupní smlouvy (což bude naprostá většina případů) pak o tom, že odstoupit můžete do 14 dnů od převzetí. Tím spíše, ale můžete odstoupit ještě před tím, než si zboží převezmete a vůbec vám tato 14denní lhůta začne běžet.

Adam Vacek,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Poradna pro spotřebitele s Adamem Vackem dne 12.1.2023


Poslechněte si Český rozhlas Brno – spotřebitelskou poradnu s Adamem Vackem, na téma reklamace nevhodných dárků. Spotřebitelská poradna od 9:45 minuty zde: https://www.mujrozhlas.cz/apetyt/recept-dne-poradna-pravni-poradce-adam-vacek-na-tema-reklamace-nevhodnych-darku


Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Rozhovor s Ing Josefem Černým z poradny Albrechtic nad Orlicí, ze dne 27.9.2022.

https://hradec.rozhlas.cz/na-jake-triky-obchodniku-si-dat-pozor-abychom-diky-slevam-neutratili-vic-rady-8836161

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.

Vánoční nákupy – seriál 1. Dárkové poukázky v e-shopu a na co si dát pozor?

Dárkové poukazy jsou běžnou součástí českých e-shopů. Může se jednat i o zajímavý dárek pro Vaši rodinu nebo kamarády. V tomto článku se na dárkové poukázky podíváme zblízka a povíme si, na co si dát pozor. Dárkové poukázky skvěle doplňují nabídku e-shopu a pomáhají těm, kteří hledají dárky pro své blízké a nevědí, co vybrat.

Dárkové poukazy bychom v zákoně hledali marně. Upravené totiž nejsou. Můžeme mít různé typy poukazů. Může se jednat o poukaz na procentuální slevu, nebo na nákup zboží v určité hodnotě. Dárkové poukázky jsou tak nesmírně variabilní. Zákon je však neupravuje a tím pádem je nutné je detailně upravit.

Vzhledem k tomu, že zákon dárkové poukazy neupravuje, je nutné se vždy detailně podívat do obchodních podmínek daného e-shopu. Jednak by poukázka měla být jasně identifikovatelná, ať už za pomocí nějakého čísla, nebo čárového kódu.

Dále také musí být zřejmé, do kdy je možné poukázku uplatnit. Nesmí zde ani chybět částka nebo případná výše slevy, kterou díky poukázce získáváme.

Otázkou časové omezenosti dárkových poukázek se zabýval Nejvyšší soud v rozhodnutí ze dne 30. března 2010, Spis. Zn. 33 Cdo 1956/2007. Ten rozhodl, že je v pořádku, pokud prodejce spotřebiteli určí lhůtu pro uplatnění poukázky v délce jednoho roku, a poté poukázka pozbývá platnosti bez náhrady.

Co tedy doporučujeme, je poukázku využít co nejdříve a hlídat si termín vypršení.

Nákup dárkové poukázky na vašem e-shopu je nákup jako každý jiný. Spotřebitel má tedy právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Prakticky ale v tomto případě stačí, když e-shop vrátí peníze a poukázku v systému zneplatnit. Není nutné požadovat po spotřebiteli vrácení “papírové karty”.

Rada na závěr: Vždy si důkladně přečtěte obchodní podmínky e-shopu, na kterém nakupujte.

Hezký a klidný advent Vám přeje Sdružení obrany spotřebitelů.

Adam Vacek
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.

Předvánoční půjčky – časopis “Zdraví”

V časopise “Zdraví” si na straně 18 přečtete rozhovor s naší předsedkyní Gertou Mazalovou na témata, jak je to s půjčkami na vánoční dárky, roozdíly mezi bankovními a nebankovními půjčkami, jak postupovat, když chceme od nevýhodné smlouvy odstoupit, kam se obrátit v případě problémů a hlavně, jak se nezadlužovat zbytečně.

Časopis k náhledu také zde.


SOS-Asociace, z.s.

ZAČALY Vánoční veletrhy!

Trhy již začaly, srdečně Vás zveme! Můžete zde zakoupit dárečky, ochutnat skvělé speciality, podívat se na zručnost řemeslníků nebo se jen tak pobavit a inspirovat. Končí 15.12.2019

Naši odborní poradci a poradkyně Vám zde poskytují informace o nákupech vánočních dárků a také Vám poskytnou rady, např. na co si dát pozor při nákupech na vánočních trzích, jak je tomu s případnými reklamacemi či odstoupením od kupních smluv, výměnou nevhodných dárků a jiných problémů, se kterými se při nákupech možná setkáte.
Navštivte náš stánek číslo 001E v pavilonu F, jsme tu pro Vás a poradíme Vám!

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Nevhodný vánoční dárek? Lidé mohou vrátit i sestavený nábytek

V článku na deník.cz radila dne 8. 1. 2019 předsedkyně SOS – Asociace, z. s. Gerta Mazalová.
V dobré víře se snaží potěšit své blízké, ne vždy se ale trefí. Lidé tak pod vánočním stromečkem najdou špatnou velikost oblečení nebo třeba přebytečnou elektroniku. V některých obchodech špatně zvolený dárek vrátí ještě dlouho po Vánocích, jinde jsou prodejci po uplynutí lhůty k vrácení zboží neúprosní.

Více si můžete přečíst zde:

deník.cz

Redakce SOS – Asociace, z. s.

Vánoční veletrhy 7.–16. 12. 2018, SOS – Asociace, z. s. poradí, jak na bezproblémové nákupy dárků

Na Vánočních veletrzích v Brně bude SOS – Asociace, z. s. radit, jak na bezproblémové nákupy dárků. Některé tipy vám přinášíme již nyní.

Více si můžete přečíst zde:

Vánoční veletrhy

 

Redakce SOS – Asociace, z. s.