Nezařazené
YMCA má naše letáky
Výstava našich letáků a poradenství byla instalovaná a proběhla ve dnech od 9.8. – 12.8.2021 v prostorách Klubu YMCA na adrese Kaunicova 3, Brnospolečně s poradenstvím na téma : Jak se chránit před energošmejdy a jinými podvodníky, jak bezpečně nakupovat a kam se mohou obrátit se svými problémy a požádat o pomoc v nouzi.

SOS-Asociace, z.s. Mečová 5, Brno
Časopis Povzbuzení – EXTRA

Vážené spotřebitelky a spotřebitelé,
poslední číslo elektronického magazínu Povzbuzení, který od jara povzbuzoval nejen seniory, ale i jejich ošetřující, rodiny a přátele v této nelehké době a všechna jeho vydání si můžete stáhnout zdarma na webových stránkách https://seniorivkrajich.mpsv.cz v Souborech ke stažení, přímý link zde https://seniorivkrajich.mpsv.cz/soubory-ke-stazeni/. Kromě časopisu tam najdete i projektový zpravodaj Senioři v krajích, letáky a tiskoviny a hlavně také čerstvé informace, články a pozvánky. Tento magazín, vydávaný MPSV ČR přinesl mnoho potřebných informací nejen našim seniorům, ale i celé spotřebitelské veřejnosti, protože těch správných informací není nikdy dost.
Všechna jeho vydání si můžete stáhnout zdarma na našich nových webových stránkách https://seniorivkrajich.mpsv.cz v Souborech ke stažení, přímý link zde . Kromě časopisu tam najdete i projektový zpravodaj Senioři v krajích, letáky a tiskoviny a hlavně také čerstvé informace, články a pozvánky.Ano, žijeme nyní v těžké době, která vyžaduje odvahu a sílu, ale také soudržnost a naději. Chce to jenom mít pevnou vůli a věřit vždy tomu, že bude lépe.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
Sousedské vztahy – imise

Sousedské vztahy – imise
Může se stát, že vysněnou domácí pohodu znenadání naruší soused, který si nahlas pouští hudbu z nově zakoupeného sterea. On přeci jako vlastník sterea se svou věcí může libovolně nakládat, nebo ne? Aby nedocházelo k nadměrnému zásahu do práv jiných, v našem případě sousedů, stanovuje občanský zákoník jisté mantinely, kterými reguluje imise.
Co jsou to vlastně imise? Imise můžou představovat cokoliv, co vniká na pozemek jiného vlastníka v míře nepřiměřené místním poměrům, a co je důležité, tyto imise omezují obvyklé užívání pozemku. Nejčastěji hovoříme o hluku, kouři, prachu, stínu, otřesech, vodě či odpadu. Imise působí tedy jak na pozemku vlastníka, tak na pozemku souseda. Imise jsou v podstatě omezeny již ze zákona, proto by k nim ideálně nemělo docházet vůbec a nemělo by být třeba zásahu souseda.
Obecnou úpravu jak imisí, tak sousedského práva nalezneme v občanském zákoníku, konkrétně v ustanovení § 1013 a následujících.
Domnívám se, že nejčastěji diskutovanou imisi v sousedských sporech představuje hluk. Za imisi hluku není považován pouze hlučný provoz audiozařízení či TV, může se jednat například i o nesnesitelný psí štěkot, hlučné hádky sousedů, zpěv ve večerních hodinách, nebo o hru na hudební nástroj. Dále se k hlukovým imisím řadí i některé zemědělské nástroje jako pily nebo sekačky.
Pokud dochází k situaci, kdy takové imise omezují obvyklé užívání pozemku, následkem soudního sporu ve většině případů bývá stanovení rozvrhu, dle kterého může být aktivita, která imisi způsobuje, vykonávána. Soused bubeník by mohl na bicí trénovat pouze v soudem určený čas. Není však možné sousedovi hru na hudební nástroj zcela zakázat. Zajímavostí je, že ochrany proti rušení hlukem se může domáhat i obec.
Typickým příkladem imisí kouře je pálení suchého listí na zahradě. Málokoho by však napadlo, že i kouř z cigaret může za určitých okolností naplňovat všechny znaky imisí. Právě cigaretové imise byly v sousedním Rakousku řešeny soudní cestou. Šlo o případ, kdy vlastník bytové jednotky, vášnivý kuřák, trávil touto aktivitou nadměrné množství času. Rodina bydlící nad ním podala na kuřáka žalobu, protože jí bylo v podstatě znemožněno v bytě větrat, aniž by se do bytu nehrnul cigaretový kouř. Stejně jako v případě s hudebníkem, i zde soud stanovil kuřákovi „rozvrh kouření“. Ani zde nebylo možné kouření zakázat úplně, a to ani přes jeho škodlivost. V případě porušení „rozvrhu kouření“ soud udělil kuřákovi povinnost zaplatit sousedům poměrně vysokou pokutu.
Poslední skupinou, které se v tomto článku budu věnovat, jsou imise v podobě stínění. Ano i na stín, nejčastěji ze stromů, může být nahlíženo jako na imisi. Musí se jednat o stromy, které jsou vysázeny v těsné blízkosti hranice sousedních pozemků. V takovém případě může být majiteli stromků uložena povinnost stromy odstranit nebo povinnost zdržet se sázení stromů. Aby však na stín mohlo být nahlíženo jako na imisi, je třeba, aby pro odstranění stromů existoval rozumný důvod. Ten může být spatřován například v obavě, že stromy vyčerpají veškerou vláhu z půdy a Vy tak nebude moct na pozemku pěstovat zeleninu. Občanský zákoník dokonce stanoví minimální vzdálenost, kterou by měl strom od vedlejšího pozemku mít. Liší se podle výšky stromu následovně: strom přesahující 3 metry má být zasazen 3 metry od společné hranice pozemků, ostatní stromy (která výšku 3 metrů nepřesahují) stačí vysadit 1,5 m od společné hranice pozemků. Z tohoto pravidla ale existuje pár výjimek, například pokud se jedná o les, sad nebo pokud stromy představuje hranici mezi pozemky.
Martina Valášková
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
ROZHODNUTÍ VLÁDY o zákazu podomního prodeje s účinností od 28. 10. 2020

Moudré rozhodnutí vlády vítáme!…….
Vláda v návaznosti na usnesení č. 957, kterým byl vyhlášen na území České republiky nouzový stav, rozhodla o zákazu pochůzkového a podomního prodeje, a to s účinností ode dne 28. října 2020 až do konce nouzového stavu.
Zákaz pochůzkového a podomního prodeje Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. velice vítá, neboť naše organizace sama žádala vládu o přijetí tohoto krizového opatření již 1. dubna 2020, kdy jsme oslovili příslušná ministerstva i parlament, senát a další. Naše žádost bohužel nebyla vyslyšena, protože se tehdy údajně situace zlepšila, a proto nebyl zákaz nutný.
V té době se také na podomní prodej nevztahovalo žádné z mimořádných opatření, neboť se nejednalo o prodej zboží a služeb v provozovně a pro zákaz volného pohybu osob platila výjimka pro výkon podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti. Na naši organizaci se obracelo velmi mnoho spotřebitelů, kteří naletěli nesolidním podomním prodejcům, kteří využívali mimořádné situace spojené s omezením pohybu v důsledku koronavirové pandemie a snažili se oslovovat spotřebitele přímo u nich doma ještě ve větší míře, než se tomu dělo dříve.
Žádostí o přijetí zákazu podomního prodeje jsme se snažili ochránit všechny spotřebitele, kteří dodržují veškerá opatření a doporučení, omezují kontakt s ostatními lidmi a tímto dbají na své zdraví a zdraví ostatních. Pokud tyto spotřebitele neočekávaně navštívil nakažený podomní prodejce, mohlo dojít k infikování mnoha osob, s nimiž se takový prodejce při své činnosti setkal, a snaha spotřebitelů o omezení sociálních kontaktů tak byla zbytečná.
Pozdě, ale přece!…….
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.

E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná
Brno, 19. října 2020
Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.
„Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.
„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.
Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.
Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.
Pozor na energošmejdy
„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“
Jak bude EG.D vypadat
Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.
Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.
O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D
Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.
Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.
Kontakty
Roman Šperňák
tiskový mluvčí E.ON
M +420 606 789 422
www.eon.cz

Na dotazy p. redaktora Drbohlava z týdeníku Květy v čísle 42/2020 odpovídala naše předsedkyně Gerta Mazalová.

Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakazují -jejich seznamy najdete i na našich webových stránkách www.asociace-sos.cz stejně jako informace o podomním prodeji a energošmejdech), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.
Nejčastější se na nás obrací s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí. Přitom mnozí podepsali i několik smluv, takže pokuty jsou i v desítkách tisíc korun
Energošmejdi se zaměřují na nejvíce zranitelnou skupinu, tzn. starší, nemocné, osamělé seniory, kteří jsou naprosto bezbranní a musí čelit převapením ve vlastní domácnosti, kde nečekají tak silný nátlak, kterému se sami neubrání.
Bohužel i v této těžké koronavirové době se najdou i takoví podvodníci, kteří se neštítí ničeho, ani využívat těch, kteří se ocitli bez zaměstnání, matek samoživitelek a dalších, kterám nabízejí práci přes internet ( napřed samozřejmě požadují zaplacení tzv. „vratných záloh, které ale nevrátí), různé drahé a „naprosto bezpečné“ roušky, které lze objednat, platby předen už nikdy neuvídíte, stejně jako roušky.
Poslali jsme již 1.4. 2020 žádost na všechna ministerstva, hlavně na MPO ČR ( ministerstva i zdravotnictví to údajně posílala také na MPO), obě komory parlamentu ( kterou najdete, stejně jako všechny naše tiskové zprávy i na našich webových stránkách). Bohužel jsme sice dostali odpovědi, které byli naprosto nic neříkající a neurčité, situace se údajně zlepšila a proto nelze naši žádost řešit.
V současné době se situace rozhodně nelepší, spíše naopak, proto budeme žádost opakovat , ale ve výsledek příliš nevěříme. Podnikatelské loby je velmi silné a podomní prodeje vynášejí, je to navíc velmi bezpracný a jednostraně výhodný obchod se strachem občanů.
Překvapující na tom je, že v době, kdy se i příbuzní rodin kontrolují a měli by své návštěvy omezit na nejmenší možnou míru, do rodin klidně chodí nezvaní a neznámí hosté, kteří rozhodně nemají ani testy a klidně možná roznášejí koronavir, nikomu to ale zřejmě nevadí.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, zs.s





Slovo vedoucího poraden v Moravskoslezském kraji Mgr. et Mgr. Milana Koplíka

SOS Poradny v Moravskoslezském kraji
V Moravskoslezském kraji máme toho času dvě poradny. Jednu již téměř 5 let v Novém Jičíně; druhou bezmála dva roky v Ostravě – Mariánských Horách blízko centra města. Obě poradny si postupně našly a stále nacházejí svou klientelu, tedy více či méně nespokojené spotřebitele s tím či oním. Nejvíce případů tvoří skupina seniorů a seniorek, která podlehla nátlaku sprostředkovatelům prodeje plynu a elektřiny z různých agentur, tedy „energošmejdům“.
Naopak již prakticky vymizely předváděcí akce zboží spojené se zájezdy a tak podobně. Lze s potěšením zaznamenat, že stoupá informovanost spotřebitelů a úměrně tomu i jejich obezřetnost co by zákazníků. Problémy se ještě vyskytují při nákupu ojetých aut, nebo zboží z některých e-shopů, ale i zde má trh sebeočistnou tendenci.
V rámci Moravskoslezského kraje po jistý čas fungovala ještě poradna v Opavě. Ta však byla prozatím bez náhrady uzavřena. Kapacity našich poraden v Ostravě a v Novém Jičíně stále ještě nenaplňují svou plnou kapacitu. Každý zájemce či spotřebitel je tedy srdečně vítán. Těším se na vaši návštěvu u nás.
Mgr. et Mgr. Milan Koplík
Slovo vedoucí právních poradců v poradně v Brně Hanky Ševčíkové

Představujeme Vám… pobočku SOS – Asociace, z. s. v Brně

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s. je nestátní nezisková organizace založená za účelem pomáhat spotřebitelům a prosazovat jejich práva. Koordinační centrum se nachází v Brně a zajišťuje provoz aktuálně šestnácti osobních poraden. Bezplatnou pomoc spotřebitelům jsme začali poskytovat v Jihomoravském kraji již v roce 2009, svoji působnost jsme však rozšířili i do dalších krajů a v současné době pomáháme spotřebitelům z celé České republiky. Prostřednictvím série těchto článků Vám jako spotřebitelům chceme přiblížit jednotlivé pobočky, abyste se k nám nebáli přijít pro radu. V tomto článku se budeme věnovat konkrétně samotnému koordinačnímu centru v Brně, kde se nachází i osobní bezplatná poradna.
Brněnská poradna se nachází na ulici Mečová 5 v budově Staré radnice, tedy kousek od náměstí Zelný trh. Spotřebitelé, kteří se v Brně nevyznají, mají často problém naši poradnu najít, avšak tito mohou zavolat na jednu z poradenských linek 542 210 549, 542 210 778 a naši poradci jim rádi podrobně popíší cestu k nám.

Otevřeno máme každý všední den od 9 do 16 hodin a během této doby jsou v poradně vždy nejméně dva odborní právní poradci, kteří jsou specialisté v oblasti spotřebitelského práva a kteří jsou připraveni s Vámi důkladně prostudovat Váš problém, přičemž Vám dokonce pomohou sepsat nejrůznější podání adresovaná podnikatelům.
Za týden nás navštíví i desítky spotřebitelů, kteří potřebují pomoci. Řešíme zde jednodušší případy týkající se např. reklamací zboží, telekomunikací či nájmu, ale velmi často nás spotřebitelé navštěvují i ve složitějších případech, které jsou především z oblasti energií. Často spotřebitelům radíme, jak dále postupovat, pokud uzavřeli závazek s tzv. aukční společností či se nechali zlákat k podpisu smlouvy o sdružených službách dodávky energií podomním prodejcem, přičemž v těchto záležitostech naši poradci potřebují důkladně prostudovat smlouvy a další související dokumenty a následně mohou vyhotovit i různá podání, ať již se jedná o kvalifikované právní výzvy, výpovědi či podání na Energetický regulační úřad. Nad obdobnými případy potom poradce s klientem stráví průměrně i dvě hodiny.
Když zrovna poradci neřeší případ spotřebitele, který nás navštíví osobně, věnují se telefonickému a elektronickému poradenství. Denně naši poradci vyřeší průměrně dvacet problémů spotřebitelů přes telefon na poradenských linkách: 542 210 549, 542 210 778 a odpovídají na dotazy spotřebitelů prostřednictvím e-mailu, přičemž dotazy, které přijdou na adresu: poradna@asociace-sos.cz vyřešíme většinou do druhého pracovního dne.
V poradně jsou rovněž k dispozici letáčky zdarma, samolepky na schránky, či si zde můžete zařídit členství, pokud nás budete chtít podpořit. Není potřeba se objednávat, stačí, když přijdete osobně do poradny a případně chvilku počkáte.
Když máte jakýkoliv problém z oblasti spotřebitelského práva, nebojte se k nám přijít pro radu, nejste na to sami!

Hana Ševčíková
odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.
BESEDA V DOMOVĚ SENIORŮ PŘÍBOR

Ve čtvrtek 17. 9. 2020 jsme uskutečnili přednášku pro seniory v Domově Příbor. Na témata reklamací, obchodních smluv, spotřebitele – pacienta a další přednášela naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.
Děkujeme paní ředitelce Domova Příbor Mgr. Kamile Demlové za zajištění této akce. Byli jsme velice mile překvapeni nejen příjemným prostředím, ale i velice milým přístupem zaměstnanců k seniorům v průběhu celé přednášky. Nemohly jsme přehlédnout, že si zde našich seniorů váží a snaží se jim zpříjemnit každou volnou chvíli.
Jak nám bylo sděleno, úroveň poskytování pobytových sociálních služeb v Moravskoslezském kraji je mimo jiné dána i vysoko nastavenou laťkou zřizovatele, tedy kraje, a osobní angažovaností pana náměstka pro sociální oblast Bc. Jiřího Navrátila, MBA.
Foto z přednášky


redakce, SOS-A, z.s.
Na dotazy médií odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s., Gerta Mazalová.
V následujícím odkaze na FB pohovořila krátce i naše předsedkyně Gerta Mazalová o problémech uznání reklamací.
——————————————————————————————————–
Kolik lidí se na Vás tak s elektronikou obrátí za měsíc/rok? Stoupá počet lidí?
Nepočítáme zvláště tyto případy, patří do kolonky reklamace jako ostatní, je jich ale dost a setkáváme se s tím běžně při řešení našich případů v našich osobních bezplatných poradnách, kterých máme 16 v 9 krajích ČR.
O jaké věci nejčastěji jde (fen, mikrovlnka?)
Rozbíjí se elektronika/spotřebiče často ihned po záruce?
Ano, jedná se o běžné spotřebiče, jako notebooky, mobily, vysavače atd., které nevydrží po celou dobu záruky, někteří prodejci odmítají reklamaci uznat a svádějí to na nešetrné zacházení s výrobkem ze strany spotřebitele nebo neodborný zásah do výrobku, který si závadu zavinil sám. Pro spotřebitele je pak obtížné prokazovat, že se jedná o vadu výrobků a ne o nešetrné zacházení s ním.
Obecně se říká, že se ve věcech používají součástky, které je ničí nebo nekvalitní části, které se snadno rozbíjí – dá se říci, že toto je pravda?
Ano i s tím se setkáváme, např. v případech, kdy jsou některé části např. u notebooků z plastů a lehce se ulomí. Výrobky dnes nevydrží tolik, jako dříve, je pravdou, že jsou modernější, vymakanější, mají více funkcí – tedy jsou i citlivější a pravdou je, že opravdu záleží hodně na tom, jak spotřebitel zachází s výrobkem a jak se o něj stará. Také záleží i na ceně, ne všechno co je levné, je také kvalitní (stejně jako u potravin).
Proč oprava často stojí tolik – naceňují si ji obchody třeba neférově, aby právě prodaly nový produkt?
Oprava v rámci uznané reklamace je běžně bezplatná, pouze v případě neuznané reklamace si ji může prodejce naúčtovat a to jen tehdy, pokud s tím zákazník-spotřebitel souhlasí.
Obecně o opravách – například telefony se teď svářejí a mají čidla, která ukážou v obchodu, že už se do něj někdo otevřel a pak už nespadá do záruky a zároveň nechtějí posílat náhradní součástky na opravu do nezávislých obchodů, a tak ztěžují opravu uživateli – je tohle třeba u spotřebičů?
Ano, jakýkoliv neodborný zásah ze strany spotřebitele- zákazníka znamená konec záruky. Partnerem zákazníka-spotřebitele je prodejce, nikoliv jeho dodavatel nebo výrobce, protože smluvní vztah vznikl mezi prodejcem a zákazníkem.
Vztah mezi prodejcem a jeho dodavatele řeší již obchodní právo, jejich smlouvy nemůže nijak ovlivnit spotřebitel.
Výjimka je pouze v případě, že obchod, kde jsme výrobek koupili je např. v Praze, ale má také servis v Ostravě, pak může dle jejich obchodních podmínek reklamovat i v jeho servise v Ostravě. Je to nejen levnější pro spotřebitele, ale také bezpečnější, vzhledem k tomu, jak někdy pošta zachází s přepravovaným zbožím.
Prodejci již nejsou povinni mít náhradní součástky pro výroky, které prodávají ani 2 roky po dobu záruční lhůty, natož i déle po ní. Nejsou také povinni je dodávat dalším obchodům.