Nezařazené
Podvodné seznamky a obrana proti nim.
V posledních letech značně vzrostl zájem veřejnosti o internetové seznamky či různé seznamovací aplikace a počet jejich uživatelů se stále zvyšuje. Ačkoliv se často může jednat o bezproblémovou cestu k nalezení partnera, v některých případech uživatelé mohou v průběhu seznamování rozhodně narazit na mnohé komplikace. Může se jednat například o situaci, kdy ostatní uživatelé skrývají svoji pravou totožnost a vydávají se za někoho jiného, případné vydírání či zneužití osobních údajů.
V našich poradnách se setkáváme zejména s problematikou placených seznamek. Často totiž může nastat situace, kdy se seznamky snaží přimět nové uživatele k zakoupení takzvaného VIP členství. Děje se tak například prostřednictvím toho, že při „běžném“ členství jsou profilové fotky ostatních uživatelů rozmazány, na základě čehož jsou noví uživatelé motivováni následně zakoupit prémiovou verzi. Uživatel si tedy zaplatí členství, jehož prvotní výše se zpravidla pohybuje v řádu několika stovek korun.
Prvním krokem, který obvykle uživatel v rámci registrace učiní, je vytvoření svého profilu včetně klíčových informací. Při závěrečném potvrzení vytvoření účtu je ve většině případů u placených seznamek nutné potvrdit souhlas se seznámením se s obchodními podmínkami. Jedním z ustanovení obvykle obsažených v obchodních podmínkách je následně ujednání o automatické prolongaci, tedy o automatickém prodlužování smluvního vztahu mezi uživatelem a danou společností. Ačkoliv tedy uživatelé mnohdy počítají s tím, že dojde ke stržení pouze jediné částky při zaregistrování se a následném užívání seznamky během prvního měsíce, čeká je nemilé překvapení, když jim jsou v dalším měsíci automaticky strženy peníze z bankovního účtu, přestože již třeba onu seznamku ani nepoužívají. Zároveň se také může jednat o výrazně vyšší částku, jelikož výše první částky zaplacené při registraci může být označena pouze jako zaváděcí či zvýhodněná. Případně také může dojít k situaci, kdy je uživateli až s několikaměsíčním odstupem doručena upomínka, na základě které má uhradit částku za členství za uplynulé měsíce, navýšenou také o manipulační poplatek.
Pokud tedy nejste spokojeni s tím, co vám seznamka nabízí, či jste již partnera nalezli, v rámci zamezení dalších měsíčních plateb je nutným krokem zrušení členství. Vypovězení smlouvy může být v některých případech poměrně komplikované, protože internetové seznamky se samozřejmě snaží udržet co největší množství aktivních uživatelů. V rámci nastavení profilu uživatele se někdy může nacházet tlačítko, kterým dojde přímo ke zrušení členství, obecně však v platí, že jistotou je ukončení smluvního vztahu prostřednictvím zaslání e-mailu danému provozovateli či případně doporučeného dopisu s dodejkou na adresu společnosti.
Je důležité zmínit, že pouhým smazáním samotného profilu zpravidla nedochází k ukončení smlouvy. Jestliže si uvědomíte svoji nespokojenost se službami seznamky či seznamovací aplikace již brzy po registraci, jakožto spotřebiteli vám i zde náleží možnost odstoupit ve čtrnáctidenní lhůtě dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku.
V případě, že dojde k situaci, kdy jsou ze strany podnikatele porušovány povinnosti, je možným řešením se obrátit na Českou obchodní inspekci.
V případě, že se však nejedná o českého podnikatele, je nutné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které funguje při České obchodní inspekci a pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.
Petra Císařová
Odborná právní poradkyně,
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
Mimosoudní řešení sporů a jeho uplatnění napříč správními orgány.
Mimosoudní řešení sporů je alternativním způsobem řešení sporů, pro který se vžila zkratka ADR z anglického slovního spojení alternative dispute resolution. Jedná se o způsoby urovnávání sporů jinak než v rámci soudního řízení. Cílem ADR je v součinnosti s nezávislým a nestranným subjektem dospět k dohodě mezi dvěma stranami sporu. ADR je zpravidla méně časově i finančně náročné, neboť jsou zákonem dány lhůty k vyřešení sporu a strany ve většině případů hradí pouze vlastní náklady, které jim v průběhu řízení vzniknou. Účast v ADR řízení je dobrovolná a nelze ji vynucovat. Je tedy Vaší volbou, zda tuto možnost využijete.
V oblasti spotřebitelského práva došlo k nejvýraznějšímu začlenění ADR do českého práva novelou zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele. Od té doby narůstá popularita a povědomí o ADR, z části díky zákonné povinnosti podnikatelů informovat spotřebitele o možnosti řešení sporů touto cestou. Spotřebitel může ADR využít pro řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb (typicky reklamace zboží, chybné vyúčtování a jiné). Výjimkou jsou smlouvy uzavřené v oblasti zdravotních služeb poskytovaných pacientům zdravotnickými pracovníky za účelem poskytování zdravotní péče, v oblasti služeb obecného zájmu nehospodářské povahy, s veřejnými poskytovateli dalšího nebo vysokoškolského vzdělávání.
Zákon o ochraně spotřebitele určil čtyři subjekty státní správy oprávněné k mimosoudním řešením spotřebitelských sporů, které jsou doplněny o dva subjekty nestátního charakteru s oprávněním tuto činnost poskytovat. Celkem je tedy k dispozici šest subjektů, které poskytují své služby v rámci přesně vymezené působnosti podle specifických odvětví.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zajišťuje ADR řízení pro spory související s elektronickými komunikacemi a poštovními službami. (https://www.ctu.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu)
Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší spory v oblasti elektroenergetiky, teplárenství a plynárenství. (https://www.eru.cz/mimosoudni-reseni-sporu)
Finanční arbitr (FA) řeší spory mezi spotřebitelem a finančními institucemi nebo zprostředkovateli služeb ve finanční oblasti. Typicky jde o spory z platebních služeb, různých druhů pojištění či směny peněz. (https://finarbitr.cz/cs/)
Česká obchodní inspekce (ČOI) má zbytkovou působnost a náleží jí řešení všech ostatních sporů, které nespadají pod ČTÚ, ERÚ ani FA. Spadají sem spory z kupních smluv, smluv o dílo nebo zájezdů. (https://www.coi.cz/informace-o-adr/)
Ve sporech mezi advokáty a spotřebiteli je možné se obrátit na Česká advokátní komoru (ČAK). Posledním subjektem je Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven (KO ČAP), která řeší spory v oblasti pojištění, jež nespadají do působnosti FA (jde především o spory z pojištění pro případ nemoci, úrazového pojištění nebo pojištění odpovědnosti za provoz vozidla.
Chcete-li svůj spor řešit mimosoudně, je třeba podat u příslušného subjektu návrh na zahájení ADR řízení. Ten je nutné učinit v českém jazyce, pouze některé subjekty přijímají návrhy i ve slovenštině či angličtině. Podání návrhu je bezplatné s výjimkou návrhů směřovaných k ČTÚ. Návrh lze učinit zpravidla do 1 roku od okamžiku, kdy byl nárok uplatněn u podnikatele. Pokud tedy ku příkladu máte spor s podnikatelem ohledně (ne)uznání reklamace zakoupeného zboží, začíná lhůta běžet ode dne, kdy byla reklamace podnikateli předána k vyřízení. Většina subjektů umožňuje návrh podat nejen poštou, ale i e-mailem nebo datovou schránkou.
Každý ze subjektů má odlišná pravidla pro zahájení a postup řízení, proto doporučujeme informovat se před samotným podáním v zákoně nebo na webových stránkách jednotlivých subjektů ADR. Obecně však platí, že návrh by měl obsahovat označení stran sporu, srozumitelný, jasný a výstižný popis všech důležitých skutečností týkajících se sporu, návrh řešení, kterého chce spotřebitel dosáhnout, datum uplatnění nároku u podnikatele, datum podání návrhu a podpis spotřebitele. Zpravidla je nutné také přiložit podklady a důkazy dosvědčující spotřebitelův nárok a jeho dosavadní postup řešení (např. kupní smlouva, vyúčtování, kopie korespondence mezi stranami aj.)
Podaný návrh subjekt ADR přezkoumá, přičemž následně mohou nastat dvě situace. Pokud podání nemá vyžadované náležitosti, je spotřebitel vyzván k nápravě podání v určené lhůtě (např. u sporů řešených ČOI je to 15 dní). Pokud k doplnění nedojde, návrh je odmítnut a k zahájení řízení ADR nedojde. Pokud je ve lhůtě doplněn, a nebo je-li již od počátku bezchybný, je zahájeno ADR. Zahájené řízení je dále vedeno podle pravidel konkrétního subjektu ADR, který v řízení vystupuje jako nezávislý a nestranný prostředník podporující dosažení dohody mezi stranami. Vzhledem k dobrovolnému charakteru ADR je možné zahájené řízení kdykoliv ukončit.
Výsledek řízení se svojí povahou liší podle toho, který subjekt spor řešil. U ADR řízení před ČTÚ, ERÚ a FA se jedná o závazné rozhodnutí, kterému se strany musí podřídit a které je dále právně vymahatelné. U zbývajících subjektů je pak výsledkem právně nezávazná a tudíž nevymahatelná dohoda. To je velkou nevýhodou, přesto však lze výsledek ADR použít při případném dalším řešení před soudem jako podklad.
Souhrnné informace a aktuální seznam subjektů zapojených do mimosoudního řešení spotřebitelských sporů včetně užitečných odkazů naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky (https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/). Zvažujete-li řešení Vašeho sporu s prostřednictvím ADR a nevíte-li si rady s dalším postupem, jsou tyto webové stránky výborným pomocníkem.
Pokud Vám z jakéhokoliv důvodu nepřijde vhodné pokusit se svoji situaci řešit mimosoudně nebo pokud se ke smíru nepodaří dospět, můžete se obrátit na soud, který ve věci pravomocně rozhodne s konečnou platností (v případě sporů řešených před ČTÚ, ERÚ a FA je tento postup také možný, ale za specifických podmínek). Soudní řešení však může trvat i několik let a zpravidla je finančně nákladné, proto spotřebitelům doporučujeme tuto variantu využívat až tehdy, nepodaří-li se spor vyřešit mimosoudně.
Miroslava Losová
Odborná právní poradkyně,
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
Jak NEuzavírat smlouvu o dílo
Jedním z nejvíce využívaných smluvních typů je smlouva o dílo. Občanský zákoník ji v § 2586 definuje jako smlouvu, kde „[..] se zhotovitel zavazuje provést na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele dílo a objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu.“ Jak ale smlouvu, jejímž předmětem je dílo uzavřít a jakým chybám se vyhnout?
Ještě předtím, než se rozhodneme takovou smlouvu, jejímž je předmětem zhotovení, údržba, oprava nebo úprava určité věci uzavřít, měli bychom pečlivě zvážit výběr zhotovitele. Pokud se zhotovitel vydává za podnikatele, můžeme existenci jeho podnikání lehce ověřit prostřednictvím obchodního rejstříku. Častokrát ale stačí jméno zadat přímo do internetového prohlížeče a ověřit si pravdivost poskytovaných informací.
Smlouva o dílo nemá zákonem stanovenou formu. Může být tedy jak písemná, tak ústní. V písemně uzavřené smlouvě si můžete navzájem potvrdit vše, co bylo dohodnuto a vyhnout se tak budoucím sporům. V případě, že se rozhodnete pouze pro ústní dohodu, je pak vhodné si podstatné náležitosti stanovené dohodou písemně potvrdit. Nejdůležitějším bodem je ujednání o ceně. Cena může být předem stanovená pevnou částkou, odhadem nebo může být zhotoviteli poskytnut rozpočet. Pokud se spotřebitel rozhodne pro určení ceny rozpočtem, je vhodné sjednat záruku úplnosti rozpočtu. Takto sjednaný rozpočet totiž nemůže být později měněn. V případě zvýšení ceny, pak může spotřebitel od smlouvy odstoupit, a to bez zbytečného odkladu.
Důležitou náležitostí samotné smlouvy, a to i ústně uzavřené, je přesné vymezení, o jaké dílo se jedná. Přesně vymezený předmět smlouvy hraje roli při prokazování, zda dílo odpovídá či neodpovídá dohodě. Pokud by totiž neodpovídalo tomu, co si mezi sebou strany ujednaly, má objednatel (spotřebitel) zákonem přiznaná práva z vadného plnění. Takto vadné dílo je třeba převzít s výhradou a následně po zhotoviteli požadovat nápravu. V případě, že na vadu díla spotřebitel přijde až po převzetí, je povinen tuto vadu oznámit zhotoviteli bez zbytečného odkladu.
Podnikatel má zároveň povinnost vystavit, na žádost spotřebitele, doklad o zaplacení. Nevydáním tohoto dokladu potom, co o něj spotřebitel zažádal, se podnikatel dopouští přestupku dle § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Takto vystavený doklad je pak důkazem, který usnadňuje pozici spotřebitele v případném soudním sporu.
Jak tedy takovou smlouvu o dílo neuzavírat? Bez písemné dohody o alespoň nejdůležitějších bodech. Nejdůležitějším bodem vzájemné dohody stran je cena. Pokud není stanovena, přistupuje se k ceně obvyklé, jejíž určení ale může být v mnoha situacích poněkud ošemetné. Pokud se někdo přece jen rozhodne uzavřít smlouvu o dílo bez jakéhokoliv písemného potvrzení, je vhodné zažádat alespoň o doklad o zaplacení, který slouží jako důkazní materiál v případném sporu.
Valentýna Poláchová,
Odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
Prověřeno seniory v Jihomoravském kraji
Slavnostní vyhlášení vítězů ankety Prověřeno seniory v Jihomoravském kraji. Vítězům upřímně gratulujeme a přejeme jim mnoho úspěchů do roku 2022. Také děkujeme MPSV za podporu tohoto projektu, bez jejichž přičinění by jej nešlo realizovat.
Gerta Mazalová
Předsedkyně SOS- Asociace, z.s.
YMCA má naše letáky
Výstava našich letáků a poradenství byla instalovaná a proběhla ve dnech od 9.8. – 12.8.2021 v prostorách Klubu YMCA na adrese Kaunicova 3, Brnospolečně s poradenstvím na téma : Jak se chránit před energošmejdy a jinými podvodníky, jak bezpečně nakupovat a kam se mohou obrátit se svými problémy a požádat o pomoc v nouzi.
SOS-Asociace, z.s. Mečová 5, Brno
Časopis Povzbuzení – EXTRA
Vážené spotřebitelky a spotřebitelé,
poslední číslo elektronického magazínu Povzbuzení, který od jara povzbuzoval nejen seniory, ale i jejich ošetřující, rodiny a přátele v této nelehké době a všechna jeho vydání si můžete stáhnout zdarma na webových stránkách https://seniorivkrajich.mpsv.cz v Souborech ke stažení, přímý link zde https://seniorivkrajich.mpsv.cz/soubory-ke-stazeni/. Kromě časopisu tam najdete i projektový zpravodaj Senioři v krajích, letáky a tiskoviny a hlavně také čerstvé informace, články a pozvánky. Tento magazín, vydávaný MPSV ČR přinesl mnoho potřebných informací nejen našim seniorům, ale i celé spotřebitelské veřejnosti, protože těch správných informací není nikdy dost.
Všechna jeho vydání si můžete stáhnout zdarma na našich nových webových stránkách https://seniorivkrajich.mpsv.cz v Souborech ke stažení, přímý link zde . Kromě časopisu tam najdete i projektový zpravodaj Senioři v krajích, letáky a tiskoviny a hlavně také čerstvé informace, články a pozvánky.Ano, žijeme nyní v těžké době, která vyžaduje odvahu a sílu, ale také soudržnost a naději. Chce to jenom mít pevnou vůli a věřit vždy tomu, že bude lépe.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
Sousedské vztahy – imise
Sousedské vztahy – imise
Může se stát, že vysněnou domácí pohodu znenadání naruší soused, který si nahlas pouští hudbu z nově zakoupeného sterea. On přeci jako vlastník sterea se svou věcí může libovolně nakládat, nebo ne? Aby nedocházelo k nadměrnému zásahu do práv jiných, v našem případě sousedů, stanovuje občanský zákoník jisté mantinely, kterými reguluje imise.
Co jsou to vlastně imise? Imise můžou představovat cokoliv, co vniká na pozemek jiného vlastníka v míře nepřiměřené místním poměrům, a co je důležité, tyto imise omezují obvyklé užívání pozemku. Nejčastěji hovoříme o hluku, kouři, prachu, stínu, otřesech, vodě či odpadu. Imise působí tedy jak na pozemku vlastníka, tak na pozemku souseda. Imise jsou v podstatě omezeny již ze zákona, proto by k nim ideálně nemělo docházet vůbec a nemělo by být třeba zásahu souseda.
Obecnou úpravu jak imisí, tak sousedského práva nalezneme v občanském zákoníku, konkrétně v ustanovení § 1013 a následujících.
Domnívám se, že nejčastěji diskutovanou imisi v sousedských sporech představuje hluk. Za imisi hluku není považován pouze hlučný provoz audiozařízení či TV, může se jednat například i o nesnesitelný psí štěkot, hlučné hádky sousedů, zpěv ve večerních hodinách, nebo o hru na hudební nástroj. Dále se k hlukovým imisím řadí i některé zemědělské nástroje jako pily nebo sekačky.
Pokud dochází k situaci, kdy takové imise omezují obvyklé užívání pozemku, následkem soudního sporu ve většině případů bývá stanovení rozvrhu, dle kterého může být aktivita, která imisi způsobuje, vykonávána. Soused bubeník by mohl na bicí trénovat pouze v soudem určený čas. Není však možné sousedovi hru na hudební nástroj zcela zakázat. Zajímavostí je, že ochrany proti rušení hlukem se může domáhat i obec.
Typickým příkladem imisí kouře je pálení suchého listí na zahradě. Málokoho by však napadlo, že i kouř z cigaret může za určitých okolností naplňovat všechny znaky imisí. Právě cigaretové imise byly v sousedním Rakousku řešeny soudní cestou. Šlo o případ, kdy vlastník bytové jednotky, vášnivý kuřák, trávil touto aktivitou nadměrné množství času. Rodina bydlící nad ním podala na kuřáka žalobu, protože jí bylo v podstatě znemožněno v bytě větrat, aniž by se do bytu nehrnul cigaretový kouř. Stejně jako v případě s hudebníkem, i zde soud stanovil kuřákovi „rozvrh kouření“. Ani zde nebylo možné kouření zakázat úplně, a to ani přes jeho škodlivost. V případě porušení „rozvrhu kouření“ soud udělil kuřákovi povinnost zaplatit sousedům poměrně vysokou pokutu.
Poslední skupinou, které se v tomto článku budu věnovat, jsou imise v podobě stínění. Ano i na stín, nejčastěji ze stromů, může být nahlíženo jako na imisi. Musí se jednat o stromy, které jsou vysázeny v těsné blízkosti hranice sousedních pozemků. V takovém případě může být majiteli stromků uložena povinnost stromy odstranit nebo povinnost zdržet se sázení stromů. Aby však na stín mohlo být nahlíženo jako na imisi, je třeba, aby pro odstranění stromů existoval rozumný důvod. Ten může být spatřován například v obavě, že stromy vyčerpají veškerou vláhu z půdy a Vy tak nebude moct na pozemku pěstovat zeleninu. Občanský zákoník dokonce stanoví minimální vzdálenost, kterou by měl strom od vedlejšího pozemku mít. Liší se podle výšky stromu následovně: strom přesahující 3 metry má být zasazen 3 metry od společné hranice pozemků, ostatní stromy (která výšku 3 metrů nepřesahují) stačí vysadit 1,5 m od společné hranice pozemků. Z tohoto pravidla ale existuje pár výjimek, například pokud se jedná o les, sad nebo pokud stromy představuje hranici mezi pozemky.
Martina Valášková
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
ROZHODNUTÍ VLÁDY o zákazu podomního prodeje s účinností od 28. 10. 2020
Moudré rozhodnutí vlády vítáme!…….
Vláda v návaznosti na usnesení č. 957, kterým byl vyhlášen na území České republiky nouzový stav, rozhodla o zákazu pochůzkového a podomního prodeje, a to s účinností ode dne 28. října 2020 až do konce nouzového stavu.
Zákaz pochůzkového a podomního prodeje Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. velice vítá, neboť naše organizace sama žádala vládu o přijetí tohoto krizového opatření již 1. dubna 2020, kdy jsme oslovili příslušná ministerstva i parlament, senát a další. Naše žádost bohužel nebyla vyslyšena, protože se tehdy údajně situace zlepšila, a proto nebyl zákaz nutný.
V té době se také na podomní prodej nevztahovalo žádné z mimořádných opatření, neboť se nejednalo o prodej zboží a služeb v provozovně a pro zákaz volného pohybu osob platila výjimka pro výkon podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti. Na naši organizaci se obracelo velmi mnoho spotřebitelů, kteří naletěli nesolidním podomním prodejcům, kteří využívali mimořádné situace spojené s omezením pohybu v důsledku koronavirové pandemie a snažili se oslovovat spotřebitele přímo u nich doma ještě ve větší míře, než se tomu dělo dříve.
Žádostí o přijetí zákazu podomního prodeje jsme se snažili ochránit všechny spotřebitele, kteří dodržují veškerá opatření a doporučení, omezují kontakt s ostatními lidmi a tímto dbají na své zdraví a zdraví ostatních. Pokud tyto spotřebitele neočekávaně navštívil nakažený podomní prodejce, mohlo dojít k infikování mnoha osob, s nimiž se takový prodejce při své činnosti setkal, a snaha spotřebitelů o omezení sociálních kontaktů tak byla zbytečná.
Pozdě, ale přece!…….
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.
Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.
E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná
Brno, 19. října 2020
Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.
„Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.
„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.
Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.
Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.
Pozor na energošmejdy
„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“
Jak bude EG.D vypadat
Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.
Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.
O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D
Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.
Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.
Kontakty
Roman Šperňák
tiskový mluvčí E.ON
M +420 606 789 422
www.eon.cz
Na dotazy p. redaktora Drbohlava z týdeníku Květy v čísle 42/2020 odpovídala naše předsedkyně Gerta Mazalová.
Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakazují -jejich seznamy najdete i na našich webových stránkách www.asociace-sos.cz stejně jako informace o podomním prodeji a energošmejdech), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.
Nejčastější se na nás obrací s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí. Přitom mnozí podepsali i několik smluv, takže pokuty jsou i v desítkách tisíc korun
Energošmejdi se zaměřují na nejvíce zranitelnou skupinu, tzn. starší, nemocné, osamělé seniory, kteří jsou naprosto bezbranní a musí čelit převapením ve vlastní domácnosti, kde nečekají tak silný nátlak, kterému se sami neubrání.
Bohužel i v této těžké koronavirové době se najdou i takoví podvodníci, kteří se neštítí ničeho, ani využívat těch, kteří se ocitli bez zaměstnání, matek samoživitelek a dalších, kterám nabízejí práci přes internet ( napřed samozřejmě požadují zaplacení tzv. “vratných záloh, které ale nevrátí), různé drahé a “naprosto bezpečné” roušky, které lze objednat, platby předen už nikdy neuvídíte, stejně jako roušky.
Poslali jsme již 1.4. 2020 žádost na všechna ministerstva, hlavně na MPO ČR ( ministerstva i zdravotnictví to údajně posílala také na MPO), obě komory parlamentu ( kterou najdete, stejně jako všechny naše tiskové zprávy i na našich webových stránkách). Bohužel jsme sice dostali odpovědi, které byli naprosto nic neříkající a neurčité, situace se údajně zlepšila a proto nelze naši žádost řešit.
V současné době se situace rozhodně nelepší, spíše naopak, proto budeme žádost opakovat , ale ve výsledek příliš nevěříme. Podnikatelské loby je velmi silné a podomní prodeje vynášejí, je to navíc velmi bezpracný a jednostraně výhodný obchod se strachem občanů.
Překvapující na tom je, že v době, kdy se i příbuzní rodin kontrolují a měli by své návštěvy omezit na nejmenší možnou míru, do rodin klidně chodí nezvaní a neznámí hosté, kteří rozhodně nemají ani testy a klidně možná roznášejí koronavir, nikomu to ale zřejmě nevadí.
Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, zs.s