Menu

Nezařazené

Rozhovor pro MF DNES

Přečtěte si rozhovor našeho vedoucího poradny SOS-A v Plzni Mgr. Ondřeje Zelenky pro Mladou Frontu DNES. Článek naleznete zde.


Naším partnerem je již několik let Vysoká obchodní a hotelová škola a také střední Hotelová škola v Brně, která stále připravuje další spolehlivé a zapálené pracovníky do náročných oborů v cestovním ruchu, které je třeba podporovat a stále motivovat, obzvláště v tomto náročném období.

Proto nabízí mimo denního studia také kvalifikaci   vystudováním vysoké školy   kombinovanou formou, tedy při zaměstnání.

Nabízí profesní vysokoškolské programy:

Bezpečnost společnosti – potravinová bezpečnost

Gastronomie, hotelnictví a cestovní ruch

Management hotelnictví a cestovního ruchu  

Ke studiu těchto ojedinělých oborů v České republice právě přijímají přihlášky na následující akademický rok 2020/2021.

Zájemci mohou své přihlášky podávat až do 30. června 2020, popřípadě dle další individuální domluv

Informace o studiu na www.hotskolabrno.cz nebo přímo telefonicky  547 218 247

GertaMazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.


Na dotazy „Právního rádce“ redaktorky Economia, a.s. odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s. Gerta Mazalová

Máte data ohledně toho, kolik se na Vás ročně/měsíčně obrací spotřebitelů? Stoupá/klesá toto číslo?

Preferujeme poradenství hlavně osobní, které je naprosto nezastupitelné, protože z telefonního hovoru ani emailu nedostaneme všechny potřebné informace k tomu, abychom spotřebitelům skutečně odborně poradili. V osobním kontaktu můžeme nejen kvalitně poradit, ale i pomoci přímo napsat například odstoupení od kupních smluv, výpovědi smluv a také poradit ve všech jejich problémech.

Osobního poradenství za minulý rok 2019 v našich osobních bezplatných poradnách je zhruba něco přes tisíc statisticky evidovaných případů.

Telefonického poradenství bylo uskutečněno cca 4 a půl statisticky evidovaných případů.

Elektronického poradenství bylo uskutečněno něco přes 3 tisíce statisticky evidovaných případů.

Na co se Vás spotřebitelé nejvíce dotazují?

Většinou jsou dotazy směrovány na témata:  Nákupy v e-shopu (distanční smlouva), Reklamace, Podomní prodej, Předváděcí akce, Kupní smlouva, Smlouva o dílo, Potraviny, Pacient -spotřebitel Změna dodavatele energií a Vyúčtování dodávek energií, Letecká doprava, Telekomunikační služby, Odstoupení od smlouvy, Nákup použité věci, Vyúčtování dodávek energií, Nákup ze zahraničí, Zájezd, Spotřebitelský úvěr, Letecká doprava a s tím spojené storno poplatky za odmítnutí zájezdů do Číny apod.

Jak si stojí podle Vás české právo na ochranu spotřebitele? Zajišťuje lidem dostatečnou ochranu? Co jsou jeho největší nedostatky? Co by pomohlo ke zlepšení?

Náš občanský zákoník je velmi (podle mne až zbytečně) obsáhlý, má zhruba 3 080 paragrafů, ovšem vymahatelnost práva je téměř nulová nebo aspoň velmi složitá, rozhodně nesplňuje to, co jsme si pod ním představovali.

Právo na ochranu spotřebitele je roztříštěné mezi několik rezortů, a může tak pro samotné spotřebitele působit zmateně. Bylo by podle Vás řešením koncentrovat ochranu spotřebitele pod jedno ministerstvo? Pokud ano, jak konkrétně by to podle Vás mohlo fungovat?

Podle mého názoru by stačilo, kdyby právo nebylo jen na papíře, ale existovala by právní jistota, že podvodné jednání je nepřípustné a tedy i trestné. Zatím je realita taková, že podvodníkovi se nedá prokázat úmysl, vychází většinou bez postihu a podvedenému, event. okradenému občanovi – spotřebiteli zůstanou pouze oči pro pláč. Proto také podvodných praktik přibývá a tzv. „šmejdi“ se přímo rojí a nám přibývá stále více poškozených spotřebitelů.

Jsme připomínkovým místem pro MS ČR, kam posíláme připomínky a návrhy změn zákonů našich právníků, kteří znají perfektně celou oblast spotřebitelského práva, já sama nejsem právník, a proto si mohu jen přát, aby naše návrhy a připomínky byly při práci na novelách zákonů zohledňovány. 

Většina spotřebitelů jsou senioři, kteří si nemohou dovolit soudní spory z důvodů jak finančních – nedosáhnou na ně, tak i časových – léta trvajících sporů, jejichž konce by se někteří nemuseli ani dožít. A to je skutečně velmi smutná realita.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Dealeři energií odřízli obyvatele domu v Přerově od plynu.

Ilustrační foto

„Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, si teď hrají na organizace, pomáhající spotřebitelům. Vylákat podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit,“ radí předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.
Celý článek najdete na:

https://www.denik.cz/krimi/dealeri-energii-odrizli-obyvatele-domu-v-prerove-od-plynu-20200121.html

Rozhovor s p. Zápotočným z představenstva EON

Naše paní předsedkyně mluvila na Radiu Petrov s členem představenstva EON o postupu proti energetickým šmejdům.

Podvodné prodejce předraženého nádobí nahradili tzv. energetičtí šmejdi. Zvoní u domovních dveří, telefonují, často se vydávají za členy různých spolků, asociací, či dokonce kontrolních úřadů. Nic z toho není ale pravda! Slibují „levnou energii“, ale nečestné jednání končí často fatálními finančními ztrátami, psychickou a zdravotní újmou oběti.

Ze záznamu vám teď nabízíme rozhovor, v němž jsou shrnuty nejčastější nekalé praktiky podvodníků s energiemi a také to, jak byste se měli zachovat, pokud takový člověk zazvoní u vašich dveří, nebo vás bude kontaktovat telefonicky. Řeč byla také o chystaných legislativních změnách, díky nimž by byli jednou provždy falešní „hráči“ na trhu s energiemi vyřazeni ze hry.

Jestliže jste se vy, nebo někdo z vašich blízkých, stali obětí nejen tzv. energetických šmejdů, ale podvodníků všeho druhu, můžete se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poskytnou bezplatné poradenství, včetně právního

https://www.radiopetrov.com/clanek/energeticti-smejdi-utoci

Klepněte na odkaz.

Poradna v Českém rozhlase

https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-7970848

Český rozhlas – poradna Apetýt. Paní předsedkyně Gerta Mazalová odpovídala posluchačům na otázky týkající se zkrácené záruky na zboží.

Pořad si přehrajete poklepáním na odkaz.

„Šmejdi“ jsou stále drzejší. Energetici vyrazili do společného boje

Klepněte na následující odkaz:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100616/obsah/702970-nove-triky-tzv-smejdu

I naše organizace vystupuje aktivně proti Šmejdům. V čase 1:12 zpravodajství, začíná odstrašující případ „Šmejda“, který se dokonce drze zaštiťoval naším sdružením, ke kterému se následně v televizi vyjadřuje i naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Obsah zpravodajství: Energetické společnosti se spojují v boji proti prodejcům, pro které se vžil výraz šmejdi. V energetice jde o podvodné obchodníky, jež se falešně vydávají například za zástupce stávajících dodavatelů, ale i Sdružení obrany spotřebitelů nebo jiných institucí. Většina velkých firem už podepsala deklaraci na ochranu zákazníků. Dodržování pravidel budou kontrolovat úřady – a jejich porušení pokutovat. 

Video Události
Prodejci se snaží nabízet odběr energií - mnohdy nekalým způsobem

Desatero obrany před šmejdy v energeticeOdběratel Jan Kopecký bere elektřinu od jednoho dodavatele, platil ji ale hned dvěma. Půl roku si totiž společnost z jeho účtu inkasovala peníze de facto za nic.  

 „Manželka útržky vždycky schová a já jsem je potom uviděl na stole. Prohlédl jsem si je a uviděl jsem, že tam jsou dvě firmy,“ popsal Jan Kopecký, jak zjistil, že se stal obětí nekalých obchodníků. 

Jedna firma byla původní, ke druhé měl v budoucnu přestoupit poté, co se nechal přesvědčit takzvanými šmejdy. Necelých šest tisíc korun, které podvodníkům zaplatil, dodnes nedostal zpět. Když chtěl od smlouvy odstoupit, přišla mu navíc složenka, že musí uhradit pokutu pět tisíc korun.   

Další odběratelka, Michaela Vrbová, byla ostražitější, a to díky své práci v sociální oblasti, kdy sama radí lidem, kteří naletěli. Muž v telefonu jí nepřesvědčil, a na rozdíl od pana Kopeckého smlouvu nepodepsala.

Muž s telefonem

Stačí říci slovo „ano“ a smlouva je uzavřená. Jsou to šmejdi po telefonu„Vysvětlil mi, že na moje odběrné místo – sdělil i mou adresu – je nahlášeno několik dodavatelů energií. S tím, že si mě někdo chce přetáhnout, a že mi nabízí pomoc, abych neplatila pokutu. Takže jsem se začala trošku bát,“ popsala Michaela Vrbová.

Obchodník se Michaele Vrbové představil jako člen centra Sdružení obrany spotřebitelů, kterým ale ve skutečnosti nebyl. „To je parazitování na dobrém jméně, které jsme si pracně vytvořili. Podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele,“  reaguje na tento trend předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s., Gerta Mazalová. 

Vznikající deklarace jako vodítko pro spotřebitele 

Podle sdružení jsou takzvaní šmejdi stále drzejší a například se vydávají i za inspektory České obchodní inspekce nebo za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ročně na tyto nekalé praktiky eviduje přibližně dvacet tisíc udání. 

Telefon pro seniory

Zastaralé jméno v telefonním seznamu naláká podvodníky na seniora I z toho důvodu se teď energetické společnosti v boji proti podvodníkům spojily a uzavřely deklaraci, která začne platit od července. V materiálu se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku.

Obsah dokumentu je možné shrnout do tří klíčových oblastí – transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.

Už teď se k deklaraci připojilo 80 procent tuzemského energetického trhu. Pro zákazníky by pak seznam daných firem měl být vodítkem, jak vybrat spolehlivého obchodníka, který se nekalých praktik dopouštět nebude.  

Dokument podepsalo taky ministerstvo průmyslu a obchodu, které navíc připravuje novelu energetického zákona. „V novele se snažíme tyto nekalé obchodní praktiky vymýtit,“  uvedl tamní náměstek pro energetiku René Neděla. Zákazníci by tak měli mít možnost snadněji od smlouvy odstoupit, a to v ideálním případě bez sankce. 

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2844251-smejdi-jsou-stale-drzejsi-energetici-vyrazili-do-spolecneho-boje

EVROPSKÝ DEN PREVENCE VLOUPÁNÍ, BRNO 22. 6. 2019

V rámci Evropského dne prevence vloupání připravuje brněnská městská policie ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitele – asociace – předsedkyní Gertou Mazalovou a ředitelkou Ing. Gabrielou Zedníčkovou, Asociací zámkových a klíčových služeb České republiky, Asociací technických bezpečnostních služeb AGA, Hasičským záchranným sborem JMK, Magistrátem města Brna, a zapsaným ústavem PRÁH, informační a osvětovou akci pro veřejnost.
 Akce je určena pro laickou veřejnost nájemníků, správců a vlastníků bytů a bytových domů, majitelů rodinných domů, rekreačních objektů ale i vlastníků, správců a majitelů komerčních prostor, areálů a budov, kteří zde získají informace o možnostech mechanického i elektronického zabezpečení nemovitostí.
 Důležité informace o možnostech zabezpečení svého majetku zde naleznou i majitelé dvoustopých i jednostopých motorových vozidel, jízdních kol, elektro kol, invalidních i ručních vozíků.
 V rámci doprovodného programu pro bezpečné bydlení, budou veřejnosti k dispozici i:
o Poradenská a informační pracoviště Hasičského záchranného sboru JMK, kde bude možné získat informace o platných normách, optimální požární prevenci v domácnostech a bytových domech.
o Poradenské a informační pracoviště Sdružení obrany spotřebitele – asociace, kde bude možné získat informace o právech a povinnostech nájemníků i nájemců, nájemních smlouvách, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
o Poradenské a informační pracoviště Zapsaného ústavu PRÁH, kde bude možné konzultovat problematiku bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
o Poradenské a informační pracoviště bytové ombudsmanky Magistrátu města Brna, kde bude možné získat informace o řešení problematiky bydlení v obecních bytech.
o Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA, kde bude možné získat informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
PROGRAM:

  1. Seminář – 10:00 – 12:00 h
    (Sál ADVV – Bauerova 7 / kapacita 100 osob)
     Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy.
     Základní přehled mechanických zábranných prostředků na českém trhu.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty).
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor.
     Dveře
     Okna
     Balkóny
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
     Základní doporučení pro zabezpečení vstupů do rodinných domů.
     Dveře
     Okna
     Terasy – francouzská okna
     Zámky
     Cylindrické vložky
     Bezpečnostní kování
     Skleněné výplně, fólie
  2. Informační stánky č. 1 až č. 7 – MECHANICKÉ A ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČENÍ
    (Přísálí, terasa, altán, hala dopravního hřiště)
    Byty, bytové domy, společné prostory, rodinné domy, auta, motorky, jízdní kola, elektro kola, přívěsné vozíky za motorová vozidla, invalidní vozíky atd.
    10:00 – 17:00 h
    Informační stánek č. 8 – POŽÁRNÍ PREVENCE V DOMÁCNOSTECH A BYTOVÝCH DOMECH
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00

  3. Informační stánek č. 9 – PRÁVA A POVINNOSTI NÁJEMNÍKŮ A NÁJEMCŮ
    (Technické přísálí)
    10:00 – 17:00 h

  4. Informační stánek č. 10 – PROBLEMATIKA BYDLENÍ V OBECNÍCH BYTECH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
    Informační stánek č. 11 – PSYCHICKÁ ONEMOCNĚNÍ V SOUSEDSKÝCH VZTAZÍCH
    (Učebna „Koblížek“)
    10:00 – 17:00
     Konzultace
     Kontakty
  5. Kontaktní stánek č. 12 – BEZPEČNÁ ADRESA
    (Přísálí)

    MÍSTO KONÁNÍ:
     Areál dopravní výchovy a vzdělávání Městské policie Brno
     RIVIÉRA – Bauerova 7, Brno Pisárky 603 00
     Vedle areálu koupaliště
     Hala dopravního hřiště
     Budova „Zámečku“
    DOPRAVA PRO VEŘEJNOST:
     Městská hromadná doprava – okružní autobusová linka č. 44 a č. 84.
     Zastávka RIVIÉRA (na znamení)
     Parkování vozidel návštěvníků:
     Parkoviště u 7 brány BVV – v době konání akce probíhá na výstavišti i výstava chovatelských potřeb PROPET, což je největší specializovaná kontraktační a prodejní výstava v České republice. PARKOVÁNÍ JE PLACENÉ!




Situační plánek – Riviéra

Poradenský den BEZPEČNÁ ADRESA

Městská policie Brno připravuje poradenský den i za účasti SOS Asociace z.s.

Přijďte se poradit a inspirovat:

  1. 6. 2019 od 10:00 do 17:00 h na RIVIÉRU
    Areál dopravní výchovy a vzdělávání, Bauerova 7, Brno Pisárky
    Okružní linka MHD č. 84 a 44, zastávka RIVIÉRA
    Osobní poradenství a praktické ukázky:
     Mechanické zabezpečovací systémy pro bytové i rodinné domy, byty a společné prostory. Elektronické přístupové systémy.
     Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného zabezpečení (RC třídy, certifikáty).
     Bezpečnostní kování, cylindrické vložky, systémy vlastního, společného, hlavního a generálního klíče.
     Zámky na kontejnery, popelnice, garážová vrata, schránky, rozvaděče, skříně, dvoukřídlé dveře, motocykly, jízdní kola, přívěs y.
     Bezpečnostní dveře, bezpečnostní a protipožární dveře, bezpečnostní fólie na skla, bezpečnostní okenice.
     Nůžkové mříže, pevné mříže, brány, ploty a zábradlí.
     Požární prevence v domácnostech a bytových domech, platné právní a technické normy.
     Práva a povinnosti nájemníků i nájemců, nájemní smlouvy, stanovení nájemného, výpovědi z nájmu atd.
     Problematika obecních bytů (běžné, sociální, startovací), povinnosti a práva žadatele, nájemníka, správce i vlastníka.
     Problematika bydlení a sousedských vztahů s osobami trpícími duševním onemocněním.
     Prezentace metod, techniky a možností zajišťování stop na místě vloupání do bytů, domů a jiných objektů – daktyloskopické
    stopy, mechanoskopické, trasologické, pachové, foto a video dokumentace atd.
     Prezentace portálu SOUSEDÉ.cz, který poskytuje on -line prostor s chytrými funkcemi, akčními nabídkami, odbornými radami,
    užitečnými tipy a novinkami ohledně bydlení.
     Prezentace služby VARUJ MĚ, která může majitele vozidel informovat o tom, že nechali na autě rozsvícená světla, otevřené
    okno nebo špatně zaparkovali. Okamžitá náprava může zabránit dalším případným škodám i pokutám.
     Kontaktní pracoviště projektu BEZPEČNÁ ADRESA – informace o získání certifikátu bezpečného bydlení pro bytové domy.
    P r o g r a m :
    10:00 – 12:00 – Přednáška v sále budovy Zámečku v areálu Riviéra.
    Základní přehled technických norem pro mechanické zabezpečovací systémy a přehled mechanických zábranných prostředků
    na českém trhu. Označování výrobků a význam označení pro výběr vhodného prostředku (RC třídy, certifikáty). Základní
    doporučení pro zabezpečení vstupů do bytových domů a společných prostor. Přehled Elektronických zabezpečovacích systémů.
    Přednášející: Ing. Ladislav Kratochvíl – Asociace zámkových a klíčových služeb ČR.
    10:00 – 17:00 – Individuální poradenství a konzultace, praktické ukázky zabezpečovacích produktů v hale dopravního hřiště
    a budovy Zámečku v areálu Riviéra.
    P

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří se vydávají za spotřebitelskou organizaci

Tisková zpráva ze dne 20. května 2019

SOS – Asociace, z.s. varuje před podvodníky, kteří navozují dojem, že spotřebitele kontaktují jménem spotřebitelské organizace za účelem řešení problémů se smlouvami o dodávkách energií.

Již několik spotřebitelů se obrátilo na naši organizaci s tím, že je telefonicky kontaktoval z neznámého čísla někdo, kdo se představil např. jako Poradenské centrum ochrany spotřebitele, Ochrana pro zákazníky či pod jiným názvem, který však vždy navozoval dojem, že se jedná o spotřebitelskou organizaci. Vzápětí spotřebitel od volajícího obdržel informaci o tom, že volající prověřuje smlouvy o energiích uzavřené na odběrném místě spotřebitele. Popř. bylo spotřebiteli sděleno, že na odběrném místě je hlášeno více dodavatelů a volající telefonuje, aby spotřebitele ochránil před poplatky za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem apod. Průvodním znakem těchto hovorů, kromě zaštítění názvem navozující dojem spotřebitelské organizace, je snaha volajícího sjednat si se spotřebitelem schůzku u něj doma. Podvodník tak činí zjevně za účelem uzavření smlouvy o dodávkách energií či jiné obdobné smlouvy se spotřebitelem.

SOS – Asociace, z.s. upozorňuje, že při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby, už vůbec ne služby spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií apod. Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s. k tomu uvádí: „Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, se nyní vydávají za organizace pomáhající spotřebitelům. Vylákat od spotřebitele podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit.

SOS – Asociace, z.s. již v této věci podala trestní oznámení. Bude-li praxe těchto podvodníků pokračovat, budou podána další trestní oznámení, neboť takové jednání rozhodně nelze tolerovat.

Kontakt: Gerta Mazalová, předsedkyně SOS – Asociace, z.s., tel: 607 113 703