Menu

Nezařazené

Tisková zpráva: E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D.

E.ON Distribuce se změní od nového roku na EG.D. Kvalita služeb zůstane stejná

Brno, 19. října 2020

Od 1. ledna 2021 bude mít E.ON Distribuce nové jméno a vzhled. Do nového roku vstoupí pod názvem EG.D. Zkratka je odvozena z anglického Electricity and Gas Distribution, tedy distribuce elektřiny a plynu. Tento krok je jedním ze série opatření, která směřují k naplnění požadavků české i evropské legislativy. E.ON Distribuce se tím odliší jako distributor energií od obchodní společnosti E.ON Energie tak, aby pomohl zákazníkům s lepší orientací na energetickém trhu. Služby pro veřejnost zůstávají stejné, pro zákazníky se nic nemění a v souvislosti s přejmenováním společnosti se nemusejí o nic starat. EG.D zůstane součástí skupiny E.ON v ČR.

Nový vzhled rozhodně nezmění naše poslání ani hodnoty. Také v následujících letech budeme v podnikání pokračovat tak, abychom i pod novou značkou zákazníkům, občanům i firmám zajistili dostatečné a spolehlivé dodávky elektřiny a plynu. Stále jsme součástí skupiny E.ON v České republice,“ vysvětluje Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce. Rebranding se týká jen společnosti E.ON Distribuce. U ostatních společností, které jsou součástí skupiny E.ON v ČR, zůstává vše při starém.

„Naše zákazníky i partnery ubezpečuji, že na našem vztahu k nim se změnou názvu a loga společnosti nic nemění. V praxi je tento krok nijak neovlivní. Pořád pro ně budeme spolehlivým distributorem energií a všechny uzavřené smlouvy platí automaticky dál. Zákazníci se nemusejí o nic starat,“ ujišťuje Zdeněk Bauer.

Pokud lidé bydlí nebo podnikají v jižních Čechách, na Vysočině nebo na jižní Moravě, bude k nim od nového roku bezpečně přivádět elektřinu EG.D. S ní budou řešit žádosti o připojení, vyjádření k sítím, odečty elektroměrů i jejich revize nebo poruchy v síti. Společnost EG.D jim od ledna 2021 bude dávat také informace o plánovaných odstávkách elektrické energie. Kromě rozvoje sítí řeší distributor také případné výpadky dodávky energií při nestandardních povětrnostních podmínkách, tedy během vichřic či větrných nebo sněhových bouří. I to zůstane zachováno. „Odborníci, kteří se starají o sítě, nebo specialisté u nás na dispečincích zůstávají stejní. Netřeba se tedy obávat jakéhokoli zhoršení kvality či dostupnosti služeb,“ dodává Zdeněk Bauer. EG.D tak naváže na dlouholetou tradici, kterou má na daném distribučním území E.ON Distribuce.

Zákazníci se dál mohou obracet na poruchovou linku pro elektřinu na čísle 800 22 55 77 i plyn 1239. Rozsah jejich služeb zůstává stejný. Od nového roku budou moci na poruchové lince pro elektřinu řešit i všechny ostatní požadavky na distributora, které doteď řešili na zákaznické lince E.ON.

Pozor na energošmejdy

„Od nového roku začnou lidé vídat naše pracovníky v nových barvách a s novým logem EG.D. Toho bez pochyb budou už teď chtít využít tzv. energošmejdi, kteří se budou snažit lidem namluvit například, že E.ON v České republice končí a zákazníci si musí vybrat jiného dodavatele energií. Není to pravda a lidé by měli být obzvláště ostražití. Pokud mají zákazníci jakékoli pochybnosti, mohou si na naší infolince snadno ověřit, že lidé, se kterými se setkají, pracují skutečně pro E.ON. A toto pravidlo bude platit od ledna 2021 i pro EG.D,“ upozorňuje Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON. „Představujeme lidem novou značku už nyní, aby po novém roce nebyli zaskočeni. A zároveň aktivně vysvětlujeme, jaké jsou rozdíly mezi dodavatelem a distributorem energií – aby zákazníci více rozuměli tomu, jak energetický trh funguje, a nesedli na lep nekalému obchodníkovi.“

Jak bude EG.D vypadat

Dominantní barva EG.D je modrá v kombinaci s červenou. Nové logo, grafiku i její použití v praxi (například při polepu aut) najdete v příloze u této tiskové zprávy.

Více informací o změně názvu i vzhledu E.ON Distribuce na EG.D je k dispozici na webu www.egd.cz. Tady zákazníci postupně najdou všechny potřebné informace a služby, na které byli dosud zvyklí na zatím stále aktuálním webu www.eon-distribuce.cz.

O co se stará E.ON Distribuce a od ledna 2021 pak EG.D

Distributor se stará o to, aby elektřina i plyn bezpečně doputovaly do domovů a firem na daném distribučním území. Společnost E.ON Distribuce, nově EG.D, vlastní a spravuje na 66 tisíc kilometrů elektrického vedení na jižní Moravě, v jižních Čechách, na Vysočině a v části Zlínského a Olomouckého kraje. K nim přidává na 4 000 kilometrů plynovodní sítě na jihu Čech a Pelhřimovsku. Celkem zásobuje 1,5 milionu odběrných míst elektřinou a 110 tisíc plynem.

Každoročně investuje do obnovy a modernizace své distribuční sítě přibližně 4,5 miliardy korun. Na tom se nic nezmění ani do budoucna. Investice se v následujících letech dokonce ještě mírně navýší – do roku 2025 přesáhnou hranici 28 miliard korun, z toho více než 7,3 miliard korun poputuje na implementaci chytrých technologií a digitalizaci.

Kontakty

Roman Šperňák

tiskový mluvčí E.ON

M +420 606 789 422

roman.spernak@eon.cz

www.eon.cz

Na dotazy p. redaktora Drbohlava z týdeníku Květy v čísle 42/2020 odpovídala naše předsedkyně Gerta Mazalová.

Spotřebitele by mělo varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které podomní prodej zakazují -jejich seznamy najdete i na našich webových stránkách  www.asociace-sos.cz stejně jako informace o podomním prodeji a energošmejdech), dále naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu. Prodej je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná. Když už spotřebitel tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.

Nejčastější se na nás obrací s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních prodejců, také telefonní nabídky. Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy byl uveden záměrně v omyl. Navíc se nám množí případy předávání ihned po nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí. Přitom mnozí podepsali i několik smluv, takže pokuty jsou i v desítkách tisíc korun

Energošmejdi se zaměřují na nejvíce zranitelnou skupinu, tzn. starší, nemocné, osamělé seniory, kteří jsou naprosto bezbranní a  musí čelit převapením ve vlastní  domácnosti, kde nečekají tak silný nátlak, kterému se sami neubrání.

Bohužel i v této těžké koronavirové době se najdou i takoví podvodníci, kteří se neštítí ničeho, ani využívat těch, kteří se ocitli bez zaměstnání, matek samoživitelek a dalších, kterám nabízejí práci přes internet ( napřed samozřejmě požadují zaplacení tzv. „vratných záloh, které ale nevrátí), různé drahé a „naprosto bezpečné“ roušky, které lze objednat, platby předen už nikdy neuvídíte, stejně jako roušky.

Poslali jsme již 1.4. 2020 žádost na všechna ministerstva, hlavně na MPO ČR ( ministerstva i zdravotnictví to údajně posílala také na MPO), obě komory parlamentu ( kterou najdete, stejně jako všechny naše tiskové zprávy i  na našich webových stránkách). Bohužel jsme sice dostali odpovědi, které byli naprosto nic neříkající a neurčité, situace se údajně zlepšila a proto nelze naši žádost řešit.

V současné době se situace rozhodně nelepší, spíše naopak, proto budeme žádost opakovat , ale ve výsledek příliš nevěříme. Podnikatelské loby je velmi silné a podomní prodeje vynášejí, je to navíc velmi bezpracný a jednostraně výhodný obchod se strachem občanů.

Překvapující na tom je, že v době, kdy se i příbuzní rodin kontrolují a měli by své návštěvy omezit na nejmenší možnou míru, do rodin klidně chodí nezvaní a neznámí hosté, kteří rozhodně nemají ani testy a klidně možná roznášejí koronavir, nikomu to ale zřejmě nevadí.

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, zs.s

Slovo vedoucího poraden v Moravskoslezském kraji Mgr. et Mgr. Milana Koplíka

SOS Poradny v Moravskoslezském kraji

V Moravskoslezském kraji máme toho času dvě poradny. Jednu již téměř 5 let v Novém Jičíně; druhou bezmála dva roky v Ostravě – Mariánských Horách blízko centra města. Obě poradny si postupně našly a stále nacházejí svou klientelu, tedy více či méně nespokojené spotřebitele s tím či oním. Nejvíce případů tvoří skupina seniorů a seniorek, která podlehla nátlaku sprostředkovatelům prodeje plynu a elektřiny z různých agentur, tedy „energošmejdům“.

Naopak již prakticky vymizely předváděcí akce zboží spojené se zájezdy a tak podobně. Lze s potěšením zaznamenat, že stoupá informovanost spotřebitelů a úměrně tomu i jejich obezřetnost co by zákazníků. Problémy se ještě vyskytují při nákupu ojetých aut, nebo zboží z některých e-shopů, ale i zde má trh sebeočistnou tendenci.

V rámci Moravskoslezského kraje po jistý čas fungovala ještě poradna v Opavě. Ta však byla prozatím bez náhrady uzavřena. Kapacity našich poraden v Ostravě a v Novém Jičíně stále ještě nenaplňují svou plnou kapacitu. Každý zájemce či spotřebitel je tedy srdečně vítán. Těším se na vaši návštěvu u nás.

Mgr. et Mgr. Milan Koplík

Slovo vedoucí právních poradců v poradně v Brně Hanky Ševčíkové

Představujeme Vám… pobočku SOS – Asociace, z. s. v Brně

Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace,  z. s. je nestátní nezisková organizace založená za účelem pomáhat spotřebitelům a prosazovat jejich práva. Koordinační centrum se nachází v Brně a zajišťuje provoz aktuálně šestnácti osobních poraden. Bezplatnou pomoc spotřebitelům jsme začali poskytovat v Jihomoravském kraji již v roce 2009, svoji působnost jsme však rozšířili i do dalších krajů a v současné době pomáháme spotřebitelům z celé České republiky. Prostřednictvím série těchto článků Vám jako spotřebitelům chceme přiblížit jednotlivé pobočky, abyste se k nám nebáli přijít pro radu. V tomto článku se budeme věnovat konkrétně samotnému koordinačnímu centru v Brně, kde se nachází i osobní bezplatná poradna.

Brněnská poradna se nachází na ulici Mečová 5 v budově Staré radnice, tedy kousek od náměstí Zelný trh. Spotřebitelé, kteří se v Brně nevyznají, mají často problém naši poradnu najít, avšak tito mohou zavolat na jednu z poradenských linek 542 210 549, 542 210 778 a naši poradci jim rádi podrobně popíší cestu k nám.

Otevřeno máme každý všední den od 9 do 16 hodin a během této doby jsou v poradně vždy nejméně dva odborní právní poradci, kteří jsou specialisté v oblasti spotřebitelského práva a kteří jsou připraveni s Vámi důkladně prostudovat Váš problém, přičemž Vám dokonce pomohou sepsat nejrůznější podání adresovaná podnikatelům.

Za týden nás navštíví i desítky spotřebitelů, kteří potřebují pomoci. Řešíme zde jednodušší případy týkající se např. reklamací zboží, telekomunikací či nájmu, ale velmi často nás spotřebitelé navštěvují i ve složitějších případech, které jsou především z oblasti energií. Často spotřebitelům radíme, jak dále postupovat, pokud uzavřeli závazek s tzv. aukční společností či se nechali zlákat k podpisu smlouvy o sdružených službách dodávky energií podomním prodejcem, přičemž v těchto záležitostech naši poradci potřebují důkladně prostudovat smlouvy a další související dokumenty a následně mohou vyhotovit i různá podání, ať již se jedná o kvalifikované právní výzvy, výpovědi či podání na Energetický regulační úřad. Nad obdobnými případy potom poradce s klientem stráví průměrně i dvě hodiny.

Když zrovna poradci neřeší případ spotřebitele, který nás navštíví osobně, věnují se telefonickému a elektronickému poradenství. Denně naši poradci vyřeší průměrně dvacet problémů spotřebitelů přes telefon na poradenských linkách: 542 210 549, 542 210 778 a odpovídají na dotazy spotřebitelů prostřednictvím e-mailu, přičemž dotazy, které přijdou na adresu: poradna@asociace-sos.cz vyřešíme většinou do druhého pracovního dne.

V poradně jsou rovněž k dispozici letáčky zdarma, samolepky na schránky, či si zde můžete zařídit členství, pokud nás budete chtít podpořit. Není potřeba se objednávat, stačí, když přijdete osobně do poradny a případně chvilku počkáte.

Když máte jakýkoliv problém z oblasti spotřebitelského práva, nebojte se k nám přijít pro radu, nejste na to sami!

Hana Ševčíková

odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z. s.

BESEDA V DOMOVĚ SENIORŮ PŘÍBOR

Ve čtvrtek 17. 9. 2020 jsme uskutečnili přednášku pro seniory v Domově Příbor. Na témata reklamací, obchodních smluv, spotřebitele – pacienta a další přednášela naše paní předsedkyně Gerta Mazalová.

Děkujeme paní ředitelce Domova Příbor Mgr. Kamile Demlové za zajištění této akce. Byli jsme velice mile překvapeni nejen příjemným prostředím, ale i velice milým přístupem zaměstnanců k seniorům v průběhu celé přednášky. Nemohly jsme přehlédnout, že si zde našich seniorů váží a snaží se jim zpříjemnit každou volnou chvíli.

Jak nám bylo sděleno, úroveň poskytování pobytových sociálních služeb v Moravskoslezském kraji je mimo jiné dána i vysoko nastavenou laťkou zřizovatele, tedy kraje, a osobní angažovaností pana náměstka pro sociální oblast Bc. Jiřího Navrátila, MBA.

Foto z přednášky

redakce, SOS-A, z.s.

Na dotazy médií odpovídá předsedkyně SOS-Asociace, z.s., Gerta Mazalová.

V následujícím odkaze na FB pohovořila krátce i naše předsedkyně Gerta Mazalová o problémech uznání reklamací.

Nevyhazuj, opravuj. Workshop v ostravském IdeaHubu učil zájemce jak si doma zadarmo opravit například fén nebo rýžovar….

Zveřejnil(a) Události Ostrava dne Neděle 6. září 2020

——————————————————————————————————–

Kolik lidí se na Vás tak s elektronikou obrátí za měsíc/rok? Stoupá počet lidí?

Nepočítáme zvláště tyto případy, patří do kolonky reklamace jako ostatní, je jich ale dost a setkáváme se s tím běžně při řešení našich případů v našich osobních bezplatných poradnách, kterých máme 16 v 9 krajích ČR.

O jaké věci nejčastěji jde (fen, mikrovlnka?)

Rozbíjí se elektronika/spotřebiče často ihned po záruce?

Ano, jedná se o běžné spotřebiče, jako notebooky, mobily, vysavače atd., které nevydrží po celou dobu záruky, někteří prodejci odmítají reklamaci uznat a svádějí to na nešetrné zacházení s výrobkem ze strany spotřebitele nebo neodborný zásah do výrobku, který si závadu zavinil sám. Pro spotřebitele je pak obtížné prokazovat, že se jedná o vadu výrobků a ne o nešetrné zacházení s ním.

Obecně se říká, že se ve věcech používají součástky, které je ničí nebo nekvalitní části, které se snadno rozbíjí – dá se říci, že toto je pravda?

Ano i s tím se setkáváme, např. v případech, kdy jsou některé části např. u notebooků z plastů a lehce se ulomí. Výrobky dnes nevydrží tolik, jako dříve, je pravdou, že jsou modernější, vymakanější, mají více funkcí – tedy jsou i citlivější a pravdou je, že opravdu záleží hodně na tom, jak spotřebitel zachází s výrobkem a jak se o něj stará. Také záleží i na ceně, ne všechno co je levné, je také kvalitní (stejně jako u potravin).

Proč oprava často stojí tolik – naceňují si ji obchody třeba neférově, aby právě prodaly nový produkt?

Oprava v rámci uznané reklamace je běžně bezplatná, pouze v případě neuznané reklamace si ji může prodejce naúčtovat a to jen tehdy, pokud s tím zákazník-spotřebitel souhlasí.

Obecně o opravách – například telefony se teď svářejí a mají čidla, která ukážou v obchodu, že už se do něj někdo otevřel a pak už nespadá do záruky a zároveň nechtějí posílat náhradní součástky na opravu do nezávislých obchodů, a tak ztěžují opravu uživateli – je tohle třeba u spotřebičů? 

Ano, jakýkoliv neodborný zásah ze strany spotřebitele- zákazníka znamená konec záruky. Partnerem zákazníka-spotřebitele je prodejce, nikoliv jeho dodavatel nebo výrobce, protože smluvní vztah vznikl mezi prodejcem a zákazníkem.

Vztah mezi prodejcem a jeho dodavatele řeší již obchodní právo, jejich smlouvy nemůže nijak ovlivnit spotřebitel.

Výjimka je pouze v případě, že obchod, kde jsme výrobek koupili je např. v Praze, ale má také servis v Ostravě, pak může dle jejich obchodních podmínek reklamovat i v jeho servise v Ostravě.  Je to nejen levnější pro spotřebitele, ale také bezpečnější, vzhledem k tomu, jak někdy pošta zachází s přepravovaným zbožím.

Prodejci již nejsou povinni mít náhradní součástky pro výroky, které prodávají ani 2 roky po dobu záruční lhůty, natož i déle po ní. Nejsou také povinni je dodávat dalším obchodům.

ČT 2 – pořad Dobré ráno

Ve čtvrtek 13. 8. 2020 vystoupila naše právnička Mgr. Alena Máčová v pořadu „Dobré ráno“ v ČT 2, aby posluchačům objasnila aktuální spotřebitelská témata. Níže můžete postupně zhlédnout její tři vstupy.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre-rano/420236100071079-bude-levak-nebo-pravak

Nakupování aneb jak na to z hlediska práva, ČÁST 2 – ODPOVĚDI NA OTÁZKY POSLUCHAČŮ

V druhé části přednášky zodpovídá Mgr. Ondřej Zelenka ze Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. otázky posluchačů. Celou přednášku můžete sledovat zde

Prověřeno seniory

Projekt „Prověřeno seniory“ vznikl za spolupráci Ministerstva práce a sociálních věcí, Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, z.s. a spolku Senior PAS.

Tento projekt má za úkol sdělovat, jak se jednotlivé podnikatelské subjekty chovají a přistupují k seniorům, tedy zejména, zda jsou velikosti písma, přístup do prodejny, atd… v souladu s požadavky a potřebami seniorů. Podrobnosti o projektu, kde spotřebitelé – senioři najdou mapu obchodníků, kam se nemusí bát chodit nakupovat najdete  v rozhlasovém vysílání ČR Brno v pořadu Apetýt s naší předsedkyní Gertou Mazalovou.


Poradna s Gertou Mazalovou ze Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, z.s. o projektu Prověřeno seniory.
https://brno.rozhlas.cz/poradna-apetytu-8271537

Rozhovor pro MF DNES

Přečtěte si rozhovor našeho vedoucího poradny SOS-A v Plzni Mgr. Ondřeje Zelenky pro Mladou Frontu DNES. Článek naleznete zde.