Články
Jak postupovat při zamítnuté reklamaci z důvodu běžného opotřebení?
Nákup spotřebního zboží je pro mnohé každodenní záležitostí. Dnes už si je většina nakupujících spotřebitelů vědoma toho, že na zakoupené spotřební zboží od podnikatele je ze zákona poskytována tzv. záruka (reklamační lhůta) v délce 24 měsíců. Pokud se v této době u zboží projeví nějaká vada, má kupující možnost takové zboží reklamovat (uplatnit práva z vadného plnění) a požadovat po prodejci nápravu (ať už v podobě odstranění vady opravou, výměny zboží či vadné součásti za nové, slevy z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz). Záruka se však nevztahuje na veškeré případy, kdy je se zakoupeným zbožím nějaký problém.
Častým důvodem zamítnutí reklamace (zejména třeba u obuvi) je tvrzení, že se jedná o vadu způsobenou obvyklým (příp. mechanickým) opotřebením, a proto není reklamace oprávněná. Slovy zákona kupující nemůže reklamovat zboží z důvodu opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním, u použitého zboží pak není prodávající odpovědný za stav vyplývající z míry předchozího používání a opotřebení jaké je zde při převzetí (§ 2167 písm. b), c) Občanského zákoníku, dále jen „OZ“). To může hrát významnou roli taky například při koupi ojetého automobilu.
Prodejci tak mohou důvodu obvyklého opotřebení využívat, aby se zbavili své povinnosti vůči spotřebitelům. Nelze totiž vždy jednoznačně říci, zda se v konkrétním případě jedná o obvyklé opotřebení nebo o vadu zakládající práva z vadného plnění. Je tak v každém případě potřeba posuzovat všechny konkrétní okolnosti a charakter daného zboží či jeho součásti. Práva ze záruky kupující samozřejmě nemá, pokud si vadu způsobil sám, například použitím věci v rozporu s návodem nebo jejím účelem, neodborným zásahem/opravou nebo zanedbáním potřebné údržby (§ 2170 OZ).

Zamítnutí reklamace však musí být písemně odůvodněno (§ 19 odst. 1 Zákona o ochraně spotřebitele). Samotné tvrzení, že jde o běžné opotřebení, zpravidla nestačí a mělo by být něčím opodstatněné. S neuznáním reklamace může spotřebitel nesouhlasit a trvat na vyhovění s užitím následujících argumentů. Prodejce totiž ze zákona odpovídá za to, že dodá zboží bez vad a že má zboží ujednané vlastnosti nebo že odpovídají popisu uvedeného výrobcem/prodávajícím anebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy (§ 2161 odst. 1 písm. a) OZ. Takovými vlastnostmi může být například typ použitého materiálu, ze kterého je zboží vyrobeno, výrobní technologie garantující určitou kvalitu nebo různé funkce, kterými je zboží vybaveno.
Dále prodávající odpovídá za to, že se zboží hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí (např. v popisu, reklamě nebo k účelu obvyklému, ke kterému se dané zboží běžně používá, § 2161 odst. 1 písm. b) OZ). Pokud je tedy nějaké zboží třeba popsáno či prezentováno jako terénní či sportovní obuv, lze očekávat, že bude dostatečně odolné pro zátěž při nošení v terénu, resp. pro sportovní aktivity, než to bude u obuvi vycházkové či společenské.
Nutné je také odlišovat 24-měsíční zákonnou záruku od tzv. záruky na jakost. Zárukou na jakost se rozumí určitá garance doby, kdy bude zakoupené zboží způsobilé plnit stanovený účel (§ 2113 OZ). Tedy, že bude fungovat (např. žárovka bude svítit 1000 hodin) nebo po kterou si zboží udrží určité vlastnosti (např. že baterie telefonu bude mít po roce používání minimálně 80% původní kapacity). Je-li ve smlouvě, na obalu, v návodu nebo v reklamě taková doba trvanlivosti (garance životnosti) uvedena, může kupující samozřejmě nedostatek reklamovat a taková reklamace by neměla být z důvodu obvyklého opotřebení zamítnuta. Jedná se tedy jakousi vyšší garanci, kterou se prodejce zavázal poskytnout vyšší jistotu ohledně kvality a výdrže zboží.
Nevyřeší-li prodejce reklamaci ke spokojenosti kupujícího a ani se spor případně nepodaří vyřešit přijatelným kompromisem nebo mimosoudním řešením prostřednictví České obchodní inspekce, zbývá pak spotřebiteli možnost řešit situaci soudní cestou. Pro tyto situace lze doporučit vyhledat odbornou právní pomoc a zastoupení v podobě advokáta.
Ještě před řešením sporu pomocí soudu je možné si nechat vypracovat znalecký posudek soudním znalcem z příslušného oboru, který, zní-li samozřejmě ve prospěch spotřebitele, může prodejce přimět reklamaci uznat. Pak může spotřebitel požadovat také proplacení toho, co za posudek zaplatil. Jedná se totiž o náklad účelně vynaložený pro uplatnění reklamace (§ 1924 OZ).
V případném soudním řízení pak bude zásadně ze strany spotřebitele jako žalobce potřeba dokázat existenci svého nároku vůči prodejci. Jednoduše řečeno, že se vyskytla vada, za kterou je prodejce odpovědný. Ohledně toho nese tzv. důkazní břemeno žalující spotřebitel. A protože se bude jednat zpravidla o otázku vyžadující odborné znalosti, je vhodné svá tvrzení opřít nejlépe o znalecký posudek.
Důkazní pozice spotřebitele je podstatně posílena pro případy projevení vady v prvních šesti měsících od převzetí zboží. Uplatní se totiž tzv. vyvratitelná domněnka existence vady již při převzetí (§ 2161 odst. 2 OZ), která přenáší důkazní břemeno na prodejce. Na něm pak bude, aby vyvrátil, že zboží bylo při převzetí vadné (§ 133 občanského soudního řádu). Nepodaří-li se mu to, měl by být spotřebitel v řízení úspěšný. Prodejce by tedy musel prokázat, že zboží při převzetí vadné nebylo (např. tím, že si vadu způsobil později sám spotřebitel nebo že se jedná o následek běžného používání), což pro něj nemusí být jednoduché.
Závěrem lze tedy shrnout, že rozeznávání obvyklého opotřebení od vad zakládajících oprávněnost reklamace může být někdy z hlediska právní úpravy problematické. To však rozhodně neznamená, že by byl díky tomu prodejce oprávněn jednoduše bez dalšího reklamace neuznávat s pouhým odkazem na běžné opotřebení, aniž by je řádně vyřizoval a případné zamítnutí dostatečně odůvodňoval. Spotřebitelův aktivní přístup ať už v podobě komunikace s prodejcem, mimosoudního řešení sporu či podání podnětu dozorovému orgánu při prohřešku ohledně vyřizování reklamací může být přínosnější než pouhé smíření se s neuznáním reklamace. Vypracování znaleckého posudku a případné uplatnění práv u soudu je vždy třeba zvážit. Zpravidla bude mít smysl tam, kde půjde o zboží vyšší hodnoty anebo když je oprávněnost reklamace zřejmá.
Jan Solanský,
Odborný právní poradce Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
Možnosti ukončení smluv se zprostředkovatelem bez sankcí na základě novely energetického zákona
Počátkem letošního roku došlo k významné změně v oblasti spotřebitelského práva, jelikož 1. ledna 2022 nabyla účinnosti novela energetického zákona, na základě které došlo k výraznému posílení postavení spotřebitele v boji proti nepoctivým zprostředkovatelům nebo dodavatelům energií. Jednou z hlavních novinek, které novela přinesla, je mimo jiné i možnost ukončení smluv se zprostředkovatelem bez sankce.
Smlouvou o zprostředkování dodávek energií, pravděpodobně více známou pod tzv. „aukcemi energií“ rozumíme smlouvu, ve které se zprostředkovatel zavazuje, že zájemci vybere výhodnějšího dodavatele energií a zpravidla s ním na základě udělené plné moci následně uzavře smlouvu. Uzavření smluv s aukčními společnostmi v mnoha případech přinášelo spotřebitelům časté komplikace, ovšem nyní je na základě novely situace pro veřejnost značně výhodnější. Předchozí právní úprava totiž nedávala spotřebiteli tak silné postavení, a proto bylo často poměrně obtížné se efektivně bránit nekalým praktikám, které mnohé aukční společnosti používaly.
Na základě původní právní úpravy tedy spotřebiteli náleželo standardní právo bez sankce odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, které stanovuje § 1829 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Toto právo spotřebitel ovšem měl pouze za předpokladu, že došlo k uzavření smlouvy mimo obchodní prostory, tedy nejčastěji formou podomního prodeje. Často ovšem tato poměrně krátká čtrnáctidenní lhůta nebyla dostačující k tomu, aby si spotřebitel uzavření smlouvy důkladně rozmyslel, případně aby si uvědomil, že vůbec k samotnému uzavření smlouvy došlo.
Oproti tomu nová právní úprava, která je účinná od letošního ledna, výrazně zvyšuje možnosti, kterými se spotřebitel může proti postupu aukčních společností bránit. Klíčovou změnou, kterou novela přinesla, je skutečnost, že nyní spotřebitel může vypovědět závazek se zprostředkovatelem energií kdykoli bez jakéhokoliv postihu a finančního plnění. Je však důležité upozornit, že v případě nově uzavíraných smluv je třeba dávat pozor na to, že v sobě mohou obsahovat ujednání o odměně zprostředkovatele. Odměna zprostředkovatele, která je uvedena ve zprostředkovatelské smlouvě nebo její poměrná část za již poskytnutou službu, se tedy nepovažují za výše zmíněné finanční plnění, které nemůže být požadováno. Rovněž je velmi důležité zmínit fakt, že novela energetického zákona je nepřímo retroaktivní, což znamená, že lze vypovědět i zprostředkovatelské smlouvy, které byly uzavřeny již před 1. lednem 2022. Pokud tedy někdo podepsal smlouvu se zprostředkovatelem již v minulých letech, nyní ji může bez postihu vypovědět, což může být pro mnohé ze spotřebitelů velmi vítané.
Dalším právem, které nyní spotřebitel získal na základě § 11n, je také možnost bez sankce odvolat zmocnění k uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu či smlouvy o sdružených službách. Příznivé pro spotřebitele je také to, že pokud k odvolání uděleného zmocnění nedojde, automaticky zanikne po uplynutí 12 měsíců od jeho udělení. Tím se tedy mohou spotřebitelé zbavit mnohých problémů, souvisejících s tím, že plná moc byla zprostředkovateli mnohdy udělena nevědomky již samotným podepsáním přihlášky, či s následným uzavíráním nežádoucích smluv.
Závěrem je vhodné říct, že novela energetického zákona nyní výrazně omezila prostor pro nepoctivé praktiky zprostředkovatelů energií a přinesla pro spotřebitele množství příznivých změn. Pokud se tedy i Vy nacházíte v situaci, kdy se potýkáte s některým z výše zmíněných problémů, které původní právní úprava neregulovala, neváhejte se obrátit na některou z našich poboček.
Petra Císařová,
Odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asocicace, z.s.
Novela energetického zákona a zvyšování cen energií
K 1. 1. 2022 nabyla účinnosti novela energetického zákona (dále jen „novela“) zpřísňující povinnosti zprostředkovatelů a dodavatelů v energetických odvětvích, a naopak přinášející větší práva v této oblasti spotřebitelům. Tento článek se zaměří na změny v zákoně v souvislosti se zvyšováním cen energií jejich dodavateli.
V posledních měsících se na naše poradny obrací velký počet spotřebitelů mj. i z toho důvodu, že jim jejich dodavatel navýšil měsíční cenu za elektřinu či plyn, která se jim však zdá být příliš vysoká. Od Nového roku musí dodavatel ze zákona k platnému zvýšení cen dodávek energií spotřebiteli tuto změnu nejen pouze oznámit, ale rovněž mu dát možnost se za určitých novelou modifikovaných okolností ze smluvního závazku vyvázat.
Oznámení změny ceny musí splňovat podmínku prokazatelnosti a adresnosti. Nadto musí dodavatel splnit lhůtu 30 dnů, kterou mu energetický zákon k oznámení poskytuje. V případě, že svou oznamovací povinnost nesplní, nevyvolají tyto změny vůči spotřebiteli právní účinky. Ten by se tedy – jakmile je mu doručeno vyúčtování s dopředu neoznámenou změnou (zvýšením) ceny energií – měl proti této změně ohradit a namítnout její neúčinnost.
Spotřebitel by ve výše zmíněném případě rozhodně neměl zvýšenou cenu platit. Dodavatel na ni totiž nebude mít právní nárok, a spotřebitel na něm by pak musel danou částku horko těžko vymáhat zpět. Netřeba si však zoufat. Jestliže totiž dodavatel vyúčtování neopraví, může je spotřebitel reklamovat a v případě nevyhovění dodavatele reklamaci se obrátit na Energetický regulační úřad (dále jen „ERÚ“) s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. ERÚ pak může autoritativně rozhodnout, že dodavatel nemá nárok na placení zvýšené ceny spotřebitelem.
Další povinností dodavatele je potom poučit spotřebitele o možnosti odstoupit před zvýšením ceny energií bez sankce od smlouvy. Tuto možnost však spotřebitel musí ze zákona využít nejpozději 10 dní před účinností těchto změn.
Dvojí právní režim odstoupení od smlouvy pro zvýšení ceny energií, obsažený v úpravě před novelou, tak zanikl, když vymizela např. lhůta 3 měsíců pro odstoupení od smlouvy od data zvýšení ceny energií v případě, kdy dodavatel spotřebiteli toto plánované zvýšení neoznámil.
Ze současné právní úpravy naopak vyplývá, jak je uvedeno výše, že neoznámí-li dodavatel spotřebiteli zvýšení ceny energií, nebude vůči němu vůbec účinné. Novelou tedy došlo ke zpřísnění podmínek, které musí dodavatel v této oblasti splnit.
Co ale zůstalo stejné, je kupř. to, že právo vypovědět závazek spotřebiteli nevznikne, jestliže dodavatel zvýšil cenu energií kvůli tomu, že došlo ke zvýšení regulované složky ceny, daní či poplatků či ke změně právního předpisu. V takovém případě je spotřebitel, nemá-li s dodavatelem sjednanou smlouvu na dobu neurčitou (pak by výpovědní doba nemohla být ze zákona delší než 3 měsíce), povinen smlouvu s dodavatelem férově dodržet.
Závěrem nezbývá než dodat, že vzhledem k uplatnění nepravé retroaktivity a výkladu ve prospěch spotřebitele se tyto změny týkající se zvyšování energií dodavateli vztahují i na smlouvy, uzavřené se spotřebiteli před 1. 1. 2022.
Vojtěch Ertl,
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.
Koupě automobilu v autobazaru
Vzhledem k nedostatku součástek a různého materiálu potřebného k výrobě nových automobilů se zvýšila poptávka po vozech ojetých, s čím se pojí i jejich cena, která za poslední období u těchto vozů obecně povyskočila. Takový nákup auta z bazaru však sebou přináší i mnoho rizik.
V první řadě bude vždy důležité si zjistit, co zač je subjekt, od kterého ojetý automobil budete kupovat. Je důležité upozornit, že starší vozy mohou prodávat kromě bazarů i fyzické osoby, u kterých ale při nákupu nemá spotřebitel taková práva, co při nákupu v autobazaru, tedy podnikatele. Je dobré si u každého bazaru například přečíst recenze na internetu a podle toho posoudit, jak moc výhodný pro vás bude nákup zrovna od této podnikající osoby. Častou praktikou prodejců s ojetými auty je, že na svých webových stránkách informují o vozidlech jinak, než jaká je skutečnost. Dělají to z toho důvodu, aby nalákali zákazníka k osobní návštěvě, ale samotná vozidla na místě vypadají a jejich technický stav je úplně jiný, než o kterých byl spotřebitel prvotně informován, čehož se prodejce dopouští nekalých obchodních praktik.
Povinnost autobazarů je spotřebitele informovat o vlastnostech prodávaných automobilů, počtu najetých kilometrů a předchozích majitelů, a zda bylo někdy vozidlo bouráno nebo nikoliv. Před pár lety samotná Česká obchodní inspekce provedla kontrolu autobazarů a u více než poloviny zjistila nějaké pochybení. Pro autobazary neexistuje žádný zákon nebo právní předpis, který by jim určoval, jak s vozidly nakládat a kontrolovat je, ale musí se řídit zákonem o ochraně spotřebitele, a tedy o autech pravdivě informovat.
Kromě autobazarů prodávají ojeté nebo zánovní vozy i klasické autosalony běžně prodávající hlavně nové vozy, ale prodej starších vozů je u nich naprosto běžný. Zároveň je dost pravděpodobné, že nenarazíte na nekalé obchodní praktiky nebo nepoctivé jednání, jelikož tito prodejci nestojí o nepopulární reklamu a snaží si zachovat své dobré jméno.
Při samotném nákupu je nejdůležitější technický stav vozidla. Vždy je k takovému nákupu lepší přibrat odborníka – automechanika, který může automobil posoudit nezávisle a odborně a se znalostí, na co se zaměřit, co prohlédnout a rovnou může říct, co budou další s automobilem v budoucnu spojené investice.
Prodejce by vám měl také nabídnout zkušební jízdu, kterou je určitě dobré absolvovat. Jednou z neznámějších nešvarů, kterou jsou autobazary proslaveny je stáčení tachometrů. Jednak jde o způsob, jak vyvolat tlak na cenu a také to přináší značná bezpečnostní rizika. Ministerstvo dopravy na stránkách www.kontrolatachometru.cz umožnuje si ověřit stav tachometru u aut, které prošli v minulosti STK. K tomu je potřeba znát VIN kód (identifikační číslo vozidla), které zjistíte na automobilu nebo v technickém průkazu a s jehož pomocí jde rovněž na internetu zjistit kompletní historii vozidla. Je dobré využít i služeb specializovaných firem, které dokážou auto „proklepnout“ důkladněji a zjistit, zda například vůz není kradený, nepojí se s ním další práva apod.
V momentě, že máte auto vybráno a jste rozhodnuti, že právě toto se stane vašim nový přibližovadlem, nastane moment uzavření kupní smlouvy a předání předávajícího protokolu. Vždy je potřeba kupní smlouvu dobře číst, uzavírat písemně, kdyby se náhodou v budoucnosti něco pokazilo, a přečíst si i obchodní podmínky. Také si můžete zkusit vyjednat změny ve smlouvě, když byste s něčím nesouhlasili.
Pakliže automobil zakoupíte a vůz po pár dnech nebo několika najetých kilometrech začne vykazovat problémy, neváhejte a ihned vůz reklamujte. Pro reklamaci automobilu platí stejná pravidla, jako pro reklamaci obecně, tudíž prodejce je povinen reklamaci přijmout a nejpozději do 30 dnů ji vyřídit. Záruční doba u použité věci můžete být po vzájemné dohodě stran snížena na 12 měsíců.
Během prvních šesti měsíců je právní režim v případě vyskytnutí se vady pro spotřebitele příznivější, jelikož se zde uplatňuje domněnka, že vada existovala již při převzetí věci a opak v tomto případě musí prokazovat prodávající. Po uplynutí šesti měsíců nese již důkazní břemeno kupující a tomu spíše autobazary nevyhoví. V případě nákupu ojetého vozu je i problém s reklamací vad, které jsou uvedeny v předávacím protokolu. Ty reklamovat nelze, protože se jedná o vady zřejmé a také nepochodíte s reklamací vad, které jsou odpovídající stáří a opotřebení vozu. Proto je opět důležité připomenout, aby si spotřebitel před každým nákupem ojetého auta vůz pořádně prohlédnul, nejlépe automechanikem a podepsal kupní smlouvu a předávací protokol až po důkladném přečtení.
Na závěr je dobré zmínit, že nákup ojetiny není konečnou investicí a vždy je potřeba být připraven na další investice, které mohou přijít. Samozřejmostí je i po samotné koupi zajít na registr vozidel obce s rozšířenou působností a vůz přihlásit k novému majiteli a zajistit si povinné ručení.
Jan Ponížil,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.
CO DĚLAT V PŘÍPADĚ KRACHU BANKY (SBERBANK)?
Nikomu zřejmě neuniklo dění posledních týdnů. Dopady války na Ukrajině již pocítili také čeští spotřebitelé v souvislosti s krachem největší ruské banky SBERBANK. Zhruba 106 tisíc klientů této banky se tak ocitlo v nečekaných problémech.
Krátce po ruském vpádu na Ukrajinu zavládla mezi klienty Sberbanky panika. Lidé se rozhodli na poslední chvíli vybrat všechny své vklady a zahltili pobočky po celé republice. Došlo také k několika fyzickým útokům vůči zaměstnancům banky, a proto již 25. února došlo k uzavření poboček za účelem zajištění bezpečnosti zaměstnanců.
V následujících dnech postupně začaly mizet vklady z účtů a přestalo fungovat internetové bankovnictví. Česká národní banka se proto 28. 2. 2022 rozhodla odebrat Sberbank licenci.
Všechny banky mají ze zákona povinnost pojištění pohledávek z vkladů. Toto pojištění v České republice zajišťuje Garanční systém finančního trhu. Všechny vklady fyzických a právnických osob jsou pojištěny až do výše 2 499 500 Kč (resp. 100 000 EUR).
Výplatu tzv. základní náhrady (do výše 2 499 500 Kč) poskytuje Garanční systém, který zasílá všem osobám oprávněným k vyplacení základní náhrady informační dopis, který obsahuje informaci o výši náhrady náležející příslušné oprávněné osobě a také informaci o tom, jak postupovat pro získání náhrady. Tento dopis mimo jiné zahrnuje také informaci o možnosti případné reklamace vypočtené náhrady. Reklamační formulář naleznete na internetových stránkách Garančního systému a po vyplnění ho zašlete ideálně poštou na adresu Garančního systému, popřípadě e-mailem. Pro uplatnění nároku na vyplacení základní náhrady vkladu není nutné nic vyplňovat nebo se hlásit u Garančního systému.
Vyplácením vkladů byla pověřena Komerční banka. Od 9. 3. 2022 je možné si své peníze vyzvednout v hotovosti na uvedených pobočkách KB, jejichž seznam naleznete na stránkách Garančního systému. Pro bezhotovostní způsob vyplacení jsou k dispozici všechny pobočky KB.
Pro vyzvednutí vkladů je potřeba předložit doklad opravňující k vyzvednutí náhrady (občanský průkaz nebo pas) a zvolit si, na jaký účet chcete náhradu vkladu převést, případně, zda chcete náhradu vyplatit v hotovosti. Výplaty náhrad probíhají po dobu tří let od zahájení – tedy do 10. 3. 2025. Nemusíte mít tedy strach, že byste si nestihli své peníze vyzvednout včas.
V případě, že výše zůstatku na účtu klienta v době krachu banky přesáhla částku 2 499 500 Kč, Garanční fond nabízí možnost výplaty tzv. zvýšených náhrad. Tato možnost se však týká pouze fyzických osob, kterým byla taková částka připsána na účet v posledních 3 měsících. Pro vyplacení zvýšené náhrady je třeba s příslušnými doklady doručit žádost Garančního systému do 28. 4. 2022. Celkový limit výplaty u zvýšených náhrad je 5 000 000 Kč (resp. 200 000 EUR).
Klientům, kteří měli ve Sberbank vklady nad 2 499 500 Kč a nemají nárok na zaplacení zvýšené náhrady, nezbývá nic jiného než vyčkat, až bude jmenován likvidátor banky a poté svou pohledávku přihlásit do likvidace banky (popř. insolvenčního řízení). Účelem likvidace je vypořádat majetek banky, vyrovnat dluhy věřitelům a naložit s čistým majetkovým zůstatkem. Likvidace banky může trvat i déle než rok.
Co se týče hypoték a jiných úvěrů, které měli klienti zřízeny u Sberbank, povinnost splácet úvěry nadále zůstává. Splátky se hradí na příslušný účet banky jako doposud. Po dokončení likvidace Sberbank pak budou tyto závazky převedeny na jinou banku. Důležité je v následujícím období sledovat pokyny likvidátora.
Nikol Drozdová
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
Reklamace přepravních služeb
Nákupy přes internet se staly hitem posledních pár let. Jejich obliba ještě více vzrostla v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19, kdy nám vzhledem k zavřeným obchodům nezbývalo nic jiného než nakupovat online. Z pohledu spotřebitele jsou takové nákupy i velmi výhodné, neboť je možné vrátit zboží ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí, a to zdarma a bez udání důvodu. Nicméně přece jen tyto nákupy mohou skrývat úskalí a tím může být např. situace, kdy po otevření dlouho očekávaného balíčku, který jsme si objednali, zjistíme, že zboží vevnitř je rozbité, prasklé či odřené. Případně zjistíme, že je poškozená už samotná krabice. Na co mají spotřebitelé v těchto případech nárok?
Naše první rada zní – vždy důkladně zkontrolujte zásilku, kterou Vám kurýr předává. Dejte si načas, pořádně si krabici prohlédněte, zdali nejeví nějaké známky poškození. Spotřebitelům také radíme, aby se podívali i na samotné zboží, pokud je to možné. Až poté co zkontrolujete, že je zboží v pořádku, podepište převzetí zásilky.
Pokud není možné zkontrolovat zboží před kurýrem, můžete si natočit celý proces rozbalení zboží z krabice. Může Vám to následně pomoci při prokazování prodejci, že zboží Vám přišlo poškozené a určitě budete v mnohem lepší důkazní pozici.
Pokud po rozbalení zjistíte, že zboží je poškozené, vyfoťte jej a co nejdříve zašlete fotografie prodávajícímu. Z tohoto důvodu také spotřebitelům radíme, aby neodkládali rozbalení zboží a učinili tak co nejdříve (zejm. u vánočních dárků). Prodávající Vám ve většině případů zašlou zboží nové.
Pokud by se prodávající vymlouval a tvrdil by, že si věc máte vyřídit sám a reklamovat zásilku u přepravce, tak na to nemá nárok. Vy s přepravcem nejste v žádném smluvním vztahu, a proto není Vaší povinností cokoliv s nimi řešit. Současně nedoporučujeme spotřebitelům, aby v okamžiku přijetí poškozené zásilky odstupovali od smlouvy, protože by se mohlo stát, že by Vám prodávající nechtěl kvůli poškození vrátit plnou cenu.
Pokud budete zasílat někomu jinému zboží soukromě a zboží přijde poškozené, tak je důležité uplatnit reklamaci podle postupu společnosti, která Vám obstarala přepravu. Opět zde bude platit pravidlo vše zdokumentovat a pohlídat si lhůty, dokdy je nutné reklamaci uplatnit. Pokud bude Vaše reklamace zamítnuta, můžete se obrátit na dozorový orgán Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace. Toto řízení je možné zahájit ve lhůtě do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy reklamace být vyřízena měla. Jinak právo zaniká.
Adéla Bukovská
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
Problémy s podomním prodejem a jeho regulace
V naší poradně se často setkáváme s dotazy a stížnostmi spotřebitelů, které se týkají právě podomního prodeje. V tomto článku se proto zaměříme na tuto problematiku, včetně nejčastějších případů.
Zakazování podomního prodeje je svěřeno obcím, které tak mohou učinit pomocí nařízení, která vydávají. Tato pravomoc je obcím udělena v § 18 odst. 4 zákona č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon. Zákaz či povolení podomního prodeje se bude lišit obec od obce. Na příklad město Brno podomní prodej zakázalo svým nařízením č. 1/2002, které je též známé jako Tržní řád. V článku 3 odst. 4 je jasně stanoveno, že je podomní prodej zakázán.
Co se stane při porušení tohoto zákazu?
Samotný tržní řád v článku 10 pouze zmiňuje, že se porušení povinností postihuje podle zvláštních předpisů. Jedním z těchto předpisů je zákon
č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, který v § 4 odst. 1 stanoví, že se v takovém případě jedná o přestupek. Zároveň je také v odst. 3 stanoveno, že za takovýto přestupek je možné uložit pokutu do 100 000 Kč. Je důležité zmínit, že zákaz podomního prodeje se nevztahuje pouze na prodej zboží, ale také služeb.
I přesto, že je v mnoha obcích takovýto zákaz stanoven to neznamená, že se tohoto přestupku prodejci nedopouští. Setkáváme se také s případy, kdy se prodejci pokusí spotřebitele předem kontaktovat např. telefonicky a sjednat si schůzku. Pokud totiž spotřebitel s touto schůzkou souhlasí, nejedná se již o pokutovatelný podomní prodej, jelikož byli „pozváni“. Obvyklé jsou i případy, kdy se v telefonátu prodejce představí jménem jiné společnosti.
V případech, kdy je spotřebitel předem kontaktován, proto doporučujeme kontaktovat společnost, za kterou se telefonující představil a ujistit se, že se skutečně jedná o zaměstnance této společnosti. Obecně ovšem doporučujeme podomní prodejce k sobě nezvat, neotevírat jim dveře a nepouštět je dále, jelikož jsou smlouvy uzavřené tímto způsobem zpravidla nevýhodné, i když Vás bude prodejce přesvědčovat o opaku. V některých případech je navíc účelem těchto smluv obcházení některých práv na ochranu spotřebitele.
Co dělat v případě, že s podomním prodejcem smlouvu uzavřete?
Nejprve je nutné zmínit, že zákaz podomního prodeje nemá vliv na platnost smlouvy. Když smlouvu tímto způsobem uzavřete, je platná, i kdyby byl prodejce pokutován za porušení zákazu podomního prodeje. To ovšem neznamená, že by s takovouto smlouvou nešlo nic udělat. Spotřebitel je totiž v případech smluv uzavíraných mimo obchodní prostory chráněn § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Dle tohoto ustanovení má spotřebitel v tomto případě právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od jejího uzavření. V některých případech, jako je např. uzavření smlouvy s dodavatelem energií, je spotřebitel chráněn i po dobu delší. V případě, že se spotřebitel rozhodne takovýmto způsobem od smlouvy odstoupit, doporučujeme tak učinit doporučeným dopisem zaslaným na sídlo společnosti, se kterou smlouvu uzavřel. Vzor takovéhoto dopisu můžete nalézt na našich internetových stránkách pod odkazem https://www.asociace-sos.cz/vzory-dopisu/.
Jakub Naiman
Odborný právní poradce SOS – Asociace, z.s.
Stromy na kraji sousedícího pozemku
Sousedské spory patří mezi situace, kterým by se každý z nás rád vyhnul, nicméně většinu z nás řešení takové situace nejspíše někdy potká. Mezi sousedy mohou vzniknout spory kvůli různým situacím – ať už jde o nadměrný hluk, kouř, který se dostává na váš pozemek z pozemku sousedního, nebo třeba stromy, které vám stíní nebo jinak zasahují na váš pozemek. Ačkoli je vždy nejlepší se snažit zachovat se sousedem dobré vztahy a spor vyřešit domluvou, zákon na tyto situace pamatuje a stanovuje tak jaká práva a povinnosti konkrétní strana v těchto situacích má. V tomto článku se více podíváme na situace, kdy se stromy nachází v blízkosti společné hranice sousedících pozemků.
Vlastník pozemku je obecně povinen zdržet se všeho, co by způsobilo, že by jakékoli imise (jako např. kouř, hluk, stín a podobně) vnikaly v míře nepřiměřené místním poměrům na sousední pozemek. Občanský zákoník v ustanovení § 1017 upravuje situace, kdy se na sousedícím pozemku nachází zasazené stromy v blízkosti pozemku druhého. V odstavci prvním tohoto ustanovení se můžeme dočíst, že: „Má-li pro to vlastník pozemku rozumný důvod, může požadovat, aby se soused zdržel sázení stromů v těsné blízkosti společné hranice pozemků, a vysadil-li je nebo nechal-li je vzrůst, aby je odstranil.“. Zákon stanovuje jako přípustnou vzdálenost pro stromy od společné hranice pozemků 1,5 metru, v případě stromů přesahujících výšku 3 metry jsou to 3 metry. V každém jednotlivém případě je ale důležité přihlédnout k místním poměrům dané oblasti. Uvedené vzdálenosti se totiž mohou měnit právě v závislosti na tom, kde se dané pozemky nachází. Situaci, kterou lze na jednom místě vyhodnotit jako nepřiměřenou, je možné považovat na jiném místě za přiměřenou a odpovídající místním zvyklostem.
Rozdílná situace ale nastává tehdy, pokud zasazené stromy plní funkci rozhrady. Jde tedy o situace, kdy například zasazené túje mají sloužit jako živý plot a oddělovat tak dva sousedící pozemky. Jak je uvedené v odstavci druhém § 1017 občanského zákoníku, na tyto situace se ustanovení odstavce prvního nepoužijí. Co se obecně týče stavby plotů na hranicích pozemků, je v určitých situacích potřebný souhlas stavebního úřadu k postavení těchto plotů. Jde o případy, kdy má být plot vyšší než 2 metry. Pokud této výšky nedosahuje, nepotřebuje vlastník pozemku k vystavení tohoto plotu žádné povolení. Obdobně to platí pro túje, které mají sloužit jako živý plot a být tak rozhradou na hranici dvou pozemků. Jelikož při zasazení nedosahují výšky 2 metrů, nevztahuje se na ně povinnost žádat o povolení. V těchto situacích tedy majitelé pozemku k zasazení takového plotu nepotřebují žádné povolení, ani se na danou situaci neuplatní míry, které jsou stanoveny v § 1017 v odstavci prvním. Stále ale platí obecný požadavek, aby stín, který tyto stromy nebo keře tvoří, byl přiměřený s ohledem k místním zvyklostem a poměrům a podstatně neomezoval obvyklé užívání pozemku.
Jak se tedy bránit v případě, že Vám stromy na sousedním pozemku překáží? Pokud jste v právu, je Vám samozřejmě přístupná cesta vyřešení sporu pomocí soudu. Jelikož jde ale o vztahy sousedské, je nejlepší se v každé situaci prvně pokusit se sousedem domluvit a zachovat si dobré vztahy i do budoucna, než celý spor zdlouhavě řešit před soudem a s Vaším sousedem se tak na dlouhou dobu rozhádat.
Kamila Sůkopová
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
Zájezd – covid jako ne/mimořádná událost
V souvislostí s pandemií onemocnění Covid-19 se na naši poradnu obracela velká spousta spotřebitelů s žádostí o rady ohledně zájezdů. Proto jsme si pro Vás připravili krátký informační článek o tom, jaká práva spotřebitelé v této oblasti mají a jaké jsou podmínky „zrušení“ zájezdu.
Zákazník ze zákona má obecně právo odstoupit od smlouvy o zájezdu bez zaplacení odstupného v případě, že v místě určení cesty či pobytu nebo v jeho okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné události, které mají na zájezd podstatný vliv. V takovém případě má spotřebitel právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od ukončení závazku ze smlouvy.
Nutno zmínit, že za mimořádnou okolnost se v případě koupě zájezdu v aktuální situaci nepovažuje změna pandemické situace ve smyslu požadavků očkování, testování či následné karantény po příjezdu do dané destinace či zpět do ČR. S přihlédnutím k těmto důvodům zájezd bez stornopoplatků bohužel zrušit nejde.
Druhou možností odstoupení od smlouvy bez placení odstupného je případ zvýšení ceny zájezdu o více než osm procent, ke kterému také často z důvodů spojených s covidem-19 docházelo. V tomto případě může zákazník se zvýšením ceny buď souhlasit, nebo má právo od smlouvy odstoupit ve lhůtě určené smlouvou. Stejným způsobem lze od smlouvy o zájezdu odstoupit v případě změny podstatných náležitostí smlouvy či v případě nemožnosti splnit zvláštní požadavky zákazníka.
V druhém případě je pořadatel zájezdu povinen změnu zájezdu zákazníkovi oznámit jasně a srozumitelně, v textové podobě a bez zbytečného odkladu, tedy co nejdříve. Co se týče změny ceny, tato okolnost musí být zákazníkovi oznámena nejpozději dvacátý první den před zahájením zájezdu, jinak se k němu nepřihlíží. Pokud dojde ke snížení jakosti zájezdu, má zákazník právo na přiměřenou slevu.
Ustanovení o zvýšení ceny platí obdobně také pro změnu závazku za smlouvy, kdy se může jednat o změnu ubytování, termínu, apod. Při změně závazku ze smlouvy je třeba spotřebitele informovat také o dopadu změny na cenu zájezdu, lhůtě pro odstoupení, následcích nedodržení této lhůty a údaje o případném náhradním zájezdu.
Jak je to však s vydáváním voucherů místo vrácení peněz? Za účelem zmírnění dopadů pandemie byl pro zájezdy zakoupené pro určité termíny schválen tzv. Lex voucher – zákon, který cestovním kancelářím umožnil v určitých případech odložit vracení peněz za zrušené zájezdy a místo toho vydávat „vouchery“. Toto opatření platilo pouze po tzv. ochrannou dobu, jež skončila 31. srpna 2021 a spotřebitelé měli v případě nevyužití voucheru 14 dní po jejím skončení od smlouvy odstoupit a žádat vrácení peněz. Druhou možností vrácení byly také tzv. smluvní vouchery, jež nebyly vydány dle zmíněného zákona, a to především z důvodů, že na ně Lex voucher nedopadal.
Co se týče Lex voucheru, i po uplynutí čtrnácti dní pro odstoupení od smlouvy stále některé cestovní kanceláře zákazníkům peníze nevrátily. V tomto případě spotřebitelům doporučujeme, aby se na naše poradny rozhodně neváhali obrátit s jakoukoli prosbou o radu, a to nejen týkající se voucherů.
Kateřina Kotrlová
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.
Problémy s CK

https://www.novinky.cz/finance/clanek/lex-voucher-cestovni-kancelare-jeste-nezaplatily-vsem-40374876
Pokud máte problémy s CK, obraťte se na naše bezplatné poradny – speciální právní poradenství v oblasti cestovního ruchu :
Mgr. Alena Máčová , poradna Praha, mobil :773 206 484 nebo email: praha@asociace-sos.czPoradna Brno,Mečová 5, budova Staré radnice, tel. 542 210778, 542 210 549